Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del Bilag 176
Offentligt
1342210_0001.png
Sammenslutningen af Unge Med Handicap (SUMH), deputation i Beskæftigelsesudvalget, februar 2014
3 forslag til BeskæftigelsesudvalgetBegynd indsatsen allerede under uddannelsenDet er afgørende at nyuddannede med handicap er arbejdsmarkedsparate og attraktive for arbejdsmarkedetallerede når de færdiggør en kompetencegivende uddannelse. At være arbejdsmarkedsparat og attraktivbetyder i denne sammenhæng, at man er afklaret omkring sit handicap, at man kender til dekompenserende støtteordninger som man har brug for, og at man har prøvet sig selv og sine kompetenceraf på arbejdsmarkedet i forbindelse med studiejob eller praktik.Derfor stiller SUMH følgende tre forslag til en ny beskæftigelsesreform. Et nytænkende princip i samtligeforslag er, at jobcentrene skal på banen allerede før den unge bliver ledig, således at unødig ledighedforebygges. Desuden lægger SUMH vægt på, at opgaven først og fremmest er personens eget ansvar – menat nedenstående indsatser skal betragtes som en mulighed, den enkelte kan benytte sig af efter eget ønske.
Forslag #1: Hjælp til praktik og studiejobRapporten ”Fra uddannelse til arbejdsmarked – en undersøgelse af muligheder og barrierer for nyuddannedemed handicap” viser, at praktik eller studiejob er afgørende for, hvor hurtigt man kommer i beskæftigelseefter endt uddannelse, når man har et handicap. Udfordringen er derfor størst ved de lange videregåendeuddannelser, hvor man ikke nødvendigvis skal i praktik som en del af uddannelsesforløbet, men det kanogså være særligt svært at finde en praktikplads på kortere uddannelser og erhvervsuddannelser, når manhar et handicap.Derfor foreslår SUMH, at det bliver en opgave for jobcentrene at støtte studerende i at finde et relevantstudiejob eller praktikplads. Denne opgave skal løses i et samarbejde mellem uddannelsesinstitutionenspraktik- og karrierevejledning, som kender uddannelseskonteksten, og jobcentret, som kender vejene tilbeskæftigelse samt de kompenserende støtteordninger.
Forslag #2: Tidligst mulig afklaringRapporten viser desuden, at afklaringsforløb omkring kompenserende støtteordninger og særligt fleksjobkan være langtrukne og dermed øge risikoen for langtidsledighed. Derfor foreslår SUMH, at det bliver muligtfor jobcentrene at påbegynde afklaring og dokumentation af funktionsevne allerede under uddannelsen forstuderende, der eksempelvis er i praktik, sådan at kompensationen kan bevilges umiddelbart efter endtuddannelse. Målgruppen for denne indsats kan eksempelvis afgrænses til de studerende, som modtagerhandicaptillæg eller specialpædagogisk støtte under uddannelsen.
Forslag #3: Viden ud til studerendeHvis vi ønsker, at flest mulige studerende og nyuddannede med handicap skal klare sig selv i forhold tilopgaven med at blive arbejdsmarkedsparat og attraktiv, er det desuden vigtigt at de understøttes med lettilgængelig information om kompenserende ordninger og øvrig relevant viden omkring arbejdsmarkedet.Dette kan eksempelvis ske via en proaktiv og direkte oplysningsindsats overfor studerende, som modtagerhandicaptillæg eller specialpædagogisk støtte. Det kan også ske via oprettelsen af et videnscenter målrettetstuderende med handicap, sådan at de studerende selv har mulighed for at opsøge viden og dermed tagesagen i egen hånd. Videnscentret kan eventuelt også målrettes uddannelsesinstitutioner og jobcentre iforhold til deres indsats med at oplyse studerende.