Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del Bilag 121
Offentligt
BEKnr261at1210312013GældendeOffentliggørelsesdato:15-03-2013Beskæft gelsesministerieti
Den fuldetekst
BekendtgørelseomgarantibidragogtarifvedkøbafpensionsretiArbejdsmarkedets Tillægspension den1.januar2013forindeståenderpåsærskilte kontiden31.december2012idensupplerende arbejdsmarkedspensionforførtidspensi onisterhosArbejdsmarkedetsTiIægs pensionI
Imedføral$22,stk.16, i lovnr.1380 af 23.december2012 om ændringaflov omenaktivbeskæftigelsesindsats,lovomaktivsocialpolitik,lov omsocialpension ogforskellige andrelove(Reform afførtidspensionogfleksjob,herunder indførelseafressourceforløb, rehabiliteringsteam,fleksløntilskudm.v.)fastsæftes efterindstillingfrabestyrelsen forArbejdsmarkedetsTillægspension:
$1.Vedkøb afgaranteretpensionden1.januar2013 forgarantibidragetiforbindelsemederhvervelseafgaranteretpensionden1.januar2013,jf.S22,stk.14og15, i lovnr.1380 af23.december2012, anvendes entarif,somerfastsatpå baggrund afen markedsværdibaseretoptjeningsrente.Den markedsværdibaserede optjeningsrenteerfastlagt som enmarkedsrentekurvepr. 31.december2012. Markedsrentekurven er bestemt somennulkuponrentestruktur.Rentekurvener nærmerebeskrevetiArbejdsmarkedetsTillægspensionspensions- oghensættelsesgrundlaggældende pr.1.januar2013, som ertilgængeligtpåArbejdsmarkedets Tillægspensions hjemmeside.EstimationsmetodenvedrørenderentekurvenanmeldestilFinanstilsynet.Stk.2.Den aktuarmæssige formel forfastsættelseaf tariffen fremgårafArbejdsmarkedetsTillægspensionspensions-oghensættelsesgrundlag, som er gældendepr.1.januar2013, ogsomertilgængeligtpåArbejdsmarkedetsTillægspensionshjemmeside.
Stk. 3.Forhver100 kr.igarantibidragoptjenermedlemmerne vedopnåetpensionsalder,jf. $1alovom socialpension,følgendeårligelivsvarigepension:
i
Medlemfødt1948
Pensionsretv/pensionsalder,jf.S1ailov omsocialpension3,02kr.3,17kr.
1949I
950
j,32
kr.
1951
3,47kr.3,63kr.3,80kr.
19521953
1.1.19541.7.1954I.1.1955
-
--
30.6.195431.12.195430.6.1955
2,15kr.7,47kr.7,81kr.
.19551956195719581.7
-
31.12.1
955
3,17kr.3,31kr.3,50kr.3,68kr.3,86kr.1,04 kr.
19591960I
961
),21kr.1,39kr.
1962963t964r
),56kr.
),73kr.1,89kr.
1965
r966I967r968196919701971
10,06kr.10,2310,4010,5710,7310,9011,0711,24kr.kr.kr.kr.kr.
197219731974197519761977
kr.kr.11,42kr.
11,59kr.11,77kr.11,95kr.
978I97919801
12,13kr.12,31kr.12,5012,6912,8813,0813,2813,48kr.kr.kr.kr.kr.kr.
1
981
1982198319841985
98619871988198911
13,69kr.13,89kr.
990991
1
14,11kr.14,32kr.14,54kr.14,76kr.14,99kr.15,22kr.15,46kr.
199219931994
lkrafttræden
$2.Bekendtgørelsentræderi kraftden1.april 2013 ogfinderanvendelseiforbindelsemed, atkontohavere med etindestående på ensærskiltkonto den 31.december2012iden supplerendearbejdsmarkedspensionforførtidspensionisterhos ArbejdsmarkedetsTillægspension erhververpensionsretiArbejdsmarkedets Tillægspension den1.januar 2013.Beskæftigelsesministeriet,den12. marts 2013
MetteFrederiksen/ SørenKryhlmand
LovgivningLovreglerneforSUPPfindesi Lov om ArbejdsmarkedetsTillægspensionKapiteI5d -SuppI eren
dearb ejdsmarkedspensionforfø rtidspensioniste
r
$17 r.Arbejdsmarkedets Tillægspensionmodtager bidrag til den supplerendearbejdsmarkedspensionforførtidspensionisterpågrundlagaf indberetning frakommunerne,jf.S33 b og$33ci lov omsocialpension.Stk.2.Bidragefter stk.1anvendestil erhvervelse afrettilpension afgarantibidragogbonusbidrag efter reglernei$ 8c,idetderikkeførerhvervelsefradragesbeløb efter$16,ligesomden erhvervede pensionsretikkeomfatterrettilydelserefterS14 b,stk.3, og$14e, stk.3.Stk.3.Bidragefter stk.1administreres ogforvaltesafArbejdsmarkedetsTillægspensionsammenmedfondensøvrige formue.Stk.4.Pensionmed tillægaf bonuspensionudbetalesefterreglernei$9,SIa og$10,nårmedlemmetnårfolkepensionsalderen,jf.S1ai lov omsocialpension.Stk.5.Arbejdsmarkedets Tillægspensionkanfastsætte omkostningsprocenterog gebyrerforbindelsemedforvaltningogadministrationafdensupplerende arbejdsmarkedspensionforførtidspensionister.i
Stk.6.Ved dødsfaldudbetales etengangsbeløb,jf.S33 c, stk.4,ogS33d, stk.3 og 5,ilovom socialpension.Arbejdsmarkedets Tillægspensionfastsætterstørrelsenafengangsbeløbetog størrelsenafrentensamtprincipperne forforrentningen afbeløbomfattetaf$33 c, stk.4,i lov omsocialpension.Arbejdsmarkedets Tillægspensionudbetalerengangsbeløbet,nårArbejdsmarkedets Tillægspensionmodtager meddelelseomdødsfaldet fra CPR.Hvis personenboede iudlandetpåtidspunktetfor dødsfaldet,skerudbetalingenefteranmodning fradetberettigede dødsbo.Stk.7. Finanstilsynetkanfastsættereglerforudarbejdelse af noter m.v. om densupplerendearbejdsmarkedspension forførtidspensionisteriårsrapportenm.v.efter$ 25m.
Kopieret fraATPshjemmeside05.01.20014-FB
Hp-ingssvar
2ooZ
SoclaluNalget
;-:"L199bitlSoctlt-mtxtsrERtET
FolketingasSocialudvalg
DepanementetHolrnem Konol221060
Køberfiovn
K
22Dato:
APR"WEL
ilr.33129300tox.33932518
E-moilsmqm.dk
VedrørendehoringsslertitL199(Præciseringer vedrorendeforriils.pensionsrcformen,herundcr udfyldcndcbcclctrrmelserondensupple-rende arbejdsmerhedspension
THEI
J$.U2-n9
for fortidspcnsionbtcr).
TilSocialudvalgas oricatering fremsendeshermedkende Invalideorganisationcr,
de modtagnehøringswar
fra ÆldreSagen,Ældremobiliseringen, Købenbavns Komrnune,DeSamvir-DaCcntraleHandicapråd,Kommunerncsl.,andsforening Arbejdsmarkcdcs TillægspcnsionogForsikring&Pension.Endvidcrevcdlæggeselnorat medbemærkningertit hørinpwarenc.
4,a*:lHenrietterjær
f)
fv{ikaelLynnerup Kristcnsen
//å,n'/''#,n-
Socialministerietl.Kontor-Kontantydelser
1.nr.042-229the18.april2O02
Horilgssvar vednrendeL199Forslrgtillovomældriirgaf lovomsochl pcmionogendrelove(Prrcbcringcrvcdrerordofrrftpcmlonsrcforron,bcrnndcr rdfyldcndc bcrtcnmclscrdcr rrpplcrmdc rrbefdsnrrlcdspcnrionforfertidrpcnsiolistcr)om
Etudkast
identisknredL194,blev den8.apÅl2002 senttilhøringiKommunernesLandsforeningKøbenhavns Kommune,FrederiksbergKommune,Ældresagen,Ældremobiliseringen,DeSamvirkende lnvalideorganisationer,DetCentraleHandicapråd, Arbejdsmarkedets TillægspcnsionogFonikringog Pension.Der er ikke modtagetsvarfra Frederiksberg Kommune.
til
lovforslagetderbortsetfraenkelte redaktionelle ændringerer
Idefølgørdevilde enkelæhøringssvar blivegennemgået ogkomment€ret.Ældre Saien,ÆldrenrobiliseringenogKøbenhavnsKommuneharrngenbcmædmingertilforslaga.Samvirkende Invalideorganisationer(DSI)erenigidenforeslåedeækniske ændring af regleme omopgørelsenaf, hvor storen delafægæfællersellersamleversindkomst, der kan indgåiindkomstgrundlagetvedberegningaffurtidspensionen.DSI finderdogat der er enuklartedvedrørendedør delafindtægæn,som ikke skalmedt€gnesindkomsqrundlaget.
l.
2. Dc
tilden foreslåedeformuleringaf32a,stk.5,såden lyder (tilføjelsenerikursiv):"Stk. 5.Ægtefællensellersamteverensindtægt opgiorrefter stk.l-4,kanhøjstudgørect fastbeløb,jf.g49stk.l,nr.ll,.Egtefellesellersunleveresindtegter dendover,medngesilikeiDSI foreslår derforcntilføjelseindkomstgnmdlagetforudnåIing Sførtidspewionsydelsen."Sæiolmin isterietsb emerhtinger:Denforeslåedetilføjelse er efterSocialministeriets opfattelseengentagelsemedandreordafl.punktumisammestykke.EfterSocialministerietwrderingerderderfor ikkebchovforensådanyderligerc præciseringiselvelovteksten, menSocialministeriet er indstilletpåiden kommendevejledningomsocial pensionatindarbejdeDSI'sforslagtilpræciseringiomtatenaf
denne bestemmelse.
bemærkningertildenforeslåedetilratelægelse afdensupplerende arbejdsmarkedspension.Rådeter enigi
3.DetCentraleHandicaprådhar ikkc
DSI'sforslagtilformuleringafg 32a,stk.5.
Sidct
Dokumil:HlWonl\FOER-Ptogeprings&itrtlnoNrr
ef4
horint-l.dæ
Sæi almin isterietsbemærkninger:DerhenvisestilbomærkningernetilDSI.
4.
Kommunernelandsforening(KL)mener,atdeterforkert,når detilovforslagct eranførtat forslaget ikkemedfører etadminiskåtivtmerarbejdeforkommunerne.KLbenvisertil,at kommunemebliverpålagt atopkæveogindbealepensionsbidragtilATPellertilet pensionsselskabefter pensionistensvalg.
KL
henviser
i
høringswarct
førtidspensionister
til,atATP-bidragetfordekommendefral-januar2003vilblivefinansieretmedl/3af
pensionisten ogZ3 afsaæ4ogspøgerom eneventuel overgangsordningfordenuværendeførtidspensionistcr,derfrivilli4kanbetale bidragtilATPfinansierpt mcd%af førtidspersionisten ogt/rafstaten,Socialministerietsbenorbtinger :Eleterkorekt,at pensionsordningenvilmedførc administrative konsekvenserfor kommuncmgmen disse konsckvensererefter Socialminisæriets opfattelse
iforbindelsemedvedtagelsenafsupplerendearbejdsmarkedspension,herunder kravet om at kommunerne skalopkræveogindbetale bidragtilATPclleretpensionssel*åb efterpensionistensvalgvaren detaf. Deeventuelleøkonomiskekonsclvenserafdetforeliggendelovforstagvilbliveforhandletendeligt alhandletmedkommunerneførtidspensionsreformen,
som den
med dekommunale parter.
Medhensyn
tilenovergangsordningskalSocialminisrerieti
henvisetil
førtidspensionsreformentræderikraft,kanvælgepåfrivilligbasisatværeomfattetaflo-rrcnsbesæmmelseromindbetalingafbidragtilATP.Førtidspcnsionister, somultimo2fi)2betalertilATP,overføres automatisktilat væreomfattetaflovens bestcsunelscr om bidragtilATP(men påfrivilligbasis).Bådcnuværcndeogkommende førtidspensionistervilsåledesfral.januar2fi)3skulle betalel/3afdetfuldebidragtilATP.
(lov nr.285af25. april 2fi)1,jf.$ 8stk.nuværendeførtidspensionisterefter
ikrafttrædelsesbesternmelsen
denvedøgne lovom en førtidspensionsreform
5),
l.
hvorafdetfremgår,arde
januar 2003,
hvor
5.ArbejdsmarkedetsTillægpension(ATP) anfrrer, at ordningenskønnes atvillemedføre ctableringsomkostninger påistønelsesordenenca.Zmio. kr.,ogatdetikkes)messtfremgåaflovforslaget, hvorledes disseudgifterskalaflroldes.ATPanfører endvidere,atetableringsomkostningemevitlebliveubetydelige,og atdetvilleletteoverskueligheden over den enkeltessamledepcnsionsrettigheder,hvisbidragtildensupplerendearbejdsmarkedspensionistedetkunne indbetalessombidrag
tilenafATP'seksisterendeordninger.
8æia IminisIerieIbemerlofinger:
Somanførtilovforslageterdetskønnet uhensigtsmæssigtatetableredensupplerende arbejdsmarkedspensionsornet selvstændigadministrativtsystemiATP. DeterderforforeslåegatordningenividestmuligtomfangadministreressarnmenmedSP-ordningen,dadettevilreduceleaablerinSomkosuringernetilctmindre beløb. Vedovergangtilpcnsion er detendvidereforudsat atdeopsparedemidleranvendestilkøbafen livsvarig
Side 2
Dokument: H:\Word\FOER-P\opsparingsordning\notat
af4
høring-
l.doc
er
pcnsionsretiATP efterde regler, der fremgår afATP'spensionsgrundlag der
anmeldt
til
Finanstilsynet-Dette
vil
ogsåbidrage
tilar
reducere
ctableringrcmkostningemeog de løbendeadministrationsomkostninger.
Deterfiorudsat,atetableringsomkosfuiingersamtomkostningerneved
den
løbcndeadministrationfuldtud aflroldesafmedlemmemeafdensupplerende
arbejdsmarkedspension.Denpraktiske tilrettelæggelseherafforudsættesfastlagefter drøftelser mellem ATPogSocialministeriet.
tilblotatindbetale bidragettilen eksisterendeordningiATP,dvs. ikkeatetablereensærligarbejdsmarkedspcnsionsordningforMedhensynførtidspensionisler, skalbemærkes,atetableringenafen pensionsordningforførtidspensionisterblevvedtaga sometlediførtidspcnsionsreformen.Hensigtenmeddørn1æpensionsordningvarbl.a.atsikreenvissynligligestillingmcdpersonerpåarbejdsmarkedet,somindbetalertilena$cjdsma*edspensionsordning.
Hcrtilkommer, atde eksisterendeordningeri
ATPindholdsmæssigafrigsr fradevedførtidspensioosreformur vedtagnentmmerfordenne pensionsordning(6r kravorn enlivsvarigalderspension ogenopsparingslignende ordningoptilovergångtilpension).5.FonikringogPension
valgnulighed mellem indbctalingtilATP,somvilkunneadministrereordningen megetbilliggog indbeAlingertitet livsforsikingssetskab etlerenpensionskasse,børder ikkeværeformangebindinger med henryntilordningens indretning.
G AP) anfører,
athvis derskal væretale omen reet
F&Pmenerderfor,atdensupplerende arbejdsmarkedspensionskalkunneindgå umiddelbartpådenpcnsionsordning førtidspensionistenev€ntueltalleredeharietlivsfonikringsselskabellerenpemionskasse,ogherunderbliveomfattetafdaeksisterendeydelsesmønsteriensådanordning.F&Pmener,atdette børgpldeuansetom deneksisterende ondningbestirafenkapiølpension,ratepensionog/eller en livrentesamt eventuel risikodækningved dødoginvaliditet.F
&P pegcrspecieltpå, atkravetilovforslaget om,atderskal være taleomen
specificeretlivwarigpensionsretvitkunnemedføre uforholdsmæssigtstoreetableringsomkostninger.F&P peger ogsåpAat den foreslåedeordning ikkeerforenelig med livrentebegrebet,daenlivrente i[:kekan udbetales ved død.
F&Pforudsæner(jf.pkt. 2.2ihøringssvaret),atunderretningomarbejdsmarkedsbidrag fra pensionsinstitutter ikkeskal værespccificeretfordensupplerende arbejdsmarkedspension
Socialminis terielsbemerløinger:
l.ovforslagetgrvermulighedfor,arbejdsmarkedspcnsionkananvendeseksisterendelivsvarigpensionsret,
atbidragettildensupplerendetitenspecificeret forhøjelseafen
Formålet,meddcnsupplerendearbejdsmarkedspensionefsom anførtibemær*ningertildet vedtagnelovfonlagom førtidspensionsreformen, atsikeførtidspensionisterenøgetsamtetalderspensionogdermedstøre
Side 3af4
Dokument: H:\Word\FOER-P\opsparingsordning\notat
høring-l.doc
til
dækningsgradved overgangtilfolkepension.Da en væsentligdel af bidragettilde eksistcrcnde pensionsordningert5piskikkeanvendestilalderspension,men
forskelligesupplerørdeydelser(dødsfaldrydelser,tilordningcntil
ægtefællepension,
invaliditetsdækningm.v.)
medhensynbidraget
vildetivæsentlig gradfoningeordningenselfekttilatforøgeførtidspcnsionisternes samlede alderspension, hvisogså skal anvendcsdisseformåI.
tilenratepensionelleren kapitalpensionvilheller ikkeværeioverensstemmelsemedførtidspcnsionsreformens forudsætningeromatsikreføtidspensionister en livsvarigsupplerende ydelse, svarendetilen livsvarigarbcjdsmrkedspension.Indbealinger
MedhensyntillivrentebegrcbøskalSocialministerietbemæ*e,
atopsparing/erhvervede rettighedcriordningen efter forslagetskal udbetalesvedMførpensioncringcn.Detteblevforudsatvedførtidspensionsreformen.
Detteindcbærer,atfonikingsselskabcrm.v.eventueltmåtilpassedereseksisterende udbudafprodulter,sålcdesat deigiverfaldogsåkantilbydecnsådanydelse.
Underretningspligænforpensionskasscrm.fl., inkl.ATP,vedrørendeindeholdt
arbejdsrn*cdsbidragfordørenkcltc bidragspligige ftemgåraf$7ibekendtgørels€w.979af16. november2fi)lomarbejdsmarkedsbidrag.Skattcministerietoplyser,atbekendtgørelsenvilbliveændretsåledes,atunderrctningppligtcnogsåomfatterindbetalingertildensupplerendearbejdsmarkedspension.
Side 4
af4
Dokument: H:\Word\FOER-Aopsparingsordning\norat
høring-
l.doc
@ÆldreSagen
SocialrninisterietKontoretforkontantydelserHotmensKanal221060KøbenhavnKDen18.april2002
Vedr. høringoverudkrsttlllovforslagomændring aflovomsocialpension (Præciseringervedr. førtidspensionsreformen, herunderudfyldendebestemmelser om densupplerende arbejdsmarkedspensionforførtidspensiouister).Detmeddelesherved,atÆldre sagenikkehar bemærkningerudkasttillovforslag.MedvenlighilsenÆldreSagen
til
ovennævnte
Ældre Sagen.Nyropsgade 45 o 1602 KobenhavnVTII:339606E6 o Fax: 33968687owww.aetdresagen.dkGiro 450-5050, Gavebelob kan lralrækkesetter9ældendeskslleregletPtotektor:Hendes Maiastæi D,onning Margrethall
tootTor"-Oto
ÆHrcmobilisedngensselaetarbtSuofliisaej3,1927FbdedksbergC
,.'
Mobl[rerlngens
' '' "-. ''
i'''"
f,to
Tlt353526SO-Fax3535æ24*rw.roldretnoblllsodngon.dk
18.
april2002
SocialministerietHolmens Y.annilz21060KøbenhavnK
Vedr.forslegdllov om ændringaflovom socialpenslonogandrelove(præciseringvedrørende førddspensionsreformen,herunderudfyldendebætenmelserom supplerendearbejdsmarkedrpensionforfortidspensionlster).tr.nr. M2-229Ældremobiliseringen har ingenbcmærloringertildet fremsendte,men det bemærkesdog, atÆldremobiliseringcnpågrund afdcnkortetidsfrist,ik*ehar hafttidtilendybere behandlingforslageL
af
Somogsåtidligerebemærket, finder Ældremobiliseringendetyderstuheldigt,atlovforslagfremsendesrredsåkorte høringsfrister.Lovforslagetsendttilhøring medIIdagæfrist.Efterfølgendeflyttes høringsfristcrl fordiforslagetskall.behardles16dageefter forslageter sendttilhøring. Ældremobiliseringen skalpåpege, athøringemeeftettåndenmister sin værdi,dahøringsparterneilkehar muligbed foren dybtgående ogpolitiskbehandlingafdetilsendtelovfonlag,ogviskal derforpåny opfordretil,at mantager høringspartemealvorlig,og giveros enrimeligfristtilvores arbejde.
MedvenlighilsenI
u/
lfl"uNure.aFormand for Ældremobiliseringen.
,(,fr
//Å
lkbenhænsKomrnunehmilisogArbeidsmarkedsbnaltningen
SocirhinistcdaDcpcteo€iltdHolncasK.mal22
iåi\€tzJ.r.;t.1.0-05.0ff2101
l060KåcohdvrKAttTolbtoHcdc
Dato:
lt.pfl2ffi2
Hørilgsrvror vcdr.præcbcrtngvcdr. forfidspendonsrcfomc.4, her-underud$ldendcbcstcuneJscr omdelsupplereudearbeJdsmer-ked-spenslonforferddspcuciontstcr.Hcrmed ft,enscodcslfubcnharns Kournuncsforcløbigobmædmingertildco&fSo.ialminisfcria eeoscodchøingvodr-førlidspcasionsrcftru€o,hcrundcrud&talcoih bcsttrwndscr omdcosugilcrcodo aftefasoarlccds-pcosiolfor førtidspeosioistcraf8.april2(XD.Soqialnitistiirthårbedtom evcotuellcbcoærtoirgrrtilto.vfo4agsscncstd.19,tpril20OZ
Dctslatitrdlodningsvistlcoædccs,at dctikkoiDdcnforitotiilmæssigra'mrrcr hartrærctmuligtd fccagccopolitiskbe,bædliqgafldcast€t,bvorbrdcr øgesfoftaholdforalcopotitistceodkcodclsaDog har IfubenhavnsIfuumune;ngrn banærkniuger.
Mcilvcolighilsco
wrw
lhldooen8enærfiryrdc17l5/2lObcnhmvTclcfsr13173317
Dfsflod€foo3tt7l2sTdcfiD(
33173201
.a
eSamvirkendeInvalideorganisationerKlørærprisræj108, 2650 l-lvidowe.Tlf.:36751777,tax:36751403. [email protected]-www.handicap.dk
DSI
SocialministerietKontorfor kontantydelser
Att.:Torben HedeHolmensKanal221060 København
KDen18.apå12ffi2J.nr.
3857.iO[10-l5.0tl/KP
Høringssvar vedr. udkasttillovforslagomLovom ændring aflovomsocialpensionogandrelove (Præciseringer vedrørendeførtidspensi-onsreformennherunderudfyldendebestemmelserom den suppleren-
DSIharkunfåkommentarertildet fremsatte udkast
tillovforslag.l-4,kan højstudgøreet
Vedr.
stk. 5-6således:$l,nr.15affattesSlZ",indtægtopgiortefterstk."Stk5.Ægtefællensellersamleverensfastbeløb,jf.$49stk.l,nr.II.Stk.6.osv......."$
2.
l.I
DSIerenigi,atder har værettale omenuhensigtsmæssigudforrnning afreglerne på detteområde og finderdetrelevant,at bestemmelserneomopgørelsenaf indtægsgrundlaget ogbegrænsningenforbetydningenafægtefællens/samleverens indtægter samlesiån bestem-melse.
Etafproblememe med denuværendeformuleringerer imidlertid,at detervanskeligtatgennernslue, hvad man gøriforholdtildendel afindtægten, somikkeskalregnes med.Selvomdet fremgåraflovbemærkningerne ogdebeskrcvneregneelcsempler,er detvigtigt,at det samtidig kanlæsesudaf lovteksten.
Detfrernsatte udkast
tillovforslagændrerikkepådenne
derformuleresentilføjelse
til'32
uklarhed.DSIforeslår derfor,at
a,
stk.5,såde,nlyder:
"stk.5Ægtefællensellersamleverørs indtægtopgiort efter stk.l-4,kan højst udgøre etfastbeløb,jf.$ 49s*. l,nr.ll.Ægtefællesellersamleveres indtægterderudover,medtagesilkeiindkomstgrundlaget for udmålingaffuidspensionsydelsen.'
tpilePsiigrenin&DåElttandkåPfdbitd,OxElLdrl{i.ntqiidl!,yn8Rtm.ædc lsrub(k4r,DånstPrkioonioror4,Dmste D@6tåndJdtxnd, Di.brrddqringcD05!Untdoø,Forenintndslrm.rciDåma*,Citddotn8.n. HFrnsSen,Hicf,rrtrdclffiinlff. t.ndsfd6iig6AdLm.tendrfoøiryenl-EVlan&tdsingrn(rAed,t
$*t-f;.e :'
;j. 1,.:.i:
:r
1;r'i.),iq{,i-1r
'
2Denrdover finderDSIdetrclevantatfåpladsiATP'sbestyrclsesetilyset afdeonsordningerforførtidspensio'nister.Med venlig hilsenn1æ
pensi-
StigLangvadFormand
l(6cabau&nl9-gt-02SocialninistrrictAlLTorbcollcdeHolncns Krpel221060Kebcohavr
Jrlr.:50{06AæFb&,Esb.osc!
K
HørtngomlovoDændring eflovonpemtOnogrrrdre loyc
DaCcoilnle Handicryråd
harmedtakmodtaeæ udkast
tillovforstag om
præciscringerve&øreo,eførtidspensionsreformen, henrnderudfyldcudpbestcmmclsccmdeosuppleændoa*ejdsnarU0spensimfonførtidspøsionister.
DetCerrtraleHandioaprådermegetogså
blw
atdctncdførtidæensionsrefornenvedtagotat€tablereen suppleceirdepcusionsordniqgfor fentidqp€osionistfr.nrq-astlæggcs
tilfusemd
atbi&agettilførtidspeosionishsa$ejdsma*cdsp€BionindbetalestilATPellereopeosionskasseellcr ctlivsforeikingsselslnbeftecfrrtidspensionistensegetvalg. Dsnforeslå€detilrettelæggelseafpensionsorihingcohar Rådet ingen bemærlodngertil.
Idgtforoligg€odr
dcrop
til
Udkastetindåold€rdenrdova nogleenkelteforbedringcrafrcgelformuleningen-Idcn forbindelse skalDetCenhaleHandicaprådblotbcmæ*e,*i16.1grepiBiDeSamvirkcnde Invalidcorganigationeæfuslag tilydcrligcrcforbedringaffornileringeni$32astk5. Somformuløingenstårnr,kan manlet fiidenopfatlelsc,atægafiLllco eller samlwerens indkomst ikkemåværc hqiereend eofastgrasaBenøloingemovis€rinidlerti4atdstikkcersådaareglen skal fotsrås.
Medvenlighilseo
/4.4r961*2lst-AncEsbeosen
BEdgldr25,SktADnc Frsnge,op8,^t,rr<^./-L__L'_.-y
Fr4.
yll
HJarwæsi<lewr.dclrdks-$til'rtc.høldchdk
l(L:,r'r\SocielministerictHolrnensKnilZ21060KøbenhevnK
Høringomudkasttillovom ændringaf lov omsocialpensionog andreloveKLhet dcn8.
Dcnt8.epdl 2oo2
fal.
KlR
epril
2C/|/Z
modt4etudkasttillovom ændring aflovomso-
tirelldkDir 3370 3238
cial pension og andrc love, henrnderblandtandctudfrldendebestemmelseromden supplerende a6ejdsmarkedspensionforførtidspensionistertilhø-
Jnr16.01.08-0062/02Gyldånlowtg8d? IIt6{ro Ktbånhavn VTtt s:r70 3370
dng.Socialministcriet anmoder om bemærkningerscaestden18.rpril 2M2H-12.00.
F.x3370 3058
ww.ll.dk
HvadangårbestcruDclseme vedrørendc deo supplereadcetbejdsmrkeds-pensiontilførtidspensionistet iodebæter forslegcg atkotilnuoemcbliverpålagtatindbeule catcn tilATPeller detpeosionsselskab,som pensioni-sten vælger.Kommuncmcfår dermedeoheltnyopgåve,nemlig atsNleafreg4epensionsbidrag hver måned
1t2
tilenafdisse.
KLvurderer, at detmåmedførect adminisuativtmerarbeidefor kommu-nerne.Deterderfor forkert,når dcriudkesttillovforslagctanførcs,atdetikke medføreradministrativtmcrarbeideforkommuoerne,Samtidigfårforslagct den konsekvens,rtkommuneme fårmerudgiftertillT-systcmcrne. Systemafgifternc må forventesatstigc med krevet om atkommunerneskeladministere indbctalingsbdøbtilpensionsordniogetogdensædige skattemæssigebehandlingdissc skal heveiforbindelsemedop-lysningspligten.Med udkestcttilfors\ctsker dcr cn ænddng|finrnslgrhgsndbdbctelingefÅTP-bidrag(1/3og2/3).Lægesderifo6indclseEeddeo omlægpingoptilcn ovcrgangsordaiqgfotde igaogværeadcdtalcromÅTP?
KLtagerfo$chold fotæaddng.
dekommuoaløkononistckoosckveaseref en
lov-
EW
Med veolig hilsen
. -,, t. !..i: .{: .
'
r
..:.i:,t..]:::j'..tiir::-?f::,-rYj
THI:
Arboldsm.dcdGtr
SocialministaietHolmens Kanal 221060 Købe'nhavn
Tilbg6pcnilon
K
ATPftJseIKongotlgVænge3400 Hill€md
I
Tlt.
70
Far48æ48(x,E-post atpoatp.dk
il
12r3
w.ab.&Tololofttid
litaFlma-00.t6.0oFredag8.0O.t5.3O
Dato
Rcf.ru.
16.april2002
suP-o1-01-l
Høringssvarvedr.lovforslagomændringaflovom social pensionogandre loveSocialministeriet harmedbrevaf8.april2002(1.nr.M2-229\sandtudkættilfonlagtillov omændringafsocial pension og aodrc lovetilhøringhosATP.Det fremgår,atlovforslagetforventesfremsat omkontid.Forslagct indelrolderenrækkepræciseringø afreglcmeonførtidspeosion, herunder præciserendcogudfuldende bestemnelser vedrrnendedenvcdtagresupplerendearbcjdsma*edspensionfor før-tidspensionister.
Lovforslagetsomikkeerdaterct,giver ATPanledningtilfølgendegenerellebemærkningertildendel af forslaget,derregulererATP'sadministrationaf den supplercndearbejdsnrarkedspa,sion.
Viskal indledningsvis henvisetilATP'shørinpsvar af16.januar20Olvedrenendelovforslag omførtidspensionsrcform, herunder bemærkningertillovfonlagL137, omhdførelseaf ennyfrivillig"supplerende pensionsordning"forførtidspensionister,somordningenpå dettetidspunkt blevbe-tegnet.
ATPanførteidettehøringssvar,atordningeo ikfte varnærmere bcskrcrretilovforslaget,udoveratbi&agskullc indbetalestilATP,ogatlovforslagetsåledesikkefætlagdede nærmerereglerformidlemesforvaltningATPbcrræ,lkede ligeledes,atordningørmedfordelkrurneudformes indenfordcraurmer, dergælderfordeordninger,ATPallerede adminisherer.Onrdeadministrative og økonomiskekonselrvenseroplpteATPisvarden16.januar 2001,atdethmibegrænsetomfangermuligtat skønneoverdeafurinishativekonsetr$€oser,førdenærmereoperationellerdformningereraftlareilaATPoplystcendvidcrgatuilgifternetillT-system-udvikling villevære sæNktaftærrgtgea[,ihvorhøj gradenmerekonkretudfonnningaf skitsenilovberrærtningemevillcmuliggøreindpasnfngide nuyærendcE/stemcr.
Ll37blwvedtaget medlovforslagea beskivelse
af en
frivillig
srqpplercnde
pørsionsordningfor
førtidspensionister,ogmed ændringsforslag omat denenkeltehidspørsionistkrxrne vælgeat
inabetde$tilS'F2!-;i{..it
ATP ellertilandapensionsselskab.
18APR.2m2
l.Kt.J.nr.
o4L-?2q
2
Ifølgedetlovforslag,somaktueltermodtagetihøring, skalATP adminisrerebidragtilensuppte-rende arbejdsmarkedspensionforførtidspensionisteriensclvstændigordningmed særskiltekontisammen med midlerneidenSærligePensionrcpsparing-SP.Der skal aflægges samlet regnskabfordeto ordninger,såledcs atenopgørelseafdensupplerende arbejdsmarkedspensions formueog ind-betalinger kommertilatfremgå særskilt af SP-ordningens regrskab.
Ved65år,eller67 år,såfremtden pågældendeerfiadtfør l.juli1939,konverteres indeståendet påkontoenidensupplerendearbejdsmarkedspensionsopsparingtilenpensionsreti ATP. Derindføresmulighed for,at ATP'S bestyrelsekanfastsætte etsærligt gebyrtildækning af specielleadministra-tionsomkostninger vedrørordedensupplerende arbejdsmarkedspension. Det er anførti bcmærknin-gemetillovforslagets.enkelte bestemmelser,$4,nr.l,atdet hervedundgås, atmedlemmerafSP-ordningen kommertilatafholde administrationsomkostninger,som alenevedrører medlemmerden suppterende arbejdsmarkedspension.
af
Detforeslåedenyekryitel5di ATP-lovengørdetmuligl for ATPatadministrere den supplerendearbejdsmarkedspension somenordningiSP-ordningen fremtildet tidspunkt, hvor kontoenkonver-terestilenpensionsretiATP-ordningen.ATPskønner, at indførelseafenfrivilligsupplerende arbejdsmarkedspensionforførtidspensionistersomenordningiSP-ordningenvilmedførc etableringsomkostningerienstørrelsesordenpåca.2millioner kr. Detsynesikkeatfremgå af det foreliggende lovforslag med tilhørende bemærkninger,hvorledesdisseudviklingsomkostninger skal afholdes, menforgodordensskyldskal detnævnes,atATPikkeharhjemmeltilatafholdedisseomkostninger.Detkan i den forbindelse oplyses,atsåfremtATP,ilighedmedlivsforsikringsselskaber og pensi-onskasser,fikmulighedforatadministrere bidragtildensupplerendearbejdsmarkedspensionforførtidspcnsionistersomckstraordinære indbetalingertilenafATP'seksisterendeordninger,villeimplemørteringenafdensupplerendearbejdsmarkedspension kun medføre ubetydeligeudviklingsomkostninger forATP-huset.Enadministrativtilrbttelæggelsemedekstraordinære indbetalingerafbidragtilentenSP-ordningeneller ATP-ordningenvilsåledeskunne gennemførcsenten som enspecificeret forhøjelseafdenIOårige ratepensionliaSP-ordningenellerenlivsvarigpensionsretiATP-ordningen.Herved kunnesåvelhensyntiloverskuelighedi forholdtilden enkeltes samledepensionsrettighederiforholdtilATP'sadministration(således somdetilovbemærkning€rnenævnes ertilfældetilov-8til$ 33 e, somregulerer administralionen afdefrivilligebidragtilordningenforslagets$?,hos tivsforsiliringsselskaber ogpensionskasscr)somhensyntilomkostningernetiladministrationafden kommende ordning tilgodeses.
*.
ATP finderdet væscntligt,at deregler, derfastsættesforindbetalingafbidragtildensupplerendearbejdsmarkedspension sikrer,atATPfår mulighedforatleveredetbilligstmulige produkttilfør-tidspensionister, der vælgeratindbetale bidragtildensupplerende arbejdsmarkedspensioni ATP.
F&PSocialministerietHolmens Kanal 22DK-1060Købcnhavn
Forsitving&Peraian
K
Att.:Torben Hede
Yortsref, DBUljb
Jowlr.l3.l.l-Ou
DcrunlTHEll.r.M2-28
l)u,tolt.U.NL
UdkasttillovforslagomLovom ændringaflovaflovomsocial pension ogandreloveForsikring&Pension har fraSocidministerietmodtagetudkasttillovforslag om[,ovomæn-dring aflovom socialpensionogandrelovemedanmodning ombemærlcninger.Høringsfri-stenudløb den19.april2002. Dennefrist blevi brevaf16.april2002 fremskyndettilden18.apnl2ffiZ.F&Phartidligerc afgivctbemærkningcrtillovskitsc af18.februar 2002.F&P'sbemæ*ningerfglgernedenfor.
l.
Generelt
F&Pforstår,atlovforslagetskal sikreindividualiatipcnsionsordningenoggivefgrtidspensi-onisten mulighedforat vælgemellemforskelligealtemativcr.l.ovforslagetsondrcrmellemindbetalingertilATPog indbetalingertiletlivsforsikringsselskab ellerenpcnsionskasse.Op-sparingsordningehi ATPer enstandardiseret opsparingsordning,derskal administreressam-men med denSærlige Pensionsopsparing,som erobligatorisk foralle. Ordningcme kan somfølge heraf administreresmegetbilli$i ATP. Hvisvalgfriheden skalvære reel,bdr derikkeværeformangebindingerpåordningens indretning.Særligekravtilordningensadminishati-onvilforanledigc omkostninger,somhurtig viloverstige dc altemative omkostningcri ATP-ordningen.DeterF&P'sopfattclse,atlowdkastetienrækketilfældenæppevilgive førtids-pensionistenenreel mulighedforat vælgemellem entcnatindbetaledensupplcrende ar-bcjdsrnarkedspensiontilenopsparingsordning(ATP) cllerenforsikringsordning (tivsforsik-ringsselskabellerpensionskasse).Somlovforslagcterudformet, cr detetkrav,at dcnalleredc etableredc pensionsordning -ck-sempelvisenarbejdsmarkedspensionsordning-skal tilpasses den supplerendearbejdsmar-kedspensionsordningforatførtidspeosionistenopnårmuligbcd foratindbetale dcn supplercn-dearbejdsmækedspensiontiletlivsforsikringselskabelleren pensionskasse.DetcrF&P'sgenerelleopfattelsc,åtvalgmulighcden førstbtiverreel, såfremt ordningen kanindpassesideprodukter, der allerede furdespårurkedet,f.eks.såordningcntagerudgangs-punktiydelsesmønstretiførtidspensionistens allerede etablcrcde pcnsionsordning. Førtids-pensionistens pensionsordning eriforvcjcnoprcttetmed detformålatsikredcnenkclte enpensionsordningved opnåetpensionsalder m.v. Deterderfor F&P's opfattelse,at densupple-Erhventorgorisatiulo
rlo rsikr in gss eIsIaber
ForsibingdHEAmaliqadc
l0
11f- 3143 5500
F&P
Forsibing&Pension
Sidc
2
rende arbejdsma*edspension skalhrnneindgå umiddelbartpå denpcnsionsordnhg,somfør-tidspensionisten allcrede harictlivsforsikringssclskab elleren'pensiorukasse-herunder atdeteksisterendeydelsesmønsterkan fastholdes. Dea supplerende arbejdsmarkedspcnsionbgrsåledes "tilpassesn degenercllevilkfusom livsforsikringsselskaberog pcnsionskasserer un-derlagt, hcnurdcrelcsenrpclvis gældendcreglcr ipensionsbeskabingsloven.Bliverdetteikkemuligt,vilvalgmulighedcnforden e.nkelæførtidspensionistformentlig blivemegetbegræn-set,ogivisse tilfældevilvalgmuligheden sletil*eeksistere.
F&Pharbemærtct,atdetilowdkastetforeslås,atATP fåradgangtilatadministrerc densupplcrcndc arbcjdsmarkcdspensionsamrnenmcdmidlemc iden særligepelsionsopsparing.F&P finder derforantedningtilatnævn€,atrcgeringensombekendthar nedsat etudvalg(Bremerudvalget),derbl.a.hufåcttilopgavcatudarbcjde forslagtil,hvorledes kontohavemeiDenSærligePcnsionsopsparing (SP-ordningen)fra2ffi3kan få rettilat fly,ttedercs indestå-endetilen andcnpeasionsordningogatdetfglger afudvalgets korunissorium,atudvalgetallerede medio2fi)2skalkomme mcd forslagtil,hvorledcs kontohaverneiSP-ordningen kanopnå denncflytæret. DcterF&P'sklare forvcntning,atreglcrnefordensupplcrende arbejds-markedspensionforførtidspensionistervilblivetilpasset Brememdvalgetskonklusioner ogeventuellc forslagtillovændringer.
EndeligskalF&Ppåpege, atlovforslagetindeholder elementer, derikkeerforenelige meddenalmindcligerepleringaflivsforsikring.Såledesregulerer lovforslaget anvendclsenafordnin-gensværdiveddødsfaldfør65.år,samtidigmed atordningenkrævesetableretsom enliv-rente,der er enlivsbctingetfonikringF&Pharnedenfor skitserctF&Fsbemærkningertildeenkeltebestemmelser.
l.1.1
F&P's bemærkninger-$ 33 e.,stk
til
ændringemeforetagetilovom social pension
I
$33e.vedrører beløb der indbetalestiletlivsfonikringssclskabellerenpensionskasse.Detfremgår afstk.l,l.punktum,atbeløbcne skalanvendestilerhvervelse afenlivsvarigpensi-onsretforførtidspensionistmodtageren-Desude,nfølgerdetafs&.l,3.punktum,atden sup-plerende arbejdsnartedspensionogsåkananvendestilenspecificeret fortrøjelscafeneksiste-
rendelivsvarigpensionsret.
Vedr.formuleringe,ni$33 e.stk"
forførtfu bpensionistmodlagteno.DeterF&Fsnrdering,at etkravoqatbidragtilden supplerendc arbcjdsmarkedspensionskalanvendcstilcrhvervelse af cnlivsvarigpcnsionsret"ienrækkctilfældekanføretil,atførtidspensionistenrceltil&eopnårmulighcd forattræffeetvalgmellemATPogen altema-tivpensionsordning.Som det allercdeer påpegetovcnforunderF&Fsgenerelle bemærkninger,bliver valgmulig-hedenførstrcel,såfremtderblivøtagct udgangsprmlridenalleredeeøblcrcdcpensionsord-ning.Bastår dømepersionsordningafenkapital, -ratc- ellcrlogcn livrcnEe sarnteventueltenrisikodækningveddgdog invaliditct,bør dcttcikkemedfdrc,atførtidsp€Dsionisten skalopretteensærskiltlivsvarigpensionsretsideløbendemeddenSwige pensionsordning.
I,l.punktum:"tloatelseaf anlivsvtigpensionsret
F&P
ForsibingtLPension
Etkravom,at derskal oprcttcsmsærskiltlivsvarigpensionsretvilmedføre yderligere etable-ringsomkostningcroglaavom særskilt administration,hvilketvilmcdførqatomkostningemcved oprettelsen afdensupplerandc artejdsmarkcdspensionbliverufodroldsmæssigei forholdtitdeindbetalte bidragI.
F&Phenviseri øvrigttillovforslagcts$33 d., stk"l,hvoraf detfremgår,atbeløb dcr indbe-talcstilATP, godslrivessærskiltckontiogkan forvaltc.ssamsrenmed midlerneiDen Særli-gePensionsopsparing. Endvidcrc fremgår det af bemærkningeme,at'detskønnesulwrsigts-messigtat etableredanfrivilligeorhingforførti&pqsionistqsomannyselvstøndigord-ningi ATP, dadatevillemdførebetydeligeudviHingsonkostningø.Yedividestmuligtom-
langat integreredenfrtvilligepansiansor&rtngfor førtidsperøionisteriden (nye) SærligePøsiottsopspøing$ludviHingsomlrosningøtætilordningen laonereducerestiletmindrebeløb, derøoendestil atelablqeetsørligtad.ministrationssysten"F&Pvilgeme påpege, at detligeledesfor livsfonilaingsselskaberog pensionskasservilmed-føre betydeligeudviklings-,etablcrings- og administrationsomkostninger såfremtlivsforsik-ringsselskaber ogpensionskasscrskal oprctteensærskiltlivsvarigpensiomret, somikkeer endel afdet eksisterende ydelsesmønsteripensionsordningen.Vedr.formuleringeni$33 e.stk.-I,3.punktumvedr. mulighedeuforatanvende "dezsupplerendearbejdsmarkcdspnsion tilenspecifrcøa forhojelseo{ eneksisterendelivsv*rig pensionsreln-Det følgcrafbemærkningemc,atmulighedenforatindbetaledensupplercnde arbejdsmar-kedspensiontilforhøjelsc afencksisterendelivsvarigpension^sretcr gnskeligafhensyntiloverskucligheden afden enkeltes sarnledepensionsrettigheder fra eventueltflerefonkelligepensionsordninger.
F&PerenigmedSocialministerieti,atoverskueligheden afdcnenkeltessamledepensions-rettigheder bør prioriteres højt, ogat en sådanmålsætning børværeudgangspunktetfordenkommenderegrlering. F&F finderdogikke,at ovennævnteformulering opfylderdennemål-sætningitilstrækkeligtomfang.Bestemmplsensiher ietvistomfangenvalgmulig!rcd forfgrtidspensionisten, menfprtids-pensionistens valgmuligbedbliverbegrænset dels somfglgcaf,atderibestemmelsenstilleskravomen atdeneksist€rendcordningcns&øl værelivsvarig,dels somfølge afatder skalværetale om en"qæcifrceretforhøjelse'.Daer F&P's vurdering,at dissekravreelt kankommetilathindre, atbidragene indgår og administreressammenmedandremidlerietpen-sionsselskab.Specifikationskraveterbeskrevet i bemærlcningernesåledes:"Detforudsættes,dldet
i
giyetfqW speciftcøes,
lnilkeydøligerepøsionsrenighedø,der
opnåssomfølge afbiihagtilda, supplererde øbejdsmarktdspenslono
|4.212kt. (2oolniveau)
*
F&P
Forsitvtns&,Pension
Stth
I
F&P finderdct usikkert, hyorledcs bestemmelsen og bemærkningeme skalfortolkes.Såfruntførtidspensionistenskdkrmne vælgeatindbetalcden supplerendearbcjdsmalteds-pensiontiletlivsforsikringssclskabogpensionskassemådet nødvc,ndigvisfomdsættcs. atspecifikationskravetm.v.holdes pået absolutminimum.SomdafrcmgårovenforunderF&Itsgencrelle bemærkningcr, cr detF&Fsopfattelsc,atførtidspensionistensvalgmulighed€r styrctaf,hvilkesupplcrendckravlivsforsikringsselskaberog pensionskasscrbliverstilletoverforidenkommenderegulcring,Førstnårbidragene fra den supplercnde arbejdsmarkeds-pension kan administrercssom degvrige bidrag, som livsforsikringgselskabet og pensionskas-senmodtager, opnfu førtidspcosionistenmulighed forat vælgemellem, delsatindbetaledragettilATP,dels etlivsforsihingsselskabeller cn pensiorukasse.
'
bi
Kravet, omat derskalværetale omenlivsvarig pensionsretmedførpr,atalleredeetablerdepensionsordninger, somikke indcholderenlivsvarigpensionsrct, ikkeeromfattetaf besæm-melsen.Blevbestemmclsen udvidettilligelcdesatomfatte rateordninger,vilflereaf F&P'smedlemmerværeomfanetafbestemmelsen,
1.2$33c., stk2,og$j3e.,stk2.g33 c.,stk.2,har følgendeformulering:"YedsHftetanle&ring afseparation
ellqboso*
&ing
kanrenighedø
i
dan
suppluandeøbej&nøkcdspensionforlodsudtagesaf ejeregle-
fællen".$ 33e.,stk.2, harfglgendcformulering:"VeÅdodsJitdfordafilitte65.åy' udbaalesverdi-afdenerhvwedeperrElonsretietlivsforsilcringsselslcabellerenpewiowlcasse tilbaeteI-lertilden begunstigede.n
en
Det fglgerafovenståendebestemmelse,at densupplerende aåejdsmarkedspension skal kunneopgøres ved separation og skilsmisse.. Ligeledes skal værdienudbctales veddødfprdetfyldte65.år.Disse betingelser erikkeforeneligemedlivrentebegrebet ogdenreguleringdissefor-sikringererunderlagt. Enlivrenleerenlivsbetingetforsikring,dcr kun kommertiludbctaling,hvisdenforsikrede eriliveved opnået alder.Yeddøforindenanvendesværdientilpensionfordepwigeforsikredeibcstanden. En ratepensionvilkunne Aableres,sådenharenværdiveddødsf.ald.Såfremtdensupplucndearbejdsmarkedspension indbetalespå det eksisterendeydelsesmøn-ster,jf.F&Pispwige benærtninger,vilreglerne iPBIforsihing5aftalelovenog evenfirellekonklusioneriæglcfællepcnsionsudvalgct kunnc fåindflydelsepåbeløb fra den supplcrendcarbejdsmarkedspersion,nårdissc indbetalestiletlivsforsikringpsclskabogcn pensionskassc.Pensionsordningererunderlageneksislerende regrrlering,somiLke umiddelbart kantilside-sættes,Det erikkcF&Fsopfattelse,at desomSocialministeriet geFnemføreripcnsionsbcskatningglover;tager højdeherfor.
foreslåede
?
Eller6?.år-hvis pcrsonenctfødtførl.
juti
1939.
lF&]P2.
Forstbtng&Pension
F&P's bemærkninger2.1Yedr.PBL$5C
til
ændringemeforetagetipensionsbeskatningsloven$5C
iPBI-der skalsilrqat densupplercnde arbejds-markedspension behandlcs efter reglerfor pcnsiomordningcrmed løbendeudbetalinger.Detskalog;såher påpegesarlivrentc ikkekanudbetalesveddØd.
Ilovudkastet forslås dcrindsuenny
F&Phar bemærkct" atbctegnelsen 'nryplerendepensionsopspøing"eranvendtiL137, ogatbetegrrelsenligelcdcs er anvcndtilovnr.285 af25.april2001 om ændringaflovomsocialpension.Idetfremsendtelowdkasterbetegrelsen"supplrende pensionsoråring"ændrettil"npplerende øbejd.snøkcd,spension'.Denne æudring erillkeyderligere begrundetifrem-sendelsesbreveteller bemær*ningernctillovudkastet,nenF&Pvurdcrer,atændringener enkonsekvensafSocialministericts beskrivclseilovbcmærkningeme, hvor det anførcs,tt"dennyesupplerendeøbejdrnøIcedspensionforførtidspensionistertrederistedetlorpensions-opsporingenienøbeJdsmætcdspensio4ogorihtingenhøstorlighedmedøbejdigiverad-ministreredepensionsor&ingerogATP-or&ingen".
Ilovbemærlmingerneantagcs det således, atarbcjdsgiverordningerharstor lighed meddensupplerendearbejdsma*edspcnsiorlogat derderfor skalvære skattemæssigligestilling.F&Pvilpåpege, atikkealle arbejdsmarkedspensioner er oprettetsom løbendeordninger.Ydelsesmønstretienarbejdsmarkcdipensionafhængerafdeforskelligcaftaleparter,ogkom-binationsmulighedemeer rnange.Udbetalingsformenvilskullefplgegældendeskatteregler.Bidrag, der indgårpå enarbejdsmarkedspcnsionsordning kan indgåpåenkapitalforsikring,enratepension oglellerindgåpåcn løbcndeydelse,dertypiskertivsbetinget. Det er endvidc-realmindeligt,at derer aftalt forsikringsdækning ved forsikringsbegiventreder indenopnåerpensionsalder. Eksempelvis som følge afinvaliditet, neisaterhvervsevneeller livstruendesygdom.
2.2
-Yedr.PBL$19, stlc4atderopnåsbort-
Ilovudkastet forslås der indsatetnystk. 4i$19,bestemrnelsenskal sikrc,seelsesretforindbetalingertildensupplerende arbejdsmarkedspension.
Detvilsige, atindbctalingcrtildcn supplcrcndc aftejdsmarkedspensionikkeskal medregrestildenskgttcpligtigeindkomstogaf derskalindbetalesA}I-bidragafindbetalingeraesvåreD.detil,hvadder gælderforarbejdsgiveradministnerede pensionsordninger ogATP-ordning.Livsforsikringsselshabcrogpcnsionstasscr (mcnikke ATP)slcalsomfglge derafgivedenbidragspligtigc oplysningorn stønelsenafAM-bidrag hvertår,idåtderikkcer forslagomændringpå dettepunkt forselskabersvcdkommende.F&Pvilpåpege, atF&Pforudsættcr, atunderrctning omaåejdsmarkcdsbidragfra pensionsinstitutteril*eskalværespecificeretforden supplerende arbejdsmarkedspension.
2.3
-
Yedr.
entuingofPBL S29Rpå40 pct.
Ændring af$29B medfører,atsåfremt ordningen udbetalessom et engangsbeløb,skal derbetales en
afgift
F&P
Forsibtng&penston
Stdc6
Reaurnb
hø rinXs.SVåT
BeskæftigelsesudvaIget201 2-13
L 53Bilag
1
OffentligtNOTAT30.oktober2Ol2
Resum6ogkommentarertilhøringssvar vedrørendeforslagtillovom ændringaflovomenaktivbeskæftigelsesindsats,lovomaktiv socialpolitik,lovomsocialpensionogforskelligeandrelove(Reform afførtidspensionogfleksjob,herunder indførelseafressourceforløb,rehabiIiteri ngsteams,fleksløntilskudm.v.)
2.19.Forbedringeraf densupplerende arbejdsmarkedspension(SUPP)ATP foreslår enrækkeenrække redaktionelleændringerog sprogligepræciseringeriprimærtbemærkningerne.ÆldreSagenfinder somudgangspunkt den foreslåedeændring af SUPP hensigtsmæssig.EfterÆldreSagens opfattelse er detdogikkekorrekt,nårdeti bemærkningernetillovforslagetanføres,at "pensionisten kanfritvælgepensionsselskabtil atadministrere ordningen."ÆldreSagen henvisertil,atdetudoverATPkun er ganskefåarbejdsmarkedspensionsselskaber-førstogfremmest PensionDanmark - dertagermod indbetalingtilsupplerende arbejdsmarkedspensionforførtidspensionister. ÆldreSagenfinder, atlovforslaget bør beskrivehvilke principperdervilblive lagt til grund forfastsættelsenaf denrente,derskalanvendes vedforrentningen afindbetalte bidrag,jf.detforeslåede$ 33 cstk.7.
Kommentar:Det erkorrekt,somÆ.ldreSagenerindepå,at friheden tilatvælgepensrbnsselskaberbegrænset af,at det forudsætter,atselskabetervillig til at tage imodindbetalingertilordningen. Deternuanført i bemærkningerne.Medhensyntilrentenmådenneafhængeafdekonkreteforholdiden enkeltepensionsordning.Deterderforforeslået,atdeterdenenkelte administratorafSUPP, drrs.ArbejdsmarkedetsTillægspensionelleret livsforsikringsselskabellerpensionslrassgderfastsætterrenten.LAPanfører, atmangeførtidspensionisteropleverenvæsentlignedgang i levestandard,nårdenårfolkepensionsalderen,Deforslåedejusteringeraf deneksisterendeordningmed at kunne indbetaletilsupplerendearbejdsmarkedspensionforførtidspensionisterer langt fratilstrækkeligtilat undgåensådan indkomstnedgang.Ientid,hvornæstenalle,der erpåarbeidsmarkedet,haraftalte pensionsopsparinger,børder ske størreforbedringeriformaf enautomatiskindbetalingtilsupplerendepension.Kommentar:TilmeldelsetilSUPPer frivillig forførtidspensionister.Baggrunden hertorerdels,atnogle førtidspensionister viaderestidligere bidrag til enarbejdsmarkedspensionsordning
m.v.kan væresikret ensamletpension,somdeskønnerer tilstrækkelig,delsatnogle førtidspensionistersomfølgeaf evt. sygdom m.v. kan haveen velbegrundethøjereprioriteringaf indkomstnu.
Forsikring ogPensionmener,atlovforslagetindebærer,atdetipraksis ikkevilværemuligt forandre endATP atadministrererdeforeslåede regler,da detager udgangspunktiATPsprodukter.Forsikring&Pensionforeslår,at andreselskaberendATP skalkunneanvendesamme bestemmelserforudbetaling, som gælderforstandardlivrentenikundens obligatoriskeordningiselskabet.Det er det enklesteforkunden.Alternativt foreslås,at degældenderegler videreføresforandreselskaberendATP, mensådan, at dergivesmulighedfor,atderideførsteoptil10årefterfolkepensionsalderbetalesetengangsbeløb,som højst udgør depotet på dødsfaldstidspunktet.KommentarerI udkastet tillovforslagvarderforeslået detaljeredereglervedrørendeaftrapningafdødsfaldsdækningen veddødsfaldefterfolke pensionsalderen.Detteernuændref så/edes, at det er optildetenkeltelivsforsikringsselskabellerpensionskassemed enSUPP-ordningatfastsættereglerfor aftrapningenafdødsfaldsdækningenindenforrammerneafaftalen,dvs.detkræveskun, at derydesetbeløbidødsfaldsdækningideførste5år og ikkenoget1aårefterfolkepensionsalderen.ForsåvidtangårSUPP iArbejdsmarkedetsTillægspension erdethensigtenatfastholdedendetaljeredeaftrapning.Ibemærkningerneernuanført, at det erhensigtenatfastsæfteensådanaftrapningihenholdtil bemyndigelsen i forslaget til$33d,stk.5, ilovomsocialpension,hvoreftersocial-og integrationsministerenefterindstillingfraArbejdsmarkedetsTillægspension kan fasfsæffe nærmereregleromSUPPiArbejdsmarkedets Tillægspension.Meddisseændringerafudkastettillovforslagog under henvisning til, atdet fortsatvilværemuligt atanvende indbetalingernetilSUPPtil en forhøjelse afeneksisterendeIivsvarigpensionsretietlivsforsrknngsselskab ellerenpensionskassefL$ 33e,stk.1i lovomsocial pension), skønnes fors/aget ikke at indebære enbarrierefor, at andreendArbejdsmarkedetsTillægspensionkan administrereSUPP.
f4i
,a-o^
-åe=+oXtX!-9oD"tuF.H:yg
^,PbA'Fib.i=.r'c.lJf'4
F*4
&J
# oa( "oF,ir,oE-PL-(j
#EgbuusU=s:N#b€e:Rhp6;5"i'oooåi hilåpb.,c3;8i.p
me
{:'t
f"ql
$ii"ro-.rEE;g!33F
{frgE*:e å;*F:sE=tsEeffiFeEggtrxE+5:-SFeE
'{h-e6c
åå
tj
E ei*g$gSA;-SSFEdE
9å?f6EE:.r6-BF5qå-.f lXa'*'!6s;
9' -*i:pt{E
Ebå;
e--,9
0)c
€ca(r)
=;se
å€
b:
$*{
SEg;SF.orEcsr(oi
<stb35Hi#gEfiiHeP ;;=58
*å_?EiåifigEæsPaHffia!'!0
$E1:)o
bpåF:P6f-
EH
F*4
h*d
#*qaEqffiEffir€;tHåHffif;ffiE=rxsfiEEg3ffEg€;€Hfr$H;5F:.ffi€gfiåå:tå-ffi: $5ePss#F*ffåtrå$å€tft?#bEE'e*åffisFH'#Ed*FH5å€ffi3thå-=sffi
ffigEEEå ffiH *;fiEE
å;
.,$Fko*.S'=r
3!
E€ =*.8EEEr$Fraget!Fp:'E.(o*z.
Hilx<irl ;
5eO(}z*,
t.-1
sågssri;gåEE$råE
!r*
3Es'
z2vt<dt!;lco;rcf*v.LU
n#r--J
cfiul
?<
*åååååålåE "Ef;.gå;åcå*åå$g;åHfiåå.as*r4{.t
zx()uJ5c:
l;;
i
x^v)rr,r
?kE::i].)
Eåegåååsåå'åååfiåFEfiEååaaa*u.1,I
qd?
tr\-c)PXoqd-c-*9c>QQp;rp.!,
I
(I)
3'n'f;g': åEsEEg8gåbibftc+:.to6-topco
EE;E
sF.=
:u
å
#F+åg#Øs'c
ifiEfiE, 6pPWø_":E6 xFeffiFsHggåA *:E#å$frP-.iEff45n-ø,Eo;Fg:ilgg;':*ab.EE *fiHnH:Æ!Pås #:Ec$$csgnFabE;?$gE;EEEgåHsåFseFI Eå= nbxrå93;.$.eS3'
EgE H:F sqEEE EiA H*bgEfi *eEiEæ3il ffi6-.*.ørj
;$EPrbn,IFEgHeSåxgftErxH{i:S'EE_*
n:f..,H;8.$srfl
u;tr;
$:g$å€:ffiHHEffiE'Hfi
ffiSFbn*a:E
*i38å'5;E 5;H
ffiHsåffif;Fg
HaafiE:E.':8Es xx\S:5
;sEHHFE -;g; 5gHåfiHtrFEhg=eEfrffiåfifiEFEs{bx#*sæIiffii=i* åUAffifi* ffifrI6"se ffitE3*g.anfrc'flFe$mpfrq(5oPr-3
;F33*..e8ptnoffi.E*
cTr9;p';bEb.'xotssdEåoL*o'E{;t,_..*c
*#F$* fitåYE E€ iaåEEHåoEsEsR*$EfiEg5icEeå,-E$8HH:,
d#;EM uor--Jo3Ex6H!ef;ffi E;ScQS'q'ieSEsr-ixii*tc?ft{)d-Y
c0l6
Frs&,
o-Xil.ESs6i:
fig
trFsffii6FC)->.!?!
fE'Ss*mdse{-!
bqffiågågfrsr**IE
$$*ggilffiå;g
t\i
nEPsggs#gå å9*F#eE
*6ffils
ffi*8
s"-Ss*ffij
ffi$T#Eåå€Ftrrobo,-'lIS;bE$Eg:H$t6E,åsgcå-$l.LaoAd-'ILØ.:
$ÅFfr6#å$1r"E()('-trtO-
f:ur#tr
ffis$e
:eøF
å_Eag
ffifrnE
E
xså:F
frå
*frg:EilEEåHE;fi*e'såfissmEPFåHggg#sbBsF,
ilååå#åEfiå$åffiEgaxcåEE
€g6:
€gM$ ågP€afiffi*giffiFu;fitH ES sffii
maseåms'ee
gå5'lå$ssE"uFEEFFm;,3$;QUai*ffEåB'g
*,?$ gågE-EffitE#Effi;$EEiffiE nupsE,fi E $phmg$HF $*n\sl
6pQ:^a;
S E Ssæ 0 qHXfi
Sp
eFsE*#ååFg
få'fifieHEåFss;F!uEe d F" QBr
ffiågffi*
H:CgegffiE:sFe
xååmmExååmågååå