Kære Beskæftigelsesudvalg,
Lige nu undersøger Nordjyllands Politi en række sager ifm kommunernes implementering af
kontanthjælpsreformen. Sagerne blev anmeldt direkte til Anklagemyndigheden, som henviste anmeldelser
til politiet til videre foranstaltning.
Kommunerne har ikke følgt den lovbestemte fremgangsmåde og uden hensyn til de store konsekvenser,
deres ulovlige fremgangsmåde har haft. Det er strafbart jf. prgrf. 148 Straffeloven. Derudover har
kommunerne med vilje givet vildledende oplysninger om, hvornår et par i lov om aktiv social politiks
forstand betragtes som samlevende. Der blev sendt breve ud, med teksten 'i kan godt være samboende i
lovens forstand, fx hvis man lejer et værelse'; der findes ej-samliv erklæringen som kun kan underskrives
når man lejer et værelse osv. Mange kommuner - om ikke alle - har ikke bare sendt lovteksten og
Beskæftigelsesministeriets forklaring samt Lovsforklaring i L 224 2012-2013 ud til borgerne, men har fundet
på helt vilde kriteria uden lovlig hjemmel (jeg har kopi af en afgørelse som nævner 'i har jo selv sagt at i
boller'. Så findes der også en afgørelse som henviser til en media udsendelse 'hvoraf det fremgår, at i er
kærester'). At lovgiveren har introduceret et samleverbegreb i kontanthjælpsreformen som er helt
anderledes end samleverbegrebet i fx lov om social pension, hvor man får nedsæt ydelse pga økonomisk
fordel fordi man deler husholdning, hvor formue ikke tages i betragtning, og hvor man aldrig er
fuldstændigt afhængig af partnerens forsørgelse, det har været klar fra starten. Det er alvorligt, at
kommunerne gør som om der ikke findes nogen forskel i vurdering om samliv. Kommunerne har undladt at
træffe afgørelse jf. prgrf. 2c i loven i de tilfælde hvor folk ikke opfylder en af de betingelser i stk 2b. I sted
for har de manipuleret folk i at underskrive samliv, sådan at de ikke var klar over, at de bagefter kunne
klage - somtiden TVUNGET til at underskrive samliv under trussel, ikke at betale kontanthjælp. Det hedder
bedrageri og afpresning.
Derudover findes der bjerge af bevis, at kommunerne holder personer med betydelige problemer udover
ledighed ulovlig parkeret på kontanthjælp. Det hedder GENsidig forsørgelse, og lige derfor er alle de ydelser
i Danske lovgivning til de syge og dem med komplekse sociale problemer uafhængige af partnerens
indtægter og formue.
Gensidig forsørgelse misbruges af kommunerne for at tjene penge i stor omvang; det drejes ikke om
undtagelser, det er standard.
Næste snyderi er alrede på vej, og det drejes om partnerens private formue. Det er helt klart, at jf. prgrf. 30
i lov om aktiv social politik som den er, hvor der står 'hvis ansøgeren OG samleveren har formue' (der står
ikke ELLER) i lyset af grundloven og menneskerettighederne, KUN fælles formue må indgå i beregningen af
kontanthjælpen, ikke partnerens private formue. Derudover skal der ses bort fra en hel del af fælles
formuet som er nødvendig til at opbevare boligstandard, uddannelse, erhvervsmuligheder. Men nej. Alrede
nu er kommunerne på jagt efter lønmodtagerens private bil (som den har brug for til at komme til arbejde),
dens private kapitalpensionopsparing (privat betyder her at der ikke findes nogen kontrakt ifm samleveren
vedr. pension) og lån på privat boligejendom. Igen er det dem med minimumindtægter som rammes af
kommunernes forkastelige kassetænkning.
At folk med minimum indtægter, som skulle ned med 20% på en gang, alrede nu tvinges til at sælge alt
muligt, bare for at de kan betale deres regninger, det er ikke kendt? At kommunerne gør som om pararaf