Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del Bilag 224
Offentligt
1362382_0001.png
1362382_0002.png
1362382_0003.png
1362382_0004.png
1362382_0005.png
Europaudvalget og BeskæftigelsesudvalgetEU-konsulentenEU-note
Til:Dato:
Udvalgenes medlemmer28. april 2014
Revision af direktivet om arbejdsmarkedsrelaterede pensionskasser
SammenfatningKommissionen foreslår en revision af et EU-direktiv fra 2003 som opstillerregler for arbejdsmarkedspensioner og tilsyn med pensionskasserne.Kommissionen lægger op til at styrke medlemmerne af arbejdsmarkeds-pensioner mod risici, fjerne hindringer for levering af ydelser på tværs afEU’s grænser og forbedre pensionskassernes muligheder for at investerei finansielle aktiver med en langsigtet økonomisk profil.Fristen for at afgive en begrundet udtalelse til forslaget udløber den 24.maj 2014.
1/5
Kommissionen har den 27. marts fremsat et forslag til et direktiv, som opstiller1nye regler for arbejdsmarkedspensioner og tilsyn med pensionskasser . For-slaget lægger dermed op til en revision af det gældende EU-direktiv fra 2003.Forslaget er blandt de EU-lovgivningsforslag, som Folketingets Europaudvalgudvalgte fra Kommissionens arbejdsprogram for 2013 med henblik på at un-2dersøge, om de overholder nærhedsprincippet . Forslaget blev dog forsinketog er først fremsat i 2014.Forslaget er udvalgt til nærhedstjek som følge af, at det er et politisk væsent-ligt forslag på et område med delt kompetence mellem EU og medlemsstater-3ne . Folketinget har i alt 8 uger til at behandle forordningsforslaget fra detforeligger i alle sprogversioner. Folketinget skal have afsluttet sit nærhedstjekaf forslaget senest den 29. maj 2014.
Baggrunden for forslagetKommissionen indleder med at konstatere, at Europa er et aldrende samfund,og at det er nødvendigt at justere pensionssystemerne i EU for at sikre til-strækkelige, sikre og bæredygtige pensioner. Derfor ser den et behov for atændre det gældende direktiv fra 2003 om arbejdsmarkedsrelaterede pensi-4onskassers aktiviteter og tilsynet hermed .Ifølge Kommissionen er der for det første behov for højere standarder forledelse, der afspejler bedste praksis i EU-landene efter den økonomiske krise.Dette er nødvendigt for at beskytte medlemmer af pensionsordninger og pen-sionsmodtagere og fremme sikre udbud af pensionstjenesteydelser på tværsaf grænserne.For det andet er der efter Kommissionens opfattelse behov for en forenklingog større harmonisering af reglerne om arbejdsmarkedspensioner, så der erfærre krav, der overlapper hinanden, og færre besværlige procedurer i forbin-delse med grænseoverskridende aktiviteter.
12
3
4
KOM (2014) 167.Den samlede liste over forslag udtaget til nærhedskontrol i 2013 findes i EU-note af 6. februar2013.Proceduren for nærhedskontrollen er beskrevet i Europaudvalgets beretning af 9. april 2010 omFolketingets behandling af EU-sager i forbindelse med kontrollen af nærhedsprincippet i EU.Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/41/EF af 3. juni 2003 om arbejdsmarkedsrelate-rede pensionskassers aktiviteter og tilsynet hermed.
2/5
For det tredje er der ifølge Kommissionen i dag betydelige mangler i informa-tionerne til medlemmer af pensionsordninger og pensionsmodtagere i heleEU.Hvad er forslagets formål?Forslaget har derfor tre hovedmålsætninger, som er:at sikre, at medlemmer af pensionsordninger beskyttes passendemod risiciat drage nytte af alle fordelene ved det indre marked for arbejdsmar-kedsrelaterede pensionskasser ved at fjerne hindringer for levering afserviceydelser på tværs af EU’s grænserat forbedre arbejdsmarkedsrelaterede pensionskassers mulighederfor at investere i finansielle aktiver med en langsigtet økonomisk profilog dermed fremme finansieringen af væksten i realøkonomien.
Hvad ændrer forslaget ved de gældende regler?Det nuværende direktiv fra 2003 regulerer bl.a. betingelserne for at drive ar-bejdsmarkedsrelaterede pensionskasser, og indfører en fælles tilgang til regi-strering eller godkendelse, regler og procedurer, der skal følges, når arbejds-markedsrelaterede pensionskasser ønsker at tilbyde tjenesteydelser i andreEU-lande. Desuden indeholder direktivet kvantitative solvensregler (dvs. reg-ler om pensionskassers egenkapital mv.), investeringsregler baseret på for-sigtighedsprincippet, krav om effektiv ledelse, risikostyringskrav, informations-forpligtelser mv.Forslaget bygger videre på det eksisterende direktiv. Hvad angår de oplysnin-ger, der skal videregives af de arbejdsmarkedsrelaterede pensionskasser,indfører forslaget f.eks. enstandardiseret pensionsoversigtpå EU-plan.Således skal pensionskasserne en gang om året udlevere en pensionsover-sigt til hvert enkelt medlem af pensionskassen.Hvad angår effektiv ledelse af arbejdsmarkedsrelaterede pensionskasserindeholder forslaget meredetaljerede bestemmelser om egnethed og hæ-derlighed,om nøglefunktioner og om risikostyring.Forslaget indfører også regler, som skallette aktiviteter på tværs af græn-serne,dvs. nye bestemmelser om grænseoverskridende overførsler afpensionsordninger. Herefter skal EU-landene tillade, at pensionskasser, derer godkendt eller registreret på deres område, helt eller delvis overfører deres
3/5
pensionsordninger til modtagende pensionskpensionskasser godkendt eller registreret iandre EU-lande.Desuden ændres investeringsreglerinvesteringsreglerne, således at der skabes en større til-skyndelse til at investeringer tager hensyn til hensyn til spørgsmål vedrørendemiljø, klima, sociale forhold og corporate governancgovernance.
Arbejdsmarkedspensioner i Danmark og i EUDanmark er blandt de lande i EU, der benytter sig meget af arbejdsmarkeds-pensioner. Kommissionen anerkender da også, at arbejdsmarkedspensionerikke er lige udbredt i alle EU-lande, men at man forventer en gradvis stigninglande,af denne pensionsform frem mod 2046.
Arbejdsmarkedspensionernes akktuelle og forventede andel af pensionsfonde-ne i det samlede pensionssystem år 2046 versus 2006, oversigt for 16 EU-pensionssystem,5lande .
5
http://europa.eu/rapid/press-release_MEMOrelease_MEMO-14-239_en.htm
4/5
Overholder forslaget nærhedsprincippet?Det, som Folketinget skal tage stilling til i forbindelse med det planlagte nær-hedstjek af forslaget, er om de områder, der behandles i forslaget bedst regu-leres på EU-niveau eller på nationalt niveau.Ifølge Kommissionen selv overholder forslaget nærhedsprincippet. Kommissi-onen anfører således, at indsatsen på EU-plan på området vil give en ekstra-gevinst, fordi en indsats fra EU-landene side alene ikke vil:fjerne hindringer for arbejdsmarkedsrelaterede pensionskassers akti-viteter på tværs af grænserne,sikre et højere minimumsniveau for forbrugerbeskyttelse i EUmedføre stordriftsfordele, risikospredning og innovation, der er eniboende følgesvend til aktiviteter på tværs af grænserne,hindre regelarbitrage mellem sektorer for finansielle tjenesteydelser,hindre regelarbitrage mellem EU-landene ogtage hensyn til grænsearbejderes interesser.Kommissionen tilføjer i den forbindelse, at EU-landene med forslaget bevarerdet fulde ansvar for organiseringen af deres pensionssystemer, og at ændrin-gen heller ikke berører aspekter vedrørende de nationale social-, arbejdsmar-keds-, skatteregler eller aftaleretten.Forslagene er ligeledes udtaget til behandling af det finske parlament, dentyske forbundsdag, Sveriges Rigsdag, det spanske underhus, og begge kam-re i det hollandske parlament. Der foreligger endnu ingen oplysninger omresultaterne af behandlingen af forslagene i disse parlamenter.Udover nærhedstjekket har Folketinget også mulighed for – såvel inden for6som efter 8-ugers fristen for nærhedstjekket – at sende en udtalelse tilKommissionen om forslagets indhold. Det skal blot fremgå klart af Folketin-gets udtalelse, at bemærkningerne knytter sig til forslagets indhold og ikke tiloverholdelsen af nærhedsprincippet.
Med venlig hilsen
Thomas Fich(3611)
6
Jf. artikel 6 i protokollen om anvendelse af nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet.
5/5