Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del Bilag 269
Offentligt
1382384_0001.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
Status for Styrelsen for Arbejds-
marked og Rekrutterings tilsyn med
a-kasser og kommuner
2013
TILSYN 2013
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1382384_0002.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
Indhold
KAPITEL 1. INDLEDNING ................................................................................................................................ 3
KAPITEL 2. TILSYN MED A-KASSERNES ADMINISTRATION ..................................................................... 4
2.1. T
ILSYN MED A
-
KASSERNES SYSTEMATISKE RÅDIGHEDSVURDERINGER
.......................................................... 4
2.1.1. Tilsynet i 2013 .................................................................................................................................. 4
2.2. D
ET INTENSIVEREDE RÅDIGHEDSTILSYN I A
-
KASSERNE
................................................................................ 5
2.3. A-
KASSE REVISIONSTILSYN
........................................................................................................................ 7
2.3.1. A-kassernes årsregnskaber, administrationsaftaler og revisionsprotokollater herunder it-sikkerhed
for 2012 ...................................................................................................................................................... 7
2.3.2. Det administrative tilsyn for 2012 .................................................................................................... 7
2.3.2.1. Resultat af gennemgangen i 2012 ............................................................................................ 8
2.3.3. Logninger og påbud ......................................................................................................................... 9
KAPITEL 3. TILSYN MED KOMMUNERNES ADMINISTRATION ................................................................ 10
3.1. R
EVISIONSGENNEMGANGEN I KOMMUNERNE
............................................................................................. 10
3.1.1. Resultatet af gennemgangen for 2012 .......................................................................................... 11
3.2. D
ET KOMMUNALE RÅDIGHEDSTILSYN
........................................................................................................ 11
3.2.1. Det kommunale rådighedstilsyn i 2013 .......................................................................................... 11
3.2.2. Rettidighed på jobsamtaler til kontanthjælpsmodtagere ............................................................... 12
KAPITEL 4. INDSATSEN FOR AT MINIMERE OMFANGET AF FEJLUDBETALINGER ............................ 14
4.1. A-
KASSERNES ELEKTRONISKE KONTROL VED UDTRÆK I
I
NDKOMSTREGISTERET
.......................................... 14
4.1.1. Status for a-kassernes kontrol ved brug af indkomstregisteret i 2012 .......................................... 15
4.1.2 Ændringer i retningslinjerne for afrapportering af a-kassernes kontrol ved brug af
indkomstregisteret fra 2013 / 2014 .......................................................................................................... 15
4.2 S
TYRELSENS ELEKTRONISKE KONTROL VED UDTRÆK I
COR ....................................................................... 16
4.2.1. Undersøgelse af selvstændige erhvervsdrivende og medhjælpende ægtefæller for indkomståret
2012 ......................................................................................................................................................... 16
4.2.2. Undersøgelse af lønmodtagere for indkomståret 2012 ................................................................. 16
4.3. A-
KASSERNES ELEKTRONISKE KONTROL VED BRUG AF DATA FRA
F
ERIE
K
ONTO
........................................... 17
4.4. T
ILBAGEBETALING FRA MEDLEMMERNE
..................................................................................................... 17
4.5. A
NMELDELSER FRA ANDRE MYNDIGHEDER
................................................................................................ 17
4.6. L
UFTHAVNSTILSYNET
............................................................................................................................... 18
4.7. U
NDERSØGELSE AF OM A
-
KASSERNES UDBETALINGER AF SATSER PÅ MERE END DEN MAKSIMALE
DAGPENGESATS
............................................................................................................................................. 19
4.8. D
IGITALISERINGSSTYRELSENS ANALYSE AF SOCIALT SNYD OG FEJLUDBETALINGER
..................................... 19
TILSYN 2013
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1382384_0003.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
Kapitel 1. Indledning
Arbejdsmarkedsstyrelsen og Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering er pr. 1. januar 2014 blevet
lagt sammen. Den nye styrelse hedder Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering(STAR).
Denne statusrapport samler resultaterne fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings tilsyn
med a-kasser jf. § 88 stk. 7 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Det drejer sig om tilsyn med de
anerkendte arbejdsløshedskassers administration, økonomi, regnskaber og revision samt a-
kassernes medlemmer. Desuden skal der føres et særskilt tilsyn med a-kassernes administration
af sagerne om rådighed.
Rapporten indeholder også resultater vedrørende kommunernes rådighedsadministration jf. § 13d i
lov om aktiv socialpolitik, samt resultaterne fra gennemgangen af de kommunale revisionsberet-
ninger.
Tilsynene retter sig mod to hovedområder:
tilsyn med a-kassernes og kommunernes administration og
indsatsen for at minimere omfanget af snyd og fejludbetalinger.
Tilsynet med a-kassernes og kommunernes administration er begrundet i ønsket om at sikre kvali-
teten og retssikkerheden på de områder af beskæftigelsesadministrationen, der af staten er udlagt
til henholdsvis a-kasserne og kommunerne. Tilsynet er især rettet mod, om administrationen er
effektiv og sker på betryggende vis og efter de principper, som Folketinget har udstukket.
I 2013 har styrelsen i forbindelse med tilsynet med a-kassernes rådighedsvurderinger valgt at sæt-
te fokus på a-kassernes vejledning af de ledige om kravene til at være aktiv jobsøgende. Resulta-
tet af denne undersøgelse viste blandt andet, at 6,5 pct. af de undersøgte sager burde have givet
a-kassen anledning til at tvivle på seriøsiteten af den lediges jobsøgning. Styrelsen har derfor
meddelt de pågældende a-kasser, at de skal stramme op på administrationen, og de a-kasser, der
havde det største antal fejl, er udtaget til fornyet kontrol på området i 2014.
A-kassernes revisionsprotokollater for 2012 er færdigbehandlet. Gennemgangen har vist en over-
vejende positiv udvikling i a-kassernes administration fra 2011 til 2012. Der er dog fortsat få a-
kasser, der fordrer en øget overvågning.
De kommunale revisionsberetninger for 2012 er færdigbehandlet. Resultaterne viser, at der umid-
delbart er færre kommuner med revisionsbemærkninger, og at der er flere kommuner, der generelt
administrerer personsagsområdet i overensstemmelse med lovgivningen. Styrelsen forventer, at
der foreligger et samlet resultat af kommunernes supplerende redegørelser samt opfølgningen på
gennemgangen med udgangen af 1. kvartal 2014.
Tilsynsindsatsen med at minimere fejludbetalinger og misbrug af dagpengesystemet har også i
2013 været koncentreret om a-kassernes kontrol ved brug af Indkomstregistret. Der er i 2012 på
baggrund af kontrollen truffet afgørelse om tilbagebetaling i ca. 3.500 sager. Den økonomiske ge-
vinst udgør samlet ca. 90 mio. kr., der dækker over både tilbagebetalingskrav for ca. 47 mio. kr.
og sparede udbetalinger af ydelser på grund af karantænetimer svarende til ca. 43 mio. kr.
TILSYN 2013
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1382384_0004.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
Kapitel 2. Tilsyn med a-kassernes administration
Styrelsen fører tilsyn med a-kassernes administration gennem rådighedstilsyn jf. lov om arbejds-
løshedsforsikring m.v. § 88, regnskabstilsyn jf. lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. § 89 og tilsyn i
samarbejde med andre offentlige myndigheder jf. lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. §§ 90-91b.
Nedenfor er beskrevet og gennemgået resultaterne og konklusionerne på de udførte tilsyn.
2.1. Tilsyn med a-kassernes systematiske rådighedsvurderinger
Tilsynet med a-kassernes systematiske rådighedsvurderinger har fokus på a-kassernes admini-
stration af den del af rådighedsområdet, som handler om lediges jobsøgning.
Dette sker ved at kontrollere og vurdere a-kassernes afgørelser i rådighedsspørgsmål og dermed
være med til at forbedre kvaliteten af a-kassens afgørelser og sagsbehandling på rådighedsområ-
det, jf. lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. § 88, stk. 2.
2.1.1. Tilsynet i 2013
De foregående års tilsyn har vist, at der har været en positiv udvikling inden for rådighedsadmini-
strationen i perioden 2008 til 2012.
A-kassernes krav til de ledige vedrørende jobsøgning er i perioden fra 2008 til 2012 blevet mere
ensartede, ligesom a-kasserne er blevet mere opmærksomme på, at de ledige skal søge job konti-
nuerligt.
Styrelsens omgørelser af a-kassernes rådighedsvurderinger har i hele perioden ligget på ca. 2 pct.
af de undersøgte sager.
Styrelsen valgte derfor i 2013 at sætte fokus på det, som hidtidige undersøgelserne har vist var
utilfredsstillende ved a-kassernes administration, nemlig vejledningen af de ledige om kravene til
aktiv jobsøgning. Dette er sket ved en gennemgang af 200 tilfældigt udvalgte sager fordelt på 19 a-
kasser. Gennemgangen er sket på dialogmøder, og a-kassens vejledning af de ledige er kontrolle-
ret.
I de tilfælde hvor a-kassens vejledning af den ledige var utilstrækkelig, er a-kassen blevet anmodet
om at indkalde den ledige til en ny samtale med henblik på at vejlede i overensstemmelse med
styrelsens anbefalinger.
7 a-kasser
er omfattet af forsøget med ”Den
Gode
Samtale” om a-kassernes
metoder til at vejlede
og servicere de ledige. De blev i december 2013 evalueret af konsulentfirmaet Slotsholm. De 7 a-
kasser har derfor ikke været omfattet af styrelsens sædvanlige tilsyn med a-kassers administration
af reglerne om rådighedssamtaler og rådighedsvurderinger.
Sagsgennemgangen har i 2013 vist, at styrelsen i 6,5 pct. af de undersøgte sager vurderede, at de
lediges jobsøgning burde have givet a-kassen anledning til at give de ledige en frist til at vise deres
tilknytning til arbejdsmarkedet. Det kan konkluderes, at a-kassernes administration af denne del af
rådighedsreglerne er på næsten samme niveau i 2013 som i undersøgelserne fra 2009 og 2011,
hvor styrelsen i ca. 5 pct. af de undersøgte sager fandt, at de lediges jobsøgning burde have givet
a-kassen anledning til at give de ledige en frist.
Undersøgelsen viste videre, at styrelsen i 20 pct. af de undersøgte sager fandt, at a-kassernes
vejledning af de ledige, om den del af rådighedsforpligtelsen, der handler om kravene til aktiv job-
søgning, ikke var fuldt tilstrækkelig. Styrelsen tilsidesatte derfor planerne for jobsøgning i disse
TILSYN 2013
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1382384_0005.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
sager, og anmodede a-kasserne om - i en ny plan for jobsøgning - at vejlede de pågældende ledi-
ge i overensstemmelse med styrelsens anbefalinger. Styrelsen er kommet med anbefalinger til a-
kasserne om, hvorledes administrationen kunne forbedres.
Der er tale om en forbedring i forhold til undersøgelserne fra 2009 og 2011, hvor administrationen i
samtlige a-kasser blev undersøgt. I de to nævnte undersøgelser tilsidesatte styrelsen a-kassernes
plan for jobsøgning i 28 pct. af de undersøgte sager.
Undersøgelsen viste endeligt, at a-kasserne i ca. 7,5 pct. af de undersøgte sager ikke har holdt
rådighedssamtalerne rettidigt. I 2009 var det i 13 pct. af de undersøgte sager, mens det i 2011
gjorde sig gældende i ca. 10 pct. af sagerne. Der er således tale om en forbedring af rettidigheden.
2.2. Det intensiverede rådighedstilsyn i a-kasserne
I det intensiverede rådighedstilsyn føres særligt tilsyn med a-kassernes administration af reglerne
om selvforskyldt ledighed, nærmere bestemt a-kassernes administration af jobcentrenes underret-
ninger om negative hændelser, jf. § 88, stk. 2 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Efter styrelsens vurdering kan a-kassernes revisorer medvirke til at forbedre kvaliteten af a-
kassernes afgørelser og sagsbehandling på dette område. Styrelsen har derfor som supplement til
den ordinære revision af regnskabsåret 2012 udmeldt kontrol af a-kassernes håndtering af under-
retningspligtige hændelser i 2012 som særligt revisionstema, jf. bekendtgørelse nr. 1142 af 2. ok-
tober 2010 om revision af de anerkendte arbejdsløshedskasser, § 3, stk. 3, og pkt. 8 i bilaget til
bekendtgørelsen.
Det primære formål med tilsynet er at belyse, om a-kasserne træffer korrekte afgørelser, når job-
centrene har underrettet a-kassen om en negativ hændelse.
Følgende områder er undersøgt f.s.v.a. 2012:
sager om sanktioner og gyldige grunde, herunder afslag på ordinært arbejde, tilbud el-
ler handlemåde, der kan sidestilles med afslag i forbindelse med udarbejdelse af
jobplaner og ophør i tilbud,
sager om mistet ret til dagpenge i en mellemperiode dvs. perioden fra den underret-
ningspligtige hændelse og indtil forudsætningerne for hændelsen er bortfaldet, og
sager hvor den underretningspligtige hændelse medfører en forpligtelse for a-kassen til
at foretage en konkret vurdering af, om den ledige står til rådighed for arbejdsmarkedet.
Der er indgået 460 sager i revisorernes undersøgelse. Sagerne er udvalgt blandt et grundudtræk,
der indeholder samtlige tilbagemeldinger fra a-kassen til jobcentrene i 2012 dog undtaget de un-
derretninger, hvor a-kassen har meldt, at medlemmet er i beskæftigelse på hændelsesdagen. Un-
derretninger, hvor a-kassen endnu ikke har svaret, indgår ikke i udtrækket.
På baggrund af grundudtrækket er revisorerne anmodet om at tilstræbe, at undersøgelsen sam-
mensættes af 10 pct. sager om henvisning, 80 pct. om jobplansaktiviteter og 10 pct. om kontakt til
jobcentre. Udtrækket sker på baggrund af koder sendt fra jobcentrene.
TILSYN 2013
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1382384_0006.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
Figur 1: Udviklingen i den samlede fejlprocent i det intensiverede rådighedstilsyn.
Procent
12
10
8
6
4
2
0
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
Undersøgelsesår
Af de 460 sager, der indgik i undersøgelsen, skulle a-kasserne i 261 sager foretage en egentlig
vurdering af, om hændelsen skulle have dagpengemæssige konsekvenser for medlemmet i form af
sanktion eller udelukkelse for dagpenge på grund af manglende rådighed. A-kasserne havde truffet
forkerte afgørelser i 12 af de 261 sager svarende til en fejlprocent på 4,6 jf. figur 1.
I de resterende 199 sager kunne a-kasserne umiddelbart anse jobcentrenes underretninger for
ikke-rådighedsrelevante, fx fordi medlemmet var berørt af sygdom eller af andre grunde ikke havde
pligt til rådighed. Det bemærkes at sager, hvor a-kassen havde besvaret hændelsen med, at med-
lemmet er gået i arbejde, ikke er udtrukket i undersøgelsen.
Figur 2: Udviklingen af ikke-rådighedsrelevante sager i de sidste 10 undersøgelser.
Procent
80
70
60
50
40
30
20
10
0
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
Undersøgelsesår
Som det ses af figur 2, er andelen af ikke rådighedsrelevante sager faldet væsentligt i perioden fra
2003 til 2010. Fra 2010 til 2012 er andelen af ikke rådighedsrelevante sager steget fra 32,5 pct. til
43,2 pct. Styrelsen er opmærksom på denne udvikling, da a-kassens vurdering af at en negativ
hændelse anses for irrelevant, i nogle tilfælde er baseret på et skøn. Bag stigningen i andelen af
ikke rådighedsrelevante sager kan der således gemme sig, at a-kasserne i nogle tilfælde har fejl
vurderet den negative underretning fra jobcenteret korrekt.
TILSYN 2013
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1382384_0007.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
Styrelsen har blandt andet derfor som supplement til den ordinære revision udmeldt kontrol af a-
kassernes håndtering af underretningspligtige hændelser i 2014 som særligt revisionstema. Un-
dersøgelsen vil have særligt fokus på, om a-kasserne laver fejl i forbindelse med vurderingerne af,
om en underretning ikke er rådighedsrelevant.
2.3. A-kasse revisionstilsyn
Det er lovpligtigt, at der foretages revision i alle a-kasser af en statsautoriseret revisor. Ved revisi-
onen efterprøver revisor, om regnskabet er rigtigt, og om de dispositioner der er omfattet af regn-
skabsaflæggelsen er i overensstemmelse med love og andre forskrifter samt indgåede aftaler og
sædvanlig praksis.
Det reviderede årsregnskab forsynes med en revisionspåtegning, der er udformet i overensstem-
melse med de af styrelsen og Rigsrevisionen givne retningslinjer, herunder bestemmelserne i er-
klæringsbekendtgørelsen og relevante revisionsstandarder. Det skal fremgå af revisionspåtegnin-
gen, at regnskabet er revideret i overensstemmelse med reglerne i denne bekendtgørelse. Forbe-
hold skal ligeledes fremgå af påtegningen.
I forlængelse af dette arbejde, kontrollerer styrelsen a-kassernes regnskaber, administrationsafta-
ler og revisionsprotokollater.
2.3.1. A-kassernes årsregnskaber, administrationsaftaler og revisionsprotokollater herunder
it-sikkerhed for 2012
A-kassernes årsregnskaber, administrationsaftaler og revisionsprotokollater for 2012 er gennem-
gået på samme måde for alle 27 a-kasser. Gennemgangen er afsluttet.
14 ud af 27 a-kasser har ikke fået konstateret uhensigtsmæssigheder af deres revisor.
13 a-kasser har fået konstateret en eller flere uhensigtsmæssigheder. Heraf har 11 a-kasser fået
konstateret 1-2 uhensigtsmæssigheder, og 2 a-kasser har fået konstateret henholdsvis 3 og 7
uhensigtsmæssigheder.
Uhensigtsmæssighederne kan være af varierende karakter, f.eks. at en a-kasse har problemer
med at foretage afstemninger rettidigt i bogholderiet på grund af omplacering af medarbejdere,
eller at a-kassen ikke har tilstrækkelige interne kontroller på et område. I nogle tilfælde nøjes revi-
sor med at konstatere uhensigtsmæssigheden i protokollatet , og i andre tilfælde oplyser revisor,
hvad revisor har anbefalet a-kassen at gøre.
Tilsynet har fulgt op i forhold til a-kasserne på hver enkelt uhensigtsmæssighed.
Tilbagemeldingerne har vist, at en del af problemstillingerne er blevet håndteret, og at revisor har
vurderet, at håndteringen har været tilfredsstillende. Ved gennemgangen af revisionsprotokollater-
ne for 2013 vil styrelsen følge op på de resterende problemstillinger. Protokollaterne for 2013 skal
modtages senest den 17. marts 2014.
Styrelsen betragter det samlede resultat som tilfredsstillende.
2.3.2. Det administrative tilsyn for 2012
Revisionsprotokollaterne skal hvert år omfatte en gennemgang af særligt risikobetonede områder.
Revisionsprotokollater uden bemærkninger fra revisor, dvs. uden konstaterede fejl i administratio-
nen, henlægges.
TILSYN 2013
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1382384_0008.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
Har revisor bemærkninger til administrationen, anmodes a-kassen om en nærmere redegørelse for
årsagen til fejlenes opståen, oplysning om hvilke tiltag a-kassen vil iværksætte for at forhindre
fremtidige fejl, og om forholdet har medført fejludbetalinger.
Ved gentagelsestilfælde af dårlig administration påtaler styrelsen over for a-kassen med pålæg om
at stramme op på administrationen. Hvis dette ikke er tilstrækkeligt, har styrelsen bl.a. mulighed for
at aflægge tilsynsbesøg i a-kassen, bede a-kassen om at gennemgå samtlige sager eller i konkre-
te tilfælde af fejludbetaling evt. at fratage a-kassen refusion for beløbet.
Styrelsen opdeler a-kassernes administration i 4 kategorier ud fra antal og karakter af fejl.
Kategoriseringssystemet har til formål at give et systematisk overblik over kvaliteten af a-
kassernes administration på baggrund af revisorernes afrapportering i revisionsprotokollaterne.
Med kategorisering ønsker styrelsen at have fokus på, dels om a-kasserne generelt administrerer i
overensstemmelse med lovgivningen og dels at følge og tydeliggøre udviklingen i a-kassernes
administration.
Tabel 1. Kategorisering af a-kasserne
Kategori
Meget tilfredsstillende
Tilfredsstillende
Mindre tilfredsstillende
Ikke tilfredsstillende
Administration
God administration uden fejl
God administration med ubetydelige fejl
Mindre god eller mangelfuld administration med få betydningsfulde fejl
Mangelfuld administration med mange betydningsfulde fejl
Ved opstillingen af kriterierne er fejludbetalinger og risiko herfor vægtet højt. Om en fejl er betyde-
lig/ubetydelig afhænger af, om fejlen indebærer (risiko for) fejludbetalinger. Det betyder, at hvis
administrationen har medført fejludbetalinger (uanset størrelse), vil a-kassens administration som
minimum blive vurderet som mindre tilfredsstillende.
2.3.2.1. Resultat af gennemgangen i 2012
Én a-kasses revisionsprotokollat er blevet godkendt uden bemærkninger.
26 a-kasser har i revisionsprotokollaterne fået bemærkninger om administrationen og er derfor
blevet anmodet om en nærmere redegørelse for årsagen hertil.
Ingen a-kasser har fået pålæg om at stramme op på administrationen.
Det er første gang i flere år, at gennemgangen af revisionsprotokollaterne ikke har givet anledning
til at udstede pålæg, hvilket er en positiv udvikling.
Gennemgangen har vist, at de fleste fejl findes ved belægning af henholdsvis dagpenge- og efter-
lønskort (G-dage, overskydende timer, fradrag for løntimer, fradrag for beskæftigede timer i selv-
stændig virksomhed som bibeskæftigelse) samt manglende rettidighed ved afholdelse af rådig-
heds- og CV-samtaler. Endvidere er tastefejl generelt årsag til mange fejl i a-kassernes administra-
tion.
Det overordnede resultat af gennemgangen er, at der har været en positiv udvikling i a-kassernes
administration fra 2011 til 2012, idet 9 a-kasser i 2012 ligger i de 2 bedste kategorier, i forhold til 6
a-kasser i 2011.
5 a-kasser har forbedret administrationen i forhold til 2011. 3 a-kasser har haft en negativ udvik-
ling. De resterende 19 a-kassers administration er i samme kategori som i 2011.
TILSYN 2013
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1382384_0009.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
Tabel 2. Kategorisering af a-kasserne 2011 og 2012
Kategori
Meget tilfredsstillende
Tilfredsstillende
Mindre tilfredsstillende
Ikke tilfredsstillende
2012
Antal a-kasser
1
8
16
2
2011
Antal a-kasser
3
3
19
2
16 a-kassers administration er mindre tilfredsstillende. Imidlertid medfører revisors bemærkninger
om a-kassens administration som oftest, at der iværksættes tiltag til forbedring af denne.
Styrelsen har anmodet de enkelte a-kasser om en redegørelse for årsagen til de forskellige fejls
opståen samt oplysning om, hvilke tiltag a-kassen vil iværksætte for at forbedre administrationen.
På baggrund af de modtagne svar er det styrelsens vurdering at tilsynsbesøg i de enkelte a-
kasser, eller øvrige tiltag ikke er nødvendige for at henlede a-kassens opmærksomhed på, at ad-
ministrationen skal forbedres. Styrelsen har anmodet revisor om at følge op på forholdene i næste
års gennemgang.
2 a-kassers administration blev både i 2011 og 2012 kategoriseret som ikke tilfredsstillende, hvilket
skyldes mængden af fejl og fejludbetalinger
ikke at de samme fejl har gentaget sig flere år i træk.
Der er derfor ikke udstedt pålæg til de 2 a-kasser. Styrelsen holdt allerede i efteråret 2012 møder
med de 2 a-kasser. Begge a-kasser gav på mødet udtryk for, at de begge forventede en klar for-
bedring af administrationen fremadrettet. Styrelsen afventer derfor resultatet af revisionen for 2013,
før yderligere evt. foretages.
2.3.3. Logninger og påbud
Ved undersøgelserne af a-kassernes anvendelse af Indkomstregisteret skal de statsautoriserede
revisorer på baggrund af logningerne særligt kontrollere, at a-kasserne udelukkende indhenter
oplysninger om a-kassens egne medlemmer. Herudover skal de statsautoriserede revisorer påse,
at a-kassen har efterkommet eventuelle påbud.
Resultatet af gennemgangen af revisionsprotokollaterne for 2012 er afrapporteret i Status for Ar-
bejdsmarkedsstyrelsens tilsyn med a-kasser og kommuner 1. halvår 2013. Styrelsen henlagde 7
revisionsprotokollater med bemærkning om, at revisor skal påse, at a-kassen retter op på området
logning / påbud.
Styrelsen vil følge op på revisors bemærkninger i revisionsprotokollaterne for 2013.
TILSYN 2013
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1382384_0010.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
Kapitel 3. Tilsyn med kommunernes administration
Styrelsen fører tilsyn med kommunernes administration af de ydelsesområder, der ligger under
Beskæftigelsesministeriet blandt andet ved en gennemgang af samtlige kommuners revisionsbe-
retninger jf. lov om retssikkerhed og administration på det sociale område § 85.
Derudover fører styrelsen tilsyn med kommunernes rådighedsadministration i sager om arbejds-
markedsparate borgere på kontanthjælp jf. lov om aktiv social politik § 13d, stk.1. Det drejer sig om
de tilfælde, hvor ydelsesmodtageren ikke har bekræftet sin tilmelding som jobsøgende, er udeble-
vet fra tilbud eller jobsamtale, eller på anden måde har handlet, så kommunen skal tage stilling til,
om hjælpen skal reduceres og/eller ophøre.
3.1. Revisionsgennemgangen i kommunerne
I alle 98 kommuner skal der hvert år gennemføres en revision af kommunens forvaltning af de til-
skud og refusioner, som den modtager fra staten. Kommunens revisor samler resultaterne fra
revisionsgennemgangen i en revisionsberetning, som sendes til kommunalbestyrelsen. Det frem-
går bl.a. af beretningen, hvis revisor har haft bemærkninger eller kommentarer til kommunens
sagsbehandling og administration på de enkelte lovområder. Styrelsen modtager en kopi af beret-
ningen, og det er styrelsens opgave at gennemgå beretningerne og at følge op overfor kommuner-
ne.
Styrelsens behandling af de kommunale revisionsberetninger sker med udgangspunkt i de regler,
der er fastsat i Regnskabsbekendtgørelsen
1
. Når ministeriet har gennemgået revisionsberetningen,
sender ministeriet en tilbagemelding (decisionsskrivelse) til kommunalbestyrelsen og kommunens
revisor. Decisionsskrivelsen indeholder ministeriets stillingtagen til spørgsmål af betydning for
statsrefusion og tilskud samt den eventuelle vejledning, som gennemgangen har givet anledning
til.
Beskæftigelsesministeriet kan bede kommunen om at gennemgå samtlige sager på et område, at
redegøre for tiltag i forhold til kvaliteten i sagsbehandlingen eller rejse krav om tilbagebetaling af
udbetalte refusioner og/eller tilskud.
Styrelsen opdeler kommunernes administration i 4 kategorier. Kategorierne ligger meget tæt opad
den kategorisering Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale forhold anvender.
Tabel 3. Kategorisering af kommunerne
Kategori
Tilfredsstillende
Ikke helt tilfredsstillende
Administration
Alle personsagsområder administreres generelt i overensstemmelse med lovgivningen
Der er et eller flere personsagsområder, der ikke generelt administreres i overensstemmelse
med lovgivningen og/eller der er revisionsbemærkninger
2
i delberetningen, men det fremgår af
hovedberetningen, at disse er afsluttet
Der er en eller flere revisionsbemærkninger
Kommunen har igen revisionsbemærkninger på samme personsagsområde
Revisor har taget forbehold på endelig restafregning vedr. refusion /regnskabet
Ikke tilfredsstillende
Utilstrækkelig
1
Bekendtgørelse nr. 1509 af 13. december 2013 om statsrefusion og tilskud samt regnskabsaflæggelse og revision på Social-, Børne- og Integrati-
onsministeriets, Beskæftigelsesministeriets, Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikters og Undervisningsministeriets ressortområder
2
Når revisionen afgiver revisionsbemærkninger, er der tale om alvorlige fejl, som ifølge § 72 i regnskabsbekendtgørelsen kræver et opfølgningsar-
bejde fra byrådets/kommunalbestyrelsens side
TILSYN 2013
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1382384_0011.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
Med denne kategorisering ønsker styrelsen at have fokus på, dels om de enkelte personsagsom-
råder bliver administreret generelt i overensstemmelse med lovgivningen dels at følge og tydelig-
gøre udviklingen i kommunernes administration på de forskellige personsagsområder.
Resultatet af revisionsgennemgangen for 2011, herunder temarevision om fleksydelseordningen,
er afrapporteret i statusrapporten for 1. halvår 2013.
3.1.1. Resultatet af gennemgangen for 2012
Gennemgangen af de kommunale revisionsberetninger for 2012 er nu afsluttet. Styrelsen forven-
ter, at der foreligger et samlet resultat af kommunernes supplerende redegørelser samt opfølgnin-
gen på gennemgangen med udgangen af 1. kvartal 2014.
Styrelsens gennemgang viser:
at der er færre kommuner med revisionsbemærkninger i forhold til tidligere år,
at flere kommuner administrerer ministeriets personsagsområder generelt i overensstem-
melse med lovgivningen i forhold til tidligere år,
at der er færre kommuner med gentagne revisionsbemærkninger på samme personsags-
område i forhold til tidligere år, og
at de hyppigste fejl i sagsbehandlingen - ligesom tidligere år - er manglende/forsinket op-
følgning i sagerne, manglende/mangelfuld jobplan og manglende afgivelse af rettidigt til-
bud.
Der vil blive udarbejdet en selvstændig rapport om resultaterne, der vil blive forelagt revisorerne.
3.2. Det kommunale rådighedstilsyn
Styrelsen fører tilsyn med kommunernes rådighedsadministration i sager om arbejdsmarkedspara-
te borgere på kontanthjælp jf. lov om aktiv social politik § 13d. Rådighedstilsynet omfatter sager,
hvor ydelsesmodtageren ikke har bekræftet sin tilmelding som jobsøgende, er udeblevet fra et til-
bud eller en jobsamtale, eller på anden måde har handlet, så kommunen skal tage stilling til, om
hjælpen skal reduceres og/eller ophøre.
3.2.1. Det kommunale rådighedstilsyn i 2013
I 2013 gennemgik styrelsen stikprøvesager om sanktion på grund af udeblivelse fra tilbud fra 10
kommuner: Favrskov, Horsens, Høje Taastrup, Kerteminde, Lemvig, Lyngby-Taarbæk, Skive,
Sønderborg, Vejle, Århus. 34 af de 199 udtrukne sager er udgået af tilsynets behandling, fx fordi
kommunens afgørelse var eller havde været under behandling i klagesystemet, eller fordi borgeren
havde forladt kontanthjælpssystemet, før kommunens afgørelse kunne blive effektueret.
I 149 af 165 gennemgåede sager har styrelsen vurderet, at kommunens sagsbehandling har været
i overensstemmelse med aktivlovens rådigheds- og sanktionsregler, mens 16 sager er registreret
med fejl. Det svarer til en gennemsnitlig fejlprocent på 10, hvilket isoleret set ikke er helt tilfredsstil-
lende. Dog tegner to kommuner sig for 9, af de konstaterede fejl.
Høje Taastrup Kommune havde 5 sager med fejl, som alle skyldtes, at der var foretaget et træk i
borgerens kontanthjælp, uden at der var truffet afgørelse om sanktion, jf. lov om aktiv social politik
§ 36. Høje Taastrup Kommune er opmærksom på, at der er brug at få strammet op på procedurer-
ne. Kommunen har i forbindelse med styrelsens undersøgelse tilkendegivet, at sanktionering er
udvalgt som et fokusområde til den interne faglige kontrol, at de relevante arbejdsgange bliver
gennemgået og opdateret, og at der også er planlagt undervisning af de pågældende sagsbe-
handlere.
TILSYN 2013
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1382384_0012.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
Lemvig Kommune blev registreret for fejl i 4 sager, hvor der var foretaget fradrag for uberettiget
fravær med henvisning til, at borgerne ikke havde sygemeldt sig både til aktiveringsstedet og til
jobcenteret. Ankestyrelsen har fastslået, at det er tilstrækkeligt at melde sig syg ét sted, og Lemvig
Kommune har efter det oplyste ændret sine procedurer, så kommunen nu følger Ankestyrelsens
praksis.
De to kommuner der tegnede sig for mere end halvdelen af fejlene, må således antages at have
rettet op på sagsbehandlingen. Sammenholdt med de forholdsvis få fejl i de resterende 8 kommu-
ner (7 fejl i 133 sager, svarende til 5 pct.) er det styrelsens vurdering, at kommunerne generelt har
ganske godt styr på den del, der drejer sig om at få registreret og indberettet udeblivelser fra tilbud
og sørge for at sanktionere, når der ikke er gyldige grunde til udeblivelserne.
Ved undersøgelse af kommunernes rådighedsadministration i 2012, var den samlede fejlprocent
på 3. Styrelsen afrapporterede denne undersøgelse i statusrapporten for 1. halvår 2013.
Tabel 4: Resultatet af det kommunale rådighedstilsyn 2013
By
Favrskov
Horsens
Høje Taastrup
Kerteminde
Lemvig
Lyngby-Taarbæk
Skive
Sønderborg
Vejle
Århus
I alt
Korrekt
16
14
7
9
16
15
17
19
20
16
149
Fejl
1
0
5
3
4
1
0
0
0
2
16
Udgået
3
6
8
7
0
4
3
1
0
2
34
Styrelsen har som en del af det kommunale tilsyn i 2013 udtrukket stikprøvesager fra yderligere 10
kommuner. For at forbedre mulighederne for at vurderer og sammenligne kommuner kvalitativt,
forholder styrelsen sig ikke kun til kommunens sagsbehandling i den udvalgte sanktionssag, men
ser på alle negative hændelser hos personen i en periode. Resultaterne fra denne undersøgelse
forventes at foreligge i 1. halvår 2014.
3.2.2. Rettidighed på jobsamtaler til kontanthjælpsmodtagere
Siden 2004 har styrelsen ført tilsyn med, om kommunerne rettidigt afholder de jobsamtaler, som
kontanthjælpsmodtagerne ifølge loven har ret og pligt til at få. Kommuner, der særligt har proble-
mer med at holde de lovpligtige jobsamtaler rettidigt, er blevet udvalgt til tilsyn på baggrund af op-
lysninger fra Jobindsats.dk.
Tilsynet i denne form blev omlagt pr. 1. oktober 2012, efter at rettidigheden gennem de seneste år
var steget markant. Herefter er det på Jobindsats.dk muligt at følge hvor stor en andel af kontant-
hjælpsmodtagerne, som jobcentrene mangler at få afholdt en jobsamtale med rettidigt, jf. ”Status
for Arbejdsmarkedsstyrelsens tilsyn med A-kasser
og kommuner 2012”. Af samme rapport fremgår
TILSYN 2013
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1382384_0013.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
det, jf. Jobindsats.dk i 2. halvår 2012, at jobcentrene på landsplan i gennemsnit manglede at få
afholdt jobsamtaler rettidigt med ca. 5 pct. af kontanthjælpsmodtagerne. Under 2 pct. af kontant-
hjælpsmodtagerne havde ventet på at få afholdt deres jobsamtale i mere end 10 uger.
Udtræk fra Jobindsats.dk viser, at ca. 8 pct. af kontanthjælpsmodtagerne ikke fik afholdt jobsamta-
le rettidigt i 2013. Andelen, der afventer en jobsamtale i mere end 10 uger, udgjorde ca. 2 pct. på
landsplan. Tal på Jobindsats.dk viser, at andelen af kontanthjælpsmodtagere, som mangler at få
afholdt jobsamtale rettidigt, holder sig på et lavt niveau gennem perioden 2011 til 2013, jf. tabel 5.
Tabel 5. Kontanthjælpsmodtagere, som mangler at få afholdt jobsamtale rettidigt i 2011-2013
Andel kontanthjælpsmodtagere, som mangler at få afholdt jobsam-
tale rettidigt (pct.)
Andel kontanthjælpsmodtagere, der venter på jobsamtale i mere
end 10 uger (pct.)
2011
10
4
2012
6
2
2013
8
2
Med implementeringen af den nye kontanthjælpsreform ændres reglerne for afholdelse af jobsam-
taler fra 1. januar 2014. Data om kommunernes afholdelse af jobsamtaler vil blive gjort tilgængeli-
ge på Jobindsats.dk fra og med januar 2014, hvor det bliver muligt at følge, hvor hurtigt kontant-
hjælpsmodtagerne får første jobsamtale og hvor mange jobsamtaler, de får i løbet af ydelsesforlø-
bet.
TILSYN 2013
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1382384_0014.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
Kapitel 4. Indsatsen for at minimere omfanget af fejludbetalinger
Styrelsen har i 2013 ført tilsyn med rigtigheden af de oplysninger, som ledige medlemmer og med-
lemmer på efterløn giver a-kassen om arbejde og indtægter mv., jf. lov om arbejdsløshedsforsik-
ring m.v. §§ 88-91b.
Kontrollen består bl.a. i overvågning af a-kassernes anvendelse af medlemmernes oplysninger i
Indkomstregistret, ved udtræk af ydelsesmodtageres oplysninger i SKAT´s Centrale Oplysnings-
seddel Register (COR), ved anmeldelser og ved lufthavnstilsynet.
4.1. A-kassernes elektroniske kontrol ved udtræk i Indkomstregisteret
Det er overordnet styrelsens strategi, at fejludbetalinger så vidt muligt skal stoppes allerede i det
udbetalende led i a-kassen og helst allerede inden (fejl)udbetalingen finder sted. Indsatsen for at
minimere misbrug af dagpengesystemet og fejludbetalinger er i vidt omfang koncentreret om a-
kassernes kontrol ved brug af Indkomstregisteret og styrelsens overvågning heraf.
Styrelsens overvågning af a-kassernes kontrol ved brug af Indkomstregisteret
inden for de fast-
satte rammer
viser, at kontrollen overordnet fungerer tilfredsstillende, men at der er grundlag for
en optimering og videreudvikling af kontrollen. Samtidig viser overvågningen, at den administrative
belastning af den enkelte a-kasse varierer i langt højere grad end forventet, og at a-kasserne ge-
nerelt ikke påbegynder sagsbehandlingen indenfor rimelig tid. Styrelsen har derfor fastsat frister
for, hvornår a-kassen skal have fremsendt et høringsbrev til medlemmet, hvor a-kassen er i tvivl
om medlemmets ret til ydelser (pkt.4.1.2.).
I Status for Arbejdsmarkedsstyrelsens tilsyn med A-kasser og kommuner 2012, oplyste styrelsen,
at der i 2012 var iværksat validering af, om a-kassernes udtræk i Indkomstregisteret fulgte ret-
ningslinjerne i skrivelse nr. 9642 af 20. december 2011 om Retningslinjer for kontrol ved brug af
Indkomstregisteret i 2012.
Valideringen omfattede 4 a-kasser, der alle indsendte data på de medlemmer, der var indgået i a-
kassens kontrol ved brug af Indkomstregisteret i 2. kvartal 2012 og de medlemmer, der var udtaget
til manuel kontrol i 2. kvartal 2012.
De indsendte data omfattede oplysninger om antal løntimer oplyst i Indkomstregisteret, antal ar-
bejdstimer påført ydelseskortene og eventuel difference mellem antallet af løntimer og arbejdsti-
mer.
Valideringen viste, at a-kassernes dataudtræk af medlemmer der var omfattet af en efterfølgende
manuel kontrol ikke var helt identisk med styrelsens dataudtræk. A-kasserne er blevet bedt om at
redegøre for, hvorfor deres dataudtræk afviger fra styrelsens. A-kassernes redegørelser har ikke
givet en entydig forklaring på differencen.
Undersøgelsen er baseret på oplysninger fra 2. kvartal 2012, hvor a-kassernes kontrol ved brug af
Indkomstregisteret endnu var i en opstartsfase. Det er derfor styrelsens vurdering, at det ikke vil
være hensigtsmæssigt at bygge videre på undersøgelsens resultater.
Styrelsen har i stedet, blandt andet på baggrund af erfaringerne fra den første undersøgelse,
iværksat en ny validering. Sammenligningen mellem a-kassernes og styrelsens dataudtræk vil bli-
ve gentaget. Undersøgelsen sigter på sikring af entydig identificering af udtrækskriterierne.
TILSYN 2013
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1382384_0015.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
4.1.1. Status for a-kassernes kontrol ved brug af indkomstregisteret i 2012
A-kasserne påbegyndte kontrollen ved brug af Indkomstregisteret i 2011. A-kasserne afrapporterer
løbende, kvartalsvist effekten af kontrollen til styrelsen.
Kontrollen for 2012 er endnu ikke endeligt afsluttet. De foreløbige resultater viser, at der er udtruk-
ket ca. 23.000 sager til kontrol, og at der er tale om fejludbetaling i ca. 3.600 sager, svarende til ca.
15 pct. Den samlede økonomiske gevinst af kontrollen forventes for 2012 at være ca. 90 mio. kr.
Dette tal er opgjort som summen af tilbagebetalingskrav, som udgør ca. 47 mio. kr., samt de spa-
rede udbetalte ydelser som følge af karantænetimer svarende til ca. 43 mio. kr.
Omfanget af såvel kontrolsager som fejludbetalinger ligger i 2012 på samme niveau som i 2011,
mens den samlede økonomiske gevinst på 90 mio. kr., der for 2011 var ca. 100 mio. kr., er mindre.
Det gennemsnitlige tilbagebetalingsbeløb er således faldet siden kontrollens start og har stabilise-
ret sig på ca. 13.000 kr. (gennemsnitlig tilbagebetalingsbeløb i 2012). Dette er en forventelig udvik-
ling, idet kontrollen netop tilsigter at identificere og standse kilder eller årsager til fejludbetalinger
tidligt og forhindre langvarige fejludbetalinger med store tilbagebetalingskrav til følge.
4.1.2. Ændringer i retningslinjerne for afrapportering af a-kassernes kontrol ved brug af Ind-
komstregisteret fra 2013 / 2014
Høringsbreve
Høringsbreve sendes til de medlemmer, hvor a-kassen er i tvivl om medlemmets ret til ydelser og
som derfor er genstand for særskilt kontrol. Med høringsbrevene orienteres medlemmerne om, at
deres dagpengeforhold undersøges og at dagpengene udbetales med forbehold, hvilket forbedrer
muligheden for eventuel tilbagebetaling. Høringsbrevene vedrørende kontrol for det enkelte kvar-
tal, skal være sendt senest 8/9 uger efter udgangen af det pågældende kvartal.
Styrelsen kunne på bagrund af afrapporteringer vedrørende 2011 konstatere, at ikke alle a-kasser
påbegyndte sagsbehandling af kontrolsager inden for rimelig tid. Styrelsen udvidede derfor afrap-
porteringen af kontrollen ved brug af Indkomstregisteret fra og med 2013 til også at omfatte afrap-
portering af, om høringsbreve blev fremsendt indenfor den fastsatte tidsfrist.
Afrapporteringen viser, at der blev sendt i alt 2.622 høringsbreve i 1. halvår 2013. Antallet af hø-
ringsbreve, der sendes efter fristen, er faldet fra 16 pct. i 1. kvartal 2013 til 11 pct. i 2. kvartal 2013.
Styrelsen følger op over for de a-kasser, som ikke sender høringsbreve indenfor den fastsatte tids-
frist. Afrapporteringen fortsætter i 2014.
Tabel 6. Oversigt over antal høringsbreve 1. halvår 2013
Antal hø-
ringsbreve
Andel hørings-
breve sendt
rettidigt (pct.)
Andel hørings-
breve sendt efter
frist (pct.)
Andel hørings-
breve sendt 1-4
uger efter frist
(pct.)
Andel hørings-
breve sendt
mere end 4
uger efter frist
(pct.)
2
4
3
1. kvartal 2013
1.226
2. kvartal 2013
1.396
1. halvår 2013 (samlet)
2.622
87
13
10
89
11
4
84
16
14
Servicebreve
A-kassernes afrapportering af Indkomstregisterkontrollen for 2011 viste, at der kun i en mindre del
af de sager, der var udtrukket til manuel kontrol blev konstateret fejludbetaling, når sagen blev un-
dersøgt nærmere. Således blev der kun i ca. 15 pct. af de udtrukne sager rejst krav om tilbagebe-
taling. A-kasserne bruger dermed en del tid på at behandle sager, hvor der ikke er tale om fejlud-
TILSYN 2013
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1382384_0016.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
betaling. For at lette a-kassernes sagsbehandling, valgte styrelsen forsøgsmæssigt at udvide ret-
ningslinjerne for tilrettelæggelse af kontrollen ved brug af Indkomstregisteret for 2013. Således
kunne a-kassen i sager, hvor differencen i timetallet mellem Indkomstregisteret og det af medlem-
met oplyste timetal er mellem bagatelgrænsen på 37 timer og 50 timer, vælge at sende et service-
brev til medlemmet fremfor straks at begynde sagsbehandling. Servicebreve sendes til de pågæl-
dende medlemmer med en oplysning om, at a-kassen er opmærksom på, at der umiddelbart er
uoverensstemmelse mellem oplysningerne i registret, og det som medlemmet selv har oplyst, og at
a-kassen vil undersøge, om det samme gør sig gældende i det kommende kvartal. Såfremt der i
den følgende kontrol ikke er uoverensstemmelse i timetallet udover bagatelgrænsen, henlægger a-
kassen sagen.
Ca. 25 pct. af a-kasserne har valgt at benytte sig af ovennævnte mulighed for, at sende et service-
brev. Den foreløbige afrapportering viser, at der er sendt i alt 235 servicebreve i 1. halvår 2013. A-
kasserne afrapporterer løbende resultatet af forsøget med servicebrevene og styrelsen vil foretage
evaluering heraf.
4.2. Styrelsens elektroniske kontrol ved udtræk i COR
Styrelsen anvender oplysninger fra SKAT´s Centrale Oplysningsseddel Register (COR) til at føre
kontrol med, om dagpenge- og efterlønsmodtagere har modtaget dobbeltforsørgelse. Der indhen-
tes oplysninger dels om lønindkomst, dels om skattemæssige forhold om drift af selvstændig virk-
somhed.
De skattemæssige oplysninger om drift af selvstændig virksomhed anvendes til en undersøgelse
af, om ydelsesmodtagere samtidig med at de har modtaget dagpenge, eller efterløn er registreret
med overskud/underskud af selvstændig virksomhed.
Oplysningerne om lønindkomst anvendes i en kontrol, der fungerer som en validering af a-
kassernes Indkomstregisterkontrol og skal således bidrage til, at der ikke er ydelsesmodtagere,
som falder udenfor a-kassernes Indkomstregisterkontrol.
Resultaterne af styrelsens undersøgelser på baggrund af udtræk fra COR vedrørende 2011 er
afrapporteret i statusrapporten for 1. halvår 2013.
4.2.1. Undersøgelse af selvstændige erhvervsdrivende og medhjælpende ægtefæller for
indkomståret 2012
A-kasserne har ikke adgang til indkomstoplysninger om selvstændig virksomhed. Styrelsen ud-
trækker derfor sager til kontrol ud fra angivne kriterier, som sendes til a-kasserne.
Styrelsen har for indkomståret 2012 valgt at fokusere kontrollen på den del af medlemmerne, som
har modtaget ydelser med mere end 200.000 kr. (fulde a-kasseydelser) og som samtidig er regi-
steret med virksomhedsudøvelse i større omfang, hvilket vil sige med mere end 50.000 kr. i over-
skud/underskud eller med indkomst som medarbejdende ægtefælle. Der påregnes at blive udtaget
150 sager til kontrol. Resultatet vil blive afrapporteret, når dette foreligger.
Styrelsen undersøger pt. muligheden for, at a-kasserne kan få adgang til de skattemæssige oplys-
ninger om drift af selvstændig virksomhed, som er nødvendige for, at a-kasserne selv kan udføre
kontrollen med ledige selvstændige erhvervsdrivende.
4.2.2. Undersøgelse af lønmodtagere for indkomståret 2012
Styrelsen vil for indkomståret 2012 fokusere tilsynet på de medlemmer, som har modtaget fulde
ydelser (mere end 200.000 kr.), samtidig med, at de har haft anden indkomst, idet der er den stør-
ste risiko for fejludbetaling for denne gruppe. Der udtages ca. 1.300 sager til kontrol.
TILSYN 2013
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1382384_0017.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
Styrelsen vil bede a-kasserne oplyse, om den enkelte sag er indgået ved brug af Indkomstregiste-
ret og hvis det ikke det er tilfældet bede a-kassen om at oplyse hvorfor samt at påbegynde sags-
behandling, hvis der er behov herfor. Resultatet vil blive afrapporteret, når dette foreligger.
4.3. A-kassernes elektroniske kontrol ved brug af data fra FerieKonto
A-kasserne skulle senest fra 1. juli 2013 belægge ydelseskort med oplysninger fra FerieKonto og
dermed indhentes oplysninger om ydelsesmodtageres eventuelle ferie, som påføres ydelseskorte-
ne, så der ikke udbetales ydelser samtidig med, at der afholdes ferie.
Som følge af ændringer i Ferieloven og lov om et Indkomstregister, vil administrationen af flere
feriegodtgørelsesordninger blive flyttet til FerieKonto, så størsteparten af feriegodtgørelse til for-
skellige feriekortordninger bliver administreret af FerieKonto fra 2014/2015.
Styrelsen har derfor valgt at fortsætte overvågningen af området.
I skrivelse nr. 9583 af 29. oktober 2013 til arbejdsløshedskasserne om retningslinjer for tilrettelæg-
gelse af kontrollen ved brug af data fra FerieKonto, fra og med 2. halvår 2013, har styrelsen bedt
a-kasserne om at fortsætte den halvårlige afrapportering af effekten af kontrollen. A-kassernes
afrapportering til styrelsen vil ske digitalt fra og med 2. halvår 2013.
Styrelsen forventer at kunne fremlægge resultaterne af kontrollen for 2013 medio 2014. Resultatet
af kontrollen ved brug af FerieKonto for 2012 er afrapporteret i statusrapporten for 1. halvår 2013.
4.4. Tilbagebetaling fra medlemmerne
Når en a-kasse har truffet afgørelse om en tilbagebetaling, indberettes beløb til styrelsen med
angivelse af, om der er tale om et svigskrav eller uagtsomhedskrav. Disse tilbagebetalinger kan
opstå enten som en følge af a-kassernes egen kontrol, f.eks. gennem Indkomstregistret, eller som
følge af styrelsens tilsyn, f.eks. skatteregisterundersøgelser eller myndighedssamarbejde.
Det samlede indberettede beløb vedrørende svigskrav er i 2013 er opgjort til ca. 34,1 mio.kr. mens
det indberettede beløb vedrørende uagtsomhedskrav er i 2013 opgjort til ca.145,5 mio. kr. I tabel 7
ses omfanget af tilbagebetalingskrav fordelt på svig og uagtsomhed i perioden 2010-2013.
Tabel 7. Tilbagebetalinger fra a-kasserne, mio.kr.
Tilbagebetalingskrav (mio.kr.)
pga. svig
pga. uagtsomhed
I alt
2010
18,3
131,4
149,7
2011
24,4
132,5
156,9
2012
40,1
120,3
160,4
2013
34,1
145,5
179,6
Tilbagebetalingskravene udgør samlet set �½ pct. af de udbetalte beløb til arbejdsløshedsdagpenge
og efterløn på ca. 40 mia. kroner årligt. Som det fremgår, er det samlede beløb, der kræves tilba-
gebetalt stigende i perioden, hvilket er forventeligt med indførslen af Indkomstregisterkontrollen.
Styrelsen vil fortsætte med at følge a-kassernes indberetning af tilbagebetalingskrav og bl.a. være
opmærksomme på a-kasser, hvor opgørelser afviger markant fra andre/sammenlignelige a-kasser
og på fordelingen mellem krav forårsaget af svig henholdsvis uagtsomhed. Markante afvigelser vil
kunne følges op af undersøgelser i de pågældende a-kasser
4.5. Anmeldelser fra andre myndigheder
Såfremt en anden myndighed, fx SKAT eller en kommune kommer i besiddelse af oplysninger, der
tyder på, at der er fejludbetalt ydelser fra en a-kasse eller en kommune underrettes styrelsen.
TILSYN 2013
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1382384_0018.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
Styrelsen har i 2013 modtaget 567 anmeldelser. Fordelingen af anmeldelserne fremgår af tabel 8.
Tabel 8. Oversigt over anmeldelser fordelt på myndigheder
Myndighed
Skat (løbende)
Skat (aktioner)
Kommuner
Politi
Andre myndigheder fx Fødevarekontrollen
I alt
Antal
259
23
100
3
189
567
Sagerne er sendt videre til sagsbehandling i enten kommuner eller a-kasser.
4.6. Lufthavnstilsynet
Styrelsen gennemfører et lufthavnstilsyn, som er tilrettelagt som stikprøvekontroller ved borgerens
indrejse til Danmark, jf. § 91b i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Formålet med lufthavnstilsynet er at forhindre, at der bliver udbetalt forsørgelsesydelser af en a-
kasse eller en kommune til borgere, der ikke har ret til ydelserne, fordi de har opholdt sig i udlandet
i en periode. Når der opstår formodning om en fejludbetaling, er det borgerens a-kasse eller den
kommune, som har udbetalt ydelsen, der træffer afgørelse om retten til ydelsen.
Som led i finanslovsaftalen for 2011 indgik den tidligere regering sammen med Dansk Folkeparti
og Kristendemokraterne en
aftale om en styrket indsats mod socialt bedrageri.
Ifølge aftalen skal
der i årene 2011-2014 gennemføres minimum 25 kontrolaktioner i lufthavnstilsynet om året og kon-
trollen skal bredes ud til andre lufthavne og grænseovergange end Kastrup Lufthavn.
Tabel 9. Antallet af gennemførte kontrolaktioner i lufthavnstilsynet i årene 2011-2013
År
Aktioner i Kastrup Lufthavn
Aktioner ved andre lufthavne og grænseovergange
Samlet antal kontrolaktioner
2011
28
8
36
2012
11
0
11
2013
22
5
27
I 2012 var styrelsen ikke tilstrækkelig opmærksom på målsætningen, og der blev ved en fejl kun
gennemført 11 aktioner, alle i Kastrup Lufthavn. Folketinget er blevet orienteret herom i forbindelse
med Beskæftigelsesudvalgsspørgsmål 34 og 37 (alm. del) og på et samråd i Beskæftigelsesudval-
get den 16. januar 2014. På grund af den mangelfulde gennemførelse af lufthavnstilsynet i 2012,
vil styrelsen i 2014, udover de minimum 25 ordinære kontrolaktioner, yderligere gennemføre 14
kontrolaktioner.
I 2013 har styrelsen gennemført de forudsatte kontrolaktioner, og der er i 2013 oprettet 135 sager
gennem styrelsens kontrolaktioner i lufthavnen. Styrelsen modtager herudover indberetninger fra
SKAT/Tolden, når de i deres sædvanlige arbejde støder på ydelsesmodtagere, der har været ud-
rejst, og der er en formodning for, at de har modtaget ydelser med urette. Løbende er der i 2013
kommet 288 indberetninger fra SKAT/Tolden. Det samlede antal oprettede sager i 2013 er således
423.
Tabel 10. Resultatet af lufthavnstilsynet 2011, 2012 og 2013
Antal oprettede sager under kontrolaktioner
Antal indberetninger fra SKAT
Antal afsluttede sager
2011
380
519
899
2012
110
438
543
2013
135
288
295
TILSYN 2013
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1382384_0019.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
Samlet tilbagebetalingsbeløb, mio. kr.
Gennemsnitlig tilbagebetalingsbeløb pr. sag, kr.
5,4
6.007
4,8
3
8.864
Ikke tilgængeligt
Ikke tilgængeligt
De anførte tilbagebetalingsbeløb vedrører alene de pågældende år, hvor sagerne er opret-
tet/indberettet. Derfor er det samlede tilbagebetalingsbeløb og det gennemsnitlige tilbage-
betalingsbeløb endnu ikke tilgængeligt for 2013, da alle sager der er oprettet i 2013 endnu ikke er
færdigbehandlet. Dette skyldes blandt andet sagsbehandlingstiden i kommunerne og a-kasserne.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i kommunerne er ca. 100 dage.
Da styrelsen i sidste kvartal øgede antallet af kontrolbesøg væsentligt, forventer styrelsen en kraf-
tig stigning i antallet af afgjorte sager i første halvdel af 2014.
4.7. Undersøgelse af om a-kassernes udbetalinger af satser på mere end den mak-
simale dagpengesats
For at forhindre at der udbetales ydelser på mere end den maksimale sats, er a-kassernes it-
systemer indrettet således, at en udbetaling på mere end den maksimale sats automatisk opfan-
ges.
For at sikre, at der på trods heraf alligevel ikke er sket udbetalinger med mere en den maksimale
ydelse, har styrelsen foretaget en efterkontrol heraf. Efterkontrollen foretages som en elektronisk
søgning i udbetalingssystemet.
Denne efterkontrol er foretaget for årene 2011, 2012 og 2013. Resultatet af analysen er, at der
alene i 2012 var 3 a-kasser, som havde foretaget udbetalinger med mere end den gældende mak-
simale sats.
I 2 a-kasser var der tale om en fejl i a-kassernes it-systemer, hvor systemet som følge af en fejl-
kodning ikke opfangede, at der blev foretaget udbetaling med en sats over maksimum. Denne fejl
er nu rettet, og a-kasserne har afregnet fejludbetalingen som eneansvar.
I den sidste a-kasse var der tale om en sagsbehandlerfejl, som kunne opstå, fordi der i den pågæl-
dende uge blev udbetalt ydelse for et mindre beløb end maksimum.
Uanset at der er tale om en fejltype, som burde opfanges automatisk og hvor efterkontrollen også
viser et meget lille antal fejl, er undersøgelsen enkel at foretage, og vil blive gentaget med udgan-
gen af i år.
4.8. Digitaliseringsstyrelsens analyse af socialt snyd og fejludbetalinger
Som nævnt i statusrapporten for 1. halvår 2013 nedsatte Digitaliseringsstyrelsen i november 2012
en tværministeriel styregruppe med deltagelse af Beskæftigelsesministeriet, Styrelsen for Ar-
bejdsmarked og Rekruttering, flere ministerier samt Kommunernes Landsforening og Udbetaling
Danmark til det videre arbejde med at styrke indsatsen mod socialt snyd og fejludbetalinger. Dette
skete som opfølgning på rapporten
”Analyse af socialt snyd og fejludbetalinger”,
som den tværmi-
nisterielle styregruppe under Finansministeriet fik udarbejdet i 2012.
I december 2013 udkom rapporten
Effektiv sagsbehandling og kontrol
om socialt snyd og fejludbe-
talinger.
Dette beløb afviger fra tidligere oplyst tilbagebetalingsbeløb i redegørelse oversendt til Beskæftigelsesudvalget den
17. januar 2014 BEU. alm. del bilag 132, da samtlige sager i tidligere opgørelser ikke var færdigbehandlet ved beløbets
opgørelse. Det betyder, at beløbet er højere end tidligere angivet, og det gennemsnitlige tilbagebetalingsbeløb pr. sag
bliver af samme årsag højere.
3
TILSYN 2013
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1382384_0020.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
På baggrund af anbefalinger i rapporten, arbejdes der i styregruppen nu videre med flere initiativer.
Der arbejdes bl.a. med eIndkomst modeller, hvor ydelser genberegnes automatisk på baggrund af
oplysninger i Indkomstregistret. De første ydelser der fremsættes lovforslag om, er boligstøtte og
pension. Efter modellerne vil boligstøtte og pension automatisk månedligt reguleres i forhold til
borgerens aktuelle forhold i stedet for, at forkerte udbetalinger først opdages ved en efterfølgende
årlig regulering.
Der er også igangsat en analyse af organiseringen af kontrolarbejdet i kommunerne og Udbetaling
Danmark. I øjeblikket er opgaven delt mellem kommunerne og Udbetaling Danmark således, at
kommunerne udfører kontrol på kommunale ydelser og Udbetaling Danmark på ydelser udbetalt af
Udbetaling Danmark.
Med udgangspunkt i kommuneaftalen for 2014, er der desuden et arbejde i gang med på baggrund
af udbetalingsdata, at få systematiseret målinger af effekten af kontrolindsatsen.
Endeligt arbejdes der på at få etableret adgang til mere aktuelle formueoplysninger fra banker for
at understøtte en mere korrekt udbetaling af ydelser.
Beskæftigelsesministeriet og Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering deltager i 2014 fortsat i
det videre arbejde i relation til rapportens anbefalinger.
TILSYN 2013
20