Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del Bilag 158
Offentligt
1335074_0001.png
1335074_0002.png
NOTAT
Viden omsocialt bedrageri og fejludbetalingerFebruar 2014
Siden 2011 er det forsøgt at indkredse omfanget og karakteren af socialt bedrageriog fejludbetalinger af sociale ydelser igennem forskellige analysearbejder.De mest centrale rapporter refereres kort i det følgende.Det er ikke muligt at opgøre det samlede omfang af socialt bedrageri ogfejludbetalinger af sociale ydelser, og det er derfor heller ikke muligt at vurdere,hvorvidt der er sket en ændring i det samlede omfang over tid.

Socialt bedrageri. Et litteraturstudie (SFI, 2011)

På baggrund af finanslovsaftalen for 2011, gennemførte SFI i 2011 en udredning afden eksisterende viden om omfanget af socialt bedrageri og fejludbetalinger. Påbaggrund af et litteraturstudie redegører SFI i rapporten for, hvilken viden derfindes om socialt bedrageri og fejludbetalinger i andre lande. Blandt andetbeskrives hvilke forskellige undersøgelsesmetoder hhv. England og Sverige brugertil at estimere omfanget af socialt bedrageri. Hvis man overfører de samledeprocentsatser for fejl og socialt bedrageri fra England og Sverige til en dansksammenhæng, svarer det til, at der i Danmark overudbetales sociale ydelser formellem 5 og 10 mia. kr. om året, svarende til 2-4 pct. af de sociale ydelser. SFIbemærker i rapporten, at man ikke ved, om det er realistisk at overføre de engelskeog svenske vurderinger til danske forhold.

Socialt bedrageri i Danmark: Omfang, adfærd og holdninger

(KMD Analyse, 2011)

I 2011 udgav KMD Analyse en rapport, som beskriver en analyse om omfanget afsocialt bedrageri i Danmark på baggrund af en spørgeskemaundersøgelse blandt deansvarlige for kommunernes kontrolenheder og en spørgeskemaundersøgelse omdanskernes holdning til socialt bedrageri.KMD Analyse estimerer i rapporten, at der i Danmark begås socialt bedrageri formellem 7 og 12 mia. kr. om året, svarende til 3-5 pct. af de sociale ydelser. KMDbemærker i rapporten, at estimatet er et skøn forbundet med usikkerhed.

Analysearbejde i regi af det tværministerielle samarbejde om effektiv

sagsbehandling og kontrol under Digitaliseringsstyrelsen

I det tværministerielle samarbejde under Finansministeriet er der blevet udarbejdetrelevante analyser om omfang og kilder til snyd og fejludbetalinger. Herunderrapporten ”Analyse af socialt snyd og fejludbetalinger” fra 2012 og rapporten”Effektiv sagsbehandling og kontrol” fra 2013

Analyse af socialt snyd og fejludbetalinger (Deloitte, 2012)

I rapporten præsenteres resultaterne af en analyse gennemført af DeloitteConsulting. Som en del af analysen har Deloitte gennemgået over 500 sager på femudvalgte ydelsesområder med det formål at belyse årsagerne til, at kommunernerejser tilbagebetalingskrav. Rapporten konkluderer bl.a., at der er et betydeligtpotentiale for at optimere de løbende sagsbehandlingsprocesser og sikre en mereeffektiv kontrol af sager om socialt snyd.

Effektiv sagsbehandling og kontrol (Deloitte, 2013)

På baggrund af ovennævnte ”Analyse af socialt snyd og fejludbetalinger” fra 2012opstiller rapporten en række forslag til løsningsinitiativer. Herunder bl.a.automatisering af sagsbehandling på ydelsesområdet, forebyggelse via digitalealarmklokker (advis’er) og opfølgende kontrol. I rapporten beregnes bl.a. etøkonomisk potentiale på ca. 1 mia. kr. ved stop af fejludbetalinger på baggrund afadvis’er og ved udbredelse af god praksis fra de bedste kommuner. Potentialet erdog behæftet med stor usikkerhed.
2