Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del Bilag 149
Offentligt
1332569_0001.png
1332569_0002.png
1332569_0003.png
1332569_0004.png
Forslagtillov om ændring af lov om ferie(Overførsel af 280 mio. kr. fra Arbejdsmarkedets Feriefond til statskassen)§1I ferieloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 202 af 22. februar 2013, som ændret ved lov nr.790 af 28. juni2013 foretages følgende ændringer:

1.

I§ 42 a, stk. 1, 1. pkt.,indsættes efter ”statskassen”: ”i 2014, 2015 og 2016”.

2.

I§ 42 a, stk. 1, 2. pkt.,ændres ”2011 og 2012” til: ”2012, 2013 og 2014”.

3.

I§ 42 a,indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:"Stk.2.Arbejdsmarkedets Feriefond overfører 200 mio. kr. til statskassen i 2014."Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.

4.

I§ 42 a, stk. 2,som bliver stk. 3, ændres ”mindst samme omfang som hidtil” til: ”videst muligtomfang”.

5.

I§ 42 a, stk. 3,som bliver stk. 4, indsættes efter ”stk. 1”: ”og 2”.

6.

§ 46, stk. 5, 2. pkt.,affattes således:”Beskæftigelsesministeren kan dog under særlige omstændigheder godkende, at denne kapitalbruges til særlige formål.”§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. juni 2014.Almindelige bemærkninger
Gældende ret1. Arbejdsmarkedets FeriefondArbejdsmarkedets Feriefond er en selvejende institution inden for den statslige forvaltning underBeskæftigelsesministeriet. Ferieloven giver Beskæftigelsesministeriet en række konkrete beføjelseri forhold til Arbejdsmarkedets Feriefond.2. Fondens midlerArbejdsmarkedets Feriefonds indtægter er renteafkastet af FerieKonto, uhævede feriepenge, samtafkast af fondens kapital.Det følger af lovens § 36, at uhævede feriepenge tilfalder statskassen og ArbejdsmarkedetsFeriefond. Statens andel af de uhævede feriepenge fastsættes med hjemmel i lovens § 42, og statensandel er for tiden 34 pct.
Fondens formue udgjorde ultimo 2012 i alt 799 mio. kr. før diverse reserveringer og tilsagn omstøtte, som allerede er bevilget, men endnu ikke er udbetalt.3. Fondens formålFonden støtter efter ferieloven ferieformål for lønmodtagere, herunder særligt støtte til institutionerog organisationer, som tilvejebringer feriemuligheder for vanskeligt stillede familier og børn.Fonden har i årene 2010 - 2012 støttet ferieformål for vanskeligt stillede familier og børn med 35 -40 mio. kr. årligt.4. Fondens oprindelige kapitalArbejdsmarkedets Feriefond blev stiftet ved lov nr. 268 af 22. maj 1974. Den kapital, der var i dendaværende feriemærkefond, overgik til Arbejdsmarkedets Feriefond, og det blev samtidig besluttetog er stadig gældende, at kapitalen skulle forblive urørt, men at beskæftigelsesministeren undersærlige omstændigheder kunne godkende, at der af denne kapital kan ydes støtte i form af lån. Denoprindelige kapital i fonden er ultimo 2012 opgjort til 73,4 mio. kr.5. Lovforslagets indholdSom led i finanslovsaftalen for 2014 er det aftalt mellem regeringen, Venstre og Det KonservativeFolkeparti, at Arbejdsmarkedets Feriefond overfører 40 mio. kr. til staten i 2015 og 40 mio. kr. i2016. Beløbet består af uhævede feriepenge for hvert af optjeningsårene 2013 og 2014 samteventuelt afkast af fondens kapital.Herudover overfører Arbejdsmarkedets Feriefond 200 mio. kr. i 2014 fra fondens formue til staten.Det vurderes, at fonden fortsat kan imødekomme ansøgninger om ferieformål for vanskeligt stilledefamilier og børn.Det forudsættes, at fonden tilpasser sin støttepolitik til andre ferieformål og fondensdriftsomkostninger, så denne lovs formål kan opfyldes, og at fonden foretager de nødvendigereserveringer i budgettet.Det foreslås samtidig, at beskæftigelsesministeren får bemyndigelse til under særligeomstændigheder at godkende, at den oprindelige kapital kan bruges til særlige formål.Bemyndigelsen tænkes bl.a. at kunne anvendes for at sikre, at fonden fortsat kan give støtte til, atvanskeligt stillede familier og børn kan komme på ferieophold, eller hvis fonden ikke kan opfyldesine lovmæssige forpligtelser.6. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeStaten får med forslaget i årene 2014 – 2016 tilført i alt 280 mio. kr., som stammer fraArbejdsmarkedets Feriefond.Forslaget medfører, at fondens formue formindskes tilsvarende. Fonden skønnes at have midler tilfortsat at kunne støtte ferieophold for vanskeligt stillede familier og børn, men vil efterbeskæftigelsesministerens godkendelse kunne bruge af den oprindelige kapital, hvis der ikke ermidler hertil.Forslaget har ingen administrative konsekvenser for det offentlige.
Forslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for offentlige arbejdsgivere.7. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.8. Administrative konsekvenser for borgerneForslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.9. Ligestillingsmæssige konsekvenserForslaget har ingen ligestillingsmæssige konsekvenser.10.. Miljømæssige konsekvenserForslaget har ingen miljømæssige konsekvenser for borgerne.11. Forholdet til EU-rettenForslaget indeholder ingen EU-retlige konsekvenser.12. Hørte myndigheder og organisationerAkademikernes CentralorganisationAK-SamvirkeASEArbejdsmarkedets FeriefondBusiness DanmarkCentralorganisationernes FællesudvalgCivilstyrelsenDA - Dansk ArbejdsgiverforeningDanske AdvokaterDanske RegionerDatatilsynetDen Kooperative Arbejdsgiver og Interesseorganisationer i DanmarkDet Faglige HusFerieKontoFinanssektorens ArbejdsgiverforeningFunktionærernes og Tjenestemændenes FællesrådFrie FunktionærerIngeniørforeningen (IDA)Kommunale Tjenestemænd og OverenskomstansatteKommunernes LandsforeningKristelig ArbejdsgiverforeningKristelig FagbevægelseLO - Landsorganisationen i DanmarkLedernes HovedorganisationLægeforeningenLønmodtagernes Garantifond (LG)
ModerniseringsstyrelsenParasollenProducentforeningenSundhedskartellet
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1 og 2Det foreslås i nr. 1, at Arbejdsmarkedets Feriefond overfører 40 mio. kr. til statskassen i hvert afårene 2015 og 2016. Beløbet består af uhævede feriepenge for hvert af optjeningsårene 2013 og2014 samt eventuelt afkast af fondens kapital. Arbejdsmarkedets Feriefond skal i forvejen af deuhævede feriepenge og eventuelt af afkastet overføre 40 mio. kr. til staten for hvert afoptjeningsårene 2011 og 2012 til medfinansiering af aftalen om midlertidig arbejdsmarkedsydelse,jf. lov nr. 790 af 28. juni 2013.Til nr. 3Det foreslås i nr. 3, at Arbejdsmarkedets Feriefond overfører 200 mio. kr. til statskassen i 2014.Der henvises til afsnittet om de økonomiske konsekvenser.Til nr. 4Det er stadig hensigten, at fonden skal prioritere støtten til vanskeligt stillede familier og børn. Detforeslås derfor i nr. 4, at fonden i videst muligt omfang skal imødekomme ansøgninger tilferieformål for vanskeligt stillede familier og børn.Til nr. 5Direktøren for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering får også bemyndigelse til at fastsætteregler om overførsel af beløb efter stk. 2 fra Arbejdsmarkedets Feriefond til staten.Til nr. 6Ifølge ferielovens § 46, stk. 5, skal den kapital, som fonden rådede over pr. 1. juli 1974, forbliveurørt, men beskæftigelsesministeren kan dog under særlige omstændigheder godkende, at der afdenne kapital ydes støtte i form af lån.Det foreslås i nr. 6, at beskæftigelsesministeren under særlige omstændigheder kan godkende, atden oprindelige kapital bruges til særlige formål. Bemyndigelsen tænkes fx anvendt for at sikre, atfonden fortsat kan imødekomme ansøgninger til ferieformål for vanskeligt stillede familier og børn,eller hvis fonden ikke kan opfylde sine lovmæssige forpligtelser. Det forudsættes, at hvis det blivernødvendigt at bruge af den oprindelige kapital, skal den genopbygges så hurtigt som muligt.Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger.