Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del Bilag 137
Offentligt
1324997_0001.png
1324997_0002.png
1324997_0003.png
1324997_0004.png
1324997_0005.png
Lovforslag nr.L 00
Folketinget 2013-14
Fremsat den 9. januar 2014 af beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik(Ændring af timefradraget ved arbejdsindtægter)§1I lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 190af 24. januar 2012, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 894 af4. juli 2013 og senest ved lov nr. 1612 af 26. december2013, foretages følgende ændring:1.I§ 31, stk. 1, 1. pkt.,ændres »14,58 kr.« til: »25 kr.«.§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. marts 2014.
BE005714Beskæftigelsesmin.,Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, j.nr. 2013-0015103
2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. IndledningLovforslaget udmønter dele af finanslovsaftalen for 2014,indgået mellem regeringen (S, SF og RV), Venstre og DetKonservative Folkeparti.For mange kontanthjælpsmodtagere er indkomstfremgan-gen ved at arbejde ved siden af kontanthjælpen begrænset,idet en øget indtægt ved at arbejde en ekstra time, medføreren næsten ligeså stor nedgang i kontanthjælpen.Aftaleparterne er derfor enige om at hæve fradraget for ar-bejdsindkomst i kontanthjælpen, herunder uddannelseshjæl-pen, fra 15,23 kr. pr. time (2013 sats) til 25 kr. pr. time. Der-med får modtagere af kontanthjælp og uddannelseshjælp enstørre gevinst ved at være i job, når de arbejder deltid.Nærværende lovforslag udmønter aftalen om forhøjelsenaf fradraget for arbejdsindkomst i uddannelses- og kontant-hjælp.2. Lovforslagets indhold2.1. Gældende retEfter gældende regler ses der ved beregningen af uddan-nelseshjælp og kontanthjælp efter lov om aktiv socialpolitikbort fra 15,23 kr. (2013 sats) pr. udført arbejdstime, hvis an-søgeren eller dennes ægtefælle eller samlever har arbejds-indtægter eller indtægter som led i tilbud efter lov om en ak-tiv beskæftigelsesindsats, tilbud i medfør af integrationslo-ven eller andre beskæftigelsesfremmende foranstaltninger.Det beløb, der samlet set kan ses bort fra, kan ikke beregnespå grundlag af mere end 160 timer pr. måned pr. person,hvilket svarer til 37 timer om ugen.2.2. Den foreslåede ordningFor at øge det økonomiske incitament til at arbejde, fore-slås det, at det beløb fra arbejdsindtægter m.v., som kommu-nerne skal se bort fra ved beregning af uddannelses- og kon-tanthjælp efter §§ 23 – 25 i lov om aktiv socialpolitik forhø-jes fra 15,23 kr. (2013 sats) til 25 kr. (2014 sats) pr. udførtarbejdstime for modtagere af kontanthjælp og uddannelses-hjælp.Det foreslåede timefradrag på 25 kr. gælder for 2014, ogdet betyder, at beløbet på 25 kr. første gang satsreguleres pr.1. januar 2015, jf. lovens § 109.Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 1.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for detoffentligeForslaget medfører offentlige merudgifter til uddannelses-hjælp og kontanthjælp samt offentlige mindreudgifter til bo-ligstøtte. Forslaget skønnes samlet set at medføre offentligemerudgifter på 90 mio. kr. i 2014 og 130 mio. kr. fra 2015og frem. Heraf skønnes statens merudgift at udgøre 26,0mio. kr. i 2014 og 38,0 mio. kr. fra 2015 og frem. Kommu-nernes merudgift skønnes at udgøre 64,0 mio. kr. i 2014 og92,0 mio. kr. fra 2015 og frem. Kommunernes udgifter tiluddannelseshjælp og kontanthjælp er omfattet af budgetga-rantien.Forslaget har ingen administrative konsekvenser for sta-ten, kommuner og regioner.
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser af ændring af timefradrag ved arbejdsindtægterMio. kr. 2014 -priserSTAT-kontanthjælp og uddannelseshjælp-boligstøtteKOMMUNER-kontanthjælp og uddannelseshjælp-boligstøtteI ALT201426,028,5-2,564,066,5-2,590,0201538,040,5-2,592,094,5-2,5130,0201638,040,5-2,592,094,5-2,5130,0201738,040,5-2,592,094,5-2,5130,0
Forslaget skønnes at øge den strukturelle beskæftigelsemed 300 fuldtidspersoner.4. Økonomiske og administrative konsekvenser forerhvervslivet m.v.Lovforslaget har ingen økonomiske og administrativekonsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser forborgerne.6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget har ikke EU-retlige konsekvenser.
3
8. Hørte myndigheder og organisationerEt udkast til lovforslag har i perioden fra den 12. decem-ber 2013 til den 6. januar 2014 været sendt i høring hos føl-gende myndigheder og organisationer m.v.:Advokatrådet, Ankestyrelsen, Arbejdsløshedskassen forselvstændigt erhvervsdrivende (ASE), Arbejdsløshedskas-sernes Samvirke, Beskæftigelsesrådet, Danske Advokater,Dansk Erhverv, Danske Regioner, Dansk Retspolitisk Fore-ning, Dansk Socialrådgiverforening, Datatilsynet, Den uvil-dige Konsulentordning på Handicapområdet, Det Centrale9. Sammenfattende skema
Handicapråd, Foreningen af kommunale social-, sundheds-og arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af Stats-autoriserede Revisorer, Finanssektorens Arbejdsgiverfor-ening, Jobrådgivernes Brancheforening, KommunernesLandsforening, Kommunernes Revision, Kommunale Tjene-stemænd og Overenskomstansatte, Landsforeningen af nu-værende og tidligere psykiatribrugere (LAP), Kristelig Fag-bevægelse, Kristelig Arbejdsgiverforening, Retssikkerheds-fonden, Rigsrevisionen, Rådet for Psykisk Sårbare og Rådetfor Socialt Udsatte.
Vurdering af konsekvenser af lovforslagetPositive konsekvenser/mindreudgifterØkonomiske konsekvenser for stat, kom- Stat:muner og regioner2014: -2,5 mio. kr.2015: -2,5 mio. kr.2016: -2,5 mio. kr.2017: -2,5 mio. kr.Kommune:2014: -2,5 mio. kr.2015: -2,5 mio. kr.2016: -2,5 mio. kr.2017: -2,5 mio. kr.IngenNegative konsekvenser/merudgifterStat:2014: 28,5 mio. kr.2015: 40,5 mio. kr.2016: 40,5 mio. kr.2017: 40,5 mio. kr.Kommune:2014: 66,5 mio. kr.2015: 94,5 mio. kr.2016: 94,5 mio. kr.2017: 94,5 mio. kr.IngenIngenIngenIngenIngenForslaget har ikke EU-retlige konsekvenserDet foreslås, at det beløb fra arbejdsindtægter m.v., derses bort fra ved beregningen af uddannelses- og kontant-hjælp efter §§ 23 - 25 forhøjes fra 15,23 kr. (2013 sats) til25 kr. (2014 sats) pr. udført arbejdstime for modtagere afkontanthjælp og uddannelseshjælp.Det foreslåede timefradrag på 25 kr. gælder for 2014, ogdet betyder, at beløbet første gang skal satsreguleres pr. 1.januar 2015, jf. lovens § 109.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger tilpkt. 2.Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. marts 2014.Der er i finansloven for 2014 indsat tekstanmærkning nr.142, hvorefter timefradraget uanset § 31 i lov om aktiv so-cialpolitik pr. 1. januar 2014 fastsættes til 25 kr. pr. udførtarbejdstime for personer, der modtager uddannelseshjælp el-
Administrative konsekvenser for stat,kommuner og regionerØkonomiske konsekvenser for erhvervsli- IngenvetAdministrative konsekvenser for er-IngenhvervslivetMiljømæssige konsekvenserIngenAdministrative konsekvenser for borger- IngenneForholdet til EU-retten
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Efter den gældende regel i § 31, stk. 1, ses der ved bereg-ningen af uddannelses- og kontanthjælp efter §§ 23 – 25bort fra 15,23 kr. (2013 sats) pr. udført arbejdstime, hvis an-søgeren eller dennes ægtefælle eller samlever har arbejds-indtægter, eller indtægter som led i tilbud efter lov om enaktiv beskæftigelsesindsats, tilbud i medfør af integrations-loven eller andre beskæftigelsesfremmende foranstaltninger.Inden der foretages fradrag for arbejdsindtægter beregneset timefradrag på 15,23 kr. (2013 sats) før skat pr. arbejdsti-me. Det beløb, der samlet set kan ses bort fra, kan ikke be-regnes på grundlag af mere end 160 timer pr. måned pr. per-son, hvilket svarer til 37 timer pr. uge.
4
ler kontanthjælp. Kommunerne anvender således alleredefra 1. januar 2014 det forhøjede timefradrag for personer,der modtager uddannelseshjælp eller kontanthjælp.Nærværende lovforslag er en opfølgning på tekstanmærk-ningen. Med forslaget fastsættes det forhøjede timefradrag
på 25 kr. (2014 sats) pr. udført arbejdstime for personer, dermodtager uddannelseshjælp eller kontanthjælp nu også vedlov.
5
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelsenr. 190 af 24. januar 2012, som ændret bl.a. ved § 1i lov nr. 894 af 4. juli 2013 og senest ved lov nr.1612 af 26. december 2013, foretages følgende æn-dring:§ 31.Har ansøgeren eller ægtefællen arbejdsind-1.I§ 31, stk. 1, 1. pkt.,ændres »14,58 kr.« til: »25tægter eller indtægter som led i tilbud efter lov om kr.«.en aktiv beskæftigelsesindsats, tilbud i medfør afintegrationsprogrammet efter integrationsloven el-ler andre beskæftigelsesfremmende foranstaltnin-ger, ses der ved beregningen af uddannelses- ellerkontanthjælp efter §§ 23- 25 bort fra 14,58 kr. pr.udført arbejdstime. Det beløb, der samlet kan sesbort fra, kan ikke beregnes på grundlag af mere end160 timer pr. måned pr. person. 1. og 2. pkt. findertilsvarende anvendelse for samlevende, jf. §§ 2 aog 2 b.Stk. 2…§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. marts 2014.