Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del Bilag 249
Offentligt
1373730_0001.png
Mandatnotits
for
ILO’s 103. Arbejdskonference
Genève
2014
Instruktion for den danske regeringsdelegation
Beskæftigelsesministeriet
Maj 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Indholdsfortegnelse
1. INDLEDNING .............................................................................................................................................................. 3
2. REGERINGSINSTRUKS VEDRØRENDE KONFERENCENS EMNER ............................................................. 4
KONFERENCENS KOMITÉER MED TEMADISKUSSIONER...................................................................................
4
A
. K
OMITÉ OM NYT
ILO-
INSTRUMENT OM
"
STYRKET INDSATS MOD AFSKAFFELSE AF
TVANGSARBEJDE
............................................................................................................................... 4
B
. K
OMITÉ OM NYT
ILO-
INSTRUMENT OM OVERGANGEN MELLEM UFORMEL OG FORMEL ØKONOMI
. 6
C
. K
OMITÉ OM BESKÆFTIGELSE
......................................................................................................... 9
FASTE PUNKTER PÅ DAGSORDENEN ................................................................................................................... 15
E
. A
PPLIKATIONSKOMITÉEN
............................................................................................................ 15
G
. U
DVÆLGELSESKOMITÉEN
(S
ELECTION
C
OMMITEE
) .................................................................... 17
H
. F
INANSIELLE OG ADMINISTRATIVE SPØRGSMÅL
.......................................................................... 17
I
. G
ENERALDIREKTØRENS RAPPORTER OG RAPPORT FRA FORMANDEN FOR
S
TYRELSESRÅDET
........ 18
3. DRØFTELSER OMKRING ARBEJDET I APPLIKATIONSKOMITÉEN ........................................................ 20
A
. D
EN
I
NTERNATIONALE
A
RBEJDSORGANISATION
......................................................................... 22
B
. ILO’
S MANDAT
........................................................................................................................... 22
C
. ILO-
KONVENTIONER OG HENSTILLINGER
.................................................................................... 23
D
. D
ANMARK OG
ILO,
RATIFICEREDE KONVENTIONER OG HENSTILLINGER
..................................... 23
E
. D
ANMARKS BIDRAG TIL
ILO ....................................................................................................... 23
5. DELEGATIONEN ...................................................................................................................................................... 25
A
. R
EGERINGSDELEGATION
............................................................................................................. 25
B
. A
RBEJDSGIVERDELEGATION
........................................................................................................ 25
C
. A
RBEJDSTAGERDELEGATION
....................................................................................................... 25
BILAG 1 - ILO’S ORGANISATIONSDIAGRAM ...................................................................................................... 27
BILAG 2 – OVERSIGT OVER DANSK PERSONALE I ILO .................................................................................. 28
BILAG 3 – ILO’S STRATEGISKE MÅL .................................................................................................................... 29
BILAG 4 – OMTALEN AF DANMARK I EKSPERTKOMITÉENS RAPPORT 2014 .......................................... 31
BILAG 5 – RAPPORTERINGSOVERSIGTEN 2014 FOR DANSKE RAPPORTER TIL ILO ............................ 32
BILAG 6 – INDLÆG FRA NORDISKE LANDE OG HOLLAND I OPFØLGNING PÅ KRISEN I
APPLIKATIONSKOMITÉEN...................................................................................................................................... 33
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1. INDLEDNING
Mandatnotitsen er udarbejdet til brug for regeringens delegation ved ILO’s 103. Internationale
Arbejdskonference, som afholdes fra den 28. maj til den 12. juni 2014 i Genève. Mandatnotitsen
dækker de emner, der på forhånd er sat på Arbejdskonferencens dagsorden. Eventuelle yderligere
emner eller spørgsmål vil blive koordineret i Genève.
Dagsordenen for ILO’s Arbejdskonference indeholder traditionelt tre komitéer med tematiske
diskussioner, der skifter fra år til år. I visse tilfælde kan der være tale om 2.-behandlinger af emner,
der allerede har været behandlet på tidligere konferencer. Der er også en række faste punkter på
dagsordenen udover de tre temadiskussioner, f.eks. den såkaldte Applikationskomité.
I år er der yderligere sat et punkt på dagsordenen, idet der forventes ændringer vedtaget i den
særlige konvention om søfarendes ansættelsesforhold (MLC - Maritime Labour Convention). Disse
ændringer skal vedtages efter den særlige procedure i MLC, se nærmere herom under afsnit 2.d.
Det bemærkes også, at der pågår et arbejde med at reformere Arbejdskonferencen, hvor der ses på
Arbejdskonferencens arbejdsmetoder, struktur, længde mv. En række forsøg er iværksat til
efterfølgende evaluering. Det bemærkes også, at der fortsat pågår drøftelser omkring arbejdet i
Applikationskomiteen, som er nærmere omtalt i afsnit 3.
Endelig vil der under årets konference blive afholdt valg til ILO’s Styrelsesråd, hvor Danmark efter
det nordiske rotationsprincip videregiver sit regeringssæde til Norge. Der ventes samtidig genvalg
til de to danske parter, der begge er repræsenteret i styrelsesrådet i hhv. arbejdsgiver- og
arbejdstagergruppen (Jørgen Rønnest, DA, og Jens Erik Orht, LO).
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2. REGERINGSINSTRUKS VEDRØRENDE KONFERENCENS EMNER
Konferencens komitéer med temadiskussioner
a. Komité om nyt ILO-instrument om "styrket indsats mod afskaffelse af tvangsarbejde
ILO anslår, at mere end 20 mio. mennesker er ofre for tvangsarbejde globalt. På et særligt
trepartsudvalgsmøde om tvangsarbejde og menneskehandel, afholdt i ILO i februar 2013,
opfordrede de udvalgte eksperter til, at man i ILO-regi vedtog supplerende foranstaltninger med
henblik på at løse betydelige huller i landenes implementering af ILO’s kernekonvention nr. 29 for
derved effektivt at udrydde tvangsarbejde i alle dets former. Der var enighed mellem eksperterne
om, at en sådan ny ILO-standard skulle fokusere på forebyggelse, beskyttelse og
erstatning/kompensation til ofre.
I overensstemmelse hermed besluttede ILO’s Styrelsesråd på sit møde i marts 2013 at sætte
vedtagelsen af en sådan ny standard på dagsordenen for Arbejdskonferencen i 2014 med henblik på
at supplere konvention nr. 29. Styrelsesrådet godkendte også, at der er tale om en 1-årig diskussion.
Det bemærkes, at ILO-konvention nr. 29 om tvangsarbejde (Convention concerning Forced or
Compulsory Labour) blev vedtaget i 1930 og er ratificeret af Danmark i 1932. Konventionen er en
såkaldt kernekonvention, hvilket dækker over, at der er tale om fundamentale arbejdstager- og
menneskerettigheder, hvis principper skal respekteres af alle ILO-medlemmer, uanset om de har
ratificeret konventionen.
Til forberedelse af drøftelserne udarbejdede ILO i juli 2013 en rapport, der beskrev retsstillingen
internationalt og nationalt, særligt i forhold til forebyggelse, beskyttelse, kompensation og
håndhævelse, og om merværdien ved et nyt ILO-instrument. Rapporten indeholdt også et
spørgeskema, som regeringerne skulle besvare og indsende til ILO. Beskæftigelsesministeriet
indsendte et koordineret dansk regeringssvar på spørgeskemaet den 18. december 2013, hvoraf også
arbejdsmarkedets parters kommentarer fremgik.
På baggrund heraf har ILO i marts 2014 udsendt en ny rapport over de indkomne svar samt et
udkast til nyt ILO-instrument, nærmere forslag til en kort protokoltekst med ledsagende henstilling.
Forskellen mellem protokol og henstilling er, at en protokol er juridisk bindende for de
medlemslande, der har ratificeret protokollen, mens en henstilling er et ikke-juridisk bindende
instrument.
I udkastet til protokol foreslås bestemmelser om
At medlemslande skal tage effektive foranstaltninger til forebyggelse af tvangsarbejde, herunder
vedtagelse af en national politik med handlingsplan, som også omfatter menneskehandel
(herunder udnyttelse af arbejdskraft og seksuel udnyttelse);
At medlemslande skal tage forebyggende skridt inden for: uddannelse og oplysning,
udbredelsen af lovgivning samt beskyttelsen ved rekruttering og arbejdsformidling;
At medlemslandene skal bistå og identificere ofre for tvangsarbejde, herunder gennem at tilbyde
bedring og rehabilitering;
At medlemslande skal sikre ofre de nødvendige retsmidler, herunder kompensation, erstatning
og opklaring af overgreb;
At medlemslandene skal samarbejde for at forebygge og afskaffe alle former for tvangsarbejde.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I udkastet til henstilling behandles samme temaer: forebyggelse, beskyttelse, kompensation og
adgang til retsmidler, håndhævelse og internationalt samarbejde.
Det vil fortsat være muligt at ændre teksten under forhandlingerne.
Parternes holdning
DA finder, at en henstilling vil være det mest egnede instrument og minder om, at den forberedende
ekspertgruppe i 2013 pegede på en protokol og/eller en henstilling, men ikke begge dele som
foreslået af ILO’s sekretariat. En protokol skal ratificeres og vil være snævert knyttet til de lande,
som har ratificeret konvention 29.
Arbejdsgiverne finder, at konvention 29 som sådan er dækkende og et af problemerne med en
diskussion af tvangsarbejde vil være at fokusere indsatsen og ikke sprede og dermed udvande
begrebet tvangsarbejde. Under alle omstændigheder skal et nyt instrument tage højde for de
forskellige nationale arbejdsmarkedsmodeller. Det er vigtigt at finde den rigtige balance i forhold til
den uformelle sektor. Et nyt instrument skal bekæmpe tvangsarbejde og skal være afbalanceret
således at den ikke modarbejde sit eget formål, hvilket i sig selv taler for en henstilling.
LO er ikke enig i regeringens holdning nedenfor og støtter en protokol i tillæg til konvention 29 for
at opnå størst mulig og effektiv udryddelse af tvangsarbejde i alle dens former. Styrken ved en
protokol er, at den har lige så stærk bindende effekt som en konvention og skal ratificeres
efterfølgende af de enkelte medlemslande.
FTF er heller ikke enig i regeringens holdning, men støtter derimod forslaget om en protokol i
tillæg til Konvention 29. FTF mener, at det vil give et godt grundlag for effektiv udryddelse af
tvangsarbejde, hvorfor der er behov for en protokol, som skal ratificeres i de enkelte medlemslande.
Regeringens holdning
Indsatsten mod tvangsarbejde i Danmark er primært formuleret i regeringens handlingsplan til
bekæmpelse af menneskehandel 2011-2014. Tvangsarbejde indgår i denne handlingsplan, idet
tvangsarbejde ofte vil være et resultat af menneskehandel. I relation til tvangsarbejde definerer
straffelovens § 262a menneskehandel som rekruttering, transport, husning eller efterfølgende
modtagelse af en person, hvor der fx har været anvendt ulovlig tvang, hvis dette er sket med henblik
på udnyttelse til tvangsarbejde.
Menneskehandel er et stigende problem i Danmark og resten af verden. Den danske regering har
siden 2002 haft styrket fokus på problemet, hvor den første nationale handlingsplan mod
menneskehandel blev udarbejdet (2002-2005). Denne er efterfølgende blevet fulgt op handlingsplan
for 2007-2010 og den nuværende plan for 2011-2014. Handlingsplanen indeholder både
forebyggende, støttende og efterforskningsmæssige aktiviteter samt en øget koordinering af
samarbejdet mellem de sociale organisationer og myndigheder. Foruden de nationale aktiviteter
indeholder planen også et overblik over internationale indsatser.
I forhold til valget af nyt ILO instrument er det regeringens opfattelse, at forhandlingerne bør
resultere i vedtagelsen af en henstilling frem for en protokol med en ledsagende henstilling. Det er
ikke uden betænkeligheder at søge at løse implementeringsproblemer ved at vedtage nye regler,
særligt i form af en protokol, som siden skal ratificeres for at få virkning. ILO’s konvention nr. 29
om tvangsarbejde hører til blandt ILO’s mest ratificerede konventioner og er tilmed en af ILO’s otte
kernekonventioner. Samtidig har der været enighed om, at konventionens brede definition af
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tvangsarbejde stadig er relevant og ikke udelukker grupper. Regeringen mener i forlængelse heraf,
at en effektiv implementering og håndhævelse allerede er en vigtig del i selve konventionen.
Såfremt der i komitéen er flertal for en protokol med en ledsagende henstilling, vil regeringen aktivt
og konstruktivt arbejde for det bedst mulige resultat.
Regeringen vil særligt arbejde for, at det kommende ILO instrument bliver fokuseret, fleksibelt og
balanceret. Det vil være vigtigt, at det nye ILO-instrument er foreneligt med den danske
arbejdsmodel, hvor tilsyn med og håndhævelse af løn- og ansættelsesvilkår i vidt omfang er
overladt til arbejdsmarkedets parter. Ligeledes er det vigtigt, at instrumentet tager højde for allerede
eksisterende internationale aftaler på området, fx UNTOC Palermo protokollen. Det vil endvidere
være vigtigt, at instrumentet i relation til de strafferetlige spørgsmål i tilstrækkelig grad tager
hensyn til nationale forskelligheder og giver mulighed for de nødvendige undtagelser.
Et vigtigt tema forventes at blive migrantproblemstillingen, hvor mennesker rekrutteres til
tvangsarbejde i andre lande. Her vil visse foranstaltninger være mere relevant for afrejselande
fremfor transit- eller destinationslande, fx omkring uddannelse og oplysning og regulering af
rekrutterings- og formidlingsbureauer. Til denne problemstilling hører også en vanskelig og følsom
diskussion omkring tildeling af rettigheder til illegale immigranter.
Det følger således af udlændingeloven, at tredjelandsstatsborgere skal have opholds- og
arbejdstilladelse for at kunne bo og arbejde i Danmark. Menneskehandel kan ikke i sig selv danne
grundlag for opholdstilladelse i Danmark. Som andre udlændinge kan ofre for menneskehandel
søge opholdstilladelse efter reglerne i udlændingeloven. Ofre for menneskehandel, der frygter
forfølgelse i deres hjemland, fx fra bagmænd, kan således som andre udlændinge søge asyl.
Asylmyndighederne, dvs. Udlændingestyrelsen og Flygtningenævnet, vurderer herefter, om den
pågældende vil være konkret og individuelt forfulgt eller i risiko for asylrelevante overgreb ved en
tilbagevenden til hjemlandet. Hvis der er brug for, at et offer for menneskehandel bliver i Danmark
for at bistå politi eller anklagemyndighed i forbindelse med efterforskning af kriminalitet eller
under en retssag, kan offeret få midlertidig opholdstilladelse på dette grundlag. Som andre
udlændinge kan ofre for menneskehandel også søge humanitær opholdstilladelse, hvis der er
væsentlige humanitære hensyn, som afgørende taler herfor.
Der ventes EU-koordinering både forud for og under selve forhandlingerne.
b. Komité om nyt ILO-instrument om overgangen mellem uformel og formel økonomi
I marts 2013 besluttede ILO’s Styrelsesråd at sætte dette punkt på Arbejdskonferencens dagsorden
om ”overgangen fra uformel til formel økonomi” med henblik på udarbejdelse af en henstilling efter
to diskussioner om emnet.
Emnet bygger bl.a. videre på konklusionerne vedrørende anstændigt arbejde og den uformelle
økonomi, der blev vedtaget på ILO’s Arbejdskonference i 2002, resultatet af ILO’s treparts
Interregionale Symposium om den uformelle økonomi i 2007 samt konklusionerne fra diskussionen
om grundlæggende principper og rettigheder på arbejdspladsen på Arbejdskonferencen i 2012.
Emnets relevans skal ses i sammenhæng med, at den uformelle økonomi ifølge ILO er præget af
meget ringe arbejdsforhold, der afviger stærkt fra ILO’s standarder om anstændigt arbejde.
Samtidig er en uforholdsmæssig stor andel af de arbejdende fattige (”working poor”) beskæftiget i
den uformelle økonomi. Forskning viser da også, at arbejdstagere i den uformelle økonomi er i
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
højere risiko for fattigdom end arbejdstagere i den formelle økonomi. Heraf følger, at der i vidt
omfang er overlap mellem at arbejde uformelt og være fattig og sårbar.
Når arbejdstagere i den uformelle økonomi generelt er fysisk og økonomisk sårbare, er det en del af
forklaringen, at arbejdere i den uformelle økonomi er enten principielt eller de facto afskåret fra
sociale sikringsordninger, regler om sikkerhed og sundhed, barsel og anden lovgivning om
beskyttelse af arbejdskraft, herunder fundamentale arbejdstagerrettigheder.
Til forberedelse af årets drøftelse har ILO’s sekretariat udarbejdet en rapport fra juli 2013, der
indeholder baggrund om behovet for et nyt ILO-instrument. Rapporten indeholder også et
spørgeskema, som regeringerne har skullet besvare og indsende til ILO. Beskæftigelsesministeriet
har indsendt et koordineret dansk regeringssvar på spørgeskemaet, hvoraf også arbejdsmarkedets
parters kommentarer fremgik.
Rapporten er inddelt i tre kapitler: Kapitel 1 giver et overblik over fænomenet den uformelle
økonomi, dens indvirkning på opnåelsen af anstændigt arbejde for alle arbejdstagere og
arbejdsgivere og ILO’s tilgang til overgangen til formalitet. Kapitel 2 indeholder oplysninger om de
lovgivningsmæssige rammer i forbindelse med den uformelle økonomi på internationalt og
nationalt plan, herunder med eksempler på eksisterende lovgivning og praksis fra forskellige
regioner, der er vedtaget med henblik på at sikre en progressiv overgang til formel økonomi.
Kapitel 3 undersøger behovet for en integreret politik-tilgang, der omfatter ILO’s fire strategiske
mål (grundlæggende principper og rettigheder på arbejdspladsen, beskæftigelse, social beskyttelse
og social dialog), og som samtidig er tilpasset den nationale kontekst, med sigte på at sikre en
gradvis overgang til formel økonomi.
"Uformel økonomi" refererer til "alle økonomiske aktiviteter udført af arbejdstagere og økonomiske
enheder, der - enten i lovgivning eller i praksis - ikke er dækket eller er utilstrækkeligt dækket af
formelle ordninger”. Det bemærkes, at definitionen ikke omfatter økonomiske aktiviteter, der er
ulovlige, jf. internationale traktater.
Der er således tale om en meget bred definition, og det fremgår af rapporten, at uformel økonomi er
særligt udbredt i udviklingslandene, men ikke begrænset hertil. Samtidig fremhæves det, at
omstændighederne omkring uformel økonomi, herunder måder at gennemføre overgangen til formel
økonomi på, kan variere meget fra land til land. I rapporten skitserer ILO, hvordan formalisering af
uformel økonomi i princippet kan tage én af to former. Enten kan det indebære sanktioner over for
aktører i den uformelle økonomi, eller også kan formalisering ske ved, at man udbreder det
beskyttelsesniveau, der normalt kun gavner aktører i den formelle økonomi, til også at omfatte
aktører i den uformelle økonomi.
I udkastet til konklusioner understreges det netop, at omstændighederne omkring den uformelle
økonomi kan være meget forskellige fra land til land, herunder at den ideelle måde at håndtere
overgangen til formel økonomi på også kan variere. Samtidig lægges der i vidt omfang op til en
henstilling, der placerer sig inden for den tilgang til formalisering, der indebærer udbredelse af det
eksisterende beskyttelsesniveau i den formelle økonomi til den uformelle økonomi.
Det vil fortsat være muligt at ændre teksten under forhandlingerne.
Parternes holdning
DA støtter målsætningen om en overgang fra den uformelle økonomi til formel økonomi. Det er
dog væsentlig at understrege, at en væsentlig forudsætning for at målet kan nås er, at incitamenterne
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
for virksomhederne til at forblive i den uformelle økonomi skal reduceres samtidig med, at
dynamikken og entreprenørånden bevares – det vil være forudsætningen for at varig og inklusiv
vækst og udvikling.
Det er derfor vigtigt, at sætte fokus på årsagerne til at virksomhederne er i den uformelle økonomi,
hvis der skal findes passende løsninger på problemerne. Her spiller rammebetingelserne for
virksomhederne en væsentlig rolle bl.a. fred og politisk stabilitet, en entreprenørånd og fair
konkurrence, infrastruktur, uddannelse, stabil regulering og adgang til markederne.
Derfor er det en for snæver tilgang kun at fokusere på arbejdsmarkedet og socialpolitikken, da man
jo ikke flytter virksomheder fra uformel til formel økonomi ved kun at sætte fokus her. Risikoen
ved en sådan tilgang kunne blive, at flere virksomheder flytter over i den uformelle økonomi, fordi
det vil være mere attraktivt.
Hvis der skal gøres brug af et instrument bør det være en henstilling (ikke retligt bindende).
LO er i princippet enig i regerings holdning som beskrevet nedenfor. Den uformelle økonomi har en
meget væsentlig betydning og indvirkning på arbejdsmarkedet i mange lande. I de såkaldte
udviklingslande udgør arbejdsstyrken i den uformelle økonomi mellem 40-80 procent af
arbejdsstyrken.
Interessen for at formalisere området er dukket op som en prioriteret, politisk dagsorden i udviklede
og udviklingslande. I de forskellige regioner er der taget nye politiske initiativer og strategier, der
har til formål at lette overgangen fra uformel til formel sektor, er taget i brug.
Alt dette understreger behovet for en integreret politisk ramme, der omfatter ILO’s fire strategiske
mål (grundlæggende principper og rettigheder på arbejdspladsen, beskæftigelse, social beskyttelse
og socialdialog) tilpasset den nationale kontekst.
Den uformelle økonomi har en meget væsentlig betydning og indvirkning på arbejdsmarkedet i
mange lande. I de såkaldte udviklingslande udgør arbejdsstyrken i den uformelle økonomi mellem
40-80 procent af arbejdsstyrken.
Interessen for at formalisere området er dukket op som en prioriteret, politisk dagsorden i både
udviklede og udviklingslande. I de forskellige regioner er der taget nye politiske initiativer og
strategier, der har til formål at lette overgangen fra uformel til formel sektor, er taget i brug.
Alt dette understreger behovet for en integreret politisk ramme, der omfatter ILO’s fire strategiske
mål (grundlæggende principper og rettigheder på arbejdspladsen, beskæftigelse, social beskyttelse
og socialdialog) tilpasset den nationale kontekst.
FTF er af den holdning, at den uformelle økonomi ofte er præget af meget ringe arbejdsforhold for
arbejdstagerne, der afviger fra ILO’s standarder om anstændigt arbejde. Manglende sociale
sikringsordninger, regler om sikkerhed og sundhed, barsel og anden lovgivning om beskyttelse af
arbejdskraft, herunder fundamentale arbejdstagerrettigheder er udbredt indenfor den uformelle
økonomi, så FTF støtter, at der vedtages et nyt ILO-instrument om overgangen fra uformel til
formel økonomi. FTF er enig i, at den uformelle økonomi udgør en aktuel global problemstilling,
som varier fra land til land og kræver tilpassende løsningsmodeller, men FTF har ikke dermed taget
stilling til instrumentets form, hvilket først kan ske, når forslaget foreligger.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373730_0009.png
Den danske regerings holdning
Danmark støtter fuldt ud op om målet om at udbrede anstændigt arbejde ved at sikre produktive job,
herunder forbedrede arbejds- og levevilkår, udbredelse af arbejdstagerrettigheder og etablering af
grundlæggende sociale sikring. Danmark støtter derfor også målsætningen om en overgang til
formel økonomi, der bl.a. kan bidrage til at reducere fattigdom.
Danmark kan således støtte, at der vedtages et nyt ILO-instrument om overgangen fra uformel til
formel økonomi, som udgør en aktuel global problemstilling.
Få så vidt angår instrumentets form, støtter Danmark op om, at der bør være tale om en henstilling
(ikke-retlig bindende), som der pt. lægges op til i udkastet til konklusioner.
Danmarks udgangspunkt vil være, at formålet med instrumentet bør være at bidrage til en reel
formalisering af den uformelle økonomi i modsætning til en (permanent) regulering af den
uformelle økonomi, idet parallelsystemer bør undgås (på sigt).
Danmark vil i øvrigt arbejde for at skabe forståelse for, at instrumentet ikke bør omhandle
situationer, hvor der spekuleres mod et ellers velreguleret arbejdsmarked med effektiv håndhævelse.
Der forventes EU-koordination om emnet både forud for og under forhandlingerne.
c. Komité om beskæftigelse
Som opfølgning på ILO’s 2008-Deklaration om social retfærdighed for en fair globalisering indgår
det på Arbejdskonferencen at have en tilbagevendende drøftelse af de fire strategiske mål i Decent
Work-begrebet. I 2010 indledte Arbejdskonference første fase af disse tilbagevendende drøftelser. I
år drøftes for anden gang målsætningen om at fremme beskæftigelse. Det indgår at overveje
behovet for at justere ILO’s prioriteter og handlingsplaner og herunder vurdere ILO’s hidtidige
indsats og aktiviteter.
Her 6 år efter vedtagelsen af 2008-Deklarationen og 6 år efter den økonomiske krises begyndelse
står verden stadig over for en usikker tid med svag og ujævn økonomisk fremgang. Verden står bl.a.
over for udfordringen med at skulle integrere 404 millioner nytilkomne på arbejdsmarkedet samt at
skulle finde anstændigt og produktivt arbejde til 202 millioner arbejdsløse. Vejen til bæredygtigt
opsving og udvikling kræver proaktive, beskæftigelsescentrerede og inkluderende vækststrategier -
globalt og nationalt.
Det er i det lys, at komiteens deltagere får mulighed for at vurdere og evaluere de tiltag, der er taget
i medlemslandene og af ILO og se på mulighederne for fremtiden.
ILO har til brug for drøftelserne udarbejdet en rapport ”Employment policies for sustainable
recovery and development”.
Rapporten er inddelt i 3 kapitler, et sammendrag samt afsnit om forslag til drøftelse:
Kapitel 1 handler om udfordringerne for beskæftigelsespolitikken” og behandler analyser af de
aktuelle udfordringer, som beskæftigelsespolitikken står over for både nationalt og regionalt. Der er
fortsat et billede af økonomisk og finansiel krise, og de konsolideringstiltag, der er indført til at
afhjælpe krisen, har haft meget forskellig effekt i de forskellige lande. Den økonomiske situation er
stadig temmelig usikker, hvilket hæmmer investeringslysten. Arbejdsløshedsprocenten stagnerer,
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373730_0010.png
langtidsarbejdsløshedsprocenten stiger, og især unge og kvinder er ramt af situationen. Der er større
og større andel af ufrivilligt deltidsarbejde og stadig mere og mere job-usikkerhed.
Kapitel 2 beskriver i detaljer de tiltag ILO og medlemsstaterne har sat ind med for at øge
beskæftigelsen. Der lægges hovedvægt på ILO’s indsats. Flere og flere lande har indført nationale
beskæftigelsesstrategier med vægt på kapacitetsopbygning og rådgivning, og den sociale dialog er
blevet et vigtigt aspekt i flere lande. Analyserne i kapitel 2 behandler beskæftigelsesrettede
makroøkonomiske aspekter, politikker inden for handels- og industrisektorerne, fokus på tilpasning
af arbejdsmiljø til fremme af beskæftigelse, investering i infrastruktur som en
beskæftigelsesfremmende foranstaltning, overgangen fra uformel til formel økonomi,
ungdomsarbejdsløshed og deraf følgende indsatser.
Kapitel 3 ser på udfordringerne og nye prioriteringer. Der må fx skabes indsatser i retning af
proaktive, beskæftigelsesrettede og inkluderende strategier inden for en sammenhængende politisk
ramme, globalt såvel som nationalt. Der må ske en vis opgradering af forskellige indsatser til støtte
for beskæftigelsesfremmende foranstaltninger, som både berører udbud og efterspørgsel af
arbejdskraft. Den investering, der foretages for at puste liv i væksten og fremme opsvinget, må være
i kvalitetsjob. Der skal foretages store investeringer for at eliminere ungdomsarbejdsløsheden.
Overgang til formel økonomi er fortsat et prioriteret mål i beskæftigelsespolitik, også indenfor
social beskyttelse. Social dialog er essentiel for opbygning af basis for strukturelle reformer.
Beskæftigelsesministerier har hovedansvaret for at koordinere og skabe sammenhæng i leveringen
af beskæftigelsespolitik – om end gennem institutioner.
Rapporten lister en lang række punkter til drøftelse i komiteen, der tager udgangspunkt i de
forskellige elementer, der er belyst i de første 3 kapitler. Som temaer indgår den aldrende
arbejdsstyrke, problemstillingen om ungdomsarbejdsløshed og vigtigheden af den sociale dialog.
Der vil være en særlig session om social beskyttelse.
Komiteens drøftelser skal munde ud i:
-
En fælles forståelse af aktuelle beskæftigelsesmæssige udfordringer og de væsentlige
indikatorer for forandring
-
Yderligere information om nationale beskæftigelsesstrategier og udveksling af ”best practice”
-
Information om fokusområder for ILO’s arbejde som fx: strukturel og langtidsarbejdsløshed,
selvstændigt arbejde, sammenhæng mellem teknologi, beskæftigelse og færdigheder, ulighed
m.v.
-
Identifikation af de væsentlige elementer, der bør indgå for at definere anstændigt arbejde
-
Identifikation af de erfaringer, man har gjort mht. sammenhængen mellem de 4 strategiske mål
-
Vedvarende og styrket forståelse fra medlemslandene for ILO’s tilgang til en samlet, integreret
beskæftigelsespolitik.
Det er ikke meningen, at der skal udarbejdes nye instrumenter. Slutdokumenterne vil være fælles
konklusioner og en resolution.
Parternes holdning
DA hilser drøftelsen om beskæftigelse velkommen.
Det er vigtigt at understrege, at varig økonomisk vækst er en nødvendig forudsætning for skabelse
af arbejdspladser. Det er i den forbindelse afgørende at skabe et sundt erhvervsklima og at sikre
strukturelle reformer, som fremmer vækst, investeringer og øger produktiviteten i virksomhederne.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er vigtigt, at de strukturelle reformer sætter fokus på de centrale udfordringer på såvel kort sigt,
fx den store ungdomsledighed, som på langt sigt nogle landes skæve demografiske udvikling med
deraf følgende faldende arbejdsstyrker og behov for tiltrækning af arbejdskraft fra andre regioner.
Udfordringerne på beskæftigelsesområdet er globalt meget forskellige, hvilket bør afspejles i
konklusionerne fra konferencen.
LO er af den opfattelse, at den finansielle og økonomiske krise ikke må føre til en underminering af
ordnede forhold og ordentlige vilkår på arbejdsmarkedet, hverken globalt, regionalt eller nationalt.
Det er vigtigt, at en sådan indsats understøttes, og at det sker i samarbejde med arbejdsmarkedets
parter, som dermed har mulighed for at varetage deres rolle og opgave.
Politikker til fremme af vækst og beskæftigelse bør fremhæve betydningen af social dialog i denne
proces (særligt konventionerne 87, 98 og 144), også i krise/kritiske situationer.
Arbejdstagerrettigheder og social dialog er helt afgørende i forhold til at fremme bæredygtig social
og økonomisk vækst med fokus på jobskabelse.
FTF er enig i, at vejen til bæredygtigt opsving og udvikling kræver proaktive, beskæftigelses-
centrerede og inkluderende vækststrategier - globalt og nationalt. FTF støtter derfor, at den sociale
dialog kommer i fokus for drøftelserne og udbredes i videst mulige udstrækning i de lande, hvor
den sociale dialog endnu ikke fungerer. Vi er enige i, at social dialog er essentiel for opbygning af
basis for strukturelle reformer. FTF støtter op om målet med at opnå fælles konklusioner samt en
fælles resolution på området og ønsker i den forbindelse at fremhæve det positive i en
velfungerende social dialog under iagttagelse af grundlæggende arbejdstagerrettigheder.
Den danske regerings holdning
Danmark hilser rapporten velkommen som et godt grundlag for diskussion af et relevant emne.
Danmark vil støtte arbejdet i komiteen og arbejde for at fremme relevante danske synspunkter
såsom betydningen af reformpolitik og strukturelle forandringer, indsatser for at imødegå
ungdomsarbejdsløshed m.v. og derved bidrage med information om de forskellige indsatser,
Danmark har gennemført som opfølgning på den første fase af de tilbagevendende drøftelser i ILO
regi.
Der ventes EU-koordinering både forud for og under selve forhandlingerne.
d. Ændring af MLC
Konventionen om Søfarendes Arbejdsforhold (Maritime Labour Convention, MLC) trådte i kraft
internationalt og i Danmark den 20. august 2013. 57 lande har pr. 28. april 2014 ratificeret
konventionen, hvilket dækker mere end 80 % af verdensbruttotonnagen.
I henhold til artikel XIII i MLC skal ILO’s Styrelsesråd sikre, at anvendelsen af MLC kontinuerligt
gennemgås, og at der foretages justeringer om nødvendigt. Dette skal ske ved at nedsætte en komité
inden for arbejdsnormer til søs. ILO’s styrelsesråd nedsatte derfor i juni 2013 Den Særlige MLC-
trepartskomité.
Den Særlige MLC-trepartskomité kan behandle ændringsforslag til MLC’s kodeks. Ændrings-
forslag til MLC skal således først behandles på et møde i Den Særlige MLC-trepartskomité for
derefter at blive godkendt eller forkastet af ILO’s Arbejdskonference.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den Særlige MLC-trepartskomité afholdte sit første møde den 7.-11. april 2014. På dette møde blev
to ændringsforslag til MLC behandlet. De to ændringsforslag til MLC var udarbejdet i et
samarbejde mellem arbejdsgivere og arbejdstagere på internationalt plan. Ændringsforslagene drejer
sig om efterladte søfarende og økonomisk kompensation ved søfarendes død eller langvarige
invaliditet.
Det første ændringsforslag om efterladte søfarende vedrører tilfælde, hvor en skibsreder ikke kan
dække udgifterne til søfarendes hjemrejse, eller hvor en skibsreder har efterladt søfarende tilbage på
et skib uden at opfylde sine grundlæggende forpligtelser over for de søfarende, der er om bord, fx
ved at undlade at stille mad eller drikkevarer til rådighed, sørge for deres hjemrejse eller betale løn.
Ændringsforslaget medfører, at der fastsættes en række krav til at oprette et finansielt sikkerheds-
system, der skal dække eventuelle lønudeståender, udgifter til hotelophold og hjemsendelse mv. for
søfarende, der efterlades om bord på et skib. Det finansielle sikkerhedssystem kan oprettes på
forskellige måder, herunder som social sikring, en fond eller en forsikring eller lignende.
Det andet ændringsforslag handler om økonomisk kompensation ved søfarendes død eller
langvarige invaliditet som følge af en arbejdsskade, sygdom eller fare.
Ændringsforslaget medfører, at der indføres minimumsbeskyttelse for at sikre den økonomiske
kompensation for krav, der følger af ansættelsen i forbindelse med en arbejdsskade, sygdom eller
fare. Det medfører bl.a., at man som søfarende har krav på fuld og hel betaling af kompensationen,
fx for en arbejdsskade, og ikke skal acceptere at modtage en betaling, der er mindre end den, som
den søfarende har ret til.
Der vil som følge af begge ændringsforslag blive stillet krav om, at der om bord på skibene skal
opslås dokumentation for, at der er oprettet et finansielt sikkerhedssystem til hjemsendelse af
søfarende og er dækning for krav på økonomisk kompensation ved død eller langvarig invaliditet.
Begge ændringsforslag blev vedtaget af Den Særlige MLC-trepartskomité, hvorfor de nu bliver
forelagt til godkendelse eller forkastelse på Arbejdskonferencen.
Godkender Arbejdskonferencen ændringsforslagene, skal ILO meddele dette til de ratificerende
lande, herunder Danmark, med angivelse af en periode på mindst ét år og højst to år til nærmere at
overveje ændringsforslagenes indhold samt sørge for implementering. Når denne periode er
udløbet, træder ændringsforslagene i kraft seks måneder derefter. Forkaster Arbejdskonferencen
ændringsforslagene, skal de genbehandles af Den Særlige MLC-trepartskomité.
Et ratificerende land kan dog meddele ILO, at man kun vil være bundet af ændringsforslagene efter
en udtrykkelig meddelelse om accept af ændringsforslagene, og/eller at ændringsforslagene ikke vil
blive implementeret i en angiven periode.
Parternes holdning
DA lægger vægt på, at ændringer sker i overensstemmelse med den enighed, der er opnået og opnås
af de søfarendes organisationer, også i implementeringen.
LO støtter ændringsforslagene.
Den danske regerings holdning
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen er positiv over for begge ændringsforslag og agter at stemme for godkendelse af begge
forslagene.
I forhold til ændringsforslaget om efterladte søfarende vedrører dette et tiltagende problem. Sager
om efterladte søfarende har betydelige menneskelige og sociale konsekvenser for de søfarende og
deres familier. Dette ændringsforslag vil således etablere et socialt sikkerhedsnet for efterladte
søfarende, der vil imødegå disse konsekvenser.
Det er ikke almindeligt for danske skibe, at søfarende efterlades. Der bør imidlertid gives alle
søfarende en beskyttelse, når de havner i en situation, hvor de efterlades.
Der har således allerede været situationer, hvor søfarende er blevet efterladt, herunder på
udenlandske skibe i dansk havn. Det skyldtes, at rederierne af økonomiske grunde havde opgivet
skibene og de søfarende.
Der er allerede et dansk finansielt sikkerhedssystem, som i langt overvejende grad er i
overensstemmelse med ændringsforslaget. Der er i medfør af lov om søfarendes ansættelsesforhold
mv., jf. lovbekendtgørelse nr. 73 af 17. januar 2014, etableret en særlig pulje på 1,4 millioner kr.
årligt, som dækker økonomisk tilskud til dækning af udgifter til hjemrejse og underhold om bord
samt sikring af bl.a. forplejning, varme, elektricitet, kommunikation og hygiejne på skibet, indtil
hjemrejsen kan finde sted.
Dansk lovgivning har dermed etableret et socialt sikkerhedsnet, som vil forbedre beskyttelsen af
søfarende på danske skibe og på udenlandske skibe i dansk havn. Danmark er altså gået et skridt
videre end, hvad MLC kræver på nuværende tidspunkt.
De danske regler indeholder dog ikke bestemmelser, som sikrer løn til efterladte søfarende.
Udbetaling af udestående løn er ikke omfattet af puljemidlerne på 1,4 millioner kr., da dette for
danske skibes vedkommende er dækket af Lønmodtagernes Garantifond (LG) i forbindelse med
rederiets konkurs eller rekonstruktion. I tilfælde, hvor LG ikke dækker manglende lønudbetaling,
vil regeringen lægge op til, at der bliver indført et krav om forsikring. Der vil som følge heraf blive
tale om visse tilpasninger af dansk lovgivning, som vil blive drøftet med søfartserhvervets parter.
Ændringsforslaget om økonomisk kompensation ved søfarendes død eller langvarige invaliditet
vedrører både krav efter dansk rets almindelige erstatningsregler og krav som følge af en
arbejdsskade, som er særligt reguleret i arbejdsskadesikringsloven som en social sikringsordning.
Forslaget stiller nye krav til dokumentation for arbejdsgivers finansielle sikkerhed.
På grund af arbejdsskadeordningens særlige karakter er der ikke behov for særlig dokumentation for
arbejdsgivers finansielle forhold. Dette skyldes, at der er tale om en lovpligtig forsikring, som alle
arbejdsgivere skal tegne, og som sikrer udbetaling af erstatning og godtgørelse i tilfælde af en
arbejdsskade. En særlig ordning sikrer udbetaling selv i tilfælde, hvor en arbejdsgiver
undtagelsesvist har undladt at tegne forsikringen. Arbejdsskadesikringsloven rummer derfor ingen
krav om dokumentation for arbejdsgivers finansielle sikkerhed.
For så vidt angår finansiel sikkerhed for krav om erstatning for arbejdsskader må konventionen
således anses for opfyldt ved, at arbejdsgiverne tegner arbejdsulykkesforsikring og tilmelder sig
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring.
Forslaget kan nødvendiggøre ændringer i anden lovgivning end arbejdsskadesikringsloven.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er muligt efter MLC at anse kravene i ændringsforslaget for gennemført ved substantiel
ækvivalens, dvs. en metode til at gennemføre det på en anden måde end angivet, men fortsat opnå
det ønskede resultat med ændringsforslaget. Derved sikres en fleksibilitet i gennemførelsen af
ændringsforslagene. Lovgivningen skal dog medvirke til fuldt ud at opnå det generelle mål og
formål med de nye regler.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Faste punkter på dagsordenen
e. Applikationskomitéen
Som et fast punkt på konferencens dagsorden samles Applikationskomitéen hvert år. Komiteen
gennemgår de modtagne rapporter fra medlemslandene angående ratificerede ILO-konventioner,
herunder brud på ratificerede konventioner og landenes manglende rapporteringer.
Ekspertkomitéens rapport om medlemslandenes implementering af konventionerne danner grundlag
for Applikationskomiteens arbejde. På baggrund af Ekspertkomiteens rapport udvælger
arbejdsmarkedets parter hvert år 25 individuelle sager på landeniveau også kaldet ”landelisten”.
Disse sager udvælges typisk ud fra sagernes alvor, men også ud fra en vis geografisk fordeling. For
så vidt angår omtalen af Danmark i dette års rapport fra Ekspertkomitéen henvises til bilag 4.
Der er mulighed for at tilkendegive holdning under Applikationskomiteens drøftelser. Danmarks
holdning og eventuelle kommentarer i de enkelte individuelle sager afklares først, når
arbejdsmarkedets parter har udvalgt de enkelte sager. Sådanne indlæg gives gerne som
gruppeindlæg, typisk som EU-indlæg.
Se også afsnit 3 for uddybende information om drøftelserne omkring arbejdet i
Applikationskomitéen.
Ekspertkomiteens særlige rapport om ILO’s konvention om mindstelønsfastsættelse (nr. 131)
og henstilling om mindstelønsfastsættelse (nr. 135), begge fra 1970.
Ekspertkomitéen udarbejder hvert år en rapport (general survey) om et bestemt emne med
udgangspunkt i én eller flere af de konventioner, der er sat til diskussion i Applikationskomitéen, og
evt. henstillinger i tilknytning hertil. Denne rapport tager udgangspunkt i en særlig rapportering fra
medlemslandene om implementering og efterlevelse, herunder evt. manglende efterlevelse af de
udvalgte konventioner. Rapporten diskuteres typisk på et af de første møder i komitéen.
Dette års generelle rapport handler om mindstelønsfastsættelse med udgangspunkt i:
ILO-konvention nr. 131 om mindstelønsfastsættelse (1970) (ikke ratificeret af Danmark)
Henstilling nr. 135 om mindstelønsfastsættelse (1970).
Det er tredje gang, at en generel rapport fra Ekspertkomitéen omhandler mindstelønsfastsættelse,
idet temaet også lå til grund for de generelle rapporter forud for arbejdskonferencerne i 1958 og
1992. Dette vidner om den betydning, ILO tillægger emnet, ikke mindst i en tid, hvor
globaliseringen og den økonomiske krise har sat mange lønmodtagergrupper under øget pres.
Rapportens formål er at give et globalt billede af lovgivning og praksis i medlemsstaterne i forhold
til implementering af den nævnte konvention og henstilling. Rapporten trækker de overordnede
observationer frem og søger at bidrage med vejledning til, hvordan den fulde effekt af den
ratificerede konvention kan opnås. Desuden beskriver rapporten de udfordringer, som nogle
medlemsstater har mødt i forbindelse med ratificering.
Fra ILO’s side lægges der op til en definition af mindstelønsfastsættelse som et element i en politik,
der tager sigte på at overvinde fattigdom og sikre opfyldelsen af alle arbejdstageres og deres
familiers behov. Ekspertkomitéen bemærker, at mange arbejdstagere, også i de industrialiserede
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
lande, stadig er udelukkede fra systemer til mindstelønsfastsættelse. Det gælder fx arbejdstagere i
landbruget i Canada, og domestic workers i Korea.
Rapporten konkluderer, at de principper og bestemmelser, der følger af konvention nr. 131 og
henstilling nr. 135, finder anvendelse i et betydeligt antal medlemslande gennem lovgivning,
kollektive aftaler og/eller domstolspraksis, også hvor det pågældende medlemsland ikke har
ratificeret de nævnte konventioner.
Dog kan der fortsat iagttages en række problemer og udfordringer. Ekspertkomitéen peger i den
forbindelse særligt på følgende forhold:
Både konventionen og henstillingen forudsætter omfattende inddragelse af arbejdsmarkedets
parter. Derfor er de systemer, hvor mindstelønnen fastsættes egenrådigt af regeringen,
problematiske i forhold til overholdelse af såvel konventionen som henstillingen om
mindstelønsfastsættelse. Her bemærkes det, at såvel arbejdsgiver- som
arbejdstagerorganisationer, inkl. IOE og ITUC, giver udtryk for, at de som parter ofte ikke
inddrages tilstrækkeligt i processen.
Der kan være udfordringer forbundet med at afgøre, om der skal fastsættes ét niveau for
mindsteløn, som dækker alle sektorer, eller om mindstelønnen skal differentieres efter fx
brancher.
Spørgsmålet om, hvor mange forskellige udgiftsposter der skal kunne dækkes ved hjælp af
mindsteløn. Det bemærkes i den forbindelse, at termen “living wage” foruden mad, husleje og
tøj også tager sigte på at kunne dække deltagelse i samfundets sociale og kulturelle liv.
Især den økonomiske krise har medført, at der i en række lande er indført mulighed for at
dispensere fra mindstelønnen for bestemte grupper af medarbejdere (fx unge eller
handicappede). Dette indebærer en risiko for diskrimination.
Spørgsmålet om sikring af et, for såvel arbejdsgiver- som arbejdstagerside, acceptabelt niveau
for den enkelte mindsteløn. Ved for lavt niveau er der fare for, at mindstelønnen ikke lever op til
formålet om social beskyttelse. Ved for højt niveau er der fare for, at mindstelønnen ikke
overholdes, eller fører til ekspansion i den uformelle økonomi.
Spørgsmålet om, hvordan man etablerer et konstruktivt system til at sikre inspektion og
sanktioner. Det bemærkes bl.a., at et system til mindstelønsfastsættelse, der ikke bakkes op af
tilstrækkelige inspektions- og sanktionsmuligheder, er til ulempe for såvel de berørte
arbejdstagere som de arbejdsgivere, der opfylder kravene.
Drøftelsen af den generelle rapport ventes at resultere i vedtagelse af fælles konklusioner, der tillige
vil indgå i et bidrag til debatten i den tekniske komité om beskæftigelse.
Parternes holdning
DA finder, at Ekspertkomiteens rapport afspejler, at mindstelønssystemer som hovedregel ikke er et
middel, der kan løse de udfordringer mange landes arbejdsmarkeder står overfor.
Mindstelønssystemer går ofte hånd i hånd med problemstillinger med en uformel sektor, der
udfordrer det formelle arbejdsmarked. Den manglende inddragelse af arbejdsmarkedets parter i
lønfastsættelsen i mange lande er selvstændigt og alvorligt problem, som også illustrerer, at
mindsteløn også bruges som et rent politisk redskab. Rapporten viser, hvor vanskeligt et
mindstelønssystemer har ved at tilpasse sig de økonomiske udfordringer. DA finder ikke, at der er
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
behov for ratifikationstiltag. For god ordens skyld skal DA nævne, at man stadig ikke finder en
ratifikation af ILO-konvention nr. 131 eller ILO-henstilling nr. 135 relevant for Danmark.
LO støtter drøftelserne af ILO konvention 131 og henstilling 135.
FTF er enig i, at forhandlinger om løn- og arbejdsvilkår er en af hjørnestenene i den danske
arbejdsmarkedsmodel, og ønsker at bakke op om den nuværende danske model.
Den danske regerings holdning
Den danske regering støtter, at Applikationskomitéen drøfter mindstelønsfastsættelse med
udgangspunkt i ILO-konvention nr. 131 og ILO-henstilling nr. 135.
I Danmark fastsættes mindstelønnen ikke i lovgivningen, men ved kollektive overenskomster
indgået mellem arbejdsmarkedets parter. Frie kollektive forhandlinger om løn- og arbejdsvilkår er
en af hjørnestenene i den danske arbejdsmarkedsmodel. Dette gælder både den private og den
offentlige sektor. Langt den største del af den offentlige sektor er således dækket af kollektive
overenskomster.
Det er den danske regerings opfattelse, at den vide anvendelse af kollektive aftaleforhandlinger i
Danmark bidrager til et stærkt og fleksibelt arbejdsmarked, der er i stand til at tilpasse sig de
aktuelle udfordringer.
Der er ingen overvejelser om ratifikation af ILO-konvention nr. 131. Danmark lever imidlertid fuldt
ud op til principperne i og formålet med konventionen.
Den danske regering kan på den baggrund støtte eventuelle tiltag for at fremme ratifikation eller
fremme af principperne i konvention nr. 131.
g. Udvælgelseskomitéen (Selection Commitee)
Den såkaldte udvælgelseskomité beskæftiger sig med afviklingen af Arbejdskonferencen, typisk
spørgsmål i relation til tidsplaner, organisering mv.
Parternes holdning
DA afventer drøftelserne på konferencen.
Den danske regerings holdning
Danmark er medlem af Udvælgelseskomiteen i kraft af vort sæde i styrelsesrådet og tage aktivt del i
drøftelserne. Foreløbigt er der ikke kendskab til særlige punkter på udvalgets dagsorden udover de
mere processuelle.
h. Finansielle og administrative spørgsmål
ILO’s “Report II: Information concerning the programme and budget and other questions” omfatter
to elementer, der skal træffes beslutning om på Arbejdskonferencen.
For det første lægges der op til, at arbejdskonference vedtager det revisorpåtegnede konsoliderede
årsregnskab for 2013. Generaldirektørens finansielle rapport og erklæringerne for 2013 samt
revisionsrapporten vil blive gjort tilgængelig som et separat dokument. Styrelsesrådets anbefaling
vedrørende vedtagelsen af de reviderede statements vil blive præsenteret for Finanskomiteen for
regeringsrepræsentanter.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For det andet lægges der op til, at Arbejdskonferencen vedtager en (delvis) finansiering af UN
Resident Coordinator systemet for perioden 2014-2015 som anbefalet af Styrelsesrådet på rådets
320. session i marts 2014.
Danmark kan støtte begge forslag.
i. Generaldirektørens rapporter og rapport fra formanden for Styrelsesrådet
Hvert år udarbejder ILO’s Generaldirektør en særlig rapport til Arbejdskonferencen, som debatteres
af talerne i plenum under konferencen. Forsøgsvist er det bestemt, at rapporten skal være
dagsordenssættende og vedrøre et aktuelt tema, i år ”Fair Immigration”.
ILO har haft fokus på vandrende arbejdstagere siden sin oprettelse i 1919. Siden er antallet af
vandrende arbejdstagere stadigt stigende, ligesom denne gruppe er særligt udsat for uacceptable
arbejdsforhold. Debatten om vandrende arbejdstagere er central og foregår på alle niveauer, men
indeholder også en række kontroversielle elementer.
Generaldirektøren gør opmærksom på en række globale tendenser, fx at ILO på verdensplan senest
har målt 231,5 mio. vandrende arbejdstagere svarende til 3 pct. af den globale befolkning og har
forventning og at antallet vil fortsætte med at stige. Selvom de udviklede lande stadig modtager
over halvdelen af alle migranter, er indvandringen af arbejdskraft her aftagende. Kvinder udgør
hovedparten af migranter i Europa, Amerika og Oceanien, men ikke i Afrika og i Asien. De yngste
migranter kommer primært fra udviklingslandene, hvorimod ældre migranter kommer fra udviklede
lande.
Generaldirektøren beskriver også trends i regeringernes politikker, særligt mod en mere restriktiv
indvandringspolitik. Indvandringens effekt på arbejdsmarkederne har været genstand for
kontroverser. EU og princippet om fri bevægelighed for arbejdskraft er nævnt, men her nævnes
også, at anvendelsen af princippet er dog genstand for stadig diskussion, bl.a. pga. bekymring for
såkaldt velfærdsturisme. ILO konkluderer imidlertid, at effekten af vandrende arbejdstagere i
forhold til lønpres er mindre end hvad den offentlige opinion antyder, men at bekymringerne ikke
desto mindre skal tages alvorligt. Tendensen i regulering går mod mere selektive og specifikke
adgangskrav, herunder tidsbegrænsninger og opstilling af kriterier inden for uddannelse og fag.
Generaldirektøren kommenterer også på vikårene for migranter. Begrænsninger i indvandring fører
ofte til et betydeligt antal arbejdstagere i forskellige former for uregelmæssig beskæftigelse,
herunder illegal indvandring. Disse arbejdstagere er ofte særligt sårbare for udnyttelse og misbrug.
Selvom der er enighed om, at illegal indvandring skal undgås, er det åbenbart svært at finde fælles
løsninger til håndtering heraf.
En lille del af de vandrende arbejdstagere nyder dog særdeles fordelagtige vilkår, som resultat af
international rekruttering og i kraft af efterspørgslen på højere uddannelser og eftertragtede evner.
Her opstår en særligt udfordring i forhold til brain drain, der risikerer at hæmme afsenderlandets
udvikling.
Private bureauer er vigtige aktører i formidlingen af arbejdskraft på tværs af grænser. Med til
billedet er desværre også udbredt misbrug, opkrævning af ublu gebyrer, bevidst misinformation og
bedrag i forhold til tilbudt arbejde.
Generaldirektøren lægger op til otte centrale punkter for ILO’s videre arbejde med dette spørgsmål:
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Promovering af anstændigt arbejde i afsenderlande
Formulering af fair praksis og politikker – ud fra gode eksempler og relevante standarder
Promovering af bilaterale aftaler for velreguleret og retfærdig migration mellem stater
Institutionalisering af retfærdige rekrutteringsprocesser
Arbejdet med at modvirke uacceptable situationer
Fremme af den rettighedsbaserede tilgang
Biddrage til et styrket multilateralt rettighedsbaseret tilgang til migration
Involvering af arbejdsmarkedets parter, herunder gennem viden og kapacitetsopbyggelse
som gennemgående løsninger
Generaldirektøren har desuden som tidligere udarbejdet en rapport om situationen for arbejdere i de
besatte arabiske områder på Vestbredden. Ligesom der ventes en rapport om ILO’s
programimplementering og opnåede resultater i 2013-14, samt at formanden for Styrelsesrådet
fremlægger sin rapport for konferencen om styrelsesrådsarbejdet i det forgangne år.
Disse rapporter diskuteres i plenum i 2. og 3. uge af konferencen.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Drøftelser omkring arbejdet i Applikationskomitéen
I 2012 brød arbejdet i Applikationskomiteen sammen, og til sidst måtte komiteen indstille sine
møder. Det skete, uden at det var muligt at gennemføre de individuelle landesager, hvor udvalgte
ILO-medlemsstater får lejlighed til at forholde sig til kritik af brud på ratificerede ILO-konventioner
mv.
Uenigheden kom særligt til udtryk under drøftelserne af Ekspertkomiteens rapport General Survey,
der i 2012 omhandlede ILO’s otte kernekonventioner. Her fandt arbejdsgiverne, at Ekspertkomitéen
i sine fortolkninger klart overskred sit mandat, blandt andet når komiteen indfortolkede en ret til at
strejke og konflikte i konventionen om fagforeningsfrihed (ILO’s konvention nr. 87). Dette
udviklede sig således, at det ikke var muligt at nå til fælles konklusioner fra debatten om General
Survey, ligesom det ikke var muligt for komiteen at give sit bidrag til debatten i den tekniske
komité, der parallelt hermed evaluerede på ILO’s indsats for at fremme fundamentale principper og
rettigheder i arbejdet. Uenigheden mellem arbejdsgivere og arbejdstagere fik også indflydelse på
forhandlingerne om den såkaldte landeliste, som alene forhandles mellem arbejdsgivere og
arbejdstagere - uden indblanding fra regeringer. Behandlingen af de individuelle landesager måtte
derfor helt opgives.
Siden da er der fulgt op på uenigheden i regi af ILO’s styrelsesråd, hvor der har været afholdt en
række konsultationer. Under sidste års Arbejdskonference lykkedes det Applikationskomiteen at
gennemføre sit arbejde, ligesom parterne nåede til enighed om en fælles landeliste. Det indgik i
konklusionerne på de enkelte landesager, at det ikke var muligt at forholde sig til problemstillingen
omkring konvention nr. 87.
ILO’s generaldirektør er senest af Styrelsesrådet blevet bedt om at føre konsultationer med alle
parter med henblik på at fremlægge forslag til en langsigtet løsning på uenigheden. De nordiske
lande har sammen med Holland spillet ind i processen forud for ILO’s styrelsesråd i marts 2014, se
bilag 6.
På ILO’s styrelsesrådsmøde i marts 2014 fik ILO’s generaldirektør fornyet sit mandat til at føre
konsultationer med henblik på beslutning til efteråret om bl.a., hvorvidt sagen skal henføres til et
juridisk organ for at nå en afgørelse om strejkeretten. Der synes at være opnået enighed om
Ekspertkomiteens mandat, og alle i styrelsesrådet forpligtede sig til at bakke op om processen.
Applikationskomiteen forventes på den baggrund også at gennemføre sit arbejde i år.
Også Ekspertkomiteen har medvirket til processen og bl.a. søgt at tydeliggøre sit mandat. Senest
fremgår følgende herom af Ekspertkomiteens rapport for 2014 (punkt 31):
”Mandat:
31. Ekspertkomiteen er et uafhængigt organ etableret af Den Internationale
Arbejdskonference, og dens medlemmer er udpeget af ILO’s styrelsesråd. Det er
sammensat af juridiske eksperter og har til opgave at undersøge anvendelsen af ILO-
konventionerne og -henstillinger i ILO’s medlemsstater. Ekspertkomiteen foretager en
upartisk og teknisk analyse af, hvordan konventionerne finder anvendelse i lov og
praksis i medlemsstaterne - under hensyntagen til de forskellige nationale forhold og
retssystemer. Det indgår i dens arbejde at forholde sig til konventionsbestemmelsers
juridiske rækkevidde, indhold og betydning. Komiteens udtalelser og anbefalinger er
ikke bindende, men har til formål at vejlede de nationale myndigheder i deres tiltag.
Komiteens arbejde er baseret på upartiskhed, erfaring og ekspertise, hvorigennem
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
dens udtalelser og anbefalinger opnår gyldighed og legitimitet. Komitéens tekniske
rolle og autoritet er almindeligt anerkendt, især da den har udført sin tilsynsopgave
gennem mere end 85 år, herunder i kraft af dens sammensætning, uafhængighed og
arbejdsmetoder, der bygger på en fortsat dialog med regeringer og på en hensyntagen
til oplysninger fra arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer. Det er også afspejlet
ved inkorporering af komiteens udtalelser og anbefalinger i national lovgivning, i
internationale instrumenter og i domstolsafgørelser.”
Parternes holdning
DA har med de øvrige arbejdsgivere deltaget i debatten og processen om rammerne for og arbejdet i
Applikationskomiteen i ILO. DA har med tilfredshed fulgt også den positive udvikling i
kontakterne mellem ekspertkomiteen og parterne og herunder de bemærkninger om komiteens
mandat, som eksperterne selv drager frem i navnlig årets rapport pkt. 31. DA ser frem til, at
parterne og regeringerne i den aftalte proces kan finde løsninger på de alle udestående problemer,
herunder om fortolkning, og hvorledes konferencen skal behandle sager om enkelte landes forhold
til ratificerede konventioner. DA finder, at resultatet af Applikationskomiteens årlige drøftelser,
som er det formelle udtryk for konferencens - og dermed ILO, parterne og regeringernes –
holdninger, får en mere prioriteret platform.
LO støtter ILO Generaldirektørens ”road map” til den videre proces, som vedtaget på ILO’s
Styrelsesrådsmøde i marts 2014.
FTF støtter op om de tiltag, der er sat i værk for at finde en løsning.
Dansk holdning
Danmark har løbende både på arbejdskonferencen og på de efterfølgende styrelsesrådsmøder givet
udtryk for, at det er afgørende for ILO’s relevans og virke, at der er et velfungerende overvågnings-
system. Danmark støtter derfor også fuldt ud op om de tiltag, der er sat i værk for at finde en varig
løsning.
Punktet har endvidere været drøftet i en national sammenhæng, hvor det har været et fast punkt på
møderne med de danske parter i Det Faste ILO-udvalg under Beskæftigelsesministeriet.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Baggrund
a. Den Internationale Arbejdsorganisation
Den Internationale Arbejdsorganisation (ILO) oprettedes i 1919 med det formål at fremme social
retfærdighed og arbejde for en forbedring af arbejdsforholdene verden over. ILO er en
særorganisation under FN, og organisationen tæller i dag 185 medlemslande. ILO opererer med en
unik trepartsstruktur, hvor repræsentanter for arbejdstagere og arbejdsgivere fungerer på lige fod
med regeringer.
Hvert år i juni afholdes Den Internationale Arbejdskonference med deltagelse af alle ILO’s
medlemslande. Arbejdskonferencen er ILO’s øverste organ. Hver delegation består af
repræsentanter for regeringen, arbejdstagerne og arbejdsgiverne. En særlig komite (”credentials-
komitéen”) sikrer, at der reelt er tale om uafhængige partsrepræsentanter.
ILO ledes af en generaldirektør, der vælges af Styrelsesrådet for 5 år ad gangen. Den nuværende
generaldirektør er briten Guy Ryder, der i 2012 blev valgt til stillingen. Generaldirektøren varetager
sammen med Sekretariatet den daglige ledelse af ILO og rapporterer hvert år til
Arbejdskonferencen. Guy Ryder var i april 2014 på besøg i Danmark, hvor han bl.a. mødtes med
statsministeren, beskæftigelsesministeren, udviklingsministeren, regeringens faste ILO-udvalg og
med LO og DA.
Styrelsesrådet består af 56 medlemmer (28 regeringsrepræsentanter (medlemslande), 14
arbejdstagerrepræsentanter og 14 arbejdsgiverrepræsentanter) og mødes tre gange årligt (marts, juni
og oktober/november). Styrelsesrådet har til opgave at fastlægge ILO’s overordnede politik, at
vedtage dagsordenen for den årlige Arbejdskonference, at fastlægge ILO’s budget samt at vælge
generaldirektøren.
Der er tradition for et nordisk rotationsprincip i Styrelsesrådet. Danmark har været medlem fra
1999-2002, Norge fra 2002-2005, Finland fra 2005-2008 og Sverige fra 2008-11. På
Arbejdskonferencen 2011 blev Danmark valgt ind i Styrelsesrådet for en 3-årig periode, som slutter
med valget under dette års Arbejdskonference.
b. ILO’s mandat
Den Internationale Arbejdskonference har til opgave, at:
vedtage internationale arbejdsstandarder i form af konventioner og henstillinger mv.,
overvåge anvendelsen og implementeringen i medlemslandene af de vedtagne konventioner
og henstillinger. Dette foregår i praksis ved, at medlemslandene hvert år rapporterer til ILO,
fungere som et diskussionsforum for sociale og arbejdsmæssige spørgsmål. I de senere år
har Konferencen bl.a. diskuteret emner som globalisering, beskæftigelsesfremme, social
beskyttelse og veje ud af den globale økonomiske krise, bæredygtighed og grønne jobs,
vedtage retningslinjer for ILO’s generelle politik og aktiviteter i fremtiden, og
vedtage ILO’s arbejdsprogram og budget (hvert andet år). ILO’s arbejde finansieres af
medlemslandene.
ILO formulerer internationale arbejdsstandarder, typisk i form af konventioner og henstillinger – og
det er herefter op til medlemsstaterne selv at ratificere konventionerne og evt. supplerende
protokoller. Bestemmelserne om arbejdsforhold har oftest karakter af minimumsstandarder.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373730_0023.png
c. ILO-konventioner og henstillinger
Siden oprettelsen i 1919 har ILO vedtaget 189 konventioner om en bred vifte af emner samt 202
henstillinger. 8 konventioner har status af
grundlæggende ILO-konventioner om principper og
rettigheder på arbejdsmarkedet:
Konvention nr. 29 om tvangsarbejde (1930).
Konvention nr. 87 om organiseringsfrihed (1948).
Konvention nr. 98 om kollektiv forhandling (1949).
Konvention nr. 100 om ligeløn (1951).
Konvention nr. 105 om afskaffelse af tvangsarbejde (1957).
Konvention nr. 111 om diskrimination i ansættelse (1958).
Konvention nr. 138 om minimumsalder (1973).
Konvention nr. 182 om de værste former for børnearbejde (1999).
Disse 8 kernekonventioner er alle medlemslande – qua deres medlemskab – forpligtet til at fremme,
respektere og efterleve, uanset om de har ratificeret dem eller ej.
ILO’s konventioner er ligesom andre FN-konventioner kun bindende for de medlemslande, der
vælger at ratificere dem. Når et medlemsland har ratificeret en ILO-konvention, skal der
regelmæssigt rapporteres til ILO om efterlevelsen af konventionen. ILO protokoller knytter sig til
en konvention og skal ligeledes ratificeres. ILO’s henstillinger er ikke juridisk bindende for
medlemslandene, men fungerer som retningslinjer for national handling.
d. Danmark og ILO, ratificerede konventioner og henstillinger
Danmark har været medlem af ILO siden oprettelsen i 1919. Til dato har Danmark ratificeret 72 af
ILO’s i alt 189 konventioner.
Arbejdskonferencens dagsordenspunkter drøftes nationalt med arbejdsmarkedets parter i Det faste
ILO-udvalg. I udvalget deltager udover ministeriet de mest repræsentative hovedorganisationer på
det danske arbejdsmarked
1
. Derudover foregår der uformel koordinering på nordisk regeringsplan
(nordiske ILO-samrådsmøder). Typisk foregår der endvidere løbende koordinering i kredsen af EU-
lande.
I forhold til EU er ILO repræsenteret ved et ”Liaison Office” i Bruxelles, og repræsentanter for EU-
delegationen i Geneve (EU External Action Service) deltager som observatører i Den Internationale
Arbejdskonference. Desuden står det aktuelle EU-formandskab i Genève under Arbejdskonferencen
for en omfattende koordination af EU-landenes holdninger. Rollefordelingen mellem formand-
skabslandet og EU-delegationen er som udgangspunkt, at formandskabslandet taler på EU’s vegne,
men EU-delegationen har på områder, hvor kompetence ligger hos EU, en mere ledende rolle.
Beskæftigelsesministeriet rapporterer hvert år efter Arbejdskonferencen til Folketinget i form af en
beretning.
e. Danmarks bidrag til ILO
Danmark (Beskæftigelsesministeriet) har været medlem af Governing Body de seneste tre år og
udtræder nu efter den gældende rotationsordning til fordel for Norge. De danske arbejdsmarkeds-
parter er ligeledes meget aktive i ILO-sammenhæng. Den danske FN-mission i Genève følger ILO’s
1
pr. 1. januar 2014 DA, LO, KL, FTF og AC
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
arbejde, og har blandt andet arbejdet for at ILO styrker analyse- og forskningskapaciteten med
henblik på at gøre ILO mere relevant i forhold til de – igangværende og forestående – globale
omstillingsprocesser. Man har herunder peget på behovet for samarbejde med andre internationale
organisationer som Verdensbanken, UNDP og OECD herom.
I forbindelse med ILO’s generaldirektørs besøg i Danmark i april 2014 besluttede handels- og
udviklingsministeren at øge det danske kernebidrag til ILO med 10 mio. kr., således at det toårige
bidrag for 2014-2015 når op på 50 mio. kr. (dækkende to år). Den øgede bevilling er udtryk for den
danske støtte til generaldirektørens reformarbejde og organisationens arbejde med
arbejdstagerrettigheder. Derudover blev det besluttet, at Danmark vil engagere sig yderligere i
ILO’s Better Work initiativ i samarbejde med International Finance Corporation IFC og yde et
økonomisk bidrag hertil på 15 mio. kr. i 2014. Hertil kommer Danmarks faste årlige bidrag på ca.
12 mio. kr., samt et antal specifikke programmer, herunder en samlet bevilling på 204 mio. kr. til
implementering af to større programmer i Afrika i perioden 2009-14 som opfølgning til Afrika-
kommission. De to programmer, der vedrører hhv. unge iværksættere og ungdomsuddannelser, er
nu ved at blive afsluttet. Et joint review konkluderede i 2013, at programmet fungerede
tilfredsstillende, men en forlængelse er ikke tiltænkt. ILO støttes også under enkelte af Danmarks
landeprogrammer. Blandt andet indgik man sidste år en aftale med ILO om at bidrage til socialt
forsvarlig udvikling af Myanmars tekstil- og fiskerisektorer.
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373730_0025.png
5. DELEGATIONEN
a. Regeringsdelegation
Regeringsrepræsentanter og rådgivere:
Efter særlig aftale er ambassadør Carsten Staur fra FN-Missionen i Genève
delegationsleder
og regeringsrepræsentant.
Specialkonsulent Torben Lorentzen, Beskæftigelsesministeriet, regeringsrepræsentant
(Komitéen om tvangsarbejde)
Fuldmægtig Martin Engmann Jensen, Beskæftigelsesministeriet, regeringsrepræsentant
(Komitéen om overgang fra uformel til formel økonomi)
Vicedirektør Birgit Sølling Olsen, Søfartsstyrelsen
Fuldmægtig Lis Witsø-Lund, Beskæftigelsesministeriet, rådgiver (Komitéen om
beskæftigelse)
Fuldmægtig Carina Christiansen, Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (27.-30. maj)
Fuldmægtig Karen Thormann, Beskæftigelsesministeriet, rådgiver (Applikationskomitéen)
Kontorchef Lone Henriksen, Beskæftigelsesministeriet, rådgiver
Chefkonsulent Henrik Vistisen, Udenrigsministeriet, rådgiver (2.-6. juni)
Attaché Christian Bundegaard, FN-Missionen, Genève, rådgiver (Applikationskomitéen)
Kontorchef Vibe Westh, Beskæftigelsesministeriet
Praktikant Malene Linnebjerg, FN-Missionen, Genève, rådgiver
Grønlands Selvstyre deltager i konferencen ved fuldmægtig Camilla Bruun Djarnis.
b. Arbejdsgiverdelegation
Ansættelsesretschef Flemming Dreesen, DA, arbejdsgiverrepræsentant
(Applikationskomitéen)
Direktør for International Affairs Jørgen Rønnest, DA, arbejdsgiverrepræsentant (talsmand
for Arbejdsgiversiden)
Chefkonsulent Henning Gade, DA, rådgiver
Konsulent Jesper Lykke Christensen, KL, rådgiver
c. Arbejdstagerdelegation
International konsulent Jens Erik Ohrt, LO, arbejdstagerrepræsentant
(Applikationskomitéen)
LO-sekretær Marie-Louise Knuppert, LO, stedfortrædende arbejdstagerrepræsentant
(Komitéen om overgang fra uformel til formel økonomi)
Konsulent Lise Johansen, LO, rådgiver (Komitéen om tvangsarbejde)
Konsulent Mikkel Dalsgaard, FTF, rådgiver (Komitéen om beskæftigelse)
Næstformand Mads Samsing, HK Kommunal, rådgiver (Komitéerne om beskæftigelse og
tvangsarbejde)
Afdelingsleder Stephen Agger, LO, vil aflægge konferencen et besøg.
Sekretariatsleder Mads Bugge, Ulandssekretariatet, vil aflægge konferencen et besøg.
Konsulent Jørgen Assens, Ulandssekretariatet, vil aflægge konferencen et besøg.
Konsulent Eva Tabor, Ulandssekretariatet, vil aflægge konferencen et besøg.
Tidl. konsulent John Svenningsen, LO, vil aflægge konferencen et besøg.
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
d. Medlemmer af Folketingets beskæftigelsesudvalg
Medlem af Folketinget Christian Juhl, Enhedslisten
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373730_0027.png
BILAG 1 - ILO’s organisationsdiagram
Director General
Director General
Mr. Guy Ryder
Mr Guy Ryder
Office of the Director General
Reporting to the Director General
Internal Oversight and
Audit
Mr Anthony Watson,
Chief Internal Auditor
Legal Advisor
Mr George Politakis
(Director OiC)
Treasurer and Financial
Comptroller
Mr Greg Johnson
Tokyo Office
Washington Office
New York Office
Social Partners
Bureau for Workers'
Activities
Ms Maria Helena Andre,
Director
Evaluation Unit
Mr Guy Thijs, Director
Ethics Officer
Ms Monique Zarka-
Martres
Deputy Director-Generals
Bureau for Employers'
Activities
Ms Deborah France-
Massin, Director
Policy
Ms Sandra Polaski,
Deputy Director-General
Assistant Director.-General:
Mr José Manuel
SalazarXirinachs
International Labour
Standards:
Ms Cleopatra
Dumbia-Henry, Director.
Employment Policy:
Ms
Azita Berar-awad, Director.
Sectoral Activities:
Ms
Alette Van Leur, Director.
Enterprises:
Mr Peter
Poschen-Eiche, Director.
Social Protection:
Ms. Isabel
Ortiz, Director
Governance and Tripartism:
Mr Moussa Oumarou,
Director.
Conditions of Work and
Equality:
Ms Manuela
Tomei, Director.
Management and
Reform
Mr Greg Vines, Deputy
Director-General
Internal Services and
Administration:
Ms. Luciana
Sperandio. As of 1 June 2014
Field Operations and
Partnerships
Mr Gilbert Fossoun
Houngbo, Deputy
Director-General
Multilateral Cooperation:
Mr Stephen Pursey, Director.
External Partnerships and
Field Operations Support:
Mr Jürgen Schwettmann,
Director.
International Training
Center in Turin:
Ms Patricia
O'Donovan, Director.
Africa:
Mr. Aeneas Chapingy
Chuma, Regional Director.
Asia and Pacific:
Mr
Yoshiteru Uramoto, Regional
Director.
Latin America and
Caribbean:
Ms Elizabeth
Tinoco, Regional Director.
Europe and Central Asia:
Mr
Heinz Koller,
Regional
Director As of June 2014.
Information and
Communications
Technology and
Management:
Mr Mark
Mongillo, Director.
Programming:
Mr Phillipe
Egger, Director.
Human Resources
Development:
Mr Mark
Levin, Director.
Official Relations and
Conference Services:
Mr
Christophe Perrin, Director.
Financial Management:
Mr
Greg Johnson, Director.
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373730_0028.png
BILAG 2 – Oversigt over dansk personale i ILO
Pr. 6. maj 2014 er der ud af de i alt 13 danske ILO-ansatte arbejder fem personer på lande-
/regionale kontorer og otte på ILO’s hovedkvarter i Genève. Kønsfordelingen blandt de danske
ansatte er seks kvinder og syv mænd.
Efternavn
Fornavn
Personale ansat på det faste budget
STAERMOSE
PEDERSEN
KJELDGAARD
Tine
Suzanne
Dee
Rie Vejs
Stillingskategori
Kontrakt Enhed Arbejdssted
Fastansat med
D 1 Director tidsbegrænsning
Fastansat med
D 1 Director tidsbegrænsning
Fastansat uden
D 1 Director tidsbegrænsning
ILO-New Delhi
HR/Talent
New Delhi
Genève HQ
Genève HQ
EUROPE
CHRISTENSEN
Jens
P 5 AC
Fastansat med
DWT/CO-
tidsbegrænsning
Pretoria
Fastansat med
tidsbegrænsning
Fastansat uden
tidsbegrænsning
Fastansat med
tidsbegrænsning
Fastansat uden
tidsbegrænsning
DWT-Bangkok
Pretoria
Bangkok
CHRISTENSEN
Ingrid
P 5 AC
MOLLER
Niels-
Henrik
P 4 AC
ACT/EMP
Desktop
Publishing(DTP)
MIGRANT
Genève HQ
OLSEN
DYRBERG
Gener.
Christian G 5 Serv
Gener.
Mariela G 5 Serv
Genève HQ
Genève HQ
Ekspert-/projektansatte
Hans-
KONKOLEWSKY Horst
D 2 Director Tidsbegrænset
ISSA
DWT//CO-New
Delhi
FPRW
Genève HQ
KRING
WICHMAND
Thomas
Peter
Jonas
Louise
P 5 AC
P 5 AC
P 4 AC
P 2 AC
Tidsbegraenset
Tidsbegrænset
Tidsbegrænset
Tidsbegraenset
New Delhi
Genève HQ
ASTRUP
NOLLE
BETTERWORK Bangkok
GED
Genève HQ
ILO har en målsætning om ligestilling mellem kønnene i ledende stillinger (fra niveau P5 og
opefter) i 2015. Med udgangen af 2008-09 var der 33,6 % kvinder i ledende stillinger, og med
udgangen af 2010-11 var der 37,5 % kvinder i ledende stillinger. Den samlede andel af kvinder i
den professionelle personalegruppe og derover var ved udgangen af 2013 44,2 % i sammenligning
med 42,5 % ved udgangen af 2009.
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
BILAG 3 – ILO’s strategiske mål
ILO’s program for 2014-2015 er som tidligere år centreret omkring fire overordnede strategiske
mål, der hører under dagsordenen for anstændigt arbejde (Decent Work Agenda). ILO vedtog
desuden i 2009 en strategisk ramme for 2010-15, hvori der blev opstillet 19 specifikke delmål under
de fire strategiske mål, som skal styre ILO’s aktiviteter i perioden 2010-15. De fire overordnede
strategiske mål og de 19 specifikke delmål er følgende:
Beskæftigelse:
Målet er at skabe lige muligheder for mænd og kvinder, herunder øget
jobskabelse, støtte til beskæftigelsespolitik samt opbygning af større viden og bedre
færdigheder. Her arbejdes især ud fra konvention nr. 122 fra 1964 om Beskæftigelsespolitik.
o
Fremme beskæftigelse (Employment promotion)
o
Kompetenceudvikling (Skills development)
o
Bæredygtige virksomheder (Sustainable enterprises)
Social beskyttelse:
Målet er at sikre social sikkerhed og ordentlige arbejdsforhold for alle
som en del af ”The
Global Campaign on Social Security and Coverage for All”,
der blev
lanceret i 2003 som en reaktion på, at kun hver 5. person verden over var omfattet af sociale
beskyttelsesordninger. Derudover arbejdes der for bedre arbejdsmiljø særligt styrket af
konvention nr. 187 om rammer for fremme af sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen og
den tilhørende anbefaling nr. 197, begge fra 2006. Arbejdet omkring HIV/AIDS og
implementering af programmer herom ligger også under dette strategiske mål.
o
Social sikring (Social security)
o
Arbejdsforhold (Working conditions)
o
Sikkerhed og sundhed i arbejdslivet (Occupational safety and health)
o
Arbejdsmigration (Labour migration)
o
HIV/AIDS
Social dialog:
Målet er at styrke trepartssamarbejdet gennem inddragelse af de sociale
parter. Social dialog dækker alle former for forhandling eller udveksling af synspunkter
mellem regeringer, arbejdstagere og arbejdsgivere i relation til økonomisk og social politik.
En lang række af ILO’s konventioner er relevante for dette strategiske mål: Konvention nr.
11, 84, 87, 98, 135, 141, 144, 151 og 154.
o
Arbejdsgiverorganisationer (Employer’s organisations)
o
Arbejdstagerorganisationer (Worker’s organisations)
o
Arbejdsmarkedsadministration og arbejdsret (Labour administration and labour law)
o
Social dialog og forholdet mellem arbejdsmarkedets parter (Social dialogue and
industrial relations)
o
Anstændigt arbejde i økonomiske sektorer (Decent work in economic sectors)
Normskabelse om fundamentale principper og rettigheder i arbejde
er en meget central
målsætning for ILO. Det handler om at udvikle og realisere normer og standarder for alle
former for arbejde, og herunder er der særligt fokus på bekæmpelse af børnearbejde,
tvangsarbejde og diskrimination samt på foreningsfrihed. ILO vedtog i 1998 ”The
Declaration on Fundamental Principles and Rights at Work”
som en hjælp i arbejdet mod
dette mål.
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
o
Foreningsfrihed og kollektive forhandlinger (Freedom of association and collective
bargaining)
o
Tvangsarbejde (Forced labour)
o
Børnearbejde (Child labour)
o
Diskrimination i arbejdslivet (Discrimination at work)
o
Internationale arbejdsstandarder (International labour standards)
Tværgående
o
Mainstreame anstændigt arbejde (Mainstreaming decent work)
30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373730_0031.png
BILAG 4 – Omtalen af Danmark i Ekspertkomitéens rapport 2014
ILO’s Ekspertkomité kommenterer i rapporten på medlemslandenes implementering af ILO’s
standarder. Rapporten udarbejdes årligt på baggrund af landenes rapporteringer. Danmark er i år
omtalt i Ekspertkomitéens rapport i forhold til to konventioner:
ILO-konvention nr. 87 angående foreningsfrihed og beskyttelse af retten til at organisere sig
ILO-konvention nr. 98 om retten til at organisere sig og føre kollektive forhandlinger.
For begge konventioners vedkommende drejer Ekspertkomitéens bemærkninger sig om
lovgivningen om DIS (Dansk Internationalt Skibsregister).
Ekspertkomitéens kommentarer drejer sig om danske fagforeningers mulighed for at kunne
forhandle kollektive overenskomster på vegne af alle fagforeningens medlemmer, der arbejder
ombord på DIS-registrerede skibe, uanset om de har bopæl i Danmark eller ej.
Ekspertkomitéen bemærker, at 4.759 ud af i alt 9.316 søfarende på DIS-skibe i 2012 var udlændinge
fra tredjelande. Denne gruppe kan, som en konsekvens af DIS-loven, ikke sidestilles med danske
søfarende i overenskomstmæssig henseende. Ekspertkomitéen anmoder derfor den danske regering
om at gøre den størst mulige indsats for at sikre fuld overholdelse af principperne om frie og
frivillige overenskomstforhandlinger, således at danske fagforeninger i overenskomstforhand-
lingerne frit kan repræsentere alle medlemmer og sikre, at kollektive overenskomster indgået af
danske fagforeninger, kan dække alle medlemmer, der arbejder på danske skibe, uanset bopæl.
Ekspertkomitéen opfordrer derfor den danske regering til at indgå i dialog med de relevante parter
på arbejdsgiver- og arbejdstagerside med henblik på at finde en tilfredsstillende løsning.
Ekspertkomitéen opfordrer desuden regeringen til i sin næste rapport at indberette resultatet og
eventuelle overvejede foranstaltninger.
Ekspertkomitéens rapport kan læses her:
http://www.ilo.org/ilc/ILCSessions/103/reports/reports-to-the-
conference/WCMS_235054/lang--en/index.htm
31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373730_0032.png
BILAG 5 – Rapporteringsoversigten 2014 for danske rapporter til ILO
Rapporteringsoversigt 2014
Titel
Konvention
nr.
Tvunget eller pligtmæssigt arbejde
C029
C105
C108
C122
C135
C138
C150
C151
C160
C182
C186
Afskaffelse af tvangsarbejde
Nationale identitetsdokumenter for søfolk
Beskæftigelsespolitik
Arbejdstagerrepræsentation
Mindstealder for adgang til beskæftigelse
Arbejdsmarkedsadministration: rolle, funktioner og organisation
Beskyttelse af organisationsretten og metoder til fastsættelse af
arbejdsvilkår i den offentlige sektor
Arbejdsmarkedsstatistik
Forbud mod og omgående indsats til afskaffelse af de værste former for
børnearbejde
Søfarendes arbejdsforhold
Bemærkninger
Første
rapportering
32
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373730_0033.png
BILAG 6 – Indlæg fra Nordiske lande og Holland i opfølgning på krisen i
Applikationskomitéen
33
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373730_0034.png
34