Aflyste og ko pe sere de ti er i folkeskole so
oute i foråret
følge af lo k-
I foråret 2013 blev knap 1,5 millioner undervisningstimer aflyst pga. lockout af lærerne. Alle skoler
havde i forvejen planlagt med overholdelse af det samlede minimumstimetal, og det er især skoler,
der har planlagt med relativt få timer, der kompenserer en stor del af de aflyste timer. Godt en
tredjedel af alle de aflyste timer bliver kompenseret.
Godt e tredjedel af de aflyste ti er liver ko pe seret
Som en del af konflikten under overenskomstforhandlingerne i foråret 2013, blev lærerne lockoutet fra
deres arbejdspladser i april måned. Samlet set medførte lockouten af lærerne, at knap 1,5 millioner under-
visningstimer på 1.-9. klassetrin blev aflyst. Det svarer i gennemsnit til 1.185 undervisningstimer pr. folke-
skole.
Det er kommunernes ansvar at sikre, at skolerne overholder de gældende krav om minimumstimetal, her-
under det samlede minimumstimetal på 6.960 timer på 1.-9. klassetrin. Alle skoler havde i forvejen planlagt
med at give dette minimumstimetal, og mange skoler havde planlagt med væsentligt flere timer. Aflysnin-
gen af timer grundet lockouten udgør således for mange skoler ikke noget problem i forhold til overholdel-
se af det samlede minimumstimetal.
Kommunerne har oplyst, at de har planlagt med at kompensere godt 512.000 timer på 1.-9. klassetrin. Sko-
lerne planlægger således samlet set med at kompensere godt en tredjedel af de aflyste timer. De kompen-
serende timer kan være afholdt efter lockouten i slutningen af skoleåret 2012/13 eller i de efterfølgende
skoleår.
Skoler, der havde pla lagt
ed få ti er, ko pe serer i højere grad
Figur 1 viser sammenhængen mellem skolernes planlagte undervisningstimetal for perioden 2010/11-
2012/13, og i hvor høj grad skolerne kompenserer for de timer, der blev aflyst som følge af lockouten. Sko-
lerne er inddelt i tre kategorier efter deres oprindeligt planlagte undervisningstimetal. Alle skoler havde
planlagt med et timetal over det samlede minimumstimetal på 6.960 timer.
Figuren viser, at skoler, der havde planlagt med et relativt lavere timetal end andre skoler i højere grad
kompenserer for den aflyste undervisning i forhold til skoler, der havde planlagt med et timetal, der ligger
væsentligt over minimumstimetallet.
Det ses således, at 48 procent af de skoler, der har planlagt med op til 7.300 undervisningstimer kompense-
rer mere end halvdelen af de aflyste timer. Yderligere 40 procent kompenserer mellem 21 til 50 pct. af de
aflyste timer. Ligeledes ses det, at 22 procent af de skoler, der har planlagt med flere end 7.700 undervis-
ningstimer kompenserer mere end halvdelen af de aflyste timer, mens yderligere 16 pct. kompenserer mel-
lem 21 til 50 pct.