Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del Bilag 290
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Folketingen
Christiansborg
Slagelse, 19.08.2014
Kære udvalg,
Jeg retter denne henvendelse og forespørgsel i forlængelse af, at jeg er vidende om at udvalget i februar-marts
d.å. var på rejse til New Zealand for at studere resultater af de reformer der har været gennemført her.
Min begrundelse for henvendelsen er, at jeg som lektor og forsker på Institut for Ledelse og
Virksomhedsstrategi/Syddansk Universitet påbegynder et sammenligneligt studie af offentlige ydelser i hhv.
Danmark og New Zealand. Sammen med en kollega på Auckland University of Technology (AUT), professor
Erling Rasmussen, ønsker vi at belyse hvilke mere fundamentale forskelle der er mellem den danske og den
new zealandske model.
Det tema der interessere mig specifikt er etablering af kontrolsystemer og den tid ansatte anvender, og de
ressourcer der i det hele taget bruges, til registreringer af aktiviteter og resultater. Danmark og New Zealand
har valgt meget forskellige modeller, skarpt trukket på en skandinavisk velfærdsstatsmodel over for en liberal
model. Alligevel er det opfattelsen i begge lande, at offentlige ydelser og ressourceanvendelse er belagt med et
overdreven regelsæt, der anvendes uforholdsmæssig meget tid på dokumentation og kontrol, og der anvendes
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ressourcer til administration der går fra kerneydelsen. I begge lande er det også et bredt politisk ønske om at få
afviklet dette bureaukrati; i Danmark bl.a. set med Tillidsreformen, ligesom alle politiske partier har det som
mål at nedbringe tidsanvendelse og ressourcer på sådanne typer af kontrol og administration. Et tilsvarende
ønske og ambition gør sig gældende på New Zealand.
Formålet med min forskning er i et sammenlignende studie at finde svar på, hvad det er for mekanismer der
skaber det regelsæt, administration og kontrol, der af alle opfattes som at være for stor en belastning og
hæmmende for kerneydelsen. Det udgør i sig selv et paradoks, at bureaukratiet vokser trods bred enighed om
at det modsatte bør gøre sig gældende. I disse diskussioner trækkes der ofte det argument der adskiller, at det
er en dysfunktion ved den skandinaviske velfærdsmodel. I polisk henseende peger en række partier på at en
liberalisering (i lighed med hvad der ses på New Zealand) er løsningen, og i forskningsmæssig henseende har
teorierne om New Public Management argumenteret tilsvarende at en løsning kan være deregulering og øget
markedsstyring. Her viser erfaringerne fra New Zealand at det ikke nødvendigvis er dette skel der udgør
årsag/løsning på problemet.
Studiet har derfor til formål at afdække hvilke (andre) mekanismer der gør, at offentlige ydelser ofte medfører
en af mange opfattede overdreven brug af regelstyring, kontrol og administration. Umiddelbart tyder en
sammenligning de to lande imellem på, at der må ligge andre årsager til grund for denne uønskede praksis end
det overordnede valg af velfærdsmodel. Jeg vil i studierne sammenligne to politikområder hvor der afsættes
offentlige midler, og hvor der er forskel i de to landes strategier.
Et af de to områder er beskæftigelsesindsatsen. Her er formålet med min henvendelse, om jeg kan få mulighed
for at interviewe en række af de politikkere og også gerne embedsmænd der har deltaget på studieturen til
New Zealand, med henblik på at få deres indtryk og vurderinger fra de tiltag de studerede, herunder hvorvidt
det kan inspirere indsatsen i Danmark. Jeg er meget åben hvad angår tidspunkter for sådanne interviews (men
skal være i efteråret, idet jeg befinder mig på New Zealand fra januar 2015), ligesom det både kan være
individuelle og gruppeinterviews. Jeg ønsker om det kunne blive interviews med 3-4 politikere og 1-2
embedsmænd. Jeg forventer interviews af ca. en times varighed.
Jeg kan til orientering oplyse, at min forskning primært omhandler forandringer og ledelse i offentlige
driftsorganisationer. Altså de organisationer der typisk belastes af stigende administrative byrder; eller som
føler sig belastet. Som en del af min tilgang til spørgsmålet har jeg foretaget studier tilbage fra 2011 der tyder
på, at belastningen italesættes større end det er tilfældet. Hvilket dog ikke forrykker ved at der er tale om en
stor og stigende administrativ aktivitet, der tager ressourcer fra kerneopgaven.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1393286_0003.png
Jeg håber dette kan arrangeres, og ser frem til Jeres svar.
Med venlig hilsen
Søren Voxted
Lektor, Institut for Ledelse og Virksomhedsstrategi
Tlf.
+45 6550 9107
Mobil +45 2311 9156
Email
[email protected]
Adr. Sdr. Stationsvej 28, 4200 Slagelse
Sdr. Stationsvej 28 · 4200 Slagelse · Tlf. +45 6550 1000 · www.sdu.dk