Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del Bilag 132
Offentligt
1324299_0001.png
1324299_0002.png
1324299_0003.png
1324299_0004.png
1324299_0005.png
NOTAT
Januar 2014
Redegørelse om Arbejdsmarkedsstyrelsensgennemførelse af lufthavnstilsynet i 2011, 2012 og2013
J.nr. 2013-0013443
Sammenfatning
Til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål F, stillet af Beskæftigelsesudvalgetden 18. november 2013 efter ønske fra Jakob Engel-Schmidt (V), er der udarbejdeten redegørelse om Arbejdsmarkedsstyrelsens lufthavnstilsyn.Som led i finanslovsaftalen for 2011 indgik den tidligere regering sammen medDansk Folkeparti og Kristendemokraterne enaftale om en styrket indsats modsocialt bedrageri.Ifølge aftalen skulle der bl.a. ske en intensivering aflufthavnstilsynet. Af aftalen fremgår det, at der i årene 2011-2014 er en målsætningom at gennemføre minimum 25 kontrolaktioner og om at brede kontrollen ud tilandre lufthavne og grænseovergange end Kastrup Lufthavn.Der blev som led i finanslovsaftalen for 2011 afsat en samlet bevilling tilkontrolindsatsen mod socialt bedrageri. Efter en ressortomlægning i 2011 erbevillingen delt mellem Beskæftigelsesministeriet og Socialministeriet, således atder på Arbejdsmarkedsstyrelsens konto er afsat 3,3 mio. kr. i 2011, 3,2 mio. kr. i2012 og 2,0 mio. kr. i hhv. 2013 og 2014 til bl.a. det intensiverede lufthavnstilsyn.Den indgåede aftale og bevillingen på finansloven forpligterArbejdsmarkedsstyrelsen til at leve op til målsætningen om at gennemføre somminimum 25 kontrolaktioner årligt og om at gennemføre kontrolaktioner ved andrelufthavne og grænseovergange end Kastrup Lufthavn.Nærværende redegørelse viser, at Arbejdsmarkedsstyrelsen i 2012 ikke har levet optil målsætningen om at gennemføre minimum 25 kontrolaktioner som led ilufthavnstilsynet. I 2012 gennemførte styrelsen kun 11 kontrolaktioner.Redegørelsen viser samtidig, at alle aktionerne i 2012 blev gennemført i KastrupLufthavn. Hermed har Arbejdsmarkedsstyrelsen heller ikke levet op til den del afmålsætningen, som handler om også at gennemføre aktioner ved andre lufthavneog grænseovergange.Arbejdsmarkedsstyrelsen beklager, at styrelsen hermed ikke har levet op til deforpligtelser, der ligger i aftalen.Arbejdsmarkedsstyrelsen har i 2013 gennemført i alt 27 kontrolaktioner ilufthavnstilsynet. Heraf er 22 kontrolaktioner gennemført i Kastrup Lufthavn og 5kontrolaktioner er gennemført ved andre lufthavne og grænseovergange, nemlig iBillund Lufthavn, ved Rødby færgehavn og ved Gedser færgehavn.Målsætningen i forhold til aftalen er således opfyldt i 2013, ligesom styrelsen ogsåi 2014 vil sørge for at opfylde målsætningen.
Aftalen om lufthavnstilsynet
Som led i finanslovsaftalen for 2011 indgik den tidligere regering sammen medDansk Folkeparti og KristendemokraterneAftale om en styrket indsats mod socialtbedrageri.Af aftalen af 7. november 2010 fremgår bl.a. følgende vedrørende en intensiveringaf lufthavnstilsynet:”De seneste erfaringer med lufthavstilsynet peger på, at der er behov for entostrenget strategi. For det første en fortsat bredt rettet kontrolindsats, der giversynlighed og som kan virke præventivt. For det andet en målrettet indsats mod deflyankomster og afgange, hvor der erfaringsmæssigt registreres en højere andel afpersoner, som potentielt set snyder med offentlige ydelser i relation til deresudlandsophold. På nuværende tidspunkt gennemføres minimum 12 tilsyn årligt iKastrup Lufthavn. Pensionsstyrelsens kontrol skal øges i Københavns LufthavnKastrup i samarbejde med politi og SKAT. Fremover skal der som minimumgennemføres yderligere 13 målrettede tilsyn, hvilket vil være en kraftig styrkelse afindsatsen. Der vil således som minimum blive gennemført 25 kontrolaktioner omåret. En yderligere intensivering af Lufthavnstilsynet vil betyde, at fremtidigeaktioner også omfatter andre lufthavne og grænseovergange i overensstemmelsemed gældende EU-regler”Lufthavnstilsynets formål og tilrettelæggelseFormål
Formålet med lufthavnstilsynet er at forhindre og forebygge, at der bliver udbetaltforsørgelsesydelser af en a-kasse eller en kommune til borgere, der ikke har ret tilydelserne, fordi de har opholdt sig i udlandet i en periode.Med § 91 b i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., som trådte i kraft den 1. juli2011, har Arbejdsmarkedsstyrelsen hjemmel til at føre tilsyn på offentlige steder,hvor der er en formodning om at antræffe personer, som har været udrejst afDanmark og i den periode uberettiget kan have modtaget offentligeforsørgelsesydelser.Tilrettelæggelse
Arbejdsmarkedsstyrelsens kontrolaktioner er tilrettelagt som stikprøvekontrollerved borgeres indrejse til Danmark. En rejsende, der bliver kontrolleret i forbindelsemed tilsynet, skal dokumentere navn, adresse og cpr-nummer efter anmodning.Kontrollen sker ved opslag i Indkomstregistret.Arbejdsmarkedsstyrelsen deltager sammen med SKAT i kontroller i toldfilteretefter bagageområdet. Der er tale om kontrol af rejsende fra lande både indenfor ogudenfor Schengen-landene. Her bliver rejsende, som SKAT har udtaget til kontrol,også kontrolleret i forhold til Arbejdsmarkedsstyrelsens lufthavnstilsyn.Videre deltager Arbejdsmarkedsstyrelsen, når SKAT ca. 1 gang om månedengennemfører større toldaktioner. Det kan bl.a. ske ved håndbagagekontrol i toldøst, der håndterer rejsende, der kommer fra lande udenfor Schengen.
2
Derudover deltager Arbejdsmarkedsstyrelsen, når SKAT i samarbejde med politietca. 1 gang om året gennemfører en totalkontrol på et enkelt fly.Hvis Arbejdsmarkedsstyrelsen i forbindelse med en kontrolaktion får enformodning om, at en person under ophold i udlandet har modtaget en ydelseuberettiget, kan styrelsen uden retskendelse sikre sig kopi af personens pas ogrejsedokumenter. Disse sendes til borgerens a-kasse eller den kommune, som harudbetalt ydelsen, med en anmodning om, at der i den konkrete sag træffes afgørelseom den pågældendes ret til ydelsen.Det sker, at SKAT, som led i sit sædvanlige arbejde, og uden atArbejdsmarkedsstyrelsen deltager, stopper personer, som har været udrejst og i denforbindelse får en formodning om, at de pågældende kan have modtaget ydelsermed urette under udrejsen. SKAT vil, efter underretning af personen, i de tilfældesende oplysningen om, at den pågældende er stoppet i lufthavnen, tilArbejdsmarkedsstyrelsen til videre håndtering. Arbejdsmarkedsstyrelsenundersøger, om den pågældende modtager sociale ydelser og sender oplysningen tila-kassen eller kommunen til videre behandling.Lufthavnstilsynets økonomiske rammer
I forbindelse med indgåelse af finanslovsaftalen den 7. november 2010 blev derafsat en samlet bevilling på 20,2 mio. kr. til kontrolindsatsen mod socialt bedrageri.Efter en ressortomlægning i 2011 er bevillingen delt mellemBeskæftigelsesministeriet og Socialministeriet, således at der påArbejdsmarkedsstyrelsens konto §17.41.01 er afsat 3,3 mio. kr. i 2011, 3,2 mio. kr.i 2012 og 2,0 mio. kr. i hhv. 2013 og 2014. Følgende fremgår således afanmærkningsteksten til Arbejdsmarkedsstyrelsens konto §17.41.01 på FL13:”Som led i finanslovsaftalen for 2011 er der indgået aftale om en styrket indsatsmod socialt bedrageri. Med aftalen forbedres kontrollen med ydelser ved ophold iudlandet, dobbeltforsørgelse og sort arbejde. Endvidere styrkes koordinationen afindsatsen mod misbrug af fx dagpenge, kontanthjælp og efterløn i udsatteboligområder, og der etableres særlige kontrolteams i udlandet. Samtidigt øgeslufthavnstilsynet i Kastrup Lufthavn og kontrollen udbredes til flere lufthavne oggrænseovergange. Som følge heraf er der afsat 3,3 mio. kr. i 2011, 3,2 mio. kr. i2012 og 2 mio.kr. årligt i 2013 og 2014.”Bevillingen anvendes til opgaver i relation til indsatsen mod socialt bedrageri, jf.finanslovsaftalen, herunder bl.a. lufthavnstilsynet og sagsbehandling relaterethertil.
3
Lufthavnstilsynet i 2011, 2012 og 2013
Antallet af tilsyn i såvel Kastrup Lufthavn som andre lufthavne oggrænseovergange er i tabellen nedenfor fordelt kvartalsvist på de enkelte år:Antallet af lufthavnstilsyn fordelt på kvartalerÅr/kvartal1. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartalI alt20119 tilsyn4 tilsyn11 tilsyn12 tilsyn36 tilsyn20125 tilsyn3 tilsyn1 tilsyn2 tilsyn11 tilsyn20132 tilsyn2 tilsyn2 tilsyn21 tilsyn27 tilsyn
Særligt vedr. lufthavnstilsynet i 2011
Der blev i 2011 gennemført i alt 36 aktioner i regi af lufthavnstilsynet. De 28aktioner blev gennemført i Kastrup Lufthavn, mens 8 aktioner blev gennemført vedandre grænseovergange, nemlig Rødby, Gedser og grænsen til Padborg.Særligt vedr. lufthavnstilsynet i 2012
I 2012 gennemførte Arbejdsmarkedsstyrelsen 11 kontrolaktioner.Arbejdsmarkedsstyrelsen var ikke opmærksom på målsætningen omgennemførelsen af minimum 25 kontrolaktioner årligt ved sin tilrettelæggelse aftilsynene i 2012. Ved en fejl ligger antallet af kontrolaktioner i 2012 således undermålsætningen.Arbejdsmarkedsstyrelsen beklager, at styrelsen i 2012 ikke har tilrettelagt oggennemført lufthavnstilsynet i overensstemmelse med målsætningen i aftalen.Alle aktionerne i 2012 blev gennemført i Kastrup Lufthavn. Dette var også en fejl iforhold til målsætningen i aftalen. Arbejdsmarkedsstyrelsen beklager, at styrelsen i2012 heller ikke i forhold til aktioner i andre lufthavne og grænseovergange harlevet op til målsætningen i aftalen.Særligt vedr. lufthavnstilsynet i 2013
I perioden 1. januar 2013 til 1. oktober 2013 er der gennemført 6 kontrolaktioner –alle i Kastrup Lufthavn. Efter at Arbejdsmarkedsstyrelsen i september måned blevopmærksom på målsætningen om minimum 25 kontrolaktioner årligt i KastrupLufthavn og i andre lufthavne og grænseovergange, har styrelsen planlagt oggennemført en række yderligere kontrolaktioner. Der er således blevet gennemført ialt 27 kontrolaktioner i lufthavnstilsynet i 2013. Heraf 22 i Kastrup Lufthavn, 3 iBillund Lufthavn, 1 ved Rødby færgehavn og 1 ved Gedser færgehavn.Målsætningen om at gennemføre minimum 25 kontrolaktioner og at gennemførekontrolaktioner ved andre lufthavne og grænseovergange er dermed opfyldt i 2013.Lufthavnstilsynets resultater 2011, 2012 og 2013
Af tabellen nedenfor fremgår resultaterne for lufthavnstilsynet i hhv. 2011, 2012 ogfor 1. halvår af 2013.
4
Tabellen viser antallet af gennemførte kontrolaktioner i regi af lufthavnstilsynet,antal oprettede sager om borgere der formodes at have været udrejst, mens deuberettiget har modtaget ydelser, og antal indberetninger modtaget fra SKAT.Derudover fremgår også det samlede tilbagebetalingsbeløb og det gennemsnitligebeløb, der er blevet krævet tilbagebetalt af borgere på baggrund af lufthavnstilsynetog indberetningerne fra SKAT.Tilbagebetalingsbeløbene fremkommer som resultatet af kommunernes og a-kassernes sagsbehandling af de enkelte sager i forhold til den enkelte borger.2011Antal kontroller i regi aflufthavnstilsynetAntal oprettede sager underkontrolAntal indberetninger fra SKATSamlet tilbagebetalingsbeløb,mio. kr.Gennemsnitligtilbagebetalingsbeløb pr. sag, kr.Afrapportering af lufthavnstilsynet363805195,46.0072012111104384,07.2991. halvår 20134551541,78.134
Arbejdsmarkedsstyrelsen afgiver to gange om året rapport om status på tilsynetmed a-kasser og kommuner i statusrapporter til Tilsynsrådet. I den forbindelseafrapporterer styrelsen også om gennemførelsen af lufthavnstilsynet. Tilsynsrådetbehandler rapporterne og sender dem til beskæftigelsesministeren med eventuellebemærkninger og anbefalinger. Rapporterne sendes herefter tilBeskæftigelsesudvalget med en kopi af brevet fra Tilsynsrådet og en kopi afbeskæftigelsesministerens svar til Tilsynsrådet.
5