Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del Bilag 218
Offentligt
1360985_0001.png
1360985_0002.png
1360985_0003.png
1360985_0004.png
1360985_0005.png
1360985_0006.png
1360985_0007.png
1360985_0008.png
1360985_0009.png
1360985_0010.png
1360985_0011.png
1360985_0012.png
1360985_0013.png
1360985_0014.png
1360985_0015.png
1360985_0016.png
1360985_0017.png
1360985_0018.png
1360985_0019.png
1360985_0020.png
1360985_0021.png
1360985_0022.png
1360985_0023.png
1360985_0024.png
1360985_0025.png
1360985_0026.png
1360985_0027.png
1360985_0028.png
Arbejdsmarkedspolitiskfornyelse- set ud fra forskerviden 2014
Henning JørgensenProfessor, Aalborg Universitet, CARMA[email protected],
Folketinget, Beskæftigelsesudvalget, 23.04.2014
Arbejdsmarkedspolitik (AMP)”flaskehalse”
EFTERSPØRGSEL
UDBUD
”marginalisering”2
Arbejdsmarkedspolitiske hensynProduktive kapaciteterEffektivisering af arbejdsmarkedet
VelfærdskapaciteterNye chancer, retfærdig behovsdækning
Evolutionære kapaciteterUdvikling af potentialer3
Reformbehov: Sigtelinjer nu og fremover
At undgåkvantitative ubalancer-flaskehalsberedskab, formidlingAt undgåuddannelsesmæssigeubalancer- opkvalificeringer, uddannelseAt undgågeografiskeubalancer- regionale og lokale indsatser
Og de tre typer af balancer hænger sammen!4
Indholdsforslag til vurdering
Godt med genindførsel af traditionelarbejdsformidling(sikre kvantitativ ogkvalitativ matchning)
Godt medfaste kontaktertil virksomhederne(information, sparring og service – men detkræver efteruddannelse af ansatte)Godt med systematisk analyse- ogprognosevirksomhed (+kreativ vidensbankfor arbejdsmarkedet)5
Velfærdsstaternes svar påarbejdsmarkedsudfordringerAnglo-saksisk verden:”flexibility”- markedskræfternes frie spil- lavproduktive jobs- working poor / ”poor welfare”
Kontinentaleuropa: ”security”----sociale rettigheder knyttet til beskæftigelsehøj jobbeskyttelseinterne arbejdsmarkederunderskud af servicejobs
Danmark:”flexicurity”6
”Flexicurity på dansk” i 2000´erne13 procent afarbejdsstyrken28 procent skifterafslutter VEUhvert årjob hvert år
20 procentberøres afledighedhvert år
Mobiltarbejdsmarked
VEU
Socialsikring11 procent iaktiv AMP hvertår
AktivAMP
Ændringer afbeskæftigelsespolitikken siden 2003
Fleksibiliteten– stadig rimelig stærkIndkomsttrygheden– føles delvist truetBeskæftigelsestrygheden– delvist truet
8
Dagpengeomlægning 2010
Forkortelse afdagpengelængden fra 4 til 2 årBegrænsninger i genoptræningsretten(krav om52 ugers heltidsbeskæftigelse inden for 3 år)Resulterer i nye krav til og pres på kommunaleindsatserSamfundsøkonomisk presses den indenlandskeefterspørgsel i bund, når lønmodtagere bliverskræmte som forbrugere9
Antal dagpengetimer pr. genoptjeningstime8,0
7,0
V
6,0
5,0Aksetitel
4,0
3,0
2,0
1,0
0,0SverigeDanmark i dagDanmark førdagpengereformSverige4,6Danmark i dag2,0Danmark før dagpengereform108,0
Antal dagpengetimer pr. genoptjeningstime
Reformer af beskæftigelsessystemetDet udskældte AF-system opløst+ kommunalisering(fra 1.8. 2009)+ afkorporativering(fra 2007)+ privatisering/outsourcing(”andre aktører” 2003)+New Public Management-styring+standardisering af visitation, metoder og redskaber
Indholdsreformer følges afstyringsreformerImplementeringsproblemernotorisk store:Tredobbelt aktivering (af ledige, frontmedarbejdere, system)Ledige behandlet ud fra ”skræmmeeffekter”Mistillid til de ansatte i fronten/sagsbehandlerneDelvis mistillid til kommunerneMåle- og styringskontrol centralt fra
Jobcentrene bliver nemt politiske kastebolde
Indholdsforslag til vurdering
Godt medmindre skræmmeeffekt – mereopkvalificeringSatsning påvarig beskæftigelsei stedet forkortsigtet ændring af forsørgelsesgrundlagMåle anderledesog langsigtet m.h.t. ”effekter”Mindre processtandadisering og bureaukratiopkvalificeret de ansattei systemet13
CARMA-undersøgelse af jobcentre:Vurdering af implementeringspraksis
Der er ikke én praksisDer er ikke én metodeDer er ikke én faglighed
Ingenrodfæstning af enfælles professionalisme-opfattelsepå tværs af jobcentre og grupper afansatteDer er behov for at behandle de ledige med ligeomtanke og respekt. Individuelt. Mere tillidsfuldtBehov for efter- og videreuddannelse af ansatte
Hvem er medarbejderne ifrontlinjen?UddannelseSocialrådgiverAndel af medarbejderne40 %
SocionomSocialformidlerTværfaglig dipl.udd.i beskæftigelseProfessions BA i off.administrationKontor uddannelsePædagogisk uddannelseVoksen / erhvervsvejlederAndet/ingen uddannelse
1%7%2%1%18 %7%6%18 %
Jobcenterpraksis og kvalificering
Flere jobcenterstrategier identificeret
Meget er ”hjemmestrikket” i jobcentrene
Borgerne mødes med forskelligartede forventningerog handlekravEn faglig praksis uden fast teori og metodeBehov for en ny ”beskæftigelsesfaglighed”(CARMA-forslag om ny uddannelse:viden, færdigheder, kompetencer)16
Konsekvenser af manglendeinteressentinddragelse
Individniveau: øgede spændinger- mellem standardisering og behovstilpasning
Kollektivt niveau: nedbygning af politikevne-----nedsat koordinationsevne i systemetfaldende engagement fra aktørsidenedsat nærhed til arbejdsmarkedetøgede transaktionsomkostningerøgede spændinger og flere ”sager”
17
Indholdsskift i ledighedsindsatserPassivSocial sikringPassiv indkomstsikring
AktivSocial integrationSocial disciplineringForbedre erhvervs-og arbejdsevnenSkærpe incitamenterne tilat arbejde
Problem =manglende indkomst
Problem =Problem =manglende kvalifikationermanglende motivation
1970-80´erne
90´erne
00-10´erne
Konjunkturarbejdsløshed(uforskyldt arbejdsløshed)
StrukturarbejdsløshedArbejdsudbud(selvforskyldt ledighed)Beskæftigelsespolitik
AMP / socialpolitik
Aktivering og uddannelse 1981-2012(fuld-tidspersoner)60000400000
35000050000300000
A40000kive30000rede20000
ar250000bej200000dsl150000øse100000
1000050000
0
0
2004
2009
1981
1982
1983
1984
1985
1986
1987
1988
1989
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2005
2006
2007
2008
2010
Work-oriented
Education
Full time unemployed
2011
19
Nye reformbehov: indhold og styring
Ikke kun et nyt,positivt motiverendeaktiveringssystem(=AMP – ikke socialpolitik)Ikke kun mereprofessionaliseretsystem
Ikke kun øget satsning pårelevant uddannelseIkke kun enstyringsreformog bedrerådgivningMEN: enny aktiv arbejdsmarkedspolitik– der også erkonjunkturtilpasset
20
Økonomiskaktivitetflaskehals-beredskabbeskæftigelsessikring
VEU / AMUjobrotationjobskabelseuddannelsesocialøkonomiske virksomheder
kombinerede AM-,uddannelses- ogerhvervspolitiskeinitiativerjobrotation
jobskabelse
tid
Docering af indsatser efter konjunktursituation
Principper for organiseringDet samlede arbejds-markeds funktions-dygtighed
globaltperspektiv
funktioneltfunktionelorganiseringBred velfærdsmæssigPolitiske beslutninger
geografisk
lokalt
Detregionale/kommunaleområdes situation22
Det regionale samarbejdeMellem uddannelse, beskæftigelse og erhvervTværgåendeArbejdsmarkedsråd ogjobcentreVEU-centre oguddannelsesinstitutionerArbejdsløshedskasser
Kompetence-forsyningVækst oginnovationVækstforum ogRegionsrådLokal og regionalerhvervsserviceenheder
23
Uddannelse –vanskelig institutionalisering
Beskæftigelsessystemet har neddroslet brug afuddannelse i aktivering (94jobcentre)VEU er blevet indrettet ”efterspørgselsstyret” - Skolerneopererer mere som ”butik” end som del afoffentlig politikAMU indkapslet i13 VEU-Centre(som sideaktivitet)6 vækstforakører og prioriterer forskelligt
24
Behov på aktørsiden for
Samtænkning(fælles forståelser)
Samordning(koordinere adfærd)Samarbejde(kooperation)
25
Styringsforslag til vurdering:Forvaltningsstyring på tværs - funktionelle hensynmedcentrum iregionaltafgrænsede enhederKommunale jobcentre til implementering (men færre)Opret 1 centralt og 8 regionale ”Vækst-ogarbejdsmarkedsråd”(repræsentation fra arbejdsmarkedetsparter, kommuner, uddannelse og erhvervsfora)(C. Koch-udvalget: ”TAR”)+ ”cash” og kompetencer, eget sekretariatFå aktiviteter, styring og finansiering til at hænge sammen(det gør de ikke i dag – kommunekassen nogle gangevigtigere end arbejdsmarkedspolitiske hensyn)26
ArbejdsmarkedspolitikkensfunktionerNiveauStrategisk
AMP
IndholdIndsatsbegrun-delser
Taktisk
Planlægningog koordinering
Opera-tionelt
Indsats
Funktioner
27
”Forlover man sig medtiden, bliver man hurtigtenke”(Søren Kierkegaard)
28