Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del Bilag 225
Offentligt
Klima
&
Beskæftigelse
Job
og
Uddannelse
til
Bæredygtighed
København
den
28.
april
2014
Notat
til
Folketingets
Beskæftigelsesudvalg
Billeder
på
en
grøn
beskæftigelsesindsats.
På
opfordring
fra
foreninger
bag
udtalelsen
”Tænk
klima
og
miljø
ind
i
beskæftigelsesindsatsen”,
bringes
her
eksempler,
der
har
til
formål
at
skabe
yderligere
billeder
på
en
grøn
beskæftigelsesindsats.
Eksempler
på
aktionslæring
I
tilknytning
til
Omstillingsagent-·‐kurserne
har
vi
en
omstillingsbutik1
hvor
virksomheder,
institutioner,
foreninger
og
lokalsamfund
kan
henvende
sig
som
”projektudbyder”,
med
det
formål
at
få
hjælp
til
undersøge
hvordan
de
kan
omstille
til
en
mere
bæredygtig
produktion,
organisation
eller
drift.
Her
følger
tre
eksempler:
1.Skolehaver
og
udeundervisning:
Osted
Fri-·‐
og
Efterskole
bød
i
dette
forår
ind
med
et
projekt
med
udgangspunkt
i
et
jordstykke
tilknyttet
til
skolen.
Formålet
var
at
udarbejde
materialer
der
kunne
kvalificere
skolens
beslutninger
og
implementering,
fx
design
af
skolehaver
og
udekøkkener,
læringsmetoder,
ressourcenetværk
m.m.
Målgruppe:
Faggrupper
der
er
relevant
at
knytte
til
eksisterende
Haver
til
Maver
projekter:
Lærere,
pædagoger,
sundhed
og
ernæring,
gartnere,
landmænd
og
jordbrugsakademikere.
Kurset
kan
også
ses
som
en
efteruddannelsesmulighed
for
arbejdspladser
der
benytter
jobrotationsordning.
2.Grøn
turisme
i
Lejre:
Udvikling
af
mulighederne
inden
for
grøn
turisme
med
udgangspunkt
i
de
muligheder
der
ligger
i
Den
Økologiske
Kommune.
Projektudbyder:
Lejre
Økologiske
Kommune.
Målgruppe:
Hvis
motivationen
er
tilstede
hos
den
enkelte
kursist,
kan
alle
faggrupper
være
relevante.
3.Omstilling
af
konventionel
byggevirksomhed:
Et
tømrerfirma
vil
gerne
omstille
til
bæredygtighed.
Hvad
er
mulighederne
i
forhold
til
valg
af
byggematerialer,
planlægning,
udførsel,
drift,
organisation
m.m.
Hvad
er
forretningsmulighederne?
Hvor
er
kunderne?
Projektudbyder:
Lille
tømrerfirma
i
København.
Målgruppe:
Håndværkere,
arkitekter,
bygningskonstruktører,
designere,
marketings-·‐
og
økonomiuddannede,
”kunder”
m.fl.
Hvor
foregår
undervisningen
Skolehaver
og
udeundervisning
kan
foregå
på
den
projektudbydende
skole.
Grøn
turisme
i
Lejre
og
omstilling
af
konventionel
byggevirksomhede
kan
foregå
mange
steder:
I
et
kommunalt
kulturhus,
hos
en
aktør
inden
for
grøn
turisme
/
byggeri,
i
et
lokalt
vækst-·‐
og
iværksætterhus
og/eller
på
en
uddannelses-·‐institution.
Har
kurset
fokus
på
industriel
økologi
/
industriel
symbiose,
forelægges
undervisning
til
det
industriområde
hvor
virksomheden
er
beliggende,
med
besøg
i
industrisymbiosen
i
Kalundborg2.
Hvad
vil
det
sige
at
de
lediges
ventetid
er
en
ressource
12
Omstillingsbutikken
er
inspireret
af
universiteternes
videnskabsbutikker.
Se
http://omstillingsagent.dk/omstillingsbutik.
http://www.dac.dk/da/dac-·‐cities/baeredygtige-·‐byer/alle-·‐cases/affald/kalundborg-·‐industriel-·‐symbiose-·‐-·‐-·‐affald-·‐som-·‐ressource/
1/2
Billeder
på
en
grøn
beskæftigelsesindsats
-·‐
Bilag
fra
Klima
og
Beskæftigelse.doc
Klima
&
Beskæftigelse
Job
og
Uddannelse
til
Bæredygtighed
1.Praktikerne
får
honoreret
refleksionsrum:
Da
store
dele
af
undervisningen
foregår
i
omstillingens
praksisfelt,
indkøbes
praktikerne
som
undervisere.
Mødet
med
kursisterne
giver
dem
en
honoreret
mulighed
for
at
reflektere
over
deres
egen
praksis,
hvilket
kan
føre
til
en
ny
og
forbedret
praksis.
2.Tværfaglige
projektopgaver:
I
forbindelse
med
projekterne
i
omstillingsbutikken
(se
eksempler
på
aktionslæring)
skal
kursisterne
lave
en
opgave
der
afleveres
til
projektudbyder.
Hvis
opgaven
er
kvalificeret
kan
projektudbyderen
bruge
opgavens
viden
og
mulige
innovation
i
den
videre
omstillingsproces.
I
forhold
til
jobskabelse,
er
det
i
denne
sammenhæng,
at
der
kan
skabes
et
muligt
jobmatch
mellem
ledige
og
virksomheder.
3.Skabe
konkret
omstilling:
Afhængig
af
hvordan
kurset
er
designet;
formål,
varighed
og
målgruppe,
kan
kursisterne
bidrage
til
at
skabe
noget
der
kan
være
til
gavn
for
samfundet.
Det
kan
være
i
et
bolig
område
hvor
man
designer
og
implementere
konkrete
tiltag.
Det
kan
være
inden
for
affaldshåndtering,
byhaver
eller
etablering
af
økolarier3
Eksempler
på
varighed,
målgruppe
og
aktiveringsforløb
Kun
fantasien
sætter
begrænsninger
i
forhold
den
rigdom
og
de
muligheder
der
forefindes
i
Danmark
og
EU
og
i
forhold
til
de
til
miljø-·‐
og
klimaudfordringer
vores
samfund
står
over
for.
Intelligente
designs
kan
gøre
at
en
grøn
beskæftigelsesindsats
både
bliver
til
gavn
for
samfundet,
miljøet
og
de
ledige.
1.Seks
ugers
selvvalgte
kurser
for
ledige:
Omstillingsagent,
Klima
&
Beskæftigelses
pilotprojekt
afviklet
i
2013,
er
et
eksempel
på
et
seksugers
kursus
for
ledige.
Kursusflyer
vedhæftes
som
bilag.
2.Tre
kurser
af
hver
tre
måneders
varighed:
Kursus
1
har
fokus
på
omstillingens
faglighed
og
udviklingspotentialer.
Der
er
tilknyttet
en
omstillingsbutik
til
kurset.
Antal
kursister:
20-·‐30.
Kursus
2:
12-·‐18
motiveret
kursister
fordyber
sig
i
design
og
metodeudvikling
i
forhold
til
større
projekter.
Kursus
3:
8-·‐10
udvalgte
kursister
har
fokus
på
innovation,
iværksættelse
og
virksomhedsdrift,
med
henblik
på
at
en
virksomhed
eller
jobskabende
initiativ.
3.Nyttejobs
der
kombinere
læring
og
samfundsmæssig
nytte:
Nyttejobs
kan
være
en
stor
ressource,
fx
som
et
26
ugers
kurser
med
fokus
på
at
skabe
konkret
omstilling
(se:
Hvad
vil
det
sige
at
de
lediges
ventetid
er
en
ressource,
pkt.
3).
Udover
den
nytte
som
de
ledige
kan
gøre
i
en
verden
der
kalder
på
bæredygtig
omstilling,
et
det
vores
erfaring
at
den
helhedsorienteret
tilgang
til
bæredygtighed
har
et
element
af
social
empowerment,
der
giver
kursisterne
impulser
til
at
mestre
deres
eget
liv
på
nye
og
konstruktive
måder.
Notatet
er
udarbejdet
af
Ditlev
Nissen.
Om
Klima
&
Beskæftigelse:
Er
en
almennyttig
forening.
Foreningens
hovedformål
er
at
fremme
og
forbinde
en
aktiv
beskæftigelsesindsats,
uddannelse
for
bæredygtig
udvikling,
og
initiativer,
der
skaber
bæredygtig
omstilling
og
grøn
jobskabelse
–
både
i
det
offentlige,
i
erhvervslivet
og
i
civilsamfundet.
Se:
http://omstillingsagent.dk/samarbejdspartnere/foreningen_bag
3
Eksperimentarier
med
bæredygtige
løsninger
henvendt
til
uddannelsesinstitutioner,
borgergrupper
og
turisme.
Tiltag
rettet
mod
heldagsskolen
vil
få
det
dobbelt
formål,
at
det
i
skabelsesprocessen
er
et
læringsrum
for
ledige
og
folk
i
jobrotation.
Derefter
overgår
det
til
læringsrum
for
børn
og
unge
under
uddannelse.
I
ferierne
kan
det
bruges
i
forhold
til
turisme.
Billeder
på
en
grøn
beskæftigelsesindsats
-·‐
Bilag
fra
Klima
og
Beskæftigelse.doc
2/2