Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del Bilag 152
Offentligt
1334141_0001.png
1334141_0002.png
1334141_0003.png
1334141_0004.png
1334141_0005.png
1334141_0006.png
1334141_0007.png
NOTAT
Revideret grund- og nærhedsnotat til FolketingetsEuropaudvalg vedr. EU-Kommissionens forslag til enrådshenstilling om en kvalitetsramme forpraktikophold (traineeship)
27. januar 2014J.nr. 2013-8911JAIC/bik

Kommissions forslag til Rådets henstilling om en kvalitetsramme for

praktikophold – KOM(2013) 857 endelig

1. Resumé

Målet med dette forslag til Rådets henstilling er at sikre,atpraktikophold(traineeship) effektivt sikrer en lettere overgang fra uddannelse tilarbejde og dermed forbedrer de unges beskæftigelsesegnethed. Forslagetindeholder retningslinjer, der kan sikre læringsindhold af høj kvalitet og bedrearbejdsvilkår. Det beskriver desuden, hvordan Kommissionen vil støttemedlemsstaternes indsats via EU's strukturfonde, udveksling af god praksis ogovervågning. Forslaget omfatter såkaldte "praktikophold på det frie marked", dvs.praktikophold aftalt mellem en praktikant og en udbyder af praktikophold(erhvervslivet, almennyttige organisationer eller offentlige myndigheder) udenmedvirken af en tredjepart, som generelt gennemføres efter afslutning af studierog/eller som led i jobsøgning.Forslaget vurderes ikke at give anledning til ændringer i gældende dansklovgivning.

2. Baggrund

Kommissionen har ved KOM(2013) 857 af 4. december 2013 fremsendt forslag tilRådets Henstilling om en kvalitetsramme for praktikophold.Forslaget er oversendttil Rådet den 9. december 2013 i dansk sprogversion. Forslaget er fremsat medhjemmel i TEUF artikel 153, 166 og 292.I december 2012 præsenterede Kommissionen Ungdomsbeskæftigelsespakken1,som bl.a. omfattede høring af arbejdsmarkedets parter om en kvalitetsramme forpraktikophold2. Kommissionens høringer3kortlagde ligesom flere undersøgelser enrække problemer i forbindelse med brug af praktikophold i EU. Særligt to områderfremhæves:Utilstrækkeligt læringsindhold (dvs. praktikanter anmodes om at udføreunderordnede opgaver) ogUacceptable arbejdsvilkår (lange arbejdstider, utilfredsstillende dækning forsundheds- og sikkerhedsrisici og erhvervsbetingede risici, ringe eller ingenløn/godtgørelse, uklar retssituation, forlænget varighed osv.).
12
Kom(2012) 727 endelig af 5.12.2012.Kom(2012) 728 endelig af 5.12.2012.3SWD(2012) 407 endelig af 5.12.2012
Desuden fremhæves det forhold, at mange ulønnede eller dårligt lønnedepraktikophold kan være et problem i forhold til lige adgang til arbejdsmarkedet ogdesuden skabe en tendens til at erstatte lønnede arbejdstagere med praktikanter.Endvidere får praktikanterne sommetider ikke klar besked på, om de vil få løn ellergodtgørelse, eller besked om centrale arbejdsvilkår som fx syge- ogulykkesforsikring og ret til ferie. Større gennemsigtighed med hensyn tillæringsindhold og arbejdsvilkår i forbindelse med praktikophold vil føre til et mereeffektivt arbejdsmarked.Den lovgivningsmæssige ramme varierer meget, både hvad angår de forskelligeformer for praktikophold og på tværs af medlemsstaterne. Visse medlemsstater haringen retlig definition af praktikophold. Da der på nuværende tidspunkt ikke findesfælles regler og kvalitetskriterier generelt, kan en fælles forståelse – efterKommissionens vurdering – af praktikophold og mindstestandarder bidrage til atunderstøtte medlemsstaternes politikker og regler.Som reaktion på den meget høje ungdomsarbejdsløshed i flere medlemsstater ogfor at følge op på tidligere forpligtelser fremsatte Kommissionen et forslag til enhenstilling om oprettelsen af en ungdomsgaranti4, som Rådet vedtog den 22. april2013. I henstillingen opfordres medlemsstaterne til at sikre, at alle unge i alderenop til 25 år modtager et kvalitetstilbud om beskæftigelse, videreuddannelse, enlærlingeuddannelse eller et praktikophold, senest fire måneder efter at de er blevetarbejdsløse eller har forladt det formelle uddannelsessystem. Kvalitetskrav forpraktikophold ses som afgørende for en effektiv gennemførelse af henstillingen.

3. Formål og indhold

Forslaget til Rådshenstilling skal sikre, at praktikophold giver en lettere overgangfra uddannelse til arbejde og dermed gøre unge bedre egnet til beskæftigelse.Kommissionen foreslår, at Rådet henstiller til medlemsstaterne:1) At forbedre kvaliteten af praktikophold på det frie marked, navnlig hvadangårlæringsindhold og arbejdsvilkår, med henblik på at lette overgangenfor unge frauddannelse til arbejdsliv ved i deres lovgivning eller nationalepraksis at vedtagefølgende principper for en kvalitetsramme forpraktikophold:Indgåelse af en skriftlig praktikaftale2) At kræve, at praktikophold baseres på en skriftlig aftale indgået forud forpraktikopholdet mellem praktikanten og praktikudbyderen.3) At sikre, at praktikaftaler omfatter læringsmål, arbejdsvilkår, angivelse af,ompraktikopholdet er lønnet eller om der ydes godtgørelse til praktikantenafpraktikudbyderen, parternes rettigheder og forpligtelser i henhold tilgældende EUlovgivningog national lovgivning samt varigheden afopholdet, jf. henstilling 4-12.Læringsmål
4
KOM(2012) 729 endelig af 5.12.2012
2
4) At fremme bedste praksis med hensyn til læringsmål for at hjælpe ungemed aterhverve praktisk erfaring og relevante færdigheder; de opgaver,som praktikantentildeles, bør bidrage til at nå disse mål.5) At opfordre praktikudbydere til at udpege en mentor for praktikanter, derkan vejledepraktikanten om de opgaver, der skal udføres, og overvågepraktikantens fremskridt.Arbejdsvilkår6) At sikre, at praktikanternes rettigheder i henhold til gældende EU-lovgivning ognational lovgivning samt deres arbejdsvilkår, herundergældende grænser for denmaksimale ugentlige arbejdstid, mindstekrav tildaglig og ugentlig hviletid ogmindstekrav vedrørende ret til ferie,overholdes.7) At kræve, at praktikudbydere præciserer, hvorledes praktikanten er dækketmedhensyn til syge- og ulykkesforsikring samt sygefravær.8) At sikre, at praktikaftalen gør det klart, om praktikopholdet et lønnet ellerom derydes godtgørelse, og hvis det er tilfældet, lønnens og/ellergodtgørelsens størrelse.Rettigheder og pligter9) At sikre, at praktikaftalen fastsætter praktikantens og praktikudbyderensrettighederog forpligtelser, herunder evt. praktikudbyderens politikker omfortrolighed ogintellektuelle ejendomsrettigheder.Rimelig varighed10) At sikre en rimelig varighed af praktikophold, der som hovedregel ikkeoverstigerseks måneder, undtagen i tilfælde, hvor en længere varighed erbegrundet, fx interne uddannelsesprogrammer for ansættelse ellerpraktikophold, der gennemføres ien anden medlemsstat.11) At præcisere, under hvilke omstændigheder og på hvilke betingelser etpraktikopholdkan forlænges eller fornys efter udløbet af den oprindeligepraktikaftale.12) At tilskynde til, at det i praktikaftalen angives, at praktikanten ellerpraktikudbyderenkan opsige aftalen skriftligt med to ugers varsel.Korrekt anerkendelse af praktikophold13) At tilskynde praktikudbydere til ved et certifikat eller en udtalelse atattestere denviden, de færdigheder og de kompetencer, der er erhvervetunder praktikopholdet.Krav om gennemsigtighed14) At sikre, at praktikudbydere i deres stillingsopslag og annoncer oplyser omvilkår ogbetingelser for praktikophold, navnlig om, hvorvidt det omfatterløn og/ellergodtgørelse og social sikring, og at arbejdsformidlingenanvendergennemsigtighedskrav og passende karrierevejledning.Arbejdsmarkedets parter15) At sikre aktiv inddragelse af arbejdsmarkedets parter i gennemførelsenafkvalitetsrammen for praktikophold.
3
Grænseoverskridende praktikophold16) At fremme grænseoverskridende mobilitet for praktikanter i DenEuropæiske Union,bl.a. ved at afklare de nationale retlige rammer forpraktikophold på det frie markedog indføre klare regler om at tage imodpraktikanter fra og udsende praktikanter tilandre medlemsstater og ved atbegrænse de administrative formaliteter17) At fremme brugen af det udvidede Eures-netværk og udveksling afoplysninger ompraktikophold gennem Eures-portalen og tilskyndearbejdsformidlingerne til atoplyse om muligheder for praktikophold påEures-portalen.Anvendelse af EU's struktur- og investeringsfonde18) At gøre brug af EU's struktur- og investeringsfonde, navnlig DenEuropæiskeSocialfond og Den Europæiske Fond for Regionaludvikling iden kommendeprogrammeringsperiode for 2014-2020 samt i givet faldungdomsbeskæftigelsesinitiativet til at øge antallet og kvaliteten afpraktikophold,herunder gennem effektive partnerskaber med alle relevanteaktørerGennemførelse af en kvalitetsramme for praktikophold19) At iværksætte kvalitetsrammen for praktikophold snarest muligt og senestvedudgangen af 201420) At identificere de offentlige myndigheder, der har ansvaret for dennegennemførelse,og meddele Kommissionen, hvordan kvalitetsrammen forpraktikopholdgennemføres21) At sikre aktiv inddragelse af arbejdsformidlinger, uddannelsesinstitutionerogpraktikudbydere i gennemførelsen af kvalitetsrammen for praktikophold

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke høres. Rådshenstillingen vedtages af Rådet.

5. Nærhedsprincippet

Kommissionen anfører, at nærhedsprincippet finder anvendelse, idet forslaget ikkehører under EU's enekompetence.En rådshenstilling vurderes at være relevant somrammeskabende for national handling på området. Regeringen er enig iKommissionens vurdering.

6. Gældende dansk ret

Henstillingen vurderes som udgangspunkt ikke at få konsekvenser for denregulering, der er af praktikophold i forskellige former i dag – bl.a. som led ibeskæftigelsesindsatsen, trainee-forløb som del af overenskomster, ulønnet praktik,mv.Efter gældende regler om fx virksomhedspraktik er det jobcentrene, som vurdererden rigtige indsats for den enkelte for, at personen hurtigst muligt kommer tilbagepå arbejdsmarkedet. Efter kontanthjælpsreformen, som træder i kraft 1. januar2014, skal unge med erhvervskompetencegivende uddannelse have en indsats rettetmod ordinær beskæftigelse, hvilket bl.a. kan indebære et tilbud om
4
virksomhedspraktik. Efter gældende regler skal jobcenteret og virksomheden aftaleformålet med, indholdet i, samt varigheden og omfanget af opholdet ivirksomhedspraktik.Virksomhedspraktik gives med henblik på at afdække eller optræne personensfaglige, sociale eller sproglige kompetencer eller afklare beskæftigelsesmål. Forunge uden erhvervskompetencegivende uddannelse kan tilbuddet gives som led ien uddannelsesrettet indsats. Det er derfor formålet med tilbuddet, at disse personerskal kunne opnå visse færdigheder og erfaringer, som kan hjælpe dem videre.Personer under virksomhedspraktik skal være omfattet af arbejdstidsregler,arbejdsmiljølovgivningen og lov om forbud mod forskelsbehandling påarbejdsmarkedet.Efter gældende regler skal personer under tilbud om virksomhedspraktik modtageden ydelse, som personen er berettiget til. Dvs. primært dagpenge, kontanthjælpeller uddannelseshjælp. Arbejdsgiveren giver ikke løn eller godtgørelse.Kommunerne er forpligtet til kvartalsvis at underrette det lokale beskæftigelsesrådom anvendelsen af virksomhedspraktik. Arbejdsmarkedets parter er derforinddraget i forbindelse med denne underretning.Ulønnet praktikophold og andre former for praktik i overgangen fra uddannelse tilbeskæftigelse er som altovervejende hovedregel omfattet afarbejdsskadelovgivningen, arbejdsmiljølovgivningen og ansættelsesbevisloven, nården unge arbejder for en arbejdsgiver og yder en arbejdsindsats af nytteværdi forarbejdsgiveren. Det er således vurderingen, at praktik i overgangen fra uddannelsetil beskæftigelse er omfattet af lovgivninger, der sikrer kvalitet af praktikken ogordentligearbejdsforhold for den unge. Ved siden af de ansættelsesretlige reglergælder aftaleloven, der også anvendes i forhold til aftaler om udførelse af arbejdemv. Efter lovens regler kan en aftale ændres eller tilsidesættes helt eller delvis, hvisdet vil være urimeligt eller i strid med redelig handlemåde at gøre den gældende.

7. Konsekvenser

Som forslaget ligger nu, vurderes det ikke, at der er behov for ændringer igældende dansk lovgivning.Forslaget vurderes evt. at kunne medføre administrative konsekvenser forvirksomhederne.

8. Høring

Henstillingen har været sendt til høring i EU-Specialudvalget for Arbejdsmarkedetog Sociale Forhold.

FTF

finder, at Rådets henstilling om en kvalitetsramme for praktik bør støttes afden danske regering og ikke mindst implementeres i Danmark. FTF lægger vægtpå, at henstillingens pkt. 13 understreger arbejdsmarkedets parters aktive rolle iudformningen, gennemførelsen og overvågningen af praktikordninger nationalt.
5

DA

finder det generelt vigtigt, at virksomheder kan ansætte unge i særligeuddannelsesforhold, både i og efter afsluttet uddannelse. DA er dog noget skeptiskeoverfor meget regulerede og bureaukratiske rammer for disse uddannelsesopholdbl.a. de meget formelle krav til en skrevet aftale om rettigheder og pligter,uddannelsesmål og uddannelseslængde. Det er meget vigtigt for DA, at der findesen balance mellem regulering og virksomhedens eget frivillige valg, ellers vilinteressen falde hos virksomhederne.DA kan støtte, at arbejdsmarkedets parterinvolveres i det videre forløb i sagen.

KL

er generelt positiv i henhold til forslaget om en kvalitetsramme forpraktikpladser, der ligger i tråd med henstillingen om en ungegaranti ogKommissionens ungebeskæftigelsespakke fra 2012.KL er af den opfattelse, atkvalitetsrammen om praktikpladser er et positivt initiativ og er enige i, at det ervigtigt, at det er medlemsstaterne selv, der skal gennemføre henstilling i nationalpraksis.

LO

er positivt indstillet overfor, at Rådet kan vedtage en kvalitetsramme forpraktikophold. Det foreliggende forslag indeholder ganske mangepositiveelementer. Det vil dog være en forudsætning for LO’s støtte til kvalitetsrammen, atindførelsen af traineeforløb på overenskomstdækkede områder kun kan ske i denudstrækning, overenskomsterne giver mulighed for ulønnede traineeforløb. LO serendvidere det ulønnede traineeforløb som et resultat af ulige forhandlingspositionermellem et ungt arbejdssøgende menneske og en arbejdsgiver. At dette legitimeres ien henstilling tilfører ingen kvalitet til den virkelighed unge arbejdssøgendeoplever, men vil kun tjene til at legitimere en urimelig situation. Endelig menerLO, at aldersgrænsen på 25 år bør sættes op til 30 år.

FA

(Finanssektorens Arbejdsgivere) finder det misvisende at kalde det enkvalitetsramme for praktikpladser. Der er reelt tale om traineeansættelser. For såvidt angår traineeansættelser, har FA i standardoverenskomsten på bank-,sparekasse- og realkreditområdet bestemmelser om minimumsindplacering aftrainees i overenskomstens lønsystem (§ 28) og 6 måneders ansættelse som traineefor nyuddannede finansøkonomer (§ 70).På den baggrund finder FA det uheldigt,hvis EU-lovgivningen skal gribe ind i eksisterende kollektive overenskomster.FA antager, at der med hjemmelsgrundlaget i TEUF artikel 153 er sikret respektfor, at arbejdsmarkedets parter kan indgå overenskomst om også denne gruppesløn- og ansættelsesforhold, og at indgåede kollektive aftaler respekteres.

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Andre landes holdninger til forslaget kendes endnu ikke.

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

Virksomhedspraktik kan være et godt redskab til at styrke lediges kompetencer ogmuligheder for at opnå varig beskæftigelse. For unge uden en uddannelse kanpraktik i en virksomhed medvirke til at afklare og motivere den unge til uddannelseved at give den unge indblik i, hvad uddannelse på sigt kan føre til af job.Regeringen er enig i, at det er vigtigt at sikre ordentlige rammer for praktikken ogkvaliteten i praktikforløbet, så unge får et reelt udbytte af praktikken og ikke
6
erstatter ordinær arbejdskraft. På den måde kan et praktikophold være vejen tilvidere uddannelse eller varig beskæftigelse, hvilket medvirker til at nedbringeungdomsarbejdsløsheden i EU-medlemslandene.Henstillingen indeholder flere elementer, der allerede er en del af dansk lovgivningeller praksis på beskæftigelsesområdet, og som man fra dansk side gerne serudbredt til medlemslandene i EU.Henstillingen skal kunne følges under hensyntagen til nationale rammer og praksis,herunder aftaler om brug af praktik/traineeship i kollektive overenskomster.

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
7