Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del Bilag 306
Offentligt
Kære Beskæftigelsesudvalg,
Lige nu undersøger Nordjyllands Politi en række sager ifm kommunernes implementering af
kontanthjælpsreformen. Sagerne blev anmeldt direkte til Anklagemyndigheden, som henviste anmeldelser
til politiet til videre foranstaltning.
Kommunerne har ikke følgt den lovbestemte fremgangsmåde og uden hensyn til de store konsekvenser,
deres ulovlige fremgangsmåde har haft. Det er strafbart jf. prgrf. 148 Straffeloven. Derudover har
kommunerne med vilje givet vildledende oplysninger om, hvornår et par i lov om aktiv social politiks
forstand betragtes som samlevende. Der blev sendt breve ud, med teksten 'i kan godt være samboende i
lovens forstand, fx hvis man lejer et værelse'; der findes ej-samliv erklæringen som kun kan underskrives
når man lejer et værelse osv. Mange kommuner - om ikke alle - har ikke bare sendt lovteksten og
Beskæftigelsesministeriets forklaring samt Lovsforklaring i L 224 2012-2013 ud til borgerne, men har fundet
på helt vilde kriteria uden lovlig hjemmel (jeg har kopi af en afgørelse som nævner 'i har jo selv sagt at i
boller'. Så findes der også en afgørelse som henviser til en media udsendelse 'hvoraf det fremgår, at i er
kærester'). At lovgiveren har introduceret et samleverbegreb i kontanthjælpsreformen som er helt
anderledes end samleverbegrebet i fx lov om social pension, hvor man får nedsæt ydelse pga økonomisk
fordel fordi man deler husholdning, hvor formue ikke tages i betragtning, og hvor man aldrig er
fuldstændigt afhængig af partnerens forsørgelse, det har været klar fra starten. Det er alvorligt, at
kommunerne gør som om der ikke findes nogen forskel i vurdering om samliv. Kommunerne har undladt at
træffe afgørelse jf. prgrf. 2c i loven i de tilfælde hvor folk ikke opfylder en af de betingelser i stk 2b. I sted
for har de manipuleret folk i at underskrive samliv, sådan at de ikke var klar over, at de bagefter kunne
klage - somtiden TVUNGET til at underskrive samliv under trussel, ikke at betale kontanthjælp. Det hedder
bedrageri og afpresning.
Derudover findes der bjerge af bevis, at kommunerne holder personer med betydelige problemer udover
ledighed ulovlig parkeret på kontanthjælp. Det hedder GENsidig forsørgelse, og lige derfor er alle de ydelser
i Danske lovgivning til de syge og dem med komplekse sociale problemer uafhængige af partnerens
indtægter og formue.
Gensidig forsørgelse misbruges af kommunerne for at tjene penge i stor omvang; det drejes ikke om
undtagelser, det er standard.
Næste snyderi er alrede på vej, og det drejes om partnerens private formue. Det er helt klart, at jf. prgrf. 30
i lov om aktiv social politik som den er, hvor der står 'hvis ansøgeren OG samleveren har formue' (der står
ikke ELLER) i lyset af grundloven og menneskerettighederne, KUN fælles formue må indgå i beregningen af
kontanthjælpen, ikke partnerens private formue. Derudover skal der ses bort fra en hel del af fælles
formuet som er nødvendig til at opbevare boligstandard, uddannelse, erhvervsmuligheder. Men nej. Alrede
nu er kommunerne på jagt efter lønmodtagerens private bil (som den har brug for til at komme til arbejde),
dens private kapitalpensionopsparing (privat betyder her at der ikke findes nogen kontrakt ifm samleveren
vedr. pension) og lån på privat boligejendom. Igen er det dem med minimumindtægter som rammes af
kommunernes forkastelige kassetænkning.
At folk med minimum indtægter, som skulle ned med 20% på en gang, alrede nu tvinges til at sælge alt
muligt, bare for at de kan betale deres regninger, det er ikke kendt? At kommunerne gør som om pararaf
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
97a i loven ikke eksisterer, det er ikke kendt? Paragraf 97a er ment til at hjælpe i de tilfælde hvor det bare
ikke kan lade sig gøre at forsørge partneren. Så skal der kigges på rådighedsbeløbet og kan kommunen
opkræve et rimeligt beløb til partnerens forsørgelse. Men det sker ikke.
Det er fint, at der nu holdes åbent samråd om kontanthjælpsreformen d.d. 2 oktober 2014. Jeg håber at
sandheden kommer frem og ikke undviges: Realiteten er, at det ikke er et spørgsmål om, at 'folk skal
vænne sig til de nye regler'. Realiteten er, at kommunerne har trukket penge uden lovlig hjemmel og uden
hensyn til individuele situationer. Realiteten er, at der blev forårsaget forfærdeligt stor skade i folks famililiv
og kæresteforhold pga lovbrud. Realiteten er, at kommunernes sagsbehandling i dag er ud over alle
grænser af anstændighed.
Realiteten er også, at vi i Danmark betaler verdens højeste skat. Derfor kan det ikke lade sig gøre at
forsørge familien med kun en indtægt; statistiker viser, at 75% af alle Danske par har to indtægter. Det er
sådan, vi har organiseret samfundet. Og derfor skal der i Danmark 50 timer lønnet arbejde om ugen til for
at forsørge en famili.
Kontanthjælpsreformen er kaos. Og selvom det nu er anmeldt politiet, hvad hjælper det når der uddeles
nogle bøder? Der skal noget andet til.
Der findes mange par som er ulovligt under gensidig forsørgelse. Alt for mange. De var slet ikke klar over, at
de kunne klage. Eller at de er berettiget til en anden ydelse, uden gensidig forsørgelse, fordi de har
betydelige problemer udover ledighed. Nu at nogle af dem klager, fordi de blev informeret af venlige
hjælpere - ikke af myndighederne, som er en skandale i sig selv - , findes følgende håbløse sagsbehandling
sted: Dem som vover, selv at ansøge om fx ressourceforløb, får at vide at en borger ikke selv kan ansøge om
en ydelse! Selvom Ankestyrelsen for nyligt meget tydeligt har forklaret at jo, det kan en borger godt, og at
kommunen skal afgøre, er kommunerne åbenbart ligeglade. Og dem som nu klager imod at der ikke findes
en lovlig afgørelse om samliv, fordi den var baseret på ikke andet end en underskrivning givet pga
vildledende oplysninger, får alt for mange gange ikke pengene tilbage. Og får besked af Ankestyrelsen at de
ikke kan klage, fordi klagefristen er udløbet og kommunen ikke har oplyst Ankestyrelsen om de særlige
forhold som var årsagen til, at klagefristen ikke blev overholdt!
Det er ikke ok, at hvert kærestepar betragtes som sociale bedragere så snart en er på kontanthjælp. Det er
ikke lovgivning. Lovgivning siger, at gensidig forsørgelse for kontanthjælpsmodtagere kun gælder for
kærestepar som har et ægteskabslignende forhold. Det har aldrig været meningen, at en
kontanthjælpsmodtager ikke kan flytte sammen med sin kæreste fordi så ville der automatisk være gensidig
forsørgerpligt. Denne sociale utryghed er meget, meget ødelæggende og der skal rettes op for det.
Regeringen har ansvarlighed. Regeringen skal tage ansvarligheden. Og eftersom det ikke er muligt, at
indføre kvalitetssystemer i kommunernes sagsbehandling på kort sigt, eller at få kommunerne til at
overholde nogle retningslinjer, er der ikke andet at gøre end at fjerne gensidig forsørgelse inden den
1.1.2015 når der skal sættes en stopper for lovbrud.
Venlig hilsen,
Ginette Blansjaar
Branths Plantagevej 75
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9381 Sulsted
96391790