Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del Bilag 313
Offentligt
Udkast
Forslag
til
Lov om ændring af lov om retsforholdet mellem arbejdsgivere og funktionærer
(Forenkling vedrørende fratrædelsesgodtgørelse)
§1
I lov om retsforholdet mellem arbejdsgivere og funktionærer, jf. lovbekendtgørelse nr. 81 af 3. februar 2009,
som ændret ved lov nr. 647 af 12. juni 2013, foretages følgende ændring:
1.
§ 2 a
affattes således:
Ӥ
2 a.
Såfremt en funktionær, der har været uafbrudt beskæftiget i samme virksomhed i 12 eller 17 år,
opsiges, skal arbejdsgiveren ved funktionærens fratræden udrede et beløb svarende til henholdsvis 1 eller 3
måneders løn.
Stk. 2.
Bestemmelsen i stk. 1 finder tilsvarende anvendelse i tilfælde af uberettiget bortvisning.”
§2
Loven træder i kraft den 1. februar 2015.
Stk. 2.
Loven finder anvendelse på opsigelser, der finder sted efter lovens ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Baggrunden
Den 12. oktober 2010 afgjorde EU-Domstolen sag C-499/08, den såkaldte ”Ole Andersen-sag”. Sagen
omhandlede funktionærlovens § 2 a, stk. 3, om fratrædelsesgodtgørelse, idet EU-Domstolen fastslog, at den
praksis vedrørende anvendelsen af bestemmelsen, som hidtil havde været fulgt ved de danske domstole, var i
strid med det EU-retlige forbud mod forskelsbehandling på grund af alder. Indtil afgørelsen af sag C-499/08
havde de danske domstole fortolket § 2 a, stk. 3, således, at retten til fratrædelsesgodtgørelse bortfaldt, hvis
den afskedigede funktionær havde mulighed for at overgå til arbejdsgiverbetalt alderspension på fratrædel-
sestidspunktet, uanset om den afskedigede funktionær benyttede sig af denne mulighed eller ej.
Det følger af EU-Domstolens afgørelse i sag C-499/08, at formålet med funktionærlovens § 2 a om fra-
trædelsesgodtgørelse – at lette overgangen til andet arbejde for funktionærer, der blev afskediget fra en stil-
ling, de havde haft i mange år – er et legitimt formål, men den undtagelse fra retten hertil, der fulgte af § 2 a,
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
stk. 3, som hidtil fortolket af de danske domstole, kunne ikke anses for proportional henset til det EU-retlige
forbud mod aldersdiskrimination. En funktionær, som fortsat forfulgte en erhvervsmæssig karriere, skulle
således have ret til fratrædelsesgodtgørelse på lige fod med andre afskedigede funktionærer, selvom den
pågældende funktionær havde en alder, der gav vedkommende mulighed for at overgå til arbejdsgiverbetalt
alderspension.
Som følge af afgørelsen fra EU-Domstolen blev spørgsmålet om ændring af § 2 a taget op i regi af Be-
skæftigelsesministeriets Implementeringsudvalg, og der blev i 2011 nedsat en arbejdsgruppe under udvalget,
som i lyset af afgørelsen fra EU-Domstolen skulle komme med forslag til, hvordan § 2 a eventuelt kunne
ændres. Arbejdsgruppen var sammensat af repræsentanter for organisationer, der havde sæde i Implemente-
ringsudvalget, samt Beskæftigelsesministeriet, som endvidere var sekretariat for arbejdsgruppen. I arbejds-
gruppen var der ikke enighed mellem lønmodtager- og arbejdsgiversiden om rækkevidden af EU-
Domstolens afgørelse i sag C-499/08 i en dansk sammenhæng, og der kunne heller ikke opnås enighed mel-
lem parterne om, hvordan § 2 a eventuelt kunne ændres. Allerede inden arbejdet i arbejdsgruppen påbegynd-
tes, og i tiden mens arbejdet i arbejdsgruppen stod på, blev der rejst en række sager ved domstolene om,
hvordan bestemmelsen skulle anvendes i lyset af EU-Domstolens afgørelse, og disse sager og deres mulige
udfald blev også drøftet i arbejdsgruppen som et alternativ til en afklaring af retstilstanden gennem en æn-
dring af bestemmelsen.
Ved dom af 17. januar 2014 udtalte Højesteret bl.a. følgende: ”Vi finder, at der ikke på grundlag af be-
skæftigelsesdirektivet, Ole Andersen-dommen, den gældende funktionærlovs forarbejder eller anden lovgiv-
ning kan udledes generelle faste retningslinjer for, i hvilke tilfælde en arbejdstager skal anses for midlertidigt
at have givet afkald på alderspension med henblik på at forfølge en erhvervsmæssig karriere. Fastsættelse af
sådanne retningslinjer vil rejse spørgsmål af politisk karakter om den generelle afgrænsning af retten til fra-
trædelsesgodtgørelse. En sådan afgrænsning bør mest nærliggende foretages af lovgivningsmagten. Afgørel-
sen af de foreliggende sager må derfor ske på grundlag af en konkret bevismæssig vurdering af, om de på-
gældende arbejdstagere må antages midlertidigt at have givet afkald på alderspension med henblik på at for-
følge en erhvervsmæssig karriere. Vi finder ikke fornødent grundlag for at ændre landsrettens bevismæssige
vurdering i de enkelte sager og tiltræder derfor landsrettens afgørelser om krav på fratrædelsesgodtgørelse.”
På den baggrund blev spørgsmålet om ændring af § 2 a igen taget op i regi af Beskæftigelsesministeriets
Implementeringsudvalg. I implementeringsudvalget lykkedes det at opnå opbakning fra alle medlemmer til
den ændring af § 2 a, der foreslås gennemført ved dette lovforslag.
2. Gældende ret
Det fremgår af funktionærlovens § 2 a, at såfremt en funktionær, der har været uafbrudt beskæftiget i
samme virksomhed i 12, 15 eller 18 år, opsiges, skal arbejdsgiveren ved funktionærens fratræden udrede et
beløb svarende til henholdsvis 1, 2 eller 3 måneders løn. Det følger af stk. 2, at bestemmelsen i stk. 1 ikke
finder anvendelse, såfremt funktionæren ved fratrædelsen vil oppebære folkepension. Det følger af stk. 3, at
hvis funktionæren ved fratrædelsen vil oppebære en alderspension fra arbejdsgiveren, og hvis funktionæren
er indtrådt i den pågældende pensionsordning før det fyldte 50. år, bortfalder fratrædelsesgodtgørelsen. Det
følger af stk. 4, at bestemmelsen i stk. 3 ikke finder anvendelse, hvis der den 1. juli 1996 ved kollektiv over-
enskomst er taget stilling til spørgsmålet om nedsættelse eller bortfald af fratrædelsesgodtgørelsen som følge
af alderspension fra arbejdsgiveren. Endelig følger det af stk. 5, at bestemmelsen i stk. 1 finder tilsvarende
anvendelse i tilfælde af uberettiget bortvisning.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Som nævnt ovenfor, havde de danske domstole indtil afgørelsen af sag C-499/08 fortolket § 2 a, stk. 3, såle-
des, at retten til fratrædelsesgodtgørelse bortfaldt, hvis den afskedigede funktionær havde mulighed for at
overgå til arbejdsgiverbetalt alderspension på fratrædelsestidspunktet, uanset om den afskedigede funktionær
benyttede sig af denne mulighed eller ej.
3. Lovforslaget
Lovforslaget går ud på, at funktionærlovens § 2 a ændres. Bestemmelsen omhandler fortsat en ret til fra-
trædelsesgodtgørelse til funktionærer, der opsiges eller uberettiget bortvises af arbejdsgiveren, og som ved
fratrædelsen vil have været ansat i samme virksomhed i 12 år eller derover. Men bestemmelsen forenkles
betydeligt, idet de undtagelsesbestemmelser vedrørende pension, som findes i den gældende § 2 a, stk. 2-4,
ikke indgår i den foreslåede § 2 a. Det vil med vedtagelse af den foreslåede § 2 a ikke have nogen betydning
i relation til retten til fratrædelsesgodtgørelse, om den pågældende funktionær går på pension, har mulighed
for at gå på pension eller fortsat forfølger en erhvervsmæssig karriere efter fratrædelsen. Der vil således være
tale om en ubetinget og undtagelsesfri rettighed for funktionærer, der opfylder de i bestemmelsen angivne
grundbetingelser.
Når en funktionær, der opfylder de i bestemmelsen angivne grundbetingelser, uden undtagelse har ret til
fratrædelsesgodtgørelse, får bestemmelsen et andet fokus, idet fratrædelsesgodtgørelsen får karakter af en
form for belønning eller anerkendelse for lang og tro tjeneste eller en kompenserende foranstaltning i en
situation, hvor funktionæren afskediges efter at have arbejdet i samme virksomhed gennem mange år. Den
gældende § 2 a havde som sigte at mildne overgangen til andet arbejde, men med den foreslåede affattelse af
bestemmelsen, hvor undtagelsesbestemmelserne omkring pension er taget ud, er det ikke længere en del af
bestemmelsens rationale, at funktionæren fortsat skal forfølge en erhvervsmæssig karriere. Med den foreslå-
ede ændring af bestemmelsen er der ikke længere grundlag for at føre sager om, hvorvidt en funktionær, der
fx er sygemeldt eller overgår til efterløn på et tidspunkt efter dennes fratræden, har forfulgt eller fortsat for-
følger en erhvervsmæssig karriere.
Selvom fokus for den foreslåede § 2 a er anderledes end for den gældende § 2 a, er det ikke hensigten
med lovforslaget, at der skal ske ændringer i den øvrige praksis, der er udviklet i relation til den gældende §
2 a. Det gælder fx praksis i relation til, om anciennitetskravet er opfyldt, i relation til funktionærens død i
opsigelsesperioden, i relation til ændringer i arbejdsvilkårene samt ved kontraopsigelse fra funktionærens
side. Det vil også efter den foreslåede § 2 a fortsat være på fratrædelsestidspunktet, at fratrædelsesgodtgørel-
sen skal betales.
Med den foreslåede § 2 a sker der yderligere ændringer i bestemmelsen med hensyn til beløb og ancienni-
tet. Der opereres således ikke med en fratrædelsesgodtgørelse svarende til 2 måneders løn, idet det foreslås,
at hvis funktionæren ved fratræden har været ansat i 12-17 år, udgør godtgørelsen en månedsløn, mens den
foreslås fastsat til tre måneders løn, hvis funktionæren ved fratræden har været ansat i 17 år eller derover.
Samlet set vurderes ændringerne for så vidt angår beløb og anciennitet at sikre, at funktionærernes arbejdsgi-
vere hverken har nævneværdigt større eller mindre udgifter til fratrædelsesgodtgørelse i henhold til den fore-
slåede § 2 a i sammenligning med den gældende § 2 a og dette er baggrunden for, at der i den foreslåede
bestemmelse står 12 og 17 år og 1 eller 3 måneders løn.
Ændringen af § 2 a foreslås at træde i kraft den 1. februar 2015. Det er ancienniteten på fratrædelsestids-
punktet, der er afgørende for, om der skal betales fratrædelsesgodtgørelse, men det er opsigelsen fra arbejds-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404353_0004.png
giverside eller den uberettigede bortvisning, der udløser retten til fratrædelsesgodtgørelse. En ikrafttræden
den 1. februar 2015 indebærer derfor, at spørgsmål om fratrædelsesgodtgørelse til en funktionær, der opsiges
inden den 1. februar 2015, afgøres efter den gældende § 2 a, uanset at fratræden først sker efter den 1. febru-
ar 2015, mens en opsigelse, der afgives af arbejdsgiver efter den 1. februar 2015, vil kunne udløse en fratræ-
delsesgodtgørelse i henhold til den foreslåede § 2 a.
4. Forholdet til anden lovgivning mv.
§ 2 a indgår i sammenhæng med funktionærlovens øvrige bestemmelser, og det er ikke med forslaget om
en ændret affattelse af § 2 a hensigten at ændre på den måde, som § 2 a spiller sammen med andre bestem-
melser i funktionærloven eller i lovgivningen i det hele taget. Således forudsættes det fortsat at være muligt,
at en funktionær, der afskediges, kan få godtgørelse efter såvel funktionærlovens § 2 a som funktionærlovens
§ 2 b, hvis betingelserne i begge bestemmelser er opfyldt.
Det i funktionærlovens § 21, stk. 1, knæsatte princip om, at lovens bestemmelser ikke ved aftale kan fra-
viges til ugunst for funktionæren, vil også gælde i relation til den foreslåede § 2 a. Overenskomstbestemmel-
ser, der måtte stille funktionæren ringere med hensyn til fratrædelsesgodtgørelse end den foreslåede § 2 a, vil
således ikke kunne gøres gældende overfor en funktionær. Overenskomstbestemmelser, der måtte give funk-
tionæren en bedre retsstilling end efter den foreslåede § 2 a, vil derimod fortsat kunne finde anvendelse. Det
samme princip gælder i forhold til individuelle aftaler.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har meget begrænsede økonomiske konsekvenser for det offentlige. Lovforslaget forventes
at udgøre en væsentlig lettelse af de administrative byrder, der er forbundet med funktionærers ret til fratræ-
delsesgodtgørelse..
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har meget begrænsede økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Lovforslaget forventes
at udgøre en væsentlig lettelse af de administrative byrder, der er forbundet med funktionærers ret til fratræ-
delsesgodtgørelse..
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget forventes at udgøre en væsentlig lettelse af de administrative byrder, der er forbundet med
funktionærers ret til fratrædelsesgodtgørelse..
8. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404353_0005.png
9. Forholdet til EU-retten
Den del af lovforslaget, der vedrører den gældende § 2 a, stk. 3, i funktionærloven, er en opfølgning på
EU-Domstolens dom af 12. oktober 2010 i sag C-499/08, Ole Andersen.
10. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den XX til den XX været sendt i høring hos følgende myndighe-
der og organisationer m.v.: KL, Danske Regioner, Dansk Arbejdsgiverforening, Finanssektorens Arbejdsgi-
verforening, Kristelig Arbejdsgiverforening, Landsorganisationen i Danmark, FTF, Akademikernes Central-
organisation, Kristelig Fagbevægelse, Lederne, Centralorganisationernes Fællesudvalg, Kommunale Tjene-
stemænd og Overenskomstansatte.
11. Sammenfattende skema
Vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive konsekvenser/mindre-
udgifter
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Meget begrænsede
Negative konsekvenser/mer-
udgifter
Ingen
Administrative konsekvenser for Lovforslaget vurderes at give en Ingen
stat, kommuner og regioner
administrativ lettelse for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Meget begrænsede
Administrative konsekvenser for Lovforslaget vurderes at give en Ingen
erhvervslivet
administrativ lettelse for er-
hvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for Lovforslaget vurderes at give en Ingen
borgerne
administrativ lettelse for borger-
ne
Forholdet til EU-retten
Den del af lovforslaget, der vedrører den gældende § 2 a, stk. 3, i
funktionærloven, er en opfølgning på EU-Domstolens dom af 12.
oktober 2010 i sag C-499/08, Ole Andersen.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at funktionærlovens § 2 a ændres. Den foreslåede ændring udgør en væsentlig forenkling af
bestemmelsen, idet der ikke vil være undtagelser fra retten til fratrædelsesgodtgørelse, når en funktionær, der
har været uafbrudt beskæftiget i samme virksomhed i mindst 12 år bliver opsagt af arbejdsgiveren eller bli-
ver bortvist uberettiget. Det vil således ikke have betydning, om funktionæren ved fratrædelsen vælger at gå
på pension eller om funktionæren ved fratrædelsen har mulighed for at få folkepension eller alderspension
fra arbejdsgiveren.
Med den foreslåede forenkling af bestemmelsen afklares den retsusikkerhed, som EU-Domstolens afgø-
relse i sag C-499/08 har givet anledning til i relation til funktionærer, der ved fratrædelsen havde mulighed
for at overgå til arbejdsgiverbetalt alderspension, jf. den gældende § 2 a, stk. 3; hvis en funktionær opfylder
den foreslåede bestemmelses anciennitetskrav og opsiges af arbejdsgiver eller bortvises uberettiget, vil funk-
tionæren have ret til en fratrædelsesgodtgørelse på én eller tre måneders løn. Det vil med den foreslåede § 2 a
således ikke være nødvendigt at vurdere, om funktionæren fortsat forfølger en erhvervsmæssig karriere,
hvilket der fx skulle tages stilling til i Højesterets afgørelser af 17. januar 2014 vedrørende forståelsen af den
gældende § 2 a i lyset af EU-Domstolens afgørelse i sag C-499/08. Som en konsekvens af den ophævelse af
undtagelsesbestemmelsen om arbejdsgiverbetalt alderspension, der udspringer af behovet for afklaring af
retstilstanden efter afgørelsen i sag C-499/08, foreslås det tillige at fjerne undtagelsen vedrørende folkepen-
sion – den gældende § 2 a, stk. 2 – da bestemmelsen herefter vil være så overskuelig og enkel at anvende
som muligt. Forenklingen af bestemmelsen forventes at medføre en lettelse af de administrative byrder set i
forhold til den gældende § 2 a.
Fratrædelsesgodtgørelsen efter den foreslåede § 2 a vil stadig kunne bruges i overensstemmelse med det,
der var formålet med den gældende § 2 a – at mildne overgangen til anden beskæftigelse for funktionærer,
der afskediges efter mange års ansættelse i samme virksomhed – men med ophævelse af undtagelsesbe-
stemmelserne om pension får fratrædelsesgodtgørelsen efter den foreslåede § 2 a et bredere sigte. Godtgørel-
sen kan tillige ses som en økonomisk håndsrækning for lang og tro tjeneste eller som en form for særligt
”plaster på såret” til en funktionær, der afskediges efter at have arbejdet for samme arbejdsgiver i en årræk-
ke. Der er således ikke tale om, at de hensyn, der oprindelig lå til grund for den gældende § 2 a, ikke længere
tilgodeses, men med den foreslåede bestemmelse får funktionærlovens § 2 a en anden karakter.
Det er ancienniteten på fratrædelsestidspunktet, der er afgørende for, om der skal betales godtgørelse, og
om der skal betales 1 eller 3 måneders godtgørelse. Dette gælder i forhold til den gældende § 2 a, jf.
U.1973.303H, og det synes nærliggende at videreføre dette princip i den foreslåede § 2 a. Det vil sige, at hvis
funktionæren på opsigelsestidspunktet har været ansat uafbrudt i den pågældende virksomhed i 11 år og 11
måneder, vil funktionæren i kraft af dennes opsigelsesvarsel have været ansat i mere end 12 år på fratrædel-
sestidspunktet, og funktionæren vil således have krav på en månedsløn i fratrædelsesgodtgørelse. Det er i det
hele taget ikke hensigten med den foreslåede § 2 a at ændre på den praksis, der er udviklet på baggrund af
den gældende § 2 a, i relation til, om anciennitetskravet er opfyldt. Det er heller ikke hensigten med den fo-
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
reslåede § 2 a at ændre på den øvrige praksis, der er udviklet om forståelsen af den gældende § 2 a, stk. 1 og
5.
Til forskel fra den gældende § 2 a opereres der ikke i den foreslåede § 2 a med en godtgørelse på 2 må-
nedslønninger. Dette skyldes, at det ikke er hensigten med lovforslaget at ændre på de omkostninger, som
funktionærlovens bestemmelse om fratrædelsesgodtgørelse påfører arbejdsgiverne. Udgangspunktet om, at
ændringen af § 2 a skal være udgiftsneutral, ligger også til grund for, at funktionærens ret til 3 månedsløn-
ninger i godtgørelse indtræder efter 17 års ansættelse i samme virksomhed. Der vil således være nogle funk-
tionærer, der får en månedsløn mindre i godtgørelse set i forhold til den gældende § 2 a, mens funktionærer,
der har været ansat i 17 år på fratrædelsestidspunktet, får en månedsløn mere i godtgørelse, end de ville have
krav på efter den gældende § 2 a.
Det foreslås i stk. 2, at stk. 1 finder tilsvarende anvendelse i tilfælde af uberettiget bortvisning. Dette er
uændret i forhold til den gældende § 2 a. Bortvises en funktionær uberettiget, kan ansættelsesforholdets op-
hør ikke tilskrives funktionæren.
Til § 2
Det foreslås, at ændringen af § 2 a træder i kraft den 1. februar 2015. Da det er opsigelsen af funktionæ-
ren, der udløser retten til fratrædelsesgodtgørelse, vil det være opsigelsestidspunktet, der er afgørende for,
hvad der gælder med hensyn til fratrædelsesgodtgørelse, hvilket fremgår af det foreslåede stk. 2. En funktio-
nær, der opsiges forud for den 1. februar 2015, vil således have krav på fratrædelsesgodtgørelse i henhold til
den gældende § 2 a, selvom funktionæren først fratræder efter den 1. februar 2015.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§2a
§2a
§ 2 a.
Såfremt en funktionær, der har været uafbrudt beskæftiget
i samme virksomhed i 12, 15 eller 18 år, opsiges, skal arbejdsgive-
ren ved funktionærens fratræden udrede et beløb svarende til hen-
holdsvis 1, 2 eller 3 måneders løn.
Stk. 2.
Bestemmelsen i stk. 1 finder ikke anvendelse, såfremt
funktionæren ved fratrædelsen vil oppebære folkepension.
Stk. 3.
Hvis funktionæren ved fratrædelsen vil oppebære en al-
derspension fra arbejdsgiveren, og hvis funktionæren er indtrådt i
den pågældende pensionsordning før det fyldte 50. år, bortfalder
fratrædelsesgodtgørelsen.
Stk. 4.
Bestemmelsen i stk. 3 finder ikke anvendelse, hvis der
den 1. juli 1996 ved kollektiv overenskomst er taget stilling til
spørgsmålet om nedsættelse eller bortfald af fratrædelsesgodtgørel-
sen som følge af alderspension fra arbejdsgiveren.
Stk. 5.
Bestemmelsen i stk. 1 finder tilsvarende anvendelse i til-
fælde af uberettiget bortvisning.
§ 2 a.
Såfremt en funktionær, der har været uafbrudt beskæftiget
i samme virksomhed i 12 eller 17 år, opsiges, skal arbejdsgiveren
ved funktionærens fratræden udrede et beløb svarende til henholds-
vis 1 eller 3 måneders løn.
Stk. 2.
Bestemmelsen i stk. 1 finder tilsvarende anvendelse i til-
fælde af uberettiget bortvisning.
8