Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del Bilag 231
Offentligt
1363803_0001.png
1363803_0002.png
Til FolketingetsBeskæftigelsesudvalg ogSkatteudvalg
Århus d. 30. april 2014
Vi skal venligst anmode om foretræde for FolketingetsBeskæftigelsesudvalg og Skatteudvalg. Emnet er Løn Dumpning ogSocial Dumpning3F Aarhus Rymarken – Den Grønne Gruppe har udarbejdet medsendte ”Notat om 14 litauiske kvinders registrering, ophold, Skat og arbejde i DK.”Vi synes der på baggrund af notatet at der rejser sig en række spørgsmålom den måde det danske samfund, myndigheder, arbejdsgivere mv. agererpå når lønmodtagere fra det tidligere Østeuropa kommer til Danmark for atarbejde. Disse spørgsmål og synspunkter vil vi gerne vil uddybe ved etforetræde for udvalgene.
Samarbejde mellem myndighederneDet er vores opfattelse at de forskellige myndigheder ikke arbejdersammen:Vores møde med 14 litauere, som alene er registret hos skat og altså ikke istatsforvaltningen og kommunerne, får os til at stille spørgsmålet om hvormange udlændinge der reelt arbejder i Danmark. Det er voresfornemmelse fra branchen at der arbejder rigtig mange uden registreringeller bare med registrering hos Skat. Sidst man har opgjort antallet atudlændinge der arbejder i Danmark for nyligt opgjort til ca. 85.000 – vitror der arbejder mange flere.Er det hensigtsmæssigt at ansøgning/registreringen om skatte cpr. nr. ogskattekort hos Skat ikke gives videre til kommune (folkeregisteret),sygesikringen og statsforvaltningen. Notatet viser at man kan være pålængerevarende lovligt beskæftigelses ophold på samme fysiskevirksomhedsadresse i ”SkatteDanmark” og fysik bo på en fast adresse ilængere tid – uden at kommune og statsforvaltning ved det.
SkatEr det hensigtsmæssigt at en arbejdsgiver – uden den udenlandskelønmodtagers accept og vidende – kan forskudsregistrere skattefradrag tilskat.
Problemet er at skatte systemet på den måde er med til at lokkeudlændinge til Danmark med lovning om en høj udbetalt løn – fordi dersnydes med skatten.Hvis ovennævnte indberetninger bliver opdaget som urigtige af Skat, er detkun lønmodtagerne, der hæfter for skatten – og ikke den der i ond tro ellermisvisende har lavet indberetningen.Hvis efterskatten ikke bliver opdaget, så bliver staten snydt.Hvis efterskatten først bliver opdaget når lønmodtagerne er rejst ud aflandet – ja så kan vi gætte på om pengene bliver betalt.Notatet sandsynliggør at kvindernes arbejdsgiver har indberettet ensskatteoplysninger til gruppen af kvinder, ud fra hans interesse om at giveet højt skattefradrag – og ikke ud fra en individuel vurdering/forudsigelseaf diverse fradrag for indkomstårene.Ovenstående oplysninger viser at systemet er let kan misbruges til atsnyde i skat og bruges til at lokke uvidende udenlandske lønmodtagere tilDanmark på vilkår, der er ulige for danske lønmodtager. Systemetmedvirker til løndumpning
Falske LønsedlerHvordan vil politikerne forhindre udstedelse af falske lønsedler
Arbejdstilsynet:Spørgsmålet om hvem der er ansvarlig for arbejdsmiljøet problematiseresogså i notatet.Er det hensigten med lovgivningen at en virksomhed (et gartneri), blot vedat indgå en kontrakt med en virksomhed der leverer arbejdskraft, kanundgå ansvaret for arbejdsmiljøet.
Med venlig hilsen
Thomas MøllerGruppeformand3F Århus Rymarken - Den Grønne GruppeRymarken 4, 8210 Aarhus Vtlf. 88926620 / 21477767e-mail:[email protected]