Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del Bilag 35
Offentligt
UDKAST14. oktober 2013
Fremsat den …… af beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)
Udkast
ForslagtilLov om ændring af lov om sygedagpenge(Ophævelse af refusionsbestemmelse ved manglende opfølgning)§1
I lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 871 af 28. juni 2013,foretages følgende ændring:
1.§ 62, stk. 7,ophæves.Stk. 8 og 9 bliver herefter stk. 7 og 8.
§2Loven træder i kraft den 1. januar 2014.
______________________BeskæftigelsesministerietArbejdsmarkedsstyrelsen j.nr. 2013-0012140
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning og baggrund2. Gældende ret3. Den foreslåede ordning4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.6. Administrative konsekvenser for borgerne7. Miljømæssige konsekvenser8. Forholdet til EU-retten9. Hørte myndigheder og organisationer10. Sammenfattende skema1. Indledning og baggrundEfter sygedagpengelovens § 62, stk. 7, kan der ikke ydes statsrefusion, sålænge kommunen ikke opfylder sin pligt til at følge op rettidigt eftersygedagpengeloven.Bestemmelsen blev indført ved lov nr. 396 af 1. juni 2005 om ændring af lovom dagpenge ved sygdom eller fødsel, lov om arbejdsskadesikring og lovom retssikkerhed og administration på det sociale område (En styrketsygefraværsindsats med ny visitation og opfølgning i sygedagpengesagerm.v.). Formålet med bestemmelsen var at sikre, at sygemeldte får denopfølgning, som de efter loven har krav på.Bestemmelsen blev suspenderet for årene 2010 og 2011 som opfølgning påaftalen mellem den daværende regering (Venstre og Det KonservativeFolkeparti) og partierne bag jobplanen (Dansk Folkeparti, Det RadikaleVenstre og Liberal Alliance) om nedbringelse af sygefravær, for at afprøvekommunernes opfølgning uden reglen. Suspensionen skete ved lov nr. 480 af12. juni 2009.Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at Arbejdsmarkedsstyrelsenskulle følge op på kommunernes indsats i forhold til opfølgningssamtaler. Afdatatekniske årsager var det dog først muligt at få målinger på kommunernesindsats uden reglen et godt stykke inde i suspensionsperioden.Forligspartierne – Venstre, Det konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti,Radikale Venstre, Liberal Alliance, Socialdemokraterne og Socialistisk
2
Folkeparti – blev derfor enige om at forlænge suspensionsperioden iyderligere 2 år til udgangen af 2013. Dette ville give mulighed for over enlængere periode at kunne følge udviklingen af kommunernes indsats udenreglen. Inden udgangen af 2013 skulle det vurderes, om kommunerne somhelhed har overholdt opfølgningspligten. Forlængelsen af suspensions-perioden blev gennemført ved lov nr. 50 af 25. januar 2012.Måling foretaget af Arbejdsmarkedsstyrelsen viser, at godt 92 pct. afsygedagpengemodtagerne i juli 2013 ikke på måletidspunktet manglede at fåen samtale. Procentsatsen har i 2012 og første halvdel af 2013 været påsamme stabile niveau. Af de sidste 8 pct. er der sager, hvor den manglendeopfølgning ikke kan tilregnes kommunens administration, fx sager hvorsygedagpengemodtageren er på standby-ordningen samt sager, hvoropfølgningen er blevet forsinket på grund af for sen anmeldelse afsygefraværet. Kommunerne må således anses for samlet set at haveoverholdt opfølgningspligten uden § 62, stk. 7.Arbejdsmarkedsstyrelsen følger løbende udviklingen i opfølgningssamtalervia jobindsats.dk. Hvis en eller flere kommuner i en længere periode har enutilstrækkelig opfølgning fx under 80 pct., vil Arbejdsmarkedsstyrelsen bedeBeskæftigelsesregionen om at kontakte den pågældende kommune for atunderstøtte, at opfølgningen i kommunen forbedres.Forligspartierne er på den baggrund blevet enige om at ophævebestemmelsen om, at der ikke kan ydes statsrefusion, så længe kommunenikke opfylder sin pligt til at følge op rettidigt efter sygedagpengeloven.2. Gældende retDet fremgår af sygedagpengelovens § 62, stk. 7, at kommunen ikke ydesstatsrefusion af kommunens udgifter til sygedagpenge, så længe kommunenikke opfylder sin pligt til at foretage sygedagpengeopfølgning efter reglerne isygedagpengeloven.Det er en forudsætning for bortfald af statsrefusionen, at den manglendeopfølgning kan tilregnes kommunens administration. Kommunen mistersåledes ikke statsrefusionen, hvis opfølgningen forsinkes på grund af for senanmeldelse af sygefraværet, og kommunen i øvrigt har foretaget opfølgningså hurtigt, som det kan forventes.Ved § 6 i lov nr. 480 af 12. juni 2009 om en styrket beskæftigelsesrettetindsats over for sygemeldte m.fl., blev det besluttet, at der i perioden 1.januar 2010 til 31. december 2011 blev ydet refusion til kommunen uansetbestemmelsen i § 62, stk. 4, som blev til stk. 5, i lov om sygedagpenge(bestemmelsen er senere som følge af lov nr. 1598 af 22. december 2010ændret til § 62, stk. 7, i sygedagpengeloven).Baggrunden for at suspendere bestemmelsen var, at kommunerne iforbindelse med et større afbureaukratiseringsprojekt havde peget på, at
3
bestemmelsen medførte, at fokus i opfølgningen var rettet mere imodrettidighed end på fastholdelse af sygemeldte.Ved lov nr. 50 af 25. januar 2012 blev bestemmelsen suspenderet iyderligere 2 år til udgangen af 2013. Derved nåede den samlede periode,hvor der ydes refusion til kommunen uanset bestemmelsen isygedagpengelovens § 62, stk. 7, op på i alt 4 år.3. Den foreslåede ordningDet foreslås, at ophæve sygedagpengelovens § 62, stk. 7, efter hvilken derikke kan ydes refusion, så længe kommunen ikke opfylder sin pligt til atfølge op efter kapitel 6 i sygedagpengeloven.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeDe seneste tal viser, at godt 92 pct. af sygedagpengemodtagerne i juli 2013ikke på måletidspunktet manglede at få en samtale. Af de sidste 8 pct. er dersager, hvor den manglende opfølgning ikke kan tilregnes kommunensadministration, og hvor kommunen således ikke vil miste retten tilstatsrefusionen. Det er sager, hvor sygedagpengemodtageren er på standby-ordningen, jf. sygedagpengelovens § 13, stk. 6, samt sager, hvoropfølgningen er blevet forsinket på grund af for sen anmeldelse afsygefraværet. Forslaget har derfor ikke økonomiske konsekvenser for detoffentlige.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.Forslaget har ikke administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.6. Administrative konsekvenser for borgerneForslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.7. Miljømæssige konsekvenserForslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-rettenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.9. Hørte myndigheder og organisationerForslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder ogorganisationer m.v.:Lovforslaget har været i høring hos følgende myndigheder og organisationerm.v.: Beskæftigelsesrådet, Ankestyrelsen, Foreningen af Socialchefer iDanmark, Danske Handicaporganisationer, Det Centrale Handicapråd, DetFaglige Hus, Jobrådgivernes Brancheforening, Kristelig Fagbevægelse ogKristelig Arbejdsgiverforening, Danske Advokater, Business Danmark,Danmarks Frie Fagforening, Den Kooperative Arbejdsgiver- ogInteresseorganisation i Danmark, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, FrieFunktionærer og Landsforeningen af fleks- og skånejobbere.
4
10. Sammenfattende skemaVurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positivekonsekvenser/mindreudgifterIngenNegativekonsekvenser/merudgifterIngen
Økonomiskekonsekvenser forstat, kommuner ogregionerAdministrativekonsekvenser forstat, kommuner ogregionerØkonomiskekonsekvenser forerhvervslivetAdministrativekonsekvenser forerhvervslivetMiljømæssigekonsekvenserAdministrativekonsekvenser forborgerneForholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
IngenIngen
IngenIngen
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Det foreslås, at sygedagpengelovens § 62, stk. 7, hvorefter der ikke ydesrefusion fra staten, så længe kommunen ikke opfylder sin pligt til at følge opefter kapitel 6, ophæves.Der vil fremover ikke være hjemmel til at kræve statsrefusionen tilbage isager, hvor opfølgningen ikke sker til tiden.Den kommunale revision skal fortsat ved revisionen påse, om der skeropfølgning, og om refusionen er opgjort efter gældende regler. Dette skerdels ved gennemgang af forretningsgange, og dels ved gennemgang afenkeltsager.Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2014.
5
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om sygedagpenge, jf.lovbekendtgørelse nr. 871 af 28. juni2013, foretages følgende ændring:
§ 62....Stk. 7.Der kan ikke ydesrefusion, så længe kommunenikke opfylder sin pligt til at følgeop efter kapitel 6.Beskæftigelsesministeren kanfastsætte nærmere regler herom.Stk. 8.Staten afholder 50 pct. afkommunens udgifter til sygedag-penge efter § 53, stk. 2, nr. 3, iop til 13 uger regnet fra det tids-punkt, hvor kommunen fåroplyst, at der ikke kan ske grad-vis tilbagevenden til arbejdet.Stk. 9.Beskæftigelsesministerenkan fastsætte nærmere regler for,hvornår kommunerne opfylderbetingelserne for at få 50 pct.refusion efter stk. 4-5.
1.§ 62, stk. 7,ophæves.Stk. 8 og 9 bliver herefter stk. 7 og 8.
§2Loven træder i kraft den 1. januar2014
6