somhed, uden at der indgås en arbejdskontrakt med brugervirksomheden. Den erkendetegnet ved, at udstationeringen af arbejdstageren i værtsmedlemsstaten udgørselve formålet med den tjenesteydelse, som den tjenesteydende virksomhed udfø-rer, og at arbejdstageren udfører opgaverne under brugervirksomhedens kontrol ogledelse.I den beskrevne situation stilles der som udgangspunkt også efter dansk ret kravom opholds- og arbejdstilladelse, jf. herved udlændingelovens § 9 a. Det følger afudlændingelovens § 59, stk. 4, at den, som beskæftiger en udlænding uden fornø-den arbejdstilladelse eller i strid med de for en arbejdstilladelse fastsatte betingel-ser, straffes med bøde eller fængsel. Efter dansk ret vil en virksomhed således kun-ne idømmes straf, hvis virksomheden som BIS har vikarer, der er tredjelandsstats-borgere, udstationeret fra en virksomhed hjemmehørende i en anden medlemsstat,hvis vikarerne ikke har arbejdstilladelse i Danmark. En opdragsgiver som Essentvil derimod ikke efter dansk ret ifalde straf for, at en underentreprenør som BIS harudstationerede vikarer, der er tredjelandsstatsborgere, ansat uden de fornødne ar-bejdstilladelser.3. EU-Domstolens retspraksis
I de forenede sagerC-307/09-C-309/09, Vicoplus m.fl.
behandlede EU-Domstolenspørgsmålet om krav om arbejdstilladelse i forbindelse med udstationering af vika-rer som omhandlet i udstationeringsdirektivets artikel 1, stk. 3, litra c.EU-Domstolen nåede frem til, at det ikke er i strid med TEUF artikel 56 og 57, atder over for EU-statsborgere, som er omfattet af en overgangsordning, der vedrørerden fri bevægelighed for arbejdskraft, stilles betingelse om arbejdstilladelse i de til-fælde, der er omhandlet af udstationeringsdirektivets artikel 1, stk. 3, litra c.EU-Domstolen har i sin retspraksis imidlertid ikke direkte taget stilling til spørgs-målet om krav om arbejdstilladelse i forbindelse med udstationering aftredjelands-statsborgeresom vikarer, menEU-Domstolen har i en række domme generelt tagetstilling til spørgsmålet om udstationering af tredjelandsstatsborgere.I sagenC-445/03, Kommissionen mod Luxembourg
anfører EU-Domstolen såle-des i præmis 39:”39. Domstolen har imidlertid allerede fastslået, at en medlemsstat kan kontrolle-re, at en virksomhed, der er etableret i en anden medlemsstat, og som på medlems-statens område udstationerer arbejdstagere fra et tredjeland, ikke benytter sig afden frie udveksling af tjenesteydelser med et andet formål end at udføre den på-gældende ydelse, f.eks. i form af, at den medbringer sit personale med henblik på atformidle beskæftigelse eller stille arbejdstagerne til rådighed for andre (jf. RushPortuguesa-dommen, præmis 17).”I sin afgørelse i sagenC-43/93�Vander Elst
fastslog EU-Domstolen, at i tilfælde,hvor en virksomhed er etableret i en medlemsstat og leverer tjenesteydelser i enanden medlemsstat, kan virksomheden udstationere tredjelandsstatsborgere, derlovligt og fast er beskæftiget i den pågældende virksomhed, for den periode, somtjenesteydelsen skal udføres i, uden at den modtagende medlemsstat kan kræve ar-bejdstilladelse.