Tilsynsrådet for tilsynet med a-kasser og kommuner
Formand Karen Sejersdal Christensen
Njalsgade 72 A
2300 København S
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 01
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Kære Karen Sejersdal Christensen
Tak for Tilsynsrådets brev om statusrapporten for tilsynet med a-kasser og
kommuner i 2013.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, tidligere Arbejdsmarkedsstyrelsen,
har som led i sit tilsyn med a-kasserne i 2013 som noget nyt gennemført
dialogmøder med 19 a-kasser, hvor der er sat fokus på a-kassernes vejledning af de
ledige medlemmer om aktiv jobsøgning.
I forbindelse med dialogmøderne har styrelsen undersøgt a-kassernes vejledning af
de ledige i 200 sager i alt. Undersøgelsen har bl.a. vist, at a-kasserne i 6,5 pct. af
sagerne burde have rejst tvivl om den lediges jobsøgning.
Selv om der er tale om en mindre undersøgelse, mener jeg, at det er vigtigt, at a-
kasserne nøje vurderer de lediges jobsøgning, og holder de ledige op på deres
forpligtelse til at søge job, når der er grund til det.
Med den netop indgåede aftale om en reform af beskæftigelsesindsatsen lægges der
op til, at der skal være mere åbenhed om de lediges jobsøgning. Derfor skal alle
ledige registrere deres jobsøgningsaktiviteter i en joblog. Jobloggen kan bruges til
at forbedre vejledningen til den ledige om jobsøgning og til at vurdere, om
jobsøgningen er tilstrækkelig til, at den ledige lever op til rådighedsforpligtelsen.
Brugen af en joblog vil også fremadrettet kunne få indflydelse på tilsynet og de
metoder, der anvendes i den sammenhæng.
Jeg er i lighed med Tilsynsrådet tilfreds med, at der er sket en positiv udvikling i
både a-kassernes og kommunernes administration, og at der er et stort fokus på at
forebygge fejludbetalinger samt at sikre, at borgerne får de ydelser, som de har ret
til.
At minimere omfanget af fejludbetalinger har høj prioritet i regeringen og hos mig
som beskæftigelsesminister, uanset om fejludbetalingerne skyldes fejl hos
myndigheder, som her a-kasser og kommuner, fejl hos borgeren eller egentligt
snyd. Særligt vigtigt er det at sætte ind med forebyggelse af fejludbetalinger, da det
er langt mere effektivt at forebygge fejludbetalinger end at finde frem til fejlene i
efterfølgende kontroller.
Derfor er forebyggelse også et område, der vil blive arbejdet videre med, ligesom
der vil blive arbejdet videre med at udvikle nye metoder til at sikre en effektiv og
korrekt udbetaling af ydelser.
J.nr. 2014-3116