Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del Bilag 304
Offentligt
1399577_0001.png
Minister for børn, integration, ligestilling og sociale forhold,
Manu Sareen og
beskæftigelsesminister Mette Frederiksen
Dato 8. april
Kære Manu Sareen og Mette Frederiksen
Som bekendt bliver det obligatorisk for alle borgere over 15 år at blive tilsluttet
offentlig digital post fra den 1. november 2014, medmindre man har en
fritagelsesgrund. Som et led i forberedelsen til, at loven træder i kraft, har
repræsentanter fra Rådet for Socialt Udsatte deltaget i møder med
Digitaliseringsstyrelsen, hvilket Rådet sætter stor pris på. Som følge af møderne har
Digitaliseringsstyrelsen meddelt, at de vil understøtte overgangen til digital post, for de
mest udsatte borgere ved at udarbejde fakta-ark og plakater samt afholde to
informationsmøder.
Rådet vil med dette brev gerne gøre opmærksom på, at der også er en række praktiske
udfordringer som Rådet finder det hensigtsmæssigt, at der findes holdbare løsninger
på, inden bestemmelsen bliver en realitet.
For det første er det problematisk for hjemløse borgere at modtage et NemID, når de
ikke har en postadresse. Derfor bør det overvejes, hvor NemID alternativt kan sendes
hen på en sikker måde. Alternativet for de udsatte borgere, der ikke har en fast
adresse eller et andet sikkert sted, som de kan få tilsendt NemID til, er nemlig at møde
personligt op på borgerservice el.lign. og fremvise gyldig billedlegitimation og derved
få et NemID. Problemet herved er, at mange udsatte borgere ikke har et billed-ID og
ikke har råd til at anskaffe sig et. Der bør findes en løsning, som sikrer, at alle borgere
har mulighed for at få et gratis billed-ID.
For det andet er der behov for at finde holdbare løsninger på, hvordan et nøglekort
kan opbevares, når man ikke har eget hjem eller af anden grund har vanskeligt ved at
opbevare sine ejendele. Det kunne overvejes, om der skal tilbydes gratis adgang til en
slags ’bankboks’ på steder, som udsatte borgere har nem og tryg adgang til, og hvor de
kan opbevare vigtige ejendele, herunder nøglekort. Det kræver, at der findes løsninger
på bl.a. ansvarsforhold, så relevante kommunale og frivillige sociale tilbud får mulighed
for at indrettet sådanne tilbud med begrænset ansvarspådragelse.
Med satspuljen for 2012 blev der over en 4-årig periode afsat 8 mio. kr. til en
ansøgningspulje i Socialministeriets regi. Fra puljen kunne der opnås projektstøtte til at
gøre it-marginaliserede borgere i stand til at møde samfundets stigende krav om
digital kommunikation. 17 projekter fik støtte, og de er udbredt til 17 forskellige
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1399577_0002.png
kommuner og løber til og med 2015 (for nogle projekters vedkommende til og med
2014). Da behovet for at kunne støtte udsatte borgere med at håndtere de digitale
løsninger er til stede i alle landets kommuner, er der behov for at udbrede
mulighederne for at få projektstøtte – ikke mindst set i lyset af offentlig digital post.
Hvis der er behov for en yderligere drøftelse af udfordringerne for socialt udsatte i
forhold til offentlig digital post mm., stiller Rådet for Socialt Udsatte sig naturligvis
gerne til rådighed.
Med venlig hilsen
Jann Sjursen
Formand
CC til: Folketingets Beskæftigelsesudvalg og Folketingets Socialudvalg
2