Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del Bilag 53
Offentligt
REJSEARBEJDERE. DK4.november 2013Foreningen Rejsearbejdere.dk sender hermed i forlængelse med henvendelsen til Beskæftigelsesministeren ogBeskæftigelsesudvalget 2013-14 BEU Alm. del Bilag 38. og oplæg til Foretræde for Folketingets Beskæftigelsesudvalg6. november 2013. Følgende uddybende bemærkninger, til Beskæftigelsesminister Mette Frederiksen og FolketingetsBeskæftigelsesudvalg, vedrørende AT-intern instruks nr. 11/2006.Efter vores gennemsyn af Arbejdstilsynets instruks om konstatering af overtrædelser AT-intern instruks nr. 11/2006.Oprettet 7.august 2006. Revideret 13. september 2012(En afgørelse om overtrædelse af arbejdsmiljøloven træffes på baggrund af konstateret væsentlige overtrædelse afloven) Instruksen der har til formål at fastsætte retningslinjer for hvilke krav, der stilles til konstatering af enovertrædelse af arbejdsmiljøloven. Derudover har instruksen til formål at beskrive, hvordan oplysninger fra andreoffentlige myndigheder kan indgå i Arbejdstilsynets afgørelsesvirksomhed.2. Instrukspkt.1.Bemærkninger:Retningslinjerne i nærværende instruks om konstatering skal danne grundlag for alle typer af afgørelser omovertrædelse af arbejdsmiljøloven. Hvorfor kan kun oplysninger andre offentlige myndigheder indgå.A. Kravet om egne iagttagelser af arbejdes situationen bør ændres.B. Krav til konstatering hvis arbejdet ikke blev udført under Arbejdstilsynets besøg, bør ændres således at anmeldelsermed foto med videre fra fagforeninger eller civile anmelder også skal/kan danne grundlag for afgørelser.At virksomhedens ledelse/en repræsentant for ledelsen på arbejdsstedet.Kan bekræfte Arbejdstilsynets observationer og de oplysninger, som tilstedeværende personer har givet tilArbejdstilsynet om de forhold, som Arbejdstilsynet ikke ved selvsyn har iagttaget.Hvis Arbejdstilsynet ikke kan få kontakt til en ledelsesrepræsentant under tilsynsbesøget, skal denne som minimumtræffes på telefon efterfølgende.pkt.2. Bemærkninger:Det er fuldkommen grotesk at virksomhedens ledelse/repræsentant for en dansk eller især udenlandsk virksomhed.Skulle bekræfte forhold som Arbejdstilsynet ikke ved selvsyn har iagttaget ved overtrædelse af arbejdsmiljøloven ellerkontakte ledelsesrepræsentanten på telefon efterfølgende. Her fremstår det helt klart at ingen virksomheder og da ikkefirmaer fra udlandet, der udfører social løn dumping med manglende dansk kundskaber, skulle medgive at haveovertrådt arbejdsmiljøloven.Eksempler på forhold, der kan indgå i en vurdering af, om der kan konstateres en væsentlig overtrædelse:1) Eksempler på Arbejdstilsynets egne observationer kan være:Der ligger produktionsrester eller spildprodukter på gulvet fx spåner eller savsmuld i umiddelbar nærhed af enmaskine, som ikke opfylder kravene til afskærmning el.lign.,pkt.3. Bemærkninger:Hvorfor indgår kun eksempler om savspåner fra en maskine som ikke opfylder krav om afskærmning. Der indgår ikkeeksempler fra byggepladser om, fald til et lavere niveau fra stilladser og andre eksempler i byggebranchen, der hører tilde farlige arbejdspladser (Fald til lavere niveau 40 % Påbud og strakspåbud i oktober 2013 ved arbejdstilsynetskontrol.)C. Krav til konstatering hvis det ikke er muligt ved selvsyn at iagttage en overtrædelseHerudover forekommer der situationer, hvor arbejdsmiljøforholdene er af en sådan karakter, at det ikke er muligt forArbejdstilsynet ved selvsyn at iagttage en væsentlig overtrædelse af arbejdsmiljøloven. Det gælder eksempelvis forforhold i det psykiske arbejdsmiljø eller forhold vedrørende indeklima.I sådanne situationer kan der imidlertid forekomme tilfælde, hvor der alligevel kan konstateres en væsentligovertrædelse af arbejdsmiljøloven, som kan føre til en afgørelse.pkt.4. Bemærkninger:Formand: Hans Erik Meyer Nørrebyvej 55, Løjt Kirkeby, 6200 Aabenraa Tel: 74 61 83 51, Mobil: 40 18 76 48 E-mail: [email protected]
Kasser : Johannes Classen
.Hjemmeside: www. Rejsearbejdere.dk
REJSEARBEJDERE. DKHer har vi et eksempel på det psykiske og indeklima rangerer, åbenbart højere på listen end sikkerheden påbyggepladser eller andre steder. Ellers var der vel givet de samme betingelser for konstatering af overtrædelser på disseområder.D. Særlige krav til konstatering.Ved afgivelse af forbud, strakspåbud og afgørelser uden påbud, som kan føre til politianmeldelse og udstedelse afadministrative bøder, skal konstatering normalt ske ved Arbejdstilsynets egne iagttagelser.Ved kontrol af efterkommelse af påbud, som enten kan føre til politianmeldelse eller udstedelse af administrativebøder, skal konstatering normalt ske enten ved Arbejdstilsynets egne iagttagelser eller ved indhentelse af oplysningerfra virksomhedens ledelse, under forudsætning af, at disse oplysninger støttes af objektivt konstaterbare forhold ivirksomheden.pkt.5. Bemærkninger:Punkt D tangerer de meget dårlige vilkår der bydes for sanktioner, ved anmeldelser til Arbejdstilsynets egneiagttagelser eller oplysninger fra virksomhedens ledelse bør ændres til også at omfatte andre forhold som foto, mail,breve fra fagforeninger/civile anmeldere som også kan have objektive konstaterbare oplysninger der kan lægges tilgrund eller få en objektiv vurdering af materialet fra en uvildig part, når der gives strakspåbud og derefter bøder.E. Oplysninger fra andre myndigheder m.v.En sag kan indeholde oplysninger, som ikke er indhentet af Arbejdstilsynet, men som er relevante for sagen, herunderfor om der skal træffes en afgørelse.Det kan være tilfældet hvis andre offentlige myndigheder i forbindelse med deres myndighedsudøvelse har iagttageteller konstateret forhold og evt. draget konklusioner heraf, som har betydning for den arbejdsmiljøfaglige vurdering afsagen. Andre oplysninger, som kan danne grundlag for Arbejdstilsynets afgørelser, er eksempelvis: brandtekniskeundersøgelser, Rigspolitiets færdselsafdelings (tidligere Statens Bilinspektion) undersøgelser af transportmidler ogundersøgelser fra Sikkerhedsstyrelsen.Politirapporter kan indeholde oplysninger om faktiske forhold i forbindelse med en arbejdsulykke, som ikke kankonstateres ved Arbejdstilsynets undersøgelse af ulykken. Ofte vil politirapporten dog underbygge de oplysningerArbejdstilsynet har indhentet fra ansatte og ledelsen på virksomheden.Det sker også, at politirapporter fremsendes i ulykkessager, hvor Arbejdstilsynet ikke har haft kendskab til ulykken førpolitirapporten modtages til vurdering og udtalelse. I disse tilfælde kan politirapporten være grundlaget for, at dertræffes en afgørelse.pkt.6.Bemærkninger: Her kan igen læses et afsnit om forholdet til anmeldelser. Vi kommer efter ulykken er sket. Intet omFagforeninger eller private civile personer samt andre virksomheders konkrete anmeldelser med foto har retsvirkning.Konklusionen er at:AT-intern instruks nr. 11/2006. Oprettet 7.august 2006. Revideret 13. september 2012 er næsten fuldkommen værdiløsfor at stoppe ulovligheder især inden for, bygge og anlægssektoren samt andre sektorer.Den er stærk mangelfuld. Vedligeholdelsen af den AT-Intern Instruks fra TC SYD giver ikke de værktøjer til at stoppelovovertrædelser på, arbejdsmarkedet ej heller, set i lyset af EU-udvidelsen. Der må ny Revision til herunder, må detvære på sin plads at der også ansættes flersproglige med gode kundskaber, i østeuropæisk sprogbrug ved Arbejds-tilsynet. Private foto og videoovervågning bruges vel også, som Politiets bevismateriale ved lovovertrædelser, hvorforkan de ikke bruges af Arbejdstilsynet ved overtrædelser af arbejdsmiljøloven.?.Med venlig hilsen
Formand i foreningenRejsearbejdere.dkHans Erik MeyerNørbyvej 556200 Aabenraa.www.Rejsearbejdere.dkFormand: Hans Erik Meyer Nørrebyvej 55, Løjt Kirkeby, 6200 Aabenraa Tel: 74 61 83 51, Mobil: 40 18 76 48 E-mail: [email protected]
Kasser : Johannes Classen
.Hjemmeside: www. Rejsearbejdere.dk