Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del Bilag 311
Offentligt
1404057_0001.png
NOTAT
26-09-2014
Samlenotat om EPSCO-rådsmødet den 16. oktober
2014
Sagsnr. 2014-5582
CAIJ/rmh
Dagsordenen ser ud som følger:
1. Forslag til afgørelse om en europæisk platform for forbedring af sam-
arbejdet i forbindelse med forebyggelse af og afskrækkelse fra sort ar-
bejde (KOM(2014) 221)
Generel indstilling
Side 2
2. Rådets direktiv om gennemførelse af den europæiske aftale om visse
aspekter i forbindelse med tilrettelæggelse af arbejdstiden inden for
transport ad indre vandveje, KOM(2014) 452 endelig
Politisk enighed/vedtagelse
Side 5
3. Midtvejsevaluering af Europa2020-strategien og evaluering af Det Eu-
ropæiske Semester 2014 for beskæftigelse og socialpolitik, KOM-
dokument foreligger ikke
Udveksling af synspunkter
(a) Bidrag fra Beskæftigelseskomitéen (EMCO) og Komitéen for So-
cial Beskyttelse (SPC)
-
Godkendelse
(b) SPC-rapport om socialpolitiske reformer vedrørende vækst og
sammenhæng (evt.)
-
Godkendelse af nøglebudskaber
Side 8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1. Forslag til afgørelse om en europæisk platform for forbedring af samarbej-
det i forbindelse med forebyggelse af og afskrækkelse fra sort arbejde
(KOM(2014) 221)
- Generel indstilling
Revideret notat
Resumé
Kommissionen har den 9. april 2014 fremsat forslag om etablering af en europæisk
platform, som lægger op til et styrket samarbejde mellem medlemslandene - herun-
der ved oprettelse af en ny komité – med henblik på at forebygge og bekæmpe sort
arbejde. Samarbejdet forventes i starten at have karakter af vidensdeling og erfa-
ringsudveksling, men også senere at få en mere operationel del.
Forslaget forventes ikke at give anledning til ændringer til gældende dansk lovgiv-
ning.
1. Baggrund
Kommissionen har den 9. april 2014 fremsat forslag om etablering af en europæisk
platform til at understøtte et samarbejde, som skal medvirke til at forebygge og be-
kæmpe sort arbejde. Der henvises desuden i forslaget til det overordnede formål at
øge beskæftigelsen og forbedre arbejdsvilkårene for den enkelte medarbejder. Det
understreges, at indsatsen mod sort arbejde fortrinsvis ligger hos medlemslandene,
og der lægges således ikke op til ny lovgivning eller anden harmonisering af med-
lemslandenes politikker. ”Platform” dækker over, at der skal etableres en komité på
basis af nationale kontaktpunkter, der skal muliggøre et mere systematisk samar-
bejde mellem medlemslandene. Det skyldes bl.a., at udfordringerne med sort arbej-
de er fælles for landene, og i visse former kan have en grænseoverskridende karak-
ter. Samarbejdet forventes i starten at have karakter af vidensdeling og erfarings-
udveksling, men også senere at få en mere operationel del i forbindelse med det vi-
dere arbejde med Platformen.
Hjemmelsgrundlag
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 151 (TEUF), hvorefter initiativets ho-
vedformål er at fremme beskæftigelse og forbedre arbejdsvilkår. Der henvises end-
videre til artikel 153 (TEUF) ift. Unionens mål om at støtte og supplere medlems-
landenes indsats, som giver Europa-Parlamentet og Rådet mulighed for at vedtage
foranstaltninger til fremme af samarbejdet mellem medlemslandene.
Forslaget skal vedtages efter den almindelige beslutningsprocedure.
2. Formål og indhold
Formålet med platformen er at lette samarbejdet mellem medlemslandene ved
nemmere udveksling af god praksis og information om bekæmpelse af sort arbejde.
Platformen skal i den forbindelse især forbedre koordineringen mellem de operati-
onelle håndhævelsesmyndigheder i medlemslandene.
Platformen foreslås etableret på baggrund af et nationalt kontaktpunkt i hvert med-
lemsland. Platformen kan herunder nedsætte arbejdsgrupper til at undersøge speci-
fikke spørgsmål med tilknytning til sort arbejde.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Platformens mål er fastlagt i artikel 4. Følgende opgaver er nævnt:
a) Forbedring af viden om sort arbejde
b) Udvikling af analyser af effektiviteten af forskellige politiske foranstalt-
ninger
c) Etablering af instrumenter (f.eks. en vidensbank over foranstaltninger)
d) Vedtagelse af ikke-bindende retningslinjer for tilsyn
e)
Lette samarbejdet mellem medlemslandene
ift. grænseoverskridende
aspekter
f) Undersøgelse af forbedring af dataudveksling
g) Udvikling af en uddannelsesordning for
relevante
myndigheder
h) Tilrettelæggelse af peer reviews ift. medlemslandenes fremskridt
i) Øge bevidstheden om problemet med sort arbejde.
Medlemmerne af platformen er medlemslandene (kontaktpunkter) og Kommissio-
nen, men der lægges desuden op til deltagelse af arbejdsmarkedets parter i platfor-
mens møder samt samarbejde med en række allerede eksisterende grupper og data-
baser på EU-plan, herunder bl.a. Beskæftigelsesudvalget (EMCO), Senior Labour
Inspectors Committee (SLIC), Den Administrative Kommission og Udvalget for
Social Beskyttelse (SPC) m.fl.
Endeligt lægges der i forslaget op til, at arbejdet med Platformen vil skulle evalue-
res efter fire år.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om sagen.
4. Nærhedsprincippet
Selvom den største del af indsatsen mod sort arbejde ligger hos medlemslandene,
er udfordringerne i forbindelse med bekæmpelse af sort arbejde i mange tilfælde
fælles og til dels grænseoverskridende. Et fælleseuropæisk tiltag vil derfor hjælpe
medlemslandene til en bedre indsats og samarbejde i bekæmpelsen af sort arbejde.
Der er ikke med forslaget tale om harmonisering af medlemslandenes lovgivning
på området.
5. Gældende dansk ret
Spørgsmålet er ikke relevant.
6. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes ikke i sig selv at få statsfinansielle eller samfundsøkonomiske
konsekvenser.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget forventes ikke at medføre administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. Høring
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404057_0004.png
Forslaget er den 24. april 2014 sendt i høring EU-Specialudvalget for Arbejdsmar-
kedet og Sociale Forhold.
På den baggrund er der kommet høringsvar fra Dansk Arbejdsgiverforening (DA),
hvor der udtrykkes generel støtte til forslaget. DA understreger dog, at det er vig-
tigt, at nye EU-strukturer ikke overlapper med allerede eksisterende strukturer, og
at platformen skal respektere den danske arbejdsmarkedsmodel. DA kan ikke støt-
te, at falske selvstændige omfattes af forslaget samt, at der udarbejdes retningslin-
jer for inspektører/tilsynsførere.
LO er positive over for forlaget, men så gerne et mere forpligtende samarbejde.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der er generel støtte til forslaget.
9. Regeringens generelle holdning
Regeringen byder initiativet velkommen.
Regeringen støtter understregningen i beslutningen om, at retningslinjer for
tilsyn mv. ikke er juridisk bindende.
Regeringen støtter generelt, at samarbejdet – udover etablering af selve platformen
med nationale kontaktpunkter – tager hensyn til eksisterende samarbejdsformer/-
fora.
Regeringen støtter som udgangspunkt obligatorisk deltagelse i platformen, men
finder, at visse aktiviteter, herunder inspektioner og deltagelse i træning, skal kun-
ne ske på frivillig basis.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg
forud for EPSCO-rådsmødet
den 19. juni 2014.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2. Rådets direktiv om gennemførelse af den europæiske aftale om visse aspek-
ter i forbindelse med tilrettelæggelse af arbejdstiden inden for transport ad
indre vandveje, KOM(2014) 452 endelig
Politisk enighed/vedtagelse
Nyt notat.
Resumé
Direktivforslaget tager sigte på at gennemføre den europæiske aftale mellem Euro-
pean Barge Union, European Skippers Organisation og European Transport Wor-
kers' Federation om minimumskrav til arbejdstiden inden for transport ad indre
vandveje, som blev indgået den 15. februar 2012.
Forslaget har ingen konsekvenser for Danmark, idet den EU-retlige regulering af
indre vandveje ikke finder anvendelse i Danmark.
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet til vedtagelse.
1.
Baggrund
Kommissionen har den 7. juli 2014 fremsat forslag til rådsdirektiv (KOM(2014)
532 endelig) om gennemførelse af den europæiske aftale indgået mellem
European
Barge Union
(EBU),
European Skippers Organisation
(ESO) og
European Trans-
port Workers' Federation
(ETF) om visse aspekter i forbindelse med tilrettelæggel-
se af arbejdstiden inden for transport ad indre vandveje.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 155, stk. 2, om iværksættelsen af
aftaler, der indgås på EU-plan, hvorefter Rådet træffer afgørelse med kvalificeret
flertal på forslag af Kommissionen og Europa-Parlamentet underrettes.
Forslaget tager sigte på at gøre den europæiske aftale mellem
European Barge
Union, European Skippers Organisation og European Transport Workers' Federa-
tion
om minimumskrav til arbejdstiden inden for transport ad indre vandveje, som
blev indgået den 15. februar 2012, bindende på EU-plan.
Den EU-retlige regulering af indre vandveje finder ikke anvendelse i Danmark, da
det er vurderingen, at der ikke findes indre vandveje i Danmark.
2.
Formål og indhold
Arbejdsmarkedsparterne inden for transport ad indre vandveje på EU-plan (Euro-
pean Barge Union, European Skippers Organisation og European Transport Wor-
kers' Federation)
har på eget initiativ og i overensstemmelse med TEUF artikel
155, stk. 1, forhandlet sig frem til en aftale om minimumskrav til arbejdstiden in-
den for transport ad indre vandveje.
Aftaleparterne var af den opfattelse, at direktiv 2003/88/EF1 (arbejdstidsdirektivet)
ikke opfyldte sektorens behov. Aftalen tager på denne baggrund hensyn til arbejds-
tidsdirektivet, men der foreslås forskellige specifikke krav i tråd med sektorens ar-
bejdsbetingelser og særtræk. Aftaleparterne har i lyset heraf, og i overensstemmel-
se med TEUF artikel 155, stk. 1, anmodet Kommissionen om, at aftalen gennemfø-
res ved en rådsafgørelse i henhold til TEUF artikel 155, stk. 2.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslaget tager på denne baggrund sigte på at gøre aftalen mellem arbejdsmarke-
dets parter bindende på EU-plan.
Forslaget berører ikke gældende EU-regler i Unionen, der er mere specifikke eller
sikrer et højere beskyttelsesniveau for mobile arbejdstagere inden for transport ad
indre vandveje. Forslaget berettiger ikke til en forringelse af det generelle beskyt-
telsesniveau for arbejdstagere på de områder, der er omfattet af aftalen.
3.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF art. 155, stk. 2, alene underrettes.
Kommissionen anfører i forslaget, at man har fremsendt forslaget med sigte på, at
Europa-Parlamentet - såfremt det skulle ønske det - kan afgive udtalelse herom til
Kommissionen og Rådet. En sådan udtalelse foreligger (endnu) ikke.
4.
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at behovet for EU-foranstaltninger skal ses i lyset af, at
transport ad indre vandveje overvejende er en internationalt præget og grænseover-
skridende transportform. Kommissionen vurderer på den baggrund, at minimums-
standarder for arbejdstiden i denne sektor mest (konkurrence)effektivt vil kunne
etableres på EU-plan. Det er regeringens opfattelse, at forslaget overholder nær-
hedsprincippet.
5.
Gældende dansk ret
Ikke relevant, da den EU-retlige regulering af indre vandveje ikke finder anvendelse i
Danmark.
6.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant.
Samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser
Ikke relevant.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ikke relevant.
7.
Høring
Henset til, at den EU-retlige regulering af indre vandveje ikke finder anvendelse i
Danmark, hvilket som nævnt heller ikke vil være tilfældet i forhold til dette forslag, er
det ikke skønnet nødvendigt iværksætte høring i skibsfartspolitisk specialudvalg.
8.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre medlemsstaters holdning til forslaget er endnu ikke kendt.
9.
Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt positivet indstillet over for forslaget.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen finder dog, at det i overensstemmelse med den tradition og systematik,
som findes i eksisterende EU-direktiver vedrørende indre vandveje, præciseres, at det
kommende direktiv
-
alene er rettet til de medlemsstater, der har indre vandveje som nævnt i artikel 1,
stk. 1, i direktiv 2006/87/EF af 12. december 2006 om fastsættelse af tekniske for-
skrifter for fartøjer på indre vandveje (med ændringer) (dvs. ikke Danmark m.fl.).
-
ikke gælder søfarende på søgående skibe, som sejler eller er stationeret i tide-
vandsområder eller midlertidigt sejler på indre vandveje, og som i stedet er omfat-
tet af Rådets direktiv 1999/63/EF af 21. juni 1999 om gennemførelse af den aftale
om tilrettelæggelse af arbejdstiden for søfarende, som er indgået mellem
European
Shipowner's Association
(ECSA) og
Federation of Transport Workers' Unions in
the European Union
(FST).
10.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Midtvejsevaluering af Europa2020-strategien og evaluering af Det Europæ-
iske Semester 2014 for beskæftigelse og socialpolitik, KOM-dokument forelig-
ger ikke
-
Udveksling af synspunkter
(c) Bidrag fra Beskæftigelseskomitéen (EMCO) og Komitéen for So-
cial Beskyttelse (SPC)
-
Godkendelse
(d) SPC-rapport om socialpolitiske reformer vedrørende vækst og
sammenhæng (evt.)
-
Godkendelse af nøglebudskaber
Nyt notat.
Resume
Der skal i 2015 laves en midtvejsevaluering af EU’s vækststrategi, EU2020.
EPSCO ventes at have en drøftelse af strategien på rådsmødet, herunder hvordan
strategien mere effektivt kan fremme vækst, beskæftigelse og inklusion og med hvil-
ke instrumenter, samt om der er behov for ændrede eller nye EU-mål. Dette vil så-
ledes også indgå i Kommissionens videre arbejde. Desuden ønskes der på rådsmø-
det en udveksling af erfaringer med samarbejdsprocesserne under Det Europæiske
Semester 2014 med henblik på at forbedre det videre samarbejde for at opfylde de
fælles Europa2020-mål.
1. Baggrund
EU’s 10-årige vækststrategi, Europa2020, blev vedtaget på Det Europæiske Råd i
juni 2010. Formålet med strategien er at styrke EU’s langsigtede vækstpotentiale
og håndtere de udfordringer, EU står over for. I strategien er opstillet fem overord-
nede EU-mål frem mod 2020 vedrørende beskæftigelse, uddannelse, forskning og
udvikling, klima og energi samt social inklusion og fattigdomsbekæmpelse. Strate-
gien omfatter også syv flagskibsinitiativer, der skal sikre fremskridt og forpligte
EU og medlemslandene på de områder, der prioriteres under Europa2020, bl.a. in-
novation, den digitale økonomi, beskæftigelse, unge, industripolitik, fattigdom og
ressourceeffektivitet.
Europa2020-strategiens mål drøftes som led i Det Europæiske Semester, dels i for-
bindelse med fastlæggelse af prioriteterne i Kommissionens årlige vækstundersø-
gelse, dels i Kommissionens analyser af de nationale reformprogrammer, der ligger
til grund for de årlige landespecifikke henstillinger.
For at overvåge og fremme gennemførelsen af Europa2020-strategien på nationalt
niveau blev medlemsstaterne opfordret til at fastsætte deres egne mål og afrappor-
tere i deres nationale reformprogrammer om den nationale udmøntning af Euro-
pa2020-strategien, herunder de tiltag, der bidrager til opfyldelsen af de fem over-
ordnede mål på EU-niveau. Som led i semesteret er der i regi af Beskæftigelsesko-
mitéen (EMCO) og Komitéen for Social Beskyttelse (SPC) igennem året en løben-
de tematisk overvågning af landenes beskæftigelses- og socialpolitik.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det fælles europæiske beskæftigelsesmål er, at 75 pct. af de 20-64-årige i EU skal
være i beskæftigelse, når vi når 2020. Det danske mål er en strukturel beskæftigel-
sesfrekvens på 80 pct. Det fælles europæiske mål for fattigdomsbekæmpelse er, at
mindst 20 mio. færre mennesker skal være - eller risikere at blive - fattige eller so-
cialt udstødte. Det tilhørende danske mål er at mindske antallet af personer i hus-
stande med lav beskæftigelse med 22.000 frem mod 2020.
På baggrund af bl.a. de nationale reformprogrammer for 2014 offentliggjorde
Kommissionen den 2. juni sine vurderinger af medlemslandene samt udkast til Rå-
dets udtalelser om landene, der inkluderer de konkrete landespecifikke henstillin-
ger. EPSCO-rådsformationen drøftede den 19. juni de landespecifikke henstillinger
vedrørende beskæftigelse, hvorefter ECOFIN rådsformationen drøftede landespeci-
fikke henstillinger vedrørende økonomisk politik den 20. juni. Det Europæiske Råd
tilsluttede sig de landespecifikke henstillinger den 26.-27. juni.
Danmark modtog tre landespecifikke henstillinger for 2014, herunder én vedrøren-
de beskæftigelse og uddannelse.
2. Formål og indhold
Kommissionen offentliggjorde i marts 2014 en meddelelse om status for Euro-
pa2020-strategien og har efterfølgende i maj lanceret en offentlig høring om den
videre udvikling af strategien. Den offentlige høring, der ventes afsluttet den 31.
oktober 2014, skal ses som et input til den planlagte midtvejsevaluering af strategi-
en i foråret 2015. Der foreligger således endnu ingen konkrete anbefalinger fra
Kommissionen.
Kommissionen vurderer i sin statusmeddelelse, at Europa2020-strategien er lige så
relevant i dag som i 2010, herunder at de fleste af de langsigtede udfordringer
grundlæggende er de samme. Kommissionens analyser peger på, at erfaringerne
med målene og flagskibsinitiativerne i strategien har været blandede. EU er godt på
vej til at opfylde eller komme tæt på målene for uddannelse, klima og energi, men
ikke for beskæftigelse, forskning og udvikling eller fattigdomsbekæmpelse. Kom-
missionen påpeger, at den koordination, der gennemføres i EU hvert år inden for
rammerne af det europæiske semester, er et potentielt effektivt instrument til at for-
følge de prioriteter, som vil være nødvendige for at opfylde målene i Europa2020-
strategien.
EPSCO ventes at have en drøftelse af strategien på rådsmødet, herunder hvordan
strategien mere effektivt kan fremme vækst, beskæftigelse og inklusion og med
hvilke instrumenter, samt om der er behov for ændrede eller nye EU-mål. Dette vil
således også indgå i Kommissionens videre arbejde.
Desuden ønskes der på rådsmødet en udveksling af erfaringer med samarbejdspro-
cesserne under Det Europæiske Semester 2014 med henblik på at forbedre det vi-
dere samarbejde for at opfylde de fælles Europa2020-mål
Beskæftigelseskomitéen og Komitéen for Social Beskyttelse forventes at levere bi-
drag til drøftelsen.
Det Europæiske Semester 2014 blev afsluttet med generel
tilslutning til de landespecifikke
henstillinger,
herunder anbefalingerne vedrø-
rende beskæftigelse og arbejdsmarkedet.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Beskæftigelseskomitéen (EMCO) og Komitéen for Social Beskyttelse (SPC) for-
ventes at bidrage med deres evalueringer af processerne, herunder evt. også
spørgsmålet om kompetencefordeling mellem de involverede komitéer, idet dette
har været genstand for løbende diskussioner.
Herudover forventes Komitéen for Social Beskyttelse at identificere en række soci-
alpolitiske nøglebudskaber som inspiration til Kommissionens årlige vækstunder-
søgelse for 2014.
Det italienske formandskab forventes forud for rådsmødet at stille en række
spørgsmål, som diskussionen kan tage afsæt i.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Spørgsmålet er ikke relevant.
6. Konsekvenser
Sagen har ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller samfundsøkonomiske
konsekvenser, administrative konsekvenser for erhvervslivet eller konsekvenser for
beskyttelsesniveauet.
7. Høring
EU-Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold vil blive orienteret
om sagen.
8. Generelle forventninger til andre landes holdning
Medlemslandene forventes at indgå i en konstruktiv dialog om optimering af –
samt videreudvikling af Europa2020 Strategien.
Der forventes en anerkendelse af, at der har været visse fremskridt med Europa
2020-strategien, men også at de langsigtede udfordringer i vidt omfang er de sam-
me som i 2010.
Der må forventes at være forskellige holdninger blandt landene til, i hvilket om-
fang strategien skal justeres, herunder om der er behov for et ændret fokus samt
nye eller ændrede mål på EU-niveau.
Der forventes fortsat generel positiv opbakning til Det Europæiske Semester, her-
under den tematiske overvågning af beskæftigelses- og socialpolitikkerne.
9. Regeringens generelle holdning
De overordnede prioriteter og mål i Europa 2020-strategien vurderes fortsat
at være relevante og velbegrundede.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen har en generelt positiv holdning til Det Europæiske Semester og den
tematiske overvågning af beskæftigelses- og socialpolitikkerne og støtter den lø-
bende vurdering af, hvorvidt samarbejdet kan forbedres.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Udvalget blev
orienteret om Kommissionens meddelelse om status for Europa2020 forud for
rådsmødet i marts dette år.
11