Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del Bilag 67
Offentligt
1300032_0001.png
1300032_0002.png
1300032_0003.png
NOTAT
06-11-2013
Notat til Folketingets Europaudvalg og FolketingetsBeskæftigelsesudvalg. Afgivelse af skriftligt indlæg iden danske præjudicielle sag, C-534/13, Kaltoft
Sagsnr. 2013-7548

1. Indledning

Kolding Byret har ved kendelse af 25. juni 2013 i retssagen FOA som mandatar forKarsten Kaltoft mod Billund Kommune forelagt 4 præjudicielle spørgsmål for EU-Domstolen. Spørgsmålene handler om, hvorvidt forskelsbehandling på grund affedme er i strid med EU-retten på arbejdsmarkedet generelt eller særligt i forholdtil en offentlig arbejdsgiver.

2. Sagens faktiske omstændigheder og juridiske problemstilling

Sagsøger Karsten Kaltoft blev afskediget fra sin ansættelse som dagplejer i BillundKommune den 22. november 2010. FOA har på vegne af Karsten Kaltoft gjortgældende, at Karsten Kaltoft ved opsigelsen blev ulovligt diskrimineret på grund afsin fedme.Karsten Kaltoft var fastansat som dagplejer i Billund Kommune i ca. 15 år og har ialle årene ikke vejet under 160 kg. Han har forsøgt at tabe sig, og har også tagetimod tilbud fra arbejdsgiveren om økonomisk støtte til at gå i fitness og motionere.Der er enighed mellem parterne om, at Karsten Kaltoft gennem hele sin 15-årigeansættelse ved dagplejen i Billund var fed, sådan som dette begreb defineres afWHO (World Health Organisation).FOA anfører, at forskelsbehandling på grund af fedme er i strid med grundlæggen-de EU-rettigheder og nævner i den forbindelse EU-traktatens artikel 6, Den Euro-pæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) og EU’s charter om grundlæggen-de rettigheder. Herudover henviser FOA til en række internationale konventionerog andre medlemsstaters forfatningsmæssige traditioner, som anerkender anti-diskrimination som en grundlæggende rettighed. Endelig gør FOA gældende, atKarsten Kaltofts fedme må anses som et handicap i forskelsbehandlingslovens for-stand.Billund Kommune gør gældende, at opsigelsen hverken helt eller delvist var be-grundet i Karsten Kaltofts fedme, og at der i øvrigt ikke gælder et forbud mod dis-krimination på grund af fedme på det danske arbejdsmarked. Billund Kommuneanerkender, at en eventuel opsigelse, der udelukkende er begrundet i fedme afhæn-gig af omstændighederne i den konkrete situation kan udgøre en usaglig opsigelse imedfør af det overenskomstmæssige grundlag for Karsten Kaltofts ansættelse. Bil-lund Kommune henviser til, at der efter kommunens opfattelse hverken i den pri-mære eller i den sekundære EU-lovgivning er et forbud mod diskrimination pågrund af fedme, ligesom der ikke gælder et EU-retligt princip herom.
Tvisten i hovedsagen ved retten i Kolding drejer sig således om, hvorvidt opsigel-sen var begrundet i Karsten Kaltofts fedme, og om der gælder et forbud mod dis-krimination på grund af fedme i klinisk forstand på arbejdsmarkedet.Byretten i Kolding har til brug for den videre behandling af sagen stillet fire præju-dicielle spørgsmål til EU-Domstolen:Spørgsmål 1. Er det i strid med EU-retten, således som denne eksempelvis udmøn-ter sigiEU-Traktatens artikel 6 om grundlæggende rettigheder, generelt eller sær-ligt for en offentlig arbejdsgiver at forskelsbehandle på grundlag af fedme på ar-bejdsmarkedet?Spørgsmål 2. Er et eventuelt EU-retligt forbud mod forskelsbehandling på grund affedme direkte anvendeligt mellem en dansk borger og dennes arbejdsgiver, som eren offentlig myndighed?Spørgsmål 3. Såfremt Domstolen finder, at der i EU gælder et forbud mod for-skelsbehandling på grund af fedme på arbejdsmarkedet generelt eller særligt for enoffentlig arbejdsgiver, skal vurderingen af, om der er handlet i strid med et eventu-elt forbud mod forskelsbehandling på grund af fedme, i givet fald ske i henhold tilden delte bevisbyrde, således at en effektiv gennemførelse af forbuddet i de tilfæl-de, hvor denne forskelsbehandling godtgøres, kræver, at bevisbyrden pålæggesindklagede/sagsøgte arbejdsgiver, jf. præmis 18 til præamblen i Rådets Direktiv97/80/EF af 15. december 1997 om bevisbyrden i forbindelse med forskelsbehand-ling på grundlag af køn?Spørgsmål 4. Kan fedme betragtes som værende et handicap, omfattet af beskyttel-sen i Rådets direktiv 2000/78/EF af 27. november 2000 om generelle rammebe-stemmelser om ligebehandling med hensyn til beskæftigelse og erhverv, og hvilkekriterier vil i givet fald være afgørende for vurderingen af, om en persons fedmekonkret indebærer, at den pågældende er beskyttet af forbuddet mod forskelsbe-handling på grund af handicap i dette direktiv?Sagen har først og fremmest betydning for fortolkningen af begrebet handicap i be-skæftigelsesdirektivet. Sagen vedrører imidlertid også spørgsmålet om anvendel-sesområdet for og det nærmere indhold af de EU-retlige grundrettigheder. Besva-relsen af de præjudicielle spørgsmål har derfor væsentlig betydning for regulerin-gen af det danske arbejdsmarked og spørgsmålet om rækkevidden af de EU-retligegrundrettigheder.

3. Regeringens stillingtagen

Efter regeringens opfattelse bør der afgives indlæg i sagen, hvori der argumenteresfor:--at fedme ikke er et beskyttet kriterium i beskæftigelsesdirektivet,at det ikke kan udelukkes, at fedme i en konkret situation kan betragtes somhandicap i beskæftigelsesdirektivets forstand, i det omfang fedmen er forårsa-get af en lægeligt diagnosticeret helbredelig eller uhelbredelig sygdom, nårdenne sygdom medfører en begrænsning som følge af bl.a. fysiske, mentale el-
2
ler psykiske skader, som i samspil med forskellige barrierer kan hindre den be-rørte person i fuldt og effektivt at deltage i arbejdslivet på lige fod med andrearbejdstagere, og denne begrænsning er af lang varighed, og-at EU-retten – i det omfang den måtte finde anvendelse på den konkrete sag –ikke i øvrigt indeholder et generelt forbud mod forskelsbehandling på grund affedme.
Beskæftigelsesministeriet vil orientere Folketingets Europaudvalg om sagen, indender afsiges dom.
3