Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del Bilag 198
Offentligt
1352933_0001.png
1352933_0002.png
1352933_0003.png
1352933_0004.png
Beskæftigelsesminister Mette FrederiksenogFolketingets beskæftigelsesudvalg
Reform af sygedagpengeloven – Sygedagpengelovens § 7 omuarbejdsdygtighedFOAs foretræde for Beskæftigelsesudvalget den 9. april 2014Som optakt til FOAs foretræde for Beskæftigelsesudvalget den 9. april2014 ønsker FOA at gøre både beskæftigelsesministeren og beskæftbeskæfti-gelsesudvalget opmærksom på en særlig problemstilling i sygedagpesygedagpen-gelovens § 7, som bør ændres i forbindelse med det kommende lolov-forslag til ændring af sygedagpengeloven.Ifølge sygedagpengelovens § 7 er det kommunen, der beslutter, omman er syg.Dette indebærer, at det alene er kommunen, der skønner og afgør, ompersonen er uarbejdsdygtig eller ej. Problemer opstår, når den sygdsdygtigsyge-meldte på trods af kommunens vurdering ikke kan genoptage arbejdeteller stille sig til rådighed i a--kassen og ender uden forsørgelse.Ifølge det kommende lovforslag til reform af sygedagpengeloven forfore-slås endvidere, at § 7 også skal gælde for personer i afklaringsforløb,hvilket forventeligt vil medføre, at flere afklaringsforløb ikke vil kunnegennemføres eller færdiggøres, når arbejdsevnen gradvist forbedres.FOA er enig i, at man ikke skal have sygedagpesygedagpenge, hvis man er raskog kan stille sig til rådighed for arbejdsmarkedet. Men blandt FOAsmedlemmer er der mange, der får standset sygedagpenge, selv om deikke er raske.FOAs undersøgelse af § 7En spørgeskemaundersøgelse foretaget blandt FOAs afdelinger viser,hvor mange medlemmer, der har mistet retten til sygedagpenge medbaggrund i sygedagpengelovens § 7. En opgørelse på baggrund af 21
Dato:
01.04.2014Sagsnummer:
13/205924Ref.:
ms/andp
FOAStaunings Plads 1-31790 København VTelefonTelefaxKontonr.4697 26264697 23005301-0476807
E-mail[email protected][email protected]www.foa.dk
-2-
besvarede spørgeskemaer viser, at 55 medlemmer har fået standsetsygedagpenge efter § 7. Kun 20 kan stille sig til rådrådighed og få dag-penge fra a-kassen. Andre 20 kan få kontanthjælp og de resterende 15kassen.kan ikke få kontanthjælp og er derfor overladt til selvforsørgelse, selvom de stadigvæk er syge. Opgørelsen bygger alene på optælling i mmå-nederne januar og februar 2014. A kun 20 ud af 55 kan stille sig til rå-Atå-dighed i a-kassen og resten enten modtager kontanthjælp eller er sel v-kassenselv-forsørgende, er alarmerende i forhold til, at kommunerne har vurderet,at de ikke er uarbejdsdygtige. Det skal understreges, at undersøgelsenalene bygger på de medlemmer, der har søgt vejledning i fagforenifagforenin-gen, hvorfor det reelle antal uden tvivl er langt højere.Rigsrevisionens rapportKommunerne har en økonomisk interesse i at standse sygedagpengeneså tidligt som muligt. Dette strider mod sygedagpengelovens § 1, hvorsygedagpengelovensformålet med loven er ”at medvirke til at den sygemeldte genvinder sinarbejdsevne og vender tilbage til arbejdsmarkedet så hurtigt som mmu-ligt og at understøtte samarbejdet mellem kommuner, virksomhederog andre relevante aktører for at nedbringe og forebygge sygefravær”.Det er FOAs erfaring, at kommunerne fortolker sygedagpengelovens §7 til egen økonomisk fordel. Denne erfaring har Rigsrevisionen bekræbekræf-tet i ”Beretning til Statsrevisorerne om indsatsen for at få sygemeldtetilbage til arbejde, februar 2014”. Rigsrevisionens undersøgelse harilbla. vist følgende:”Kommunens mål for sygedagpengeindsatsen fokuserer i oveover-vejende grad på at reducere den gennemsnitlige varighed ogantallet af sygedagpengesager. 39 % af kommunerne har opsti l-opstil-let mål om at øge andelen af sygedagpengemodtagere, der erkommet i arbejdeKommunerne har i nogen grad opstillet mål for at øge antallet afsygemeldte, der gradvist vender tilbage til arbejdet.Kommunernes mål er primært baseret på forhold, der har økøko-nomisk betydning for kommunerne, og i mindre grad på den be-be-skæftigelsesrettede effekt af sygedagpengeindsatsen”(Rapporten side 14)
-3-
Ministeren har vist interesseEt typisk eksempel fra FOA er medlemmer, som under sygdom bliverarbejdsprøvet for at afklare arbejdsevnen. Det kan være en sosusosu-hjælper, som pga. nedslidning ikke længere kan arbejde i hjemmeplhjemmeple-jen. Hun bliver afprøvet på et andet arbejdsområde, hvor hun kommerop på kun at kunne klare 15 timers arbejde. Alligevel skønner kommkommu-nen, at hun ikke er fuldt uarbejdsdygtig, da kommunen mener, hun vilkunne påtage sig lettere arbejde med de rette skånehensyn f.eks. sombogopsætter, i et call-center eller ved en reception, uanset om hun harcenterkvalifikationer til jobbene eller om disse job eksisterer. SygedagSygedagpenge-ne stopper iht. § 7, selv om hun ikke kan stille sig til rådighed for aar-bejdsmarkedet. Hun kan ikke få kontanthjælp pga. ægtefællens inind-tægt.Problemstillingen er rejst for beskæftigelsesministeren – seS 51ogS49.Ministeren har i S 51 udtalt, at”Hvis spørgeren har kendskab til til-.l-fælde, der forekommer uforståelige eller urimelig så vil jeg gerneurimelige,modtage oplysninger herom. Det ligger mig meget på sinde, at borgeborger-ne ikke kommer i klemme i systemet”FOAs nævnte eksempel dokumenterer, at mange kommer i klemme ogat der er behov for at politikerne handler på problemet.Under FOAs foretræde deltager Charlotte Sternbo, der er medlem afretrædeFOA. Hun er 34 år, lider af sklerose. Hendes sygedagpenge blev stanstand-set iht. § 7, selv om hun under arbejdsprøvning kun kom op på en uglt.arbejdstid på 12 – 14 timer. Hun kan ikke stille sig til rådighe og fårådigheddagpenge fra a-kassen.FOA foreslårVi mener, at lovgivernes opgave og ansvar er at sikre, at kommunerneikke misbruger reglerne af hensyn til kommunernes økonomi. Derforbør § 7 udformes på en sådan måde, at den for det første ikke gælderfor personer i afklaringsforløb og dernæst, at den kun kan anvendes ionerforhold til sygedagpenge, såfremt den sygemeldte kan stille sig til rrå-dighed for arbejdsmarkedet og modtage dagpenge fra aa-kassen. Derbør være en overensstemmelse mellem uarbejdsdygtighedsbegrebet oguarbejdsdygtighedsbegrebetrådighedsbegrebet i de to love.
-4-
Herved sikres borgeren mod kommunernes økonomiske tænkning.Der henvises endvidere til LO og FTF høringsvar til sygedagpengersygedagpengere-formen af 24. marts 2014, hvor det foreslås at iværksætte en undersø-undersø-gelse af kommunernes skønsmæssige fortolkninger af § 7. Herunder enkønsmæssigeafdækning af på hvilket tidspunkt i sygeforløbet § 7 anvendes, hvilkenforsørgerydelse den sygemeldte har efter ophør efter § 7, hvilke borge-borge-re, der rammes af § 7, om § 7 særligt anvendes for faglæfaglær-te/ufaglærte, lang eller kortuddannedes m.m.,
Med venlig hilsenMona StriibNæstformand i FOA – Fag og Arbejde