Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del Bilag 261
Offentligt
1380073_0001.png
APRIL 2014
BESKÆFTIGELSESREGION NORDJYLLAND
Byg i Nord - Model for
uddannelse og
opkvalificering til bygge- og
anlægsbranchen i
Nordjylland
AFRAPPORTERING
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380073_0003.png
ADRESSE
COWI A/S
Visionsvej 53
9000 Aalborg
TLF
FAX
WWW
+45 56 40 00 00
+45 56 40 99 99
cowi.dk
APRIL 2014
BESKÆFTIGELSESREGION NORDJYLLAND
Byg i Nord - Model for
uddannelse og
opkvalificering til bygge- og
anlægsbranchen i
Nordjylland
AFRAPPORTERING
PROJEKTNR.
DOKUMENTNR.
VERSION
UDGIVELSESDATO
UDARBEJDET
KONTROLLERET
GODKENDT
A046140
2
6.0
7. maj 2014
mobr, dekr
pos
pos
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380073_0005.png
Model for uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i Nordjylland
5
INDHOLD
1
2
2.1
2.2
3
3.1
3.2
4
4.2
5
6
7
Byg i Nord - Projektresumé
Baggrund
Universitetssygehuset
Mål
Formidlings- og kompetencecenter
idé,
koncept og indhold
Idé og koncept
Indhold
de konkrete opgaver i projektet
Projektets organisation
Samarbejde og klar rollefordeling
Case - eksempel på indsatsen
Udfordringer og kritiske succesfaktorer
Handlingsplan
7
9
10
12
13
13
15
17
22
24
27
30
http://projects.cowiportal.com/ps/A046140/Documents/3 Projekt dokumenter/Afrapportering/Uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i
Nordjylland_V6.0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380073_0006.png
6
Model for uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i Nordjylland
http://projects.cowiportal.com/ps/A046140/Documents/3 Projekt dokumenter/Afrapportering/Uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i
Nordjylland_V6.0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380073_0007.png
Model for uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i Nordjylland
7
1
Sikre arbejdskraft og
skabe beskæftigelse
Byg i Nord - Projektresumé
Projektidé, baggrund mv.
Byg i Nord
er et projekt, som skal sikre kvalificeret arbejdskraft til den nordjyske
byggebranche, når store bygge- og anlægsprojektet skal gennemføres de kommen-
de år og medvirke til at sikre størst mulig nordjysk beskæftigelse, som følge af den
vækst i det nordjyske byggeri, som forventes de kommende år. Projektet er også et
pilotprojekt, som kan danne model for hvordan rekruttering til større bygge- og
anlægsprojekter kan gribes an i fremtiden.
Med det nye Universitetssygehus som langt det største, planlægges en række meget
store bygge- og anlægsprojekter gennemført i Nordjylland de kommende 8
10 år.
De øvrige projekter er blandt andet opgradering af jernbanenettet imellem Aarhus
og Aalborg, nybyggeri i forbindelse med Aalborg Universitet, renovering og opfø-
relse af almene boliger og ungdomsboliger mv.
Byg i Nord
er et projekt, som tager udgangspunkt i opførelsen af det nye Universi-
tetssygehus i Aalborg, men som skal gavne den samlede byggebranche i regionen
og danne ramme for fremtidige tilsvarende situationer.
Projektets centrale indhold
Projektorganisation
med en ekstraordi-
nær indsats
Projektets centrale element er etableringen af en projektorganisation, som med en
ekstraordinær indsats skal løfte den komplekse opgave med sikre overblik og in-
formation om de behov, som bygherrer og entreprenører har for arbejdskraft og det
udbud af arbejdskraft og kompetencer, som er til rådighed i Nordjylland.
Projektorganisationens vigtigste opgave er løbende at iværksætte initiativer, som
forebygger rekrutteringsproblemer og kompetencemangel til sygehusbyggeriet.
Indsatsen sker direkte fysisk ved Universitetssygehuset, i form af et projektse-
kretariat og et formidlings- og kompetencecenter, som etableres hos skurbyen
på byggepladsen
Projektsekretariat og et formidlings- og kompetencecenter har en samlende og
koordinerende rolle i forhold til rekruttering og kompetencer i primært bygge-
og anlægsbranchen
http://projects.cowiportal.com/ps/A046140/Documents/3 Projekt dokumenter/Afrapportering/Uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i
Nordjylland_V6.0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380073_0008.png
8
Model for uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i Nordjylland
Projektet har en særlig rolle med hensyn til at sikre flest mulige lære- og prak-
tikpladser i forbindelse med bygge- og anlægsbranchen
Indsatsen er baseret på en netværkstankegang, hvor alle relevante aktører er
aktivt med og bakker op om indsatsen.
Projektorganisation
Organisationen: Pro-
jektsekretariat og
formidlings- og
kompetencecenter
Den etablerede projektorganisation består af et projektsekretariat, som udgør ledel-
sen af indsatsen og varetager der de overordnede udadvendte kontakter. Projektor-
ganisationens anden del er et formidlings- og kompetencecenter, som varetager
opgaver i forhold til at rekruttere arbejdskraft, synliggøre og formidle arbejdskraft-
behov og sikre gennemførelse af uddannelses- og opkvalificeringstiltag. Projektse-
kretariat og formidlings-
og kompetencecenter har fælles ”adresse” i
eller ved
skurbyen ved sygehusbyggeriet og den samlede organisation sikrer én indgang
(”one
stop shopping”)
til arbejdskraft og uddannelse til byggeprojektet.
Indsatsen
Hvad består indsat-
sen i?
Projektet skal gøre både rekruttering og uddannelsesaktiviteter let tilgængelige og
adinistrativt enkle for virksomhederne. Det samlede projekts indsats består af:
Løbende og intensiv virksomheds- og bygherrekontakt. Projektet skal altid
have fingeren på pulsen med hensyn til byggeriets fremdrift generelt og ar-
bejdskraft- og kompetencebehov
Rekruttering af arbejdskraft
i samarbejde med jobcentre, a-kasser og faglige
organisationer. Udvikling og drift af emnebank, det vil sige registrering af in-
teresserede arbejdssøgende, deres jobønsker og kvalifikationer.
Synliggørelse og formidling af lære- og praktikpladser som følge af anvendel-
sen af sociale klausuler vedrørende lære- og praktikpladser, samt hjælpe virk-
somhederne med oprettelse af praktikaftaler, herunder også delaftaler
Formidling af uddannelsesbehov og uddannelsesmuligheder mellem entrepre-
nører, uddannelsesinstitutioner og jobsøgende. Sikring af, at de nødvendige
uddannelser iværksættes.
Desuden kan der iværksættes jobrotation, afsøges mulighed for flexjob og arbejds-
prøvning mv. ved at involvere relevante parter.
Parterne bag
Projektet iværksættes og drives af alle centrale parter, det vil sige Jobcentre, faglige
organisationer, a-kasser, Dansk Byggeri, VEU centrene, UCN og AAU. Beskæfti-
gelsesregion Nordjylland varetager en koordinerende rolle i projektets indledende
fase. Desuden tilknyttes Region Nordjylland til projektet i rollen som bygherre for
det nye universitetssygehus. Alle involverede parter har vist opbakning til projektet
i forbindelse med forundersøgelsen vedrørende projektet.
Blandt parterne nedsættes en styregruppe til at varetage den overordnede ledelse af
projektet.
http://projects.cowiportal.com/ps/A046140/Documents/3 Projekt dokumenter/Afrapportering/Uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i
Nordjylland_V6.0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380073_0009.png
Model for uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i Nordjylland
9
2
Baggrund
Gennemførelsen af en række store bygge- og anlægsprojekter i Nordjylland de
kommende år vil øge aktivitetsniveauet i bygge- og anlægsbranchen, efter en peri-
ode, hvor branchen har tabt mange arbejdspladser som følge af finanskrisen.
Der planlægges gennemført en lang række offentlige byggeprojekter, hvoraf det
nye universitetssygehus er langt det største.
Blandt de mest markante projekter er:
Opførelse af nyt Universitetssygehus i Aalborg samt sygehusbyggeri i Hjør-
ring
Opgradering af jernbanenettet imellem Aarhus og Aalborg
Nybyggeri i forbindelse med Aalborg Universitet
Renovering og opførelse af almene boliger og ungdomsboliger
Der gennemføres desuden forundersøgelser vedrørende anlæggelse af letbane i
Aalborg og der har været gennemført forundersøgelser vedrørende anlæggelse af
en tredje Limfjordsforbindelse.
Tidshorisonten for projekterne er forskellige og mens nogle projekter stadig ligger
et eller flere år ude i fremtiden, står andre umiddelbart overfor sin opstart. Samlet
forventes projekterne at have en væsentlig indvirkning på både vækst og beskæfti-
gelse i branchen.
Projekt til målrettet
indsats for øget be-
skæftigelse
Beskæftigelsesregion Nordjylland vil med et målrettet projekt for det første mod-
virke eventuelle rekrutteringsproblemer til bygge- og anlægsbranchen, når de store
bygge- og anlægsprojekter påbegyndes, for det andet at medvirke til at øge den
samlede beskæftigelse i regionen
både for unge på vej ind på arbejdsmarkedet og
for personer, som vil skifte job til bygge- og anlægsbranchen.
http://projects.cowiportal.com/ps/A046140/Documents/3 Projekt dokumenter/Afrapportering/Uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i
Nordjylland_V6.0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380073_0010.png
10
Model for uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i Nordjylland
2.1
Universitetssygehuset
Projektets konkrete afsæt vil være opførelsen af det nye universitetssygehus i Aal-
borg og den konkrete beskæftigelseseffekt, som det skaber. Andre store bygge- og
anlægsprojekter i regionen vil naturligvis kunne tilknyttes den beskæftigelsesind-
sats, som tilrettelægges i projektet.
2.1.1 Opførelse af Universitetssygehuset
Nyt universitetssy-
gehus skal drive ud-
viklingen
Byggeriet af det nye Universitetssygehus i Aalborg Øst er allerede nu i de indle-
dende faser og projektets omfang gør, at dette projekt alene vil generere en væsent-
lig efterspørgsel efter arbejdskraft frem mod 2020. Det er derfor helt naturligt at
dette projekt vil være
det centrale projekt som en ”driver” for udviklingen af byg-
ge- og anlægsbranchen de næste 5
6 år.
Region Nordjylland har som bygherre for universitetssygehuset valgt at stille en
række krav (klausuler mv.) vedrørende arbejdskraft og rekruttering og signalerer
dermed klart at man prioriterer anvendelses socialt ansvarlig arbejdskraft til bygge-
riet.
Begrebet ”social ansvarlig arbejdskraft” anvendes i mange sammenhænge,
men henviser her til, at alle ansatte på byggeriet er omfattet af normen for overens-
komstfastsatte lønmodtagerrettigheder, som eksempelvis aftale om løn, ugentlig
arbejdstid samt bestemmelser om ferie, fridage, pension og barselsorlov. Dette vil
normalt omtales som arbejdsklausuler. Derudover omfatter begrebet også sociale
klausuler, der stiller krav om, at der i forbindelse med byggeriet tilbydes en række
praktik- eller uddannelsespladser samt at der ansættes personer på kanten af ar-
bejdsmarkedet eller personer med nedsat arbejdsevne i skåne- eller fleksjob.
Regionen søger desuden at tage et vist erhvervsmæssigt hensyn, idet man i sin ud-
budsstrategi for sygehusbyggeriet har opdelt dele af byggeriet i fagentrepriser,
hvilket betyder at de nordjyske bygge
og anlægsvirksomheder har større mulig-
heder for at byde på opgaverne.
Opførelsen af det nye sygehus forventes derfor at generere en stigning i efter-
spørgslen efter arbejdskraft i bygge- og anlægsbranchen i Nordjylland.
2.500 mandår i byg-
geperioden
Regionen har anslået den samlede direkte beskæftigelse på byggeriet til ca. 2.500
mandår fra 2013
2020 og med den højeste beskæftigelse i årene 2016, 2017 og
2018. Da der er tale om mandår, kan beskæftigelsen godt dække over mange flere
personer, idet de mange forskellige fagområder vil skulle medvirke i kortere perio-
der.
2.1.2 Rekrutteringssituationen
Risiko for flaskehal-
se
Rekrutteringssituationen kan vise sig at blive en udfordring de kommende år, både
som følge af den øgede efterspørgsel efter arbejdskraft, og fordi udbuddet af ud-
dannet arbejdskraft med bygge- og anlægsuddannelser falder. Flaskehalse kan op-
stå for en specifik faggruppe (eks. murere, elektrikere eller rørlæggere), men fla-
skehalse kan også opstå mere generelt på bredere kompetenceområder (eks. jordar-
bejde, transport, sikkerhed mv.).
http://projects.cowiportal.com/ps/A046140/Documents/3 Projekt dokumenter/Afrapportering/Uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i
Nordjylland_V6.0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380073_0011.png
Model for uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i Nordjylland
11
Rekrutteringsproblemer kan betyde, at behovet for arbejdskraft ikke i samme om-
fang vil skabe øget nordjysk beskæftigelse. Hvis man ikke kan rekruttere kvalifice-
ret arbejdskraft lokalt, vil der være risiko for at man ikke får den regionale effekt af
de job der skabes. Desuden kan rekrutteringsproblemer betyde lønpres på de givne
faggrupper, hvilket potentielt vil øge omkostningerne for bygherren.
Aktiv arbejdsmar-
kedspolitik
Flaskehalse kan undgås, hvis det er muligt at allokere en del af arbejdskraftreser-
ven mod de faggrupper hvor flaskehalsene forventes at opstå. Ved på den måde at
øge dynamikken i arbejdsstyrken, vil det i højere grad være muligt at efterkomme
efterspørgslen efter arbejdskraft.
Formår man således at uddanne arbejdskraft mod de områder hvor der kan opstå
mangel på arbejdskraft er det muligt at forebygge flaskehalse. Derigennem vil det
være muligt at sikre behovet for kvalificeret arbejdskraft til de nordjyske bygge- og
anlægsprojekter og samtidig understøtte, at investeringerne medfører vækst og øget
beskæftigelse i Nordjylland.
Konjunktursving-
ninger og udslag i
beskæftigelsen
Udfordringen består i, at de kommunale jobcentre ofte har svært ved at håndtere
markante udslag i enten ledighed eller rekrutteringsbehov, som går på tværs af de
kommunale grænser. Store skift i beskæftigelsen kræver et ekstraordinært tæt og
koordineret samarbejde mellem kommunerne og de øvrige aktører på arbejdsmar-
kedet.
Etableringen af det enstregede beskæftigelsessystemt i 2009 forankrede beskæf-
tigelsesindsatsen i de kommunale jobcentre. I den forbindelse blev målsætningen
om at skabe ”den hurtigste vej til job”
styrende for beskæftigelsesindsatsen
til
gengæld har der været mindre fokus på systematisk uddannelse og opkvalifice-
ring, som led i den aktive arbejdsmarkedspolitik.
Som noget relativt nyt viser eksempler fra Holland og det såkaldte Lindø-projekt
(omstilling efter værftslukningen ved Odense), at en ekstraordinær stigning i le-
digheden
eksempelvis som konsekvens af lunkning af en stor virksomhed, med
succes kan løses i et systematisk regionalt samarbejde, med inddragelse af ar-
bejdsmarkedets parter og uddannelsesinstitutioner.
I disse sammenhænge har uddannelse og opkvalificering været nøgleord og har
suppleret den eksisterende beskæftigelsesindsats ved systematik og målrettet op-
kvalificering målrettet brancher i vækst.
Effekten har været, at de ledige i gennem kompetenceudvikling, har fået udvid-
det deres arbejdsmarked til at inkludere brancher i vækst, men større behov for
arbejdskraft.
Det omvendte ratio-
nale
I dette projekt er den beskæftigelsesmæssige udfordring den omvendte i forhold til
eksemplet herover, idet der ikke her er tale om ekstraordinært opstået ledighed,
men et øget arbejdskraftbehov. Rationalet er, at udfordringen kan løses med samme
middel
et regionalt samarbejde med inddragelse af arbejdsmarkedets parter og
regionale uddannelsesinstitutioner.
http://projects.cowiportal.com/ps/A046140/Documents/3 Projekt dokumenter/Afrapportering/Uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i
Nordjylland_V6.0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380073_0012.png
12
Model for uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i Nordjylland
Ud fra dette rationale vil vi i det følgende beskrive, hvordan en sådan model i prak-
sis kan etableres og med vægt på at beskrive aktørernes rolle i samarbejdet, mål-
gruppen og muligheden for at mobilisere arbejdskraft samt hvordan modellen kon-
kret kan organiseres.
Notatet er udarbejdet af COWI i perioden oktober
december 2013.
2.2
Mål
Projektets konkrete mål er:
At der ikke opleves rekrutteringsproblemer i forbindelse med sygehusbyggeri-
et og at involverede virksomheder oplever at adgangen til kvalificeret arbejds-
kraft er let og ukompliceret
at sikre den størst mulige nordjyske andel af nordjysk beskæftigelse på byg-
ningen af det nye Universitetssygehus
at sikre størst mulig grad af åbenhed og synlighed i jobskabelse og rekrutte-
ring
at antallet af lære- og praktikpladser til nordjyske praktikpladssøgende øges
betydeligt
at der udvikles en model for samarbejde om rekruttering og kompetenceudvik-
ling til fremtidige store bygge- og anlægsprojekter.
http://projects.cowiportal.com/ps/A046140/Documents/3 Projekt dokumenter/Afrapportering/Uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i
Nordjylland_V6.0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380073_0013.png
Model for uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i Nordjylland
13
3
Formidlings- og kompetencecenter
idé, koncept og indhold
Initiativet baseres på et sammenhængende projekt for opkvalificering og rekrutte-
ring til bygge- og anlægsbranchen i Nordjylland. Projektet skal have rekruttering til
byggeriet af det nye universitetssygehus som sin centrale opgave, men indsatsen
skal også gavne den samlede branche og andre større byggeprojekter i regionen.
Projektet skal i praksis realiseres ved etablering af et formidlings- og kompetence-
center, som udgør et projektsekretariat og et fysisk center, som skal løfte projektets
overordnede mål med at sikre øget beskæftigelse, flere lære- og praktikpladser og
forebygge rekrutteringsproblemer.
Projektet skal have et samlet navn. Det kunne eksempelvis være
Byg i Nord.
3.1
Idé og koncept
Projektsekretariatet skal fysisk have til huse i et formidlings- og kompetencecenter.
Idéen er at centeret skal være beliggende umiddelbart i forbindelse med byggeplad-
sen, hvor arbejdskraften efterspørges.
Synlighed
Synlighed giver mo-
tivation
Projektet skal bygge på en idé om, at projektet skal have en stor synlighed i regio-
nen. Synlighed er vigtig for at motivere ledige til at søge uddannelse og beskæfti-
gelse rettet mod bygge- og anlægsbranchen og for at skabe troværdighed om pro-
jektets beskæftigelsesperspektiver hos blandt andet de kommunale jobcentre, som
skal motivere ledige til at gennemføre relevant uddannelse og eventuelt finansiere
uddannelses- og kursusaktiviteter.
Synlighed har også betydning for projektets langsigtede resultater, idet der er be-
hov for at flere søger ind på erhvervsuddannelser inden for byggeriet. Et initiativ,
som medvirker til at synliggøre beskæftigelsesmulighederne i branchen vil også
medvirke til at øge interessen for at gennemføre en uddannelse inden for bygge- og
anlægsbranchen.
Synlighed baner for
vej for uddannelses-
valg
http://projects.cowiportal.com/ps/A046140/Documents/3 Projekt dokumenter/Afrapportering/Uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i
Nordjylland_V6.0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380073_0014.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380073_0015.png
Model for uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i Nordjylland
15
aktuelle og forventede rekrutteringsbehov er tilgængelig for jobsøgende via cente-
ret. Det er i den forbindelse oplagt, at blandt andet aktuelle jobmuligheder slås op
på centreret og er synlige for jobsøgende.
Samarbejdet med jobcentrene koordineres af projektsekretariatet fra formidlings-
og kompetencecenteret. Således kan ledige, der har ønske om at arbejde på det ak-
tuelle byggeri, henvises til centeret med henblik på at afsøge aktuelle jobmulighe-
der eller muligheden for et målrettet opkvalificerings- eller uddannelsesforløb.
Åbne døre
Et vigtigt parameter for formidlings- og kompetencecenteret er, at der fysisk er
medarbejdere fra projektsekretariatet tilstede på centret. Centeret skal være åbent
for arbejdsgivere der ønsker at rekruttere og ledige der ønsker job. Derudover vil
det i den sammenhæng være en fordel, hvis forskellige aktiviteter i tilknytning til
projektet kan gennemføres på centret. Dette kunne eksempelvis være informati-
onsmøder for ledige eller kurser, hvor det giver mening at være i nærhed af bygge-
pladsen.
3.2
Indhold
de konkrete opgaver i projektet
Projektet skal have følgende konkrete opgaver:
3.2.1 Virksomheds- og bygherrekontakt
For at sikre det bedst mulige vidensniveau, løbende forventningsafstemning og en
enkelt kontakt mellem virksomheder, bygherrer og jobcentre og uddannelsesinsti-
tutioner, skal projektorganisationen varetage den løbende kontakt til den (eller de)
byggeprojekter, som er omdrejningspunkt i projektet.
Den løbende kontakt skal sikre kendskab til byggeriernes tidsplaner, løbende frem-
drift og aktivitetsniveau. Ved en tæt og fortrolig kontakt til bygherrer og entrepre-
nører, vil projektet have opdateret viden om
Hvilke entreprenører, som arbejder på byggepladsen
Hvordan byggeriet udvikler sig, med hensyn til tidsplaner og arbejdskraftef-
terspørgsel
Hvilke rekrutteringsbehov virksomhederne har og hvor der er behov en særlig
uddannelses- og rekrutteringsindsats.
Virksomhedskontakten skal danne grundlag for at oprette og vedligeholde en job-
bank, det vil sige et systematisk overblik over de jobprofiler, som efterspørges.
3.2.2 Rekruttering og emnebank
For personer, som gerne vil søge beskæftigelse direkte på byggeriet, vil projektets
formidlings- og kompetencecenter være det naturlige sted at henvende sig direkte.
http://projects.cowiportal.com/ps/A046140/Documents/3 Projekt dokumenter/Afrapportering/Uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i
Nordjylland_V6.0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380073_0016.png
16
Model for uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i Nordjylland
For jobsøgende som har kvalifikationer indenfor byggeri og anlæg, kan centeret
føre en emnebank, hvor man kan registrere sig med sine jobønsker og kvalifikatio-
ner.
Projektets andre opgaver vedrørende rekruttering skal ske i tæt samarbejde med
jobcentrene og a-kasserne og projektet skal ikke overtage formidlingsfunktioner fra
jobcentre og a-kasser, men skal sikre at behov og viden opsamles, for at lette job-
centrenes og a-kassernes arbejde og for at skabe størst mulig synlighed og gennem-
skuelighed i rekrutteringen.
3.2.3 Lære- og praktikpladser
En øgning af antallet af lære og praktikpladser er et selvstændigt mål for projektet.
I forvejen gøres der et stort arbejde for at skaffe lære- og praktikpladser via de nye
praktikpladscentre, men den nære kontakt til entreprenører, kombineret med byg-
herrernes krav til oprettelse af praktikpladser, giver en unik mulighed for at følge
op på oprettelsen af flere lære- og praktikpladser inden for bygge- og anlægsvirk-
somheder. Som alternativ til at oprette ordinære praktikpladser, kan der også arbej-
des for at oprette kortere praktikforløb i virksomhederne.
3.2.4 Formidling af uddannelsesbehov og
uddannelsesmuligheder
Store bygge- og anlægsprojekter vil stille særlige kompetencekrav til arbejdskraf-
ten. Der vil både være kompetencekrav, som er særlige for de pågældende bygge-
og anlægsprojekter og mere generelle faglige kompetencekrav.
De særlige kompetencekrav kan eksempelvis omhandle sikkerhedskurser, kur-
ser vedrørende miljøforhold, sprog eller andet.
De faglige kompetencekrav kan eksempelvis være kurser inden for armering
og støbning, truck, stillads og opkvalificering vedrørende særlige materialer
og byggemetoder, som anvendes på byggepladsen.
Projektet skal sikre, at man altid har opdateret viden om både de generelle kompe-
tencebehov og specifikke behov, som efterspørges på bygge- og anlægsprojekterne
og at den viden formidles til uddannelsesinstitutionerne, jobcentrene, a-kasserne og
de faglige organisationer.
Projektet skal også medvirke til at promovere regionens efteruddannelsesmulighe-
der overfor virksomheder og jobsøgende. Regionens to VEU centre koordinerer at
der er et relevant uddannelsesudbud på regionens uddannelsesinstitutioner og pro-
jektet skal således medvirke til at gøre tilbuddene endnu mere synlige over for
virksomheder og uddannelsessøgende.
http://projects.cowiportal.com/ps/A046140/Documents/3 Projekt dokumenter/Afrapportering/Uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i
Nordjylland_V6.0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380073_0017.png
Model for uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i Nordjylland
17
4
Projektets organisation
En kritisk succesfaktor for projektet er, at det forankres i en organisation der under-
støtter et koordineret samarbejde mellem de involverede aktører og skaber synlig-
hed om projektets samarbejdsrelationer. Projektet bygges derfor op om et projekt-
sekretariat der skal varetage kontakten til projektets centrale aktører: Bygherrer,
skoler og VEU-centre, UCN, AAU, a-kasser/faglige organisationer og jobcentre.
Vi foreslår at den samlede model for organisationen vil se ud som i nedenstående
figur. Rollen og centrale samarbejdsrelationer for de enkelte parter i projektet er
beskrevet nærmere nedenfor.
Nyt
Universitetssygehus
Projekt-
organisation
Skoler og
VEU centre
A-kasser
/faglige
organsiation
er
Jobcentre
Jobcentre
http://projects.cowiportal.com/ps/A046140/Documents/3 Projekt dokumenter/Afrapportering/Uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i
Nordjylland_V6.0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380073_0018.png
18
Model for uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i Nordjylland
4.1.1 Roller i organisationen
Projektsekretariat
For at sikre resultater og fremdrift i samarbejdet om rekruttering og uddannelse, er
det nødvendigt at der etableres et sekretariat, som sikrer både koordination, frem-
drift og opsamling af viden. Sekretariatet skal også sikre forventningsafstemning
mellem parterne og forebygge misforståelser. Et sekretariat skal desuden udgøre én
indgang til beskæftigelses- og uddannelsessystemet for virksomheder, som har
rekrutteringsbehov til de større bygge- og anlægsprojekter.
Et projektsekretariat
er afgørende for et
effektivt samarbejde
Projektsekretariatets hovedopgave vil være at koordinere kontakten til entreprenø-
rer og bygherrer, løbende afdække deres arbejdskraft- og rekrutteringsbehov og
formidle beskæftigelsesmuligheder og kvalifikationskrav mv. til jobcentre og ud-
dannelsesinstitutioner. Sekretariatet skal således være primus motor for, at arbejds-
kraft fra regionen bliver allokeret mod ledige jobs i bygge- og anlægsbranchen og
at arbejdskraften kan få de rette kompetencer via målrettet uddannelse.
Praktisk vil dette foregå ved, at sekretariatet i dialog med bygherreren og de invol-
verede virksomheder afdækker behovet for arbejdskraft som det aktuelle byggeri
vil generere. Derefter koordinerer projektsekretariatet mulighederne for at mobili-
sere ledig arbejdskraft med regionens jobcentre og relevante faglige organisationer.
Samtidig vurderes behovet for opkvalificering og uddannelse og de nødvendige
indsatser koordineres imellem jobcentre, VEU-centre, UCN, AAU og de konkrete
uddannelsessteder.
Projektet vil blive komplekst og med mange aktører. Det er derfor projektsekretari-
atets opgave at bane vej for løsninger og løbende at være i dialog med de involve-
rede aktører for at indsamle og formidle den relevante viden i takt med at den bli-
ver tingængelig. Det er således den løbende dialog og koordinering, der bliver sty-
rende for sekretariatets arbejde.
Projektsekretariatets nøglefunktioner
Løbende og tæt kontakt til entreprenører på byggepladsen, evt. ved deltagelse
i byggemøder på byggepladsen
Omdrejningspunkt for viden og kommunikation
kontaktpunkt for virksom-
heder og bygherrer
Løbende opdatering af tidsplaner for byggeriet
Opdatere prognoser for arbejdskraftefterspørgsel - faggrupper, antal personer,
timing
Formidle beskæftigelsesmuligheder, eksempelvis ved at udarbejde jobprofiler
til rekruttering
Sikre at der er en emnebank med interesserede jobsøgere
http://projects.cowiportal.com/ps/A046140/Documents/3 Projekt dokumenter/Afrapportering/Uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i
Nordjylland_V6.0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380073_0019.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380073_0020.png
20
Model for uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i Nordjylland
Figur 4-2: Formidlings- og kompetencecenteret og sekretariatet skal bo i skurbyen ved sygehus-
byggeriet
Bygherre og virksomheder
Løbende dialog med
bygherrer og virk-
somheder
Bygherrerne på de forskellige bygge- og anlægsprojekter og de virksomheder der
arbejder på projekterne sætter niveauet for hvor meget og hvilken type arbejdskraft
der efterspørges og spiller derfor en central rolle for projektet. Bygherrerne forven-
tes at have et overblik over byggeriets forskellige faser og tidshorisonter imens de
enkelte virksomheder vil kende deres respektive rekrutteringsbehov i løbet af byg-
geriet.
Projektsekretariatet skal tidligt etablere en dialog med bygherren således, at mulig-
hederne for et samarbejde kan afdækkes og byggeriets virksomheder kan inddra-
ges. Formålet er dels, at afdække behovet for arbejdskraft i så god tid, at de rele-
vante uddannelser og kurser kan gennemføres i takt med, at behovet opstår og dels,
at en synlig indgang til projektet for virksomhederne når rekrutteringsbehovet op-
står.
Det forventes at projektsekretariatet primært skal bruge sine ressourcer på denne
opgave, da det er afgørende at indsamle detaljeret viden om virksomhedernes
rekrutteringsbehov. Oplysninger kan eksempelvis omfatte virksomhedernes behov
for medarbejder med bestemte certifikater, erfaring med løsning af specifikke op-
gaver mm. Det afgørende er, at projektsekretariatet kan iværksætte konkrete hand-
linger på baggrund af de indsamlede informationer. Det vil sige, at kontakte job-
centre eller A-kasser med henblik på at rekruttere den eller de relevante medarbej-
dere. Alternativt i samarbejde med jobcentrene og relevante uddannelsessteder, at
tilrettelægge den relevante uddannelse eller opkvalificering af ledige, der gør det
muligt at rekruttere den ønskede arbejdskraft.
Jobcentre
Jobcentre tilrette-
lægger indsatsen
lokalt og finder ”de
rette ledige”
De kommunale jobcentre varetager beskæftigelsesindsatsen og har den daglige
kontakt med de ledige. De har derfor systematisk viden om de lediges kompetencer
og arbejdsmarkedsparathed.
http://projects.cowiportal.com/ps/A046140/Documents/3 Projekt dokumenter/Afrapportering/Uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i
Nordjylland_V6.0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380073_0021.png
Model for uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i Nordjylland
21
Idet beskæftigelsesindsatsen er forankret i jobcentrene skal uddannelse og opkvali-
ficering i regi af projektet også ske i forlængelse af jobcentrenes indsats. I den for-
bindelse er det også projektsekretariatets opgave at formidle viden om beskæftigel-
sesmuligheder på bygge- og anlægsprojekter uden for kommunen således, at den
kommunale beskæftigelsesindsats kan forlænges udover kommunegrænserne.
Faste samarbejdsre-
lationer
Samarbejdet imellem jobcentre og projektsekretariatet er centralt og der bør lægges
vægt på at etablere faste samarbejdsrelationer imellem de to aktører, for at sikre
kontinuitet i samarbejdet.
Projektsekretariatet skal i samarbejde med jobcentrene vurdere det aktuelle rekrut-
teringsgrundlag, således sekretariatet kan formidle opdateret viden om rekrutte-
ringsgrundlaget i Nordjylland til virksomhederne. Derudover skal projektsekretari-
atet i samarbejde med jobcentrene løbende vurdere grundlaget for at opkvalificere
ledige fra de respektive kommuner.
Vurderingen skal omfatte indsigt i, hvor mange ledige der er motiverede for be-
skæftigelse i bygge- og anlægsbranchen, de lediges kvalifikationer og forudsætnin-
ger for at arbejde i bygge- og anlægsbranchen, herunder deres arbejdsmarkedspara-
thed. Formålet er at skabe overblik over hvor mange ledige der kan rekrutteres til
bygge- og anlægsbranchen samt i hvilket omfang der skal gennemføres uddannelse
og opkvalificering for at øget udbuddet yderligere.
A-kasser/Faglige organisationer
Sikre den faglige og
kompetencemæssige
forankring
A-kasserne og de faglige organisationer varetager også formidling af arbejdskraft.
De har desuden viden om, hvilke kompetencer deres ledige medlemmer besidder
samt i, hvilket omfang det er muligt at mobilisere arbejdskraft inden for deres spe-
cifikke fagområder. A-kasserne og de faglige organisationer har endvidere indblik i
bygge- og anlægsbranchens faglige standarder og vil dermed kunne biddrage til at
identificere kompetencegabet imellem deres ledige medlemmer og den efterspurgte
arbejdskraft.
I samarbejde med A-kasserne og de faglige organisationer er det projektsekretaria-
tets opgave at indsamle viden om omfanget af ledig arbejdskraft og om hvilke
kompetencer de ledige har. Denne viden bruges sammen med viden fra jobcentrene
til at skabe et samlet overblik over de ledige og deres kompetencer.
Viden om konkrete kompetencekrav for bygge- og anlægsbranchen indsamles lige-
ledes af projektsekretariatet og anvendes sammen med viden om, hvilke kompeten-
cer der efterspørges til at udmåle hvilke uddannelser og kurser der er nødvendige
for at mobilisere den efterspurgte arbejdskraft. I denne proces er det afgørende, at
viden om kompetencegab formidles til VEU-centre og erhvervsskoler, således at de
relevante uddannelsesaktiviteter og kurser kan tilrettelægges og gennemføres.
Skoler og VEU-centre
Sikre en bred vifte af
uddannelsestilbud
Regionens erhvervsskoler, VEU-centre, UCN og AAU varetager uddannelse og
opkvalificering i projektet. Det vil sige, at de kurser og uddannelser, der gennemfø-
res i projektet sker som en del af skolernes almindelige uddannelser og tilrettelæg-
ges i samarbejde med projektsekretariatet. I tilfælde hvor det er til fordel for de
http://projects.cowiportal.com/ps/A046140/Documents/3 Projekt dokumenter/Afrapportering/Uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i
Nordjylland_V6.0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380073_0022.png
22
Model for uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i Nordjylland
involverede aktører, kan muligheden for at gennemføre et kursus på byggepladsen
afdækkes. Dette kunne eksempelvis være en mulighed for det obligatoriske sikker-
hedskursus, der skal gennemføres for personer der arbejder på det nye sygehusbyg-
geri.
Projektsekretariatet samarbejder med de relevante uddannelsesinstitutioner om at
gennemføre kurser og uddannelser. Det er afgørende, at viden om kompetencega-
bet mellem udbudt og efterspurgt arbejdskraft bliver båret med ind i dette samar-
bejde, således at de gennemførte kurser og uddannelsesaktiviteter matcher de efter-
spurgte kompetencer.
4.2
Samarbejde og klar rollefordeling
Projektet skal baseres på et bredt samarbejde mellem alle relevante aktører, som
har betydning for beskæftigelsen inden for bygge- og anlægsbranchen i Nordjyl-
land.
Projektet skal derfor baseres på et samarbejde mellem
Bygherren for Universitetssygehuset,
som kan se en både konkret og princi-
piel interesse i at sikre arbejdskraft til byggeriet og til at sikre arbejdskraft til
byggebranchen generelt
Virksomhederne involveret i byggeriet,
som skal gennemføre opgaver på pro-
jektet og som derfor skal sikre sig arbejdskraft
Uddannelsesinstitutionerne
inden for både erhvervsuddannelsesområdet,
AMU uddannelser (regionens to VEU centre) og videregående uddannelser,
som skal medvirke til at levere de kompetencer, som arbejdsstyrken har behov
for og som virksomhederne efterspørger
De kommunale
jobcentre,
som dels skal identificere ledige, som har forudsæt-
ninger for at blive rekrutteret til bygge- og anlægsbranchen dels skal iværk-
sætte opkvalificeringsforløb for ledige, som på længere sigt kan gennemføre
en faglig uddannelse til branchen.
A-kasser og faglige organisationer
repræsenterer nuværende og potentielle
medarbejdere i bygge- og anlægsbranchen og medvirker til at projektets gen-
nemførelse
4.2.1 Lokal og regional forankring
Projektet skal sikres størst mulig synlighed og genkendelse ved at være koblet op
på sygehusbyggeriet. For at sikre effekten af de få store fyrtårnsprojekter, vil pro-
jektet have et stort fokus i Aalborg, hvor de største projekter primært foregår.
Rekrutteringen af ledige til job og uddannelse skal dog så vidt muligt foregå over
hele regionen, dels fordi en øget arbejdskraftefterspørgsel nogle få steder i regionen
http://projects.cowiportal.com/ps/A046140/Documents/3 Projekt dokumenter/Afrapportering/Uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i
Nordjylland_V6.0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380073_0023.png
Model for uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i Nordjylland
23
vil få afledte effekter over hele Nordjylland, dels fordi det formentlig ikke vil være
nok at rekruttere til branchen i nogle få centrale kommuner.
4.2.2 Timing i uddannelse og rekruttering
Erfaringer viser, at det er et afgørende element i rekrutterings- og efteruddannelses-
indsatser at timingen af indsatsen er den rigtige.
Da bygge og anlægsbranchen gennem en årrække har været præget af nedgang i
beskæftigelsen og mangel på praktikpladser til unge mv., er der i dele af befolknin-
gen og blandt flere virksomheder en oplevelse af, at rekruttering til byggeriet ikke
vil være et problem
hverken på kort eller på lang sigt. Det er derfor vigtigt at
overveje timingen af indsatsen nøje. Logikken bør være, at der skal være en efter-
spørgsel, når uddannelsesindsatsen iværksættes. Der kan derfor være god grund til
at vente med at iværksætte målrettet efteruddannelse, indtil der faktisk begynder at
vise sig rekrutteringsbehov, som er mærkbare for virksomhederne.
De faglige kvalifika-
tioner skal times rig-
tigt
Desuden må man holde sig for øje, at nyerhvervede kompetencer hurtigt kan for-
ældes, hvis de ikke anvendes. Også derfor kan der være god grund til at målrettet,
faglig efteruddannelse først iværksættes, når der er virksomheder som kan aftage
arbejdskraften.
For at undgå flaskehalse er det dog afgørende, at der er arbejdskraft med de rette
kompetencer nogenlunde i takt med, at efterspørgslen opstår. I den forbindelse har
målgruppen og varigheden af opkvalificeringen betydning for den rette timing.
Den arbejdsmarkedsparate del af målgruppen vil relativt hurtigt kunne opkvalifice-
res til at matche behovet for arbejdskraft og dermed give en relativt kort reaktions-
tid i forhold til opstået efterspørgsel.
http://projects.cowiportal.com/ps/A046140/Documents/3 Projekt dokumenter/Afrapportering/Uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i
Nordjylland_V6.0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380073_0024.png
24
Model for uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i Nordjylland
5
Case - eksempel på indsatsen
I dette afsnit opstilles et tænkt eksempel på, hvordan den beskrevne model for op-
kvalificering til bygge- og anlægsbranchen vil virke i praksis. Formålet er at be-
skrive de konkrete aktiviteter samt synliggøre modellens output. Eksemplet tager
udgangspunkt i opførelsen af det nye Universitetssygehus i Aalborg.
Udgangspunktet for eksemplet er, at der er etableret en tæt dialog mellem entrepre-
nører og projektsekretariatet og et velfungerende samarbejde mellem arbejdsmar-
keds- og uddannelsesaktørerne.
Et rekrutteringsforløb vil kunne forløb på denne måde:
fase 1
Dialog mellem entreprenører og projektsekretariat
Konstatering af rekruterringsbehov
Projektsekretariat kontakter jobcentre, a-kasser og faglige organisationer
Afklaring af opkvalificeringsmuligheder
Rekruttering af ledige til uddannelse
Kompetenceafklaring
fase2
fase 3
fase 4
Iværksættelse af opkvalificeringsforløb
fase 5
Ansættelse og feedback
Forløbet er beskrevet nærmere på næset side:
http://projects.cowiportal.com/ps/A046140/Documents/3 Projekt dokumenter/Afrapportering/Uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i
Nordjylland_V6.0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380073_0025.png
Model for uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i Nordjylland
25
Fase 1: Dialog og
konstatering af be-
hov
I eksemplet står støbningen af de omfattende fundamenter til det nye universitets-
sygehus overfor sin påbegyndelse. Der opstår et rekrutteringsbehov for cirka 20
nye medarbejdere til at betonarbejdet, alle med kvalifikationer inden for støbning
af komplekse betonkonstruktioner. Entreprenøren har i forvejen 5 ikke-faglærte
medarbejdere med erfaring fra byggeriets tidligere faser, der dog mangler kompe-
tencer inden for støbning, for at kunne fortsætte på byggeriets næste fase.
Projektsekretariatet, der er placeret ved byggepladsen, er i løbende dialog med de
virksomheder der arbejder på byggepladsen og behovet konstateres i den forbindel-
se. Den løbende dialog imellem projektsekretariatet og entreprenøren gør, at der
sker en hurtig og præcis videnformidling af virksomhedens krav til kvalifikationer
og ønsker til medarbejderprofil. Det afklares præcist, om der stilles andre
krav/forventninger vedrørende faglighed, erfaring mv. og timing aftales.
Fase 2: Jobcentre, a-
kasser, faglige orga-
nisationer
Jobcentre, a-kasser, faglige organisationer er projektsekretariatets nære samar-
bejdspartnere og de kontaktes for at finde emner, enten ledige med de rette kvalifi-
kationer eller ledige som kan efteruddannes. Entreprenørens specifikke forventnin-
ger formidles til parterne. Parallelt hermed kontaktes VEU centeret for at sikre, at
uddannelseskapaciteten vil være er til rådighed.
Det viser sig at man kan rekruttere 5 personer med de rette kompetencer. Projekt-
sekretariatet videreformidler
cv’er og kontaktoplysninger
på de 5 personer til en-
treprenøren, der indkalder de 5 personer til samtale.
Fase 3: Rekruttering
af ledige
Jobcentre, a-kasser, faglige organisationer finder emner til uddannelse. Erfarings-
mæssigt skal der søges 3
4 gange det antal personer man skal har behov for til
informationsmøde og individuel samtale vedrørende efteruddannelse i støbning i
beton. Der søges desuden efter emner i projektsekretariatets emnebank over inte-
resserede jobsøgere. Entreprenøren tilbydes at deltage i denne visitering.
VEU centeret (og den konkrete uddannelsesinstitution) afdækker desuden om de
ledige, som gerne vil deltage i kurset har de rette forudsætninger (fagligt og person-
ligt) for at gennemføre kurset og arbejde i faget.
I denne fase undersøger projektsekretariatet, om der er andre byggerier i Nordjyl-
land, som har lignende rekrutteringsbehov og om der dermed er grundlag for at
dublere kurset.
Fase 4: gennemfø-
relse af uddannelse
Herefter koordinerer projektsekretariatet at de ledige tilmeldes de relevante beton-
kurser på uddannelsesinstitutionen og kurset gennemføres efter den aftalte tidsplan
og med det aftalte indhold.
Efter endt opkvalificering, vil kursisterne opnå beskæftigelse hos entreprenøren.
For at sikre god kvalitet i samarbejdet mellem alle aktører, sørger projektsekretaria-
tet for at følge op på uddannelse og rekruttering, ved at kontakte entreprenøren en
til to uger efter ansættelse. Formålet er at sikre, at rekruttering og uddannelse og
gennemført som forventet for alle parter.
Eksemplet viser således, hvordan projektsekretariatet i samarbejde med entreprenø-
ren løbende afdækker behovet for rekruttering. Derefter igangsætter projektsekreta-
Fase 5: Ansættelse
og feedback
http://projects.cowiportal.com/ps/A046140/Documents/3 Projekt dokumenter/Afrapportering/Uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i
Nordjylland_V6.0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380073_0026.png
26
Model for uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i Nordjylland
riatet rekrutteringsindsatsen og allokerer udbuddet af ledig arbejdskraft på tværs af
kommunerne mod byggeriet. For at opfylde hele rekrutteringsbehovet, koordinerer
projektsekretariatet den relevante opkvalificering af medarbejdere og ledige, såle-
des at den rigtige opkvalificering af de rigtige personer giver den korteste vej til
den mest kvalificerede arbejdskraft.
5.1.1 Andre aktiviteter
Igennem eksemplet herover er projektets centrale aktiviteter illustreret. Ved at
bygge videre på eksemplet illustreres en række af projektets øvrige aktiviteter, der
underbygger
at projektsekretariatet kan fungere som ’blæksprutte’ i samarbejdet
imellem de forskellige aktører.
Jobrotation
Projektsekretariatet afdækker om opkvalificeringen af de fem ufaglærte medarbej-
dere giver entreprenøren mulighed for at indgå i en jobrotationsordning, der giver
entreprenøren et økonomisk tilskud til ansættelse af de nye medarbejdere. I denne
proces gør entreprenøren opmærksom på, at en gruppe øvrige medarbejdere skal
deltage i et kursus i arbejde på stillads og projektsekretariatet sørger for, at også
disse kursus aktiviteter bliver en del af entreprenørens jobrotation.
Det er et krav at entreprenørens nye medarbejdere skal gennemgå et sikkerhedskur-
sus for at arbejde på byggepladsen. Projektsekretariatet koordinerer afholdelsen af
kurserne, der gennemføres af AMU Nordjylland, således at nye medarbejdere fra
andre af byggeriets virksomheder deltager i samme kursus. Der kan på den måde
samles et hold på 25 personer fra forskellige virksomheder, der gennemfører sik-
kerhedskurset i de fælles lokaler på byggepladsen.
Da anvendelsen af sociale klausuler forventes anvendt på flere store byggerier, vil
projektsekretariatet kunne hjælpe med at oprette praktikpladser i forbindelse med
byggeriet. Projektsekretariatet bidrager med at udarbejde praktikopslag og formidle
disse til de relevante erhvervsskoler og praktikcentre.
Foruden praktikpladser, kan entreprenøren løfte sit sociale ansvar ved at ansætte en
eller flere personer på kanten af arbejdsmarkedet. Igennem den løbende dialog med
jobcentrene formidler projektsekretariatet kontakt til personer der eksempelvis skal
i arbejdsprøvning, eller ønsker et løntilskud eller flexjob. For både de ledige i disse
grupper og entreprenøren bidrager projektsekretariatet med at synliggøre mulighe-
derne i de forskellige ordninger og tager initiativ til det konkrete samarbejde når
mulighederne opstår.
Koordinering af fæl-
les sikkerhedskurser
Praktik- og uddan-
nelsespladser
Personer på kanten
af arbejdsmarkedet
http://projects.cowiportal.com/ps/A046140/Documents/3 Projekt dokumenter/Afrapportering/Uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i
Nordjylland_V6.0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380073_0027.png
Model for uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i Nordjylland
27
6
Udfordringer og kritiske succesfaktorer
For projektet er der en række faktorer der skal tages højde for, for at projektet kan
forventes at blive en succes. Både rekrutteringssituationen og den generelle ar-
bejdskraftefterspørgsel vil løbende ændre sig de kommende år og projektet skal
tilpasse sig disse ændringer og andre faktorer omkring byggeprojektet og vilkårene
i bygge- og anlægsbranchen generelt.
Udfordringerne og kritiske succesfaktorer omfatter primært følgende temaer:
Det er en afgørende faktor form et succesfuldt projekt, at bygherren for uni-
versitetssygehuset deltager aktivt i projektet
Det er uvist hvilke entreprenører, som vinder opgaven- dermed er vigtige dele
af aktørkredsen er ikke kendt endnu. Det vides dermed heller ikke i hvilket
omfang udenlandske entreprenører og udenlandsk arbejdskraft vil spille en
rolle i byggeriet
De kommende års konjunkturudvikling er en vigtigt
men ukendt
ramme-
betingelse for rekruttering til bygge- og anlægsbranchen
Det kan vise sig at være en udfordring at rekruttere tilstrækkeligt med kvalifi-
cerede medarbejdere til bygge- og anlægsbranchen
Lokale prioriteringer i beskæftigelsesindsatsen vil være forskellige og kan bli-
ve udfordring for løsning af den fælles opgave
Involvering af Bygherren
Projektideen baseres på, at Region Nordjylland som bygherre for sygehusbyggeriet
deltager aktivt i projektet. En positiv deltagelse fra regionen vil blandt andet inde-
bære at projektet både fysisk kan tilknyttes byggepladsen og at der etableres et tæt
samarbejde mellem projektet og den samlede organisation omkring byggeriet.
Regionen har hidtil været positiv omkring projektet, men et præcist samarbejde
kræver dog et endeligt tilsagn.
http://projects.cowiportal.com/ps/A046140/Documents/3 Projekt dokumenter/Afrapportering/Uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i
Nordjylland_V6.0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380073_0028.png
28
Model for uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i Nordjylland
Håndtering af udfor-
dringen
Der er etableret en god kontakt til Region Nordjylland vedrørende projektet og det
forventes at et formelt samarbejde kan etableres. Et formelt samarbejde skal følges
op af et tæt dagligt samarbejde i projektets driftsfase.
Hvilke entreprenører vinder entrepriserne?
For de byggerier, som vil være projektets omdrejningspunkt, er det ikke på nuvæ-
rende tidspunkt kendt hvilke virksomheder der får entrepriserne. Det er heller ikke
endeligt besluttet hvordan udbuddene bliver tilrettelagt. Det betyder at man ikke på
nuværende tidspunkt kan lave egentlige aftaler af rekruttering og uddannelse med
de virksomheder, som skal udføre opgaven.
I forbindelse med opførelsen af det nye Universitetssygehus, har Region Nordjyl-
land meddelt at man vil benytte sig af sociale klausuler, hvilket vil medvirke til at
øge mulighederne for at rekruttere nordjysk arbejdskraft til byggeriet.
På tværs af virksomhederne kan der være forskellig motivation for samarbejde med
projektet og der kan være stor forskel på virksomhedernes behov for at rekruttere,
samt hvilken tilgang de pågældende virksomheder normalt anvender til rekrutte-
ring. Dette kan have betydning for projektets mulighed for at rekruttere nordjysk
arbejdskraft til byggerierne.
Da der gennemføres mange store byggeprojekter i Danmark de kommende år, vil
udenlandske entreprenører også kunne spille en rolle i sygehusbyggeriet og uden-
landsk arbejdskraft kan dermed også være en faktor, som man må tage højde for.
Håndtering af udfor-
dringen
Løsningen på denne udfordring er fortsat tæt kontakt til projektledelsen hos byg-
herrer, herunder Region Nordjylland, således at beskæftigelses- og uddannelsesak-
tører er klar til dialog med entreprenører, så snart de er udpeget og kan tilbyde tæt
samarbejde om rekruttering.
De kommende års konjunkturudvikling
Konjunkturforbed-
ring og forbedrede
jobmuligheder
Et åbent spørgsmål for projektet er, hvordan de kommende års konjunkturudvikling
vil påvirke rekrutteringsmulighederne til bygge- og anlægsbranchen. Den aktuelle
situation er fortsat, at den samfundsøkonomiske vækst stadig er beskeden og be-
skæftigelsen er lav. De store offentlige investeringer over hele landet de kommende
år vil i sig selv øge aktiviteten i bygge- og anlægsbranchen og dermed sikre et vist
niveau inden for bygge- og anlægsbranchen.
Det forventes, at der de kommende år vil ske en forsigtig positiv udvikling i sam-
fundsøkonomien. Øget økonomisk vækst kan forventes at betyde stigende aktivitet
i det private byggeri og dermed efterspørgsel efter arbejdskraft til bygge- og an-
lægsvirksomhederne
også de virksomheder, som ikke er direkte berørt af de store
offentlige projekter. Et opsving vil betyde risiko for rekrutteringsvanskeligheder til
bygge- og anlægsbranchen. Øges efterspørgslen yderligere vil andre grupper af
ledige også blive efterspurgt og omfanget af nødvendig uddannelse og opkvalifice-
ring vil derfor stige i projektet.
I hvilket omfang dette vil betyde udfordringer for projektet er udvist, da det i høj
grad vil afhænge af omfanget og timing af opsvinget.
http://projects.cowiportal.com/ps/A046140/Documents/3 Projekt dokumenter/Afrapportering/Uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i
Nordjylland_V6.0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380073_0029.png
Model for uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i Nordjylland
29
Håndtering af udfor-
dringen
Det er afgørende at udviklingen følges, og at projektet tilpasses den aktuelle kon-
junkturudvikling forhold således, at projektets formål fortsat er at rekruttere ledige
til beskæftigelse i bygge- og anlægsbranchen.
Rekruttering af ledige
Hvem kan rekrutte-
res og hvor rekrutte-
res fra?
Projektet har til formål dels at sikre et rekrutteringsgrundlag til store bygge-og an-
lægsprojekter og til bygge- og anlægsbranchen generelt, dels skal det medvirke til
at løfte den samlede beskæftigelse i Nordjylland. Det vurderes at ledige gerne vil
opkvalificere eller uddanne sig, hvis der er udsigt til et job. I praksis må motivati-
onen for opkvalificering forventes at variere på tværs af de forskellige grupper af
ledige, afhængig af om ledige har erfaring med arbejde inden for byggeri eller til-
svarende fag.
Barriererne kan blandt andet bestå i konkrete forhold vedrørende mobilitet mv.,
men det kan også dreje sig om manglende tro på, at man kan imødekomme de krav,
som arbejde i bygge- og anlægsbranchen stiller til den enkelte. Da de lediges dag-
pengeperiode i dag kun er to år, er ledige dagpengemodtagere meget bevidste om,
at deltagelse i uddannelse skal føre til job.
Håndtering af udfor-
dringen
Det er vigtigt, at projektsekretariatet i samarbejde med jobcentrene afdækker hvor-
vidt barrierer hos de ledige udgør en udfordring i forhold til at rekruttere arbejds-
kraft. Er det tilfældet, bør man overveje at tilpasse indsatsen så udfordringen adres-
seres, eksempelvis ved at tilrettelægge en trinvis vejledning og opkvalificering af
de ledige, så de tilvænnes tanken om beskæftigelse i bygge- og anlægsbranchen.
Samarbejdet mellem jobcentrene og det regionale niveau
Forankring af den
lokale indsats i Job-
centrene
Samarbejdet mellem projektsekretariatet og jobcentrene er centralt for projektet.
Derfor er det også nødvendigt at der sikres en klar forankring af projektet i de en-
kelte jobcentre, hvilket kræver ejerskab og prioritering af projektet hos jobcenteret.
Imidlertid kan der være lokale forhold der har betydning for jobcentrenes priorite-
ring af projektet eller der kan i løbet af projektperioden ske ændringer i jobcentre-
nes forudsætninger for samarbejdet. Der kan også være forskelle i de økonomiske
prioriteringer
det vil sige i hvilket omfang man fra kommunal side vil kunne prio-
ritere uddannelse rettet mod byggeriet. I alle tilfælde kan det have betydning for
samarbejdet imellem jobcentre og projektsekretariatet.
Håndtering af udfor-
dringen
Hvordan samarbejdet imellem jobcentre og projektsekretariat vil udmønte sig i
praksis er derfor forbundet med mange usikkerhedsmomenter, men det er i høj grad
op til projektsekretariatet tilrettelægge samarbejdet således, at det er en fordel for
jobcentrene at tage del i projektet, herunder løbende at sikre præcis forventningsaf-
stemning mellem de centrale parter i projektet.
Med hensyn til økonomiske prioriteringer, så kan det blive nødvendigt at overveje
anvendelsen regionale flaskehalsmidler, for at sikre at der kan ske en opkvalifice-
ring af arbejdskraften.
http://projects.cowiportal.com/ps/A046140/Documents/3 Projekt dokumenter/Afrapportering/Uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i
Nordjylland_V6.0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380073_0030.png
30
Model for uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i Nordjylland
7
Handlingsplan
I dette afsnit beskrives et forslag handlingsplan for gennemførelse af projektet for
uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen.
1. halvår 2014:
Principbeslutning om samarbejdsmodel for uddannelse og opkvali-
ficering. Projektet skal sikre endelig tilslutning fra Jobcentre, uddannelsesinstituti-
onerne (VEU centrene) og Beskæftigelsesregionen
1. halvår 2014:
Fortsat etablering af samarbejde mellem bygherrer og uddannelses-
institutioner/jobcentre/Beskæftigelsesregion. Der indgås samarbejdsaftaler mellem
bygherrer og projektorganisationen om rekrutteringssamarbejde. Arbejdet foran-
kres efterhånden i projektsekretariatet for at sikre enkle og entydige kommunikati-
onsveje
Medio eller 2. halvår 2014:
Det udarbejdes ansøgning til Vækstforum Nordjylland
(Socialfondsmidler) om støtte til det samlede projekt
”Uddannelse og opkvalifice-
ring til bygge-
og anlægsbranchen”. Projektansøgningen
forventes primært at inde-
holde ansøgning om støtte til projektsekretariat og til ekstraordinært virksomheds-
opsøgende arbejde. Det endelige indhold til projektansøgning skal afklares i løbet
af 1. halvår 2014 og efter dialog med Vækstforumsekretariatet.
1. halvår 2015:
Projektsekretariat og Formidlings- og kompetencecenter sættes
gradvis i fuld drift med egen ledelse og bemanding
så vidt muligt med en place-
ring i forbindelse med byggepladsen til Universitetshospitalet.
http://projects.cowiportal.com/ps/A046140/Documents/3 Projekt dokumenter/Afrapportering/Uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i
Nordjylland_V6.0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380073_0031.png
Model for uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i Nordjylland
31
Bilag A
Udarbejdelse af rapporten
Denne forundersøgelse vedrørende projektet for uddannelse og rekruttering af ar-
bejdskraft til byggeriet er gennemført af COWI i perioden oktober
december
2013.
Metoden bag afrapporteringen er dels interviews og arbejdsmøder med centrale
samarbejdspartnere, dels research vedrørende andre analyser af bygge- og anlægs-
branchen og research vedrørende andre beskæftigelsesinitiativer over for brancher.
Alle deltagende parter har vist stor velvilje og positiv interesse over for projektet.
Der er gennemført møder og interviews med:
10 nordjyske jobcentre
Repræsentanter for VEU centrene i Nordjylland
To store bygherrer i Nordjylland (Region Nordjylland og Himmerland Bolig-
forening)
Repræsentanter for a-kasserne og faglige organisationer.
Dansk Byggeri og 3F har desuden deltaget i en arbejdsgruppe for foranalysen
sammen med Beskæftigelsesregion Nordjylland.
http://projects.cowiportal.com/ps/A046140/Documents/3 Projekt dokumenter/Afrapportering/Uddannelse og opkvalificering til bygge- og anlægsbranchen i
Nordjylland_V6.0.docx