Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del Bilag 23
Offentligt
1289597_0001.png
1289597_0002.png
1289597_0003.png
1289597_0004.png
1289597_0005.png
1289597_0006.png
1289597_0007.png
1289597_0008.png
1289597_0009.png
1289597_0010.png
1289597_0011.png
1289597_0012.png
1289597_0013.png
1289597_0014.png
1289597_0015.png
1289597_0016.png
UDKAST11. oktober 2013ForslagtilLov om ændring af lov om arbejdsmiljø og ændring af lov om indretning m.v. af visse produkter(Obligatorisk digital kommunikation m.v.)§1I lov om arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr. 1072 af 7. september 2010, som ændret ved lov nr.1538 af 21. december 2010, lov nr. 597 af 14. juni 2011 og lov nr. 356 af 9. april 2013, foretagesfølgende ændringer:1.§ 75, stk. 5 - 7,ophæves.2.Efter § 81 b indsættes som nyt kapitel:”Kapitel 14 aObligatorisk digital kommunikation”§81 c.Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at skriftlig kommunikation om forhold,som er omfattet af denne lov, til og fra Arbejdstilsynet skal foregå digitalt. Efter forhandling medden pågældende minister kan tilsvarende regler fastsættes for andre offentlige myndigheder, somhar opgaver efter denne lov.Stk. 2.Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om digital kommunikation, herunderom anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater og digital signatur eller lignende.Stk. 3.En digital meddelelse anses for at være kommet frem, når den er tilgængelig for adressatenfor meddelelsen.
§2I lov nr. 155 af 20. februar 2013 om indretning m.v. af visse produkter foretages følgendeændringer:1.”Efter § 24 indsættes som nyt kapitel:Kapitel 6 aObligatorisk digital kommunikation
1
§ 24 a.Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at skriftlig kommunikation om forhold,som er omfattet af denne lov, til og fra Arbejdstilsynet skal foregå digitalt. Hvis andre offentligemyndigheder er kontrolmyndighed efter denne lov, kan tilsvarende regler fastsættes af den ministerunder hvem området henhører.Stk. 2.Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om digital kommunikation,herunder om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater og digital signatur ellerlignende.Stk. 3.En digital meddelelse anses for at være kommet frem, når den er tilgængelig for adressatenfor meddelelsen.§3Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. april 2014.Stk. 2.Regler udstedt i medfør af arbejdsmiljølovens § 75, stk. 5 - 7, forbliver i kraft, indtil de iophæves eller erstattes af regler udstedt i medfør af arbejdsmiljølovens § 81 c som affattet veddenne lovs § 1, nr. 2.
2
Bemærkninger til lovforslaget.Almindelige bemærkninger:Indholdsfortegnelse1. Indledning2. Lovforslagets indhold2.1. Gældende ret2.2. Overvejelser2.3. Forslag2.4. Digitalisering set i forhold til persondataloven3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet5. Administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder og organisationer9. Sammenfattende skema
1. IndledningDette lovforslag er et led i realiseringen af regeringens målsætning om, at al kommunikationmellem borgere, virksomheder og det offentlige skal foregå digitalt inden udgangen af 2015, hvilketfremgår af regeringsgrundlaget ”Et Danmark, der står sammen” (oktober 2011).Formålet er at indføre hjemmel til at stille krav om, at skriftlig kommunikation mellemArbejdstilsynet og virksomheder og andre, som har pligter efter arbejdsmiljøloven, skal foregådigitalt. Formålet er også at indføre en hjemmel til at stille krav om, at skriftlig kommunikationmellem Arbejdstilsynet og fabrikanter, importører, distributører og andre, som har pligter efter lovom indretning m.m. af visse produkter, skal foregå digitalt.De foreslåede bestemmelser er udformet på samme måde som de bemyndigelser, der ved L 1231 af18. december 2012 er indført i 68 love på erhvervs- og vækstministerens område. Påbeskæftigelsesministerens område er der senest med lov nr. 357 af 9. april 2013 indført hjemmel tilat fastsætte krav om digital indberetning mellem kommuner, arbejdsgivere og selvstændigterhvervsdrivende om tilskudsordninger m.v. efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.Der er med dette lovforslag endvidere taget højde for Justitsministeriets forslag til ændring afforvaltningsloven m.v. (L 13), som er fremsat i Folketinget den 2. oktober 2013. Vedtages forslaget,indføres en § 32 b om krav om identifikation mv. af afsenderen af et dokument.Som konsekvens heraf indeholder dette lovforslag ikke bestemmelser om underskriftskrav etc., dadette forventes at være reguleret i forvaltningsloven fremover.Det fremgår også af regeringens program fra maj 2012 ”Danmark i arbejde - udfordringer for danskøkonomi mod 2020”, at regeringen har som målsætning, at det i 2015 skal være slut medpapirblanketter og brevpost i den skriftlige kommunikation mellem det offentlige, borgere ogvirksomheder. Det fremgår desuden, at regeringen vil arbejde for at gøre regelgrundlaget mere”digitaliseringsklart”, så det sikres, at bl.a. regler og digitale løsninger mere systematisk tænkessammen og tilpasses i takt med, at der udvikles nye it-systemer. Den fællesoffentlige
3
digitaliseringsstrategi 2011-2015 fra august 2011, »Den digitale vej til fremtidens velfærd« ergrundlag for det videre arbejde med digitalisering.1. juli 2012 er lov nr. 528 af 11. juni 2012 om Offentlig Digital Post, trådt i kraft. Lovens krav omvirksomhedernes obligatoriske tilslutning til Offentlig Digital Post sættes i kraft pr. 1. november2013, jf. bekendtgørelse nr. 981 af 7. august 2013 om ikrafttræden af § 3, stk. 2, i lov om OffentligDigital Post.Der gennemføres løbende undersøgelser af danske virksomheders it-parathed. Undersøgelserneviser, at danske virksomheder i vidt omfang er parate til digital kommunikation med det offentlige.I en undersøgelse foretaget af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og IT- og Telestyrelsen i 2009 angav98 pct. af de adspurgte virksomheder, som var i alle størrelser, at de vil kunne håndtere digitalindberetning til det offentlige i 2012.2. Lovforslagets indhold2.1.1. Gældende retEt krav om brug af digital kommunikation til og fra Arbejdstilsynet kræver lovhjemmel, og der erikke en generel hjemmel hertil hverken i arbejdsmiljøloven eller i lov om indretning m.v. af visseprodukter. Arbejdstilsynet er kontrolmyndighed på begge områder, dog kan andre myndighedervære kontrolmyndighed efter lov om indretning mv. om visse produkter.Arbejdsmiljøloven har siden 2010 indeholdt regler om obligatorisk digital anmeldelse afarbejdsskader jf. § 75, stk. 5 – 7.2.1.2. OvervejelserBaggrunden for, at det skal være obligatorisk at kommunikere digitalt med Arbejdstilsynet er bl.a.et ønske om at sikre en hurtig og effektiv kommunikation samt en optimering af arbejdsgange hosbåde virksomheder og Arbejdstilsynet. Kun ved at gøre kommunikationen obligatorisk digital, kanvirksomhederne slippe for manuelle rutiner ved papirhåndtering og spare bl.a. udgifter til porto.Tilsvarende gælder hos Arbejdstilsynet, som kan høste de fulde gevinster herved, når depapirbaserede kanaler lukkes. Dette er i tråd med regeringens målsætning om, at al kommunikationmellem borgere, virksomheder og det offentlige skal foregå digitalt inden udgangen af 2015.Arbejdstilsynet har gode erfaringer med anvendelse af digital kommunikation med virksomhederne.Arbejdstilsynet har siden e-Dag 1-aftalen fra 2003 kommunikeret med alle offentlige virksomhedervia e-mail. Desuden har Arbejdstilsynet siden august 2010 systematisk spurgt private virksomheder,om virksomhederne er interesseret i at kommunikere med Arbejdstilsynet via e-mail. Der er storinteresse for denne frivillige ordning. Således har Arbejdstilsynet i første halvår 2013 kunnet sende70% af sine udgående breve til de virksomheder, som Arbejdstilsynet fører tilsyn med, som e-mailpå baggrund af den frivillige ordning.Skriftlig kommunikation til og fra Arbejdstilsynets er i langt overvejende grad med virksomheder,og kun i relativt få tilfælde med borgere. Hovedparten af kommunikationen omhandlervirksomhedernes overholdelse af arbejdsmiljølovgivningen og lov om indretning m.v. af visseprodukter og er foranlediget af Arbejdstilsynet tilsyn med virksomhederne. Efter arbejdsmiljølovenkommunikerer Arbejdstilsynet primært med virksomheder i egenskab af at være arbejdsgivere,
4
mens kommunikationen efter lov om indretning mv. af visse produkter retter sig mod virksomhederi egenskab af fabrikanter, importører og distributører mv.Når virksomhederne pr. 1. november 2013 får pligt til at tilslutte sig Offentlig Digital Post, og nåren målrettet informationsindsats i forbindelse hermed er gennemført, vurderes det, at der vil væregrundlag for, at den gensidige skriftlige kommunikation mellem virksomheder og Arbejdstilsynetkan overgå til at blive obligatorisk digital.Når borgere på et senere tidspunkt får pligt til at være tilsluttet Digital Post, vil der være grundlagfor, at også denne kommunikation til og fra Arbejdstilsynet overgår til at blive obligatorisk digital.Ansatte og borgere skal dog stadig have adgang til klage eller anmelde dårligt arbejdsmiljø uden atdette sker digitalt.Det fremgår af lov om Offentlig Digital Post § 7 og lovbemærkningerne hertil, at offentligeafsendere ikke er forpligtede til at sende digital post via Offentlig Digital Post. Arbejdstilsynet ogandre myndigheder på arbejdsmiljøområdet og på området for lov om indretning m.v. af visseprodukter kan fortsat i kommunikationen med virksomheder og borgere vælge at benytte sig afandre digitale postfunktioner eller selvbetjeningsløsninger, hvis det vurderes mere hensigtsmæssigt,og såfremt de lever op til almindeligt gældende sikkerhedskrav mv., jf. bl.a. Justitsministerietsbekendtgørelse nr. 528 af 15. juni 2000 med senere ændringer om sikkerhedsforanstaltninger tilbeskyttelse af personoplysninger, som behandles for det offentlige.Da det almindelige udgangspunkt er, at Arbejdstilsynet ligesom andre myndigheder bør svare vedbrug af samme kanal (brev, e-mail eller lign.), som virksomheden eller borgeren har brugt ved sinhenvendelse, er der behov for hjemmel til at fravige dette udgangspunkt og samtidig sikre, atkommunikation, som foregår igennem andre digitale kanaler, får samme retsvirkning somalmindelig post eller offentlig digital post efter 1. november 2013.Andre myndigheder, som har opgaver efter arbejdsmiljøloven, f.eks. Arbejdsmiljøklagenævnet, børkunne benytte samme hjemmel til at stille krav om obligatorisk digital kommunikation, hvis detønskes. Det samme gælder kontrolmyndigheder på andre ministerområder, som varetager opgaverefter lov om indretning m.v. af visse produkter.Obligatorisk digital kommunikation mellem virksomheder og Arbejdstilsynet har været gældendesiden 2010 i forhold til arbejdsgiveres anmeldelse af arbejdsulykker og læger og tandlægersanmeldelse af erhvervssygdomme. De digitale ordninger er driftssikre, og i dag modtagerArbejdstilsynet 97,5% af anmeldelserne fra virksomhederne digitalt.Virksomhederne i Danmark er generelt meget it-parate. Det kan dog ikke udelukkes, at overgangentil obligatorisk digitalisering kan være forbundet med særlige udfordringer for enkelte virksomhederog borgere i en overgangsperiode. For at lette overgangen til obligatorisk digitalisering afkommunikationen mellem virksomhederne hhv. borgerne og Arbejdstilsynet, vil Arbejdstilsynetsørge for målrettet information og adgang til support i forbindelse med overgangen til obligatoriskdigital kommunikation.2.1.3. ForslagDet foreslås, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om obligatorisk digitalkommunikation mellem Arbejdstilsynet og henholdsvis virksomheder og borgere. Dette vil skabe
5
den fornødne lovhjemmel til at gøre digital kommunikation til og fra Arbejdstilsynet omarbejdsmiljø og om forhold efter lov om indretning m.v. af visse produkter obligatorisk.Den foreslåede hjemmel hertil i arbejdsmiljøloven angår alene kommunikation omarbejdsmiljøforhold. Hvis det i anden lovgivning fastsættes, at virksomheder eller borgere skalkommunikere med Arbejdstilsynet om forhold, som ikke følger af arbejdsmiljølovgivningen, skalder skabes særskilt hjemmel til at kræve obligatorisk digital kommunikation. Det gælder fxkommunikation til og fra Arbejdstilsynet om manglende anmeldelse i registeret for udenlandsketjenesteydere med hjemmel i lov om udstationering af udenlandske tjenesteydere.Den foreslåede hjemmel i lov om indretning m.v. af visse produkter angår alene kommunikation omforhold efter denne lov. Arbejdstilsynet varetager alene rollen som kontrolmyndighed efter loven idet omfang, der ikke er fastsat andet i anden lovgivning. Derfor åbner den foreslåede ændring af lovom indretning m.v. af visse produkter samtidig mulighed for, at kontrolmyndigheder, der erunderlagt andre ministres ressortområde, kan anvende lovforslagets bestemmelser. I så fald kan denminister under hvem området henhører fastsætte regler om obligatorisk digital kommunikation efterdenne lov.Bemyndigelsen i de to love forventes udmøntet i regler om, at skriftlig kommunikation fra og tilArbejdstilsynet (m.fl.), herunder høringer, påbud med frist, strakspåbud, forbud, ogtilbagemeldinger herpå, anmeldelser, ansøgninger, godkendelser m.v., samt al andenkommunikation i forbindelse hermed, skal foregå digitalt. Dette vil indebære, at de omfattedeoplysninger m.v. ikke længere kan indberettes eller sendes på papir.Oplysningernem.v. kanherefter ikke anses for modtaget hos Arbejdstilsynet, hvis de indgives på anden vis end den digitalemåde, som foreskrives i bekendtgørelser, der påtænkes udstedt i medfør af lovforslaget. Det vil isidste ende betyde, at virksomheden eller borgeren stilles, som om oplysningen mv. ikke er afgivetmed de deraf følgende retsvirkninger. De sanktioner, der i dag er knyttet til manglende anmeldelse,godkendelse eller lign., vil også finde anvendelse, når kommunikationen fremover skal ske digitalt.Det vil ikke blive lagt en virksomhed til last, hvis påbud m.v. fra myndigheden eller virksomhedenstilbagemelding på påbud, indberetning e.lign. oplysning, som virksomheden har modtaget fra ellersendt til myndigheden gennem en obligatorisk digital løsning, ikke kommer frem, fordi der påafsendelsestidspunktet var tekniske problemer med løsningen. Tilsvarende vil gælde, hvis der harværet tekniske problemer med andre offentlige it-systemer, som er en forudsætning for, atvirksomheden kan ekspedere – eller modtage – den pågældende meddelelse, fx i form afintegrationsproblemer mellem de involverede offentlige it-løsninger, som fx Digital Post ellerNemID.Forslaget indebærer endvidere, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om pligt til atanvende særlige selvbetjeningsløsninger, overgangsordninger og om, at særlige og velafgrænsedesagstyper kan undtages fra kravet om digital kommunikation. Der kan fx også være de situationer,hvor dokumenterne har en sådan størrelse eller lign., at it-systemer ikke har den fornødne kapacitettil at håndtere dokumenterne, og kommunikationen derfor må foregå pr. brev eller lign.Der indføres ikke nye eller mere detaljerede regler om oplysningskrav eller lign. med disse regler.Der vil blive udviklet brugervenlige og innovative selvbetjeningsløsninger, der teknisk tagerudgangspunkt i den digitale platform, den enkelte løsning udvikles til. Formålet med sådanne
6
digitale løsninger er at gøre hele sagsbehandlingen både hos virksomheden og hos myndighedenfuldt ud digital, dvs. helt uden anvendelse af papir.Der vil for den enkelte løsning blive en overgangsperiode fra en ny løsning lanceres, til det bliverobligatorisk for virksomhederne at bruge den. Overgangsperioden skal være tilstrækkelig lang til, atvirksomhederne kan vænne sig til at bruge den nye løsning, og især for at sikre, at løsningen er klar,velafprøvet og driftsikker. Det vil i overgangsperioden være muligt at kommunikere medmyndigheden på det område, som løsningen omhandler ad andre kanaler, f.eks. papir og e-mail.Det er hensigten at udstede bekendtgørelser, så kravet om brug af konkrete digitale løsninger førstbliver obligatoriske, når virksomhederne og herefter borgerne har gjort sig fortrolige medanvendelsen af Digital Post, som er obligatorisk for virksomhederne fra 1. november 2013 og forborgerne fra november 2014.Der kan også fastsættes regler om, at virksomheder og borgere, som fritages for tilslutning tilDigital Post med hjemmel i Erhvervs- og vækstministeriets regler, også vil kunne opnå fritagelsefor obligatorisk digital kommunikation med Arbejdstilsynet.Endvidere foreslås det, at der administrativt kan fastsættes krav om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater og overgangsbestemmelser m.v. I takt med at disse forholdændres, vil bekendtgørelserne kunne ændres tilsvarende. Af hensyn til sikring af afsendersidentifikation og autenticitet kan der desuden stilles krav om anvendelse af digital signatur, NEM-ID eller lignende.Endelig foreslås det, at det fastsættes, hvornår en digital meddelelse anses for at være kommet fremtil modtageren af meddelelsen. Udtrykket »en digital meddelelse« er her brugt om en hvilken somhelst skriftlig kommunikation, som foretages digitalt.2.3. Digitalisering set i forhold til persondatalovenDer er med dette lovforslag ikke tilsigtet en fravigelse af persondataloven. Behandlingen afhenvendelser til og fra Arbejdstilsynet skal fortsat ske i overensstemmelse med persondataloven,herunder god databehandlingsskik. Det gælder også for oplysninger om virksomheder, uanset omoplysningerne kan identificere enkeltpersoner eller ej.Ved digital kommunikation til og fra Arbejdstilsynet vil reglerne i persondataloven kunne indebære,at der skal ske kryptering eller lignende af meddelelser, der indeholder personoplysninger, såuvedkommende ikke kan læse indholdet af meddelelsen. Endvidere skal der ved brug af fx endigital signatur gives sikkerhed for afsenders og modtagers identitet (autenticitet) og for, atmeddelelsen ikke er blevet ændret undervejs (integritet).De foreslåede bestemmelser om obligatorisk digital kommunikation vedrører alene kommunikationom forhold, som er reguleret af de nævnte love. Der er ikke med dette lovforslag tilsigtet ændringeri persondataloven, forvaltningsloven eller offentlighedsloven. Der tilsigtes således ikke fravigelser iforhold til registreredes rettigheder i f.eks. persondatalovens § 31 om indsigtsanmodninger, § 35 omindsigelser eller § 37 om anmodninger om sletning eller berigtigelse.Det bemærkes i øvrigt, at udmøntningen af bestemmelsen i lovforslagets § 1 og § 2 vil ske ioverensstemmelse med Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 528 af 15. juni 2000 om
7
sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af personoplysninger, som behandles for den offentligeforvaltning, »Sikkerhedsbekendtgørelsen«, som har almen gyldighed for sikkerheden i forbindelsemed databehandling.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeForslaget om obligatorisk digital kommunikation forventes på sigt at medføre mindre besparelser iArbejdstilsynet, efterhånden som fuld digitalisering effektueres. Der vil i opstartsfasen væreomkostninger forbundet med etablering af tekniske løsninger, øget support og kommunikation mv.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget om obligatorisk digital kommunikation vil medføre reducerede udgifter til porto forvirksomhederne og reducerer administrationen af udgående post. Det er således vurderingen, at øgetdigitalisering reducerer virksomhedernes administrative byrder på sigt i både tid og penge.5. Administrative konsekvenser for borgerneForslaget om obligatorisk digital kommunikation har ikke nævneværdige administrativekonsekvenser for borgerne.6. Miljømæssige konsekvenserForslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenDet følger af det EU-retlige effektivitetsprincip, at medlemsstaterne i deres nationale lovgivningikke må fastsætte regler, der i praksis gør det umuligt eller uforholdsmæssigt vanskeligt at udøve derettigheder, der følger af EU-retten.En dansk digital signatur kan kun udstedes til fysiske og juridiske personer med bopæl i Danmark.Udenlandske virksomheder uden fast forretningssted i Danmark kan for tiden ikke selv få en danskdigital signatur. Udenlandske digitale signaturer accepteres for tiden heller ikke i den danskeinfrastruktur på området. Et krav om, at udenlandske virksomheder med hjemsted i et EU/EØS-landskal anvende en dansk digital signatur, eller digitale løsninger der kræver dansk digital signatur,vurderes at være i modstrid med EU-retten.I de tilfælde, hvor der stilles krav om brug af obligatoriske digitale løsninger, hvor det ernødvendigt at bruge en dansk digital signatur, vil udenlandske virksomheder blive undtaget frakravet om digital kommunikation, så længe det ikke er muligt for udenlandske virksomheder at fåudstedt en dansk digital signatur, eller de udenlandske virksomheder ikke kan få udstedt enudenlandsk signatur, der accepteres i den danske digitale infrastruktur.8. Forslaget er sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer:Advokatrådet, Danske Advokater, Arbejdsmiljørådet, Arbejdsmiljøklagenævnet,Landsorganisationen i Danmark, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, AkademikernesCentralorganisation, Dansk Arbejdsgiverforening, Landbrug & Fødevarer, FinanssektorensArbejdsgiverforening, Lederne, KL, Danske Regioner, Business Danmark, Danmarks FrieFagforening, Den Kooperative Arbejdsgiver- og Interesseorganisation i Danmark, FrieFunktionærer, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Producentforeningen,Energi og Olieforum samt Aerosol Industriens Brancheforening.
8
9. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/-mindreudgifterMindre besparelseri Arbejds-tilsynet efterhånden som fulddigitalisering effektueres.Negative konsekvenser/-merudgifterArbejdstilsynet vil i opstarts-fasen have omkostninger for-bundet med etablering af tek-niske løsninger, øget supportog kommunikation mv.Ingen
De økonomiske ogadministrative konsekvenserfor det offentlige
De økonomiske ogadministrative konsekvenserfor erhvervslivet
Reducerede udgifter til portofor virksomhederne ogreduceret administration ifm.udgående post. Øget digitalise-ring vurderes på sigt at reduce-re virksomhedernes administra-tive byrder både i tid og penge.Ikke nævneværdigeadministrative konsekvenser.
De administrativekonsekvenser for borgerne
Ingen
De miljømæssige konsekvenser IngenForholdet til EU-retten
Ingen
Forslaget indeholder ikke væsentlige EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser§1Til nr. 1I lighed med andre anmeldelser skal arbejdsulykker og erhvervssygdomme også fremover anmeldesdigitalt til Arbejdstilsynet. Det har arbejdsgivere, læger og tandlæger være forpligtet til siden 2010,hvor den nuværende hjemmel i § 75, stk. 5 – 7, blev indført i arbejdsmiljøloven.Med den foreslåede bemyndigelse til beskæftigelsesministeren i§ 81 ctil obligatorisk digitalkommunikation til og fra Arbejdstilsynet, bliver bestemmelserne i § 75, stk. 5 - 7 samtidigoverflødige.Efter arbejdsskadesikringsloven skal arbejdsulykker og erhvervssygdomme også anmeldes tilArbejdsskadestyrelsen med henblik på at yde erstatning og godtgørelse til tilskadekomne ogefterladte. Arbejdstilsynet og Arbejdsskadestyrelsen har et fælles elektronisk anmeldesystem -EASY - som arbejdsgivere, læger og tandlæger benytter til at foretage digital anmeldelse afarbejdsulykker og erhvervssygdomme.Arbejdsmiljøloven vil fremover indeholde en generel hjemmel til obligatorisk digitalkommunikation til og fra Arbejdstilsynet. Arbejdsskadesikringsloven indeholder allerede i §§ 34 –35 hjemmel til, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler herom på arbejdsskadeområdet.
9
Beskæftigelsesministeren vil derfor også fremover have hjemmel til at fastsætte regler om, at manunder ganske særlige omstændigheder kan undtage arbejdsgiveren, lægen eller tandlægen fra digitalanmeldelse af arbejdsulykker og erhvervssygdomme og digital kommunikation i forbindelsehermed.Der ændres ikke med ophævelsen af § 75, stk. 6, på, at det er Arbejdstilsynet træffer afgørelse om atundtage arbejdsgiveren fra digital anmeldelse af og digital kommunikation om arbejdsulykke, nåranmeldelse alene er sendt til Arbejdstilsynet. Hvis anmeldelse af arbejdsulykke både er sendt tilArbejdsskadestyrelsen og til Arbejdstilsynet, træffes afgørelse af Arbejdsskadestyrelsen.Arbejdsskadestyrelsen træffer endvidere fortsat afgørelse om at undtage lægen eller tandlægen fradigital anmeldelse af og digital kommunikation om erhvervssygdom, uanset om anmeldelse er sendttil Arbejdsskadestyrelsen eller til Arbejdstilsynet.Til nr. 2Den foreslåede§ 81 c, stk. 1,er i første omgang møntet på Arbejdstilsynets kommunikation til ogfra virksomheder som fx arbejdsgivere, leverandører og bygherrer, uanset om de er fysiske ellerjuridiske personer. Andre, som kommunikerer med Arbejdstilsynet om arbejdsmiljøforhold, fxarbejdsmiljørådgivere, faglige organisationer mv., vil også være omfattet. På et senere tidspunktforventes digital kommunikation også gjort obligatorisk i forhold til borgerne. Forslaget vil dogikke ændre på, at ansatte borgere kan klage over eller anmelde dårligt arbejdsmiljø uden at dettesker digitalt.Bemyndigelsen forventes udnyttet til at udstede en bekendtgørelse om, at kommunikationvedrørende arbejdsmiljøforhold mellem Arbejdstilsynet og virksomhederne skal foregå digitalt, nårdet er hensigtsmæssigt og den fornødne teknologi er til stede.Efter arbejdsmiljøloven kan Arbejdstilsynet træffe afgørelser, herunder påbud, strakspåbud ogforbud, og vejlede om arbejdsmiljøforhold m.v. Virksomhederne skal melde tilbage tilArbejdstilsynet, når virksomheden har fået et påbud e.lign. i anledning af et tilsyn på virksomheden.I en række sammenhænge skal virksomheden foretage anmeldelse til Arbejdstilsynet, og følgendeanmeldelser findes pt. på virk.dk:--------Anmeldelse af fast opstillet elevatorAnmeldelse af genteknologiske forskningsprojekterAnmeldelse af hejseredskaber, spil og personløftereAnmeldelse af stoffer og materialerAnmeldelse til Arbejdstilsynet af byggearbejde/anlægsarbejdeAnmeldelse af klassifikation af genteknologiske laboratorier og laboratorieområderMeddelelse til Arbejdstilsynet om arbejde med asbestMeddelelse om kemiske stoffer og produkter
Endelig fremgår det af arbejdsmiljølovens § 76, at enhver, som er pålagt pligter efter loven, efteranmodning skal give Arbejdstilsynet alle oplysninger, der er nødvendige for udøvelse af tilsynetsvirksomhed.Manglende anmeldelse etc. til Arbejdstilsynet kan resultere i en bødestraf. Dette vil også væretilfældet efter indførelsen af en obligatorisk digital kommunikation.
10
Arbejdstilsynet fører også tilsyn med reglerne i lov om røgfri miljøer, jf. arbejdsmiljølovens § 79 a.Forslaget indebærer, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om obligatoriskkommunikation til og fra Arbejdstilsynet herom.Beskæftigelsesministeren kan også efter forhandling med social-, børne- og integrationsministerenfastsætte regler om obligatorisk digital kommunikation i forhold til Arbejdsmiljøklagenævnet, somhar opgaver efter arbejdsmiljøloven.Et stadigt stigende antal private virksomheder anvender digital kommunikation med Arbejdstilsynetpå frivillig basis. En stor del af Arbejdstilsynets korrespondance med virksomhederne vedrørerArbejdstilsynets tilsynsvirksomhed. Arbejdstilsynet traf i 2012 ca. 27.000 skriftlige afgørelser iforhold til virksomheder i form af påbud mv.Virksomheder har allerede adgang til at anvende flere digitale løsninger på Arbejdstilsynetsområde. Det er muligt for virksomheder på www.at.dk og på Virk.dk at foretage anmeldelse ogkontakte Arbejdstilsynet digitalt, og den samlede årlige volumen af digitale anmeldelser tilArbejdstilsynet på Virk.dk ligger på ca. 10.000 indberetninger. Virksomhederne har også via ensærlig hjemmeside-løsning, online.at, adgang til at se alle ind- og udgående breve i de sager, somvirksomhederne har med Arbejdstilsynet.Arbejdstilsynet anvender også i vid udstrækning almindelig e-mail-kommunikation medvirksomheder til udveksling af oplysninger, som ikke er fortrolige eller følsommepersonoplysninger. Arbejdstilsynet har siden 2010 på tilsyn efterspurgt e-mailadresser fravirksomheder, som ønsker at kommunikere digitalt med Arbejdstilsynet med henblik på, attilsynskommunikationen i videste muligt omfang kan foregå digitalt.Der er endnu ikke taget stilling til, hvilke teknologiske løsninger og digitale kanaler, som er mesthensigtsmæssige til obligatorisk digital kommunikation på Arbejdstilsynets område.Forslaget indebærer, at der fastsættes regler om, at virksomheder og borgere, som i medfør af lovnr. 528 af 11. juni 2012 om Offentlig Digital Post og de administrative regler, der er udstedt imedfør af denne lov, godtgør at være fritaget for obligatorisk digital tilslutning til Digital Post, ogsåfritages for obligatorisk digital kommunikation i forhold til Arbejdstilsynet.Med forslagets§ 81 c, stk. 2,er der hjemmel til, at der i bekendtgørelsesform kan fastsættes kravom anvendelse af bestemte it-systemer og digitale formater, samt om brug af digital signatur ellerlign., som tjener som en sikring af, at anmeldelsen kommer fra rette afsender.Retsvirkningerne heraf vil være, at en anmeldelse, tilbagemelding eller lign., som ikke er modtagetdigitalt, ikke anses som modtaget i Arbejdstilsynet.Udenlandske virksomheder vil som udgangspunkt blive omfattet af pligten til obligatorisk digitalkommunikation til og fra Arbejdstilsynet om forhold omfattet af arbejdsmiljøloven, hvis de tekniskeløsninger giver mulighed herfor. Det skal dog være teknisk muligt for en udenlandsk virksomhed, atbenytte den tekniske løsning, som stilles til rådighed, før den kan gøres obligatorisk for dennegruppe virksomheder. Udenlandske virksomheder kan fx for tiden ikke selv få en dansk digitalsignatur. I de tilfælde, hvor der stilles krav om anvendelse af en dansk digital signatur, vil
11
udenlandske virksomheder således blive undtaget fra pligten til at kommunikere digitalt medArbejdstilsynet.Det følger af den foreslåede§ 81 b, stk. 3,at en meddelelse anses for at være kommet frem tiladressaten for meddelelsen, når den er tilgængelig for adressaten for meddelelsen, dvs. fra dettidspunkt, hvor adressaten har mulighed for at gøre sig bekendt med indholdet af meddelelsen. Deter således uden betydning, om eller hvornår adressaten gør sig bekendt med indholdet afmeddelelsen.En meddelelse vil normalt være tilgængelig for Arbejdstilsynet på det tidspunkt, hvorArbejdstilsynet kan behandle eller læse meddelelsen. Dette tidspunkt vil normalt blive registreretautomatisk i en modtagelsesanordning eller et datasystem. En meddelelse, der først er tilgængeligefter kl. 24.00, anses normalt først for modtaget den dag, meddelelsen er tilgængelig.Kan modtagelsestidspunktet for en digital meddelelse ikke fastlægges som følge af problemer medArbejdstilsynets it-system eller andre lignende problemer, må meddelelsen anses for at værekommet frem på det tidspunkt, hvor meddelelsen blev afsendt, hvis der kan fremskaffes pålideligeoplysninger om afsendelsestidspunktet. Det vil således ikke komme virksomheden til skade, atindberetningen m.v. modtages efter fristens udløb, hvis dette skyldes systemnedbrud hosArbejdstilsynet.Til § 2Til nr. 1Den foreslåede§ 24 a, stk. 1,er i første omgang møntet på Arbejdstilsynet og evt. andremyndigheder som kontrolmyndighed i deres kommunikation til og fra virksomheder som fxfabrikanter, importører og distributører uanset om de er fysiske eller juridiske personer.Bemyndigelsen forventes udnyttet til at udstede en bekendtgørelse om, at kommunikationvedrørende forhold omfattet af lov om indretning mv. af visse produkter mellemkontrolmyndigheden og virksomhederne skal foregå digitalt, når det er hensigtsmæssigt og denfornødne teknologi er til stede. Arbejdstilsynet er kontrolmyndighed efter lov om indretning mv. afvisse produkter, medmindre andet er bestemt.Efter lov om indretning m.v. af visse produkter kan kontrolmyndigheden træffe afgørelser samtafgive påbud, herunder markedsføringsforbud og andre forbud, og vejlede om forhold omfattet afloven. Virksomhederne skal desuden melde tilbage til kontrolmyndigheden, når virksomheden harfået en afgørelse.Endelig fremgår det af lov om indretning m.v. af visse produkter § 15, at enhver, som er pålagtpligter efter loven, efter anmodning skal give kontrolmyndigheden alle oplysninger, der ernødvendige for udøvelse af kontrollen.Der er endnu ikke taget stilling til, hvilke teknologiske løsninger og digitale kanaler, som er mesthensigtsmæssige til obligatorisk digital kommunikation på lovens område.Forslaget indebærer, at der fastsættes regler om, at virksomheder og borgere, som i medfør af lovnr. 528 af 11. juni 2012 om Offentlig Digital Post og de administrative regler, der er udstedt i
12
medfør af denne lov, godtgør at være fritaget for obligatorisk digital tilslutning til Digital Post, ogsåfritages for obligatorisk digital kommunikation i forhold til Arbejdstilsynet som kontrolmyndighed.Med forslagets§ 24 a, stk. 2,er der hjemmel til, at der i bekendtgørelsesform kan fastsættes kravom anvendelse af bestemte it-systemer og digitale formater, samt om brug af digital signatur ellerlign., som tjener som en sikring af, at meddelelsen kommer fra rette afsender.Retsvirkningerne heraf vil være, at en meddelelse, som ikke er modtaget digitalt, ikke anses sommodtaget i Arbejdstilsynet. Bemyndigelsen forventes udnyttet til at give mulighed for at kræve, aten virksomhed på nærmere definerede områder skal indsende oplysninger, herunder indgiveansøgning, via en selvbetjeningsløsning på en hjemmeside, som evt. kræver digital signatur/NemID.Udenlandske virksomheder vil som udgangspunkt også blive omfattet af pligten til obligatoriskdigital kommunikation til og fra kontrolmyndigheden om forhold omfattet af lov om indretningm.v. af visse produkter, hvis de tekniske løsninger giver mulighed herfor. Det skal dog væretekniske muligt fx for en udenlandsk virksomhed at benytte den tekniske løsning, som stilles tilrådighed, før den kan gøres obligatorisk for denne gruppe virksomheder. Udenlandskevirksomheder kan fx for tiden ikke selv få en dansk digital signatur. I de tilfælde, hvor der stilleskrav om anvendelse af en dansk digital signatur, vil udenlandske virksomheder således bliveundtaget fra pligten til at kommunikere digitalt.Det følger af den foreslåede§ 24 a, stk. 3,at en meddelelse anses for at være kommet frem tiladressaten for meddelelsen, når den er tilgængelig for adressaten for meddelelsen, dvs. fra dettidspunkt, hvor adressaten har mulighed for at gøre sig bekendt med indholdet af meddelelsen. Deter således uden betydning, om eller hvornår adressaten gør sig bekendt med indholdet afmeddelelsen.En meddelelse vil normalt være tilgængelig for kontrolmyndigheden på det tidspunkt, hvorkontrolmyndigheden kan behandle eller læse meddelelsen. Dette tidspunkt vil normalt bliveregistreret automatisk i en modtagelsesanordning eller et datasystem. En meddelelse, der først ertilgængelig efter kl. 24.00, anses normalt først for modtaget den dag, meddelelsen er tilgængelig.Kan modtagelsestidspunktet for en digital meddelelse ikke fastlægges som følge af problemer medkontrolmyndighedens it-system eller andre lignende problemer, må meddelelsen anses for at værekommet frem på det tidspunkt, hvor meddelelsen blev afsendt, hvis der kan fremskaffes pålideligeoplysninger om afsendelsestidspunktet. Det vil således ikke komme virksomheden til skade, atindberetningen m.v. modtages efter fristens udløb, hvis dette skyldes systemnedbrud hoskontrolmyndigheden.Til § 3Det foreslås i§ 3, stk.1,at loven træder i kraft den 1. april 2014.Forslaget til§ 3, stk. 2indebærer, at bekendtgørelser om anmeldelser af arbejdsulykker oganmeldelse af erhvervssygdomme udstedt i medfør af § 75, stk. 5 -7, forbliver gyldige, indtil de afandre årsager ophæves eller erstattes af regler udstedt i medfør af § 81 c.
13
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret§1LovforslagI lov om arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr.1072 af 7. september 2010, som ændret ved lovnr. 1538 af 21. december 2010, lov nr. 597 af14. juni 2011 og lov nr. 356 af 9. april 2013,,foretages følgende ændringer:
Bekendtgørelse af lov om arbejdsmiljø*)Herved bekendtgøres lov om arbejdsmiljø, jf.lovbekendtgørelse nr. 1072 af 7. september2010, som ændret ved lov nr. 1538 af 21.december 2010 og lov nr. 597 af 14. juni 2011.Kapitel 13Arbejdstilsynet§ 75.Beskæftigelsesministeren kan fastsætteregler om pligt til anmeldelse af arbejdsulykker,forgiftningstilfælde, erhvervssygdomme ogandre forhold af arbejdsmiljømæssig betydning.…..Stk. 5.Beskæftigelsesministeren kan fastsætteregler om, at anmeldelse efter stk. 1 ogunderretning efter stk. 4 skal ske digitalt, og atkommunikation mellem Arbejdstilsynet ogarbejdsgiveren, lægen eller tandlægen iforbindelse hermed skal foregå digitalt.Ministeren kan herunder fastsætte regler omdigital anmeldelse og underretning og omanvendelse af bestemte it-systemer, særligedigitale formater og digital signatur.
1.§ 75, stk. 5 ophæves
Stk. 6.Beskæftigelsesministeren kan fastsætte2.§ 75, stk. 6 ophævesregler om, at Arbejdstilsynet ellerArbejdsskadestyrelsen under ganske særligeomstændigheder kan undtage arbejdsgiveren,lægen eller tandlægen fra digital anmeldelse ogdigital kommunikation. Arbejdstilsynet træfferafgørelse om at undtage arbejdsgiveren fradigital anmeldelse af og digital kommunikationom arbejdsulykke, når anmeldelse alene er sendttil Arbejdstilsynet. Hvis anmeldelse afarbejdsulykke både er sendt tilArbejdsskadestyrelsen og til Arbejdstilsynet,træffes afgørelse af Arbejdsskadestyrelsen.Arbejdsskadestyrelsen træffer endvidereafgørelse om at undtage lægen eller tandlægenfra digital anmeldelse af og digitalkommunikation om erhvervssygdom, uanset om
14
anmeldelse er sendt til Arbejdsskadestyrelseneller til Arbejdstilsynet.Stk. 7. Beskæftigelsesministeren kan fastsætteregler om, at Arbejdstilsynet kan udstede vissetyper af dokumenter i forbindelse med denpågældende anmeldelse, jf. stk. 5 og 6, udenunderskrift eller med maskinelt gengivetunderskrift eller på tilsvarende måde, således atsådanne dokumenter i retlig henseendesidestilles med dokumenter med personligunderskrift. I de regler, der udstedes efter 1.pkt., kan det også fastsættes, at afgørelser, derudelukkende er truffet på grundlag afelektronisk databehandling, kan udstedes alenemed angivelse af Arbejdstilsynet som afsender.1..§ 75, stk. 7 ophæves
Efter § 81 b indsættes som nyt kapitel:”Kapitel 14 bObligatorisk digital kommunikation§ 81 c.Beskæftigelsesministeren kan fastsætteregler om, at skriftlig kommunikation omforhold, som er omfattet af denne lov, til og fraArbejdstilsynet skal foregå digitalt. Efterforhandling med den pågældende minister kantilsvarende regler fastsættes for andre offentligemyndigheder, som har opgaver efter denne lov.Stk. 2.Beskæftigelsesministeren kan fastsættenærmere regler om digital kommunikation,herunder om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater og digitalsignatur eller lignende.Stk. 3.En digital meddelelse anses for at værekommet frem, når den er tilgængelig for adres-saten for meddelelsen.
§2I lov nr. 155 af 20. februar 2013 om indretningm.v. af visse produkter foretages følgendeændringer:
Efter § 24 indsættes som nyt kapitel:
15
Kapitel 6 aObligatorisk digital kommunikation§ 24 a.Beskæftigelsesministeren kan fastsætteregler om, at skriftlig kommunikation omforhold, som er omfattet af denne lov, til og fraArbejdstilsynet som kontrolmyndighed skalforegå digitalt. Hvis andre offentligemyndigheder er kontrolmyndighed efter dennelov, kan tilsvarende regler fastsættes af denminister under hvem området henhører.Stk. 2.Beskæftigelsesministeren kan fastsættenærmere regler om digital kommunikation,herunder om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater og digitalsignatur eller lignende.Stk. 3.En digital meddelelse anses for at værekommet frem, når den er tilgængelig foradressaten for meddelelsen.
§3Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. april 2014.Stk. 2.Regler udstedt i medfør afarbejdsmiljølovens § 75, stk. 5-7, forbliver ikraft, indtil de ophæves eller erstattes af reglerudstedt i medfør af arbejdsmiljølovens § 81csom affatte ved denne lov § 1, nr. 2.
16