Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del Bilag 12
Offentligt
1287188_0001.png
1287188_0002.png
1287188_0003.png
1287188_0004.png
1287188_0005.png
1287188_0006.png
1287188_0007.png
1287188_0008.png
1287188_0009.png
1287188_0010.png
1287188_0011.png
1287188_0012.png
1287188_0013.png
1287188_0014.png
1287188_0015.png
1287188_0016.png
Oplæg til en gennemgribende revidering af Au Pair Ordningen – FOA og KIT, oktober 2013
Vores forslag er i overskriftsform:

Retssikkerhed

Tiltrædelse af ILO-konventionen om Domestic Workers (vedtaget i ILO juni 2011)Hurtigere sagsgange og bedre retsstilling for au pairer i tilfælde af misbrug af ordningenForlængelse af opholdsperiode fra 2 til 3 årOpholdstilladelse gives til au pairens ophold i Danmark i stedet for at være bundet tilværtsfamilienOphævelse af reglen om, au pairer ikke må være gift, tidligere have været gift, aktuelt væresamlevende eller have børn i hjemlandetOphør af inddragelse af opholdstilladelsen ved ægteskab, fødsel og graviditet

Ophold og visum

Lommepenge/aflønning, merarbejde og ferie

Lommepengene gives en overenskomstmæssig reference og øges til niveauet for fx enserviceassistentelev fratrukket værdien af kost og logiLønkonto gøres obligatoriskBedre beskyttelse af retten til feriepengeBedre beskyttelse af retten til ferieBetaling for merarbejde

Arbejdstid og arbejdsopgaver

Bedre retningslinjer for hvilke typer arbejdsopgaver, der må udføresLøbende aftaler mellem au pair og værtsfamilie om arbejdstid og -opgaverBedre adgang til introduktions- og sprogkurser

Flybillet og gebyrer

Værtsfamiliens betaling af au pairens flybillet til og fra Danmark gøres obligatoriskVærtsfamiliens betaling af gebyrer og forsikring forbundet med kontrakten og -opholdetgøres obligatoriskOpsigelse fra værtsfamiliens side skal ske skrifteligt med en rimelig begrundelse og varselSåvel lommepenge som udgifter til kost og logi skal betales i en eventuel opsigelsesperiodeSystematisk forebyggende tilsyn med værtsfamilier (arbejdsmiljø)

Opsigelse og arbejdsmiljø

Alle forslagene er uddybet og begrundet på de følgende sider.
1
Oplæg til en gennemgribende revidering af Au Pair Ordningen – FOA og KIT, oktober 2013
Gennemgang af hvert forslagI nedenstående gennemgår vi den nuværende ordning, vores ændringsforslag og baggrunden forhvert enkeltforslag. Som baggrund henviser vi dels til vores egne erfaringer og dels til rapporten”Den Danske Au Pair-ordning. En kvalitativ og Kvantitativ undersøgelse” (SFI 2013), som SFI – DetNationale Forskningscenter for Velfærd har udarbejdet på foranledning af Beskæftigelses-ministeriet.
Retssikkerhed

Tiltrædelse af ILO-konventionen om Domestic Workers

Den nuværende ordningDanmark har endnu ikke afgjort, om vi vil tiltræde konventionen. Derforegår i øjeblikket et udredningsarbejde i regi af Beskæftigelses-ministeriet.Danmark tiltræder konventionen med en tiltrædelsesbeslutning om,at au pairer i Danmark er omfattet.En tiltrædelse af ILO-konventionen om Domestic Workers medudtrykkelig inddragelse af au pairerne, ville betyde en væsentligforbedring af retstilstanden for au pairer: Ret til repræsentation oghøring vedr. lovgivning, ligestilling på barselsområdet, reellemuligheder for at forfølge brud på rettigheder mv.
ÆndringsforslagBaggrund forændringsforslag

Hurtigere sagsgang og bedre retstilling i tilfælde af misbrug af ordningen

Den nuværende ordningEt eventuelt misbrug af au pair-ordningen er svært at forfølge, da aupairens opholdstilladelse – og dermed mulighed for fx at vidne vedpersonligt fremmøde i retten – inddrages ved ophør af kontrakten.Der sikres hurtigere sagsgang og/eller forbedret mulighed for at vidnefra udlandet.Vi ved fra vores retshjælp, at sagerne er vanskelige at forfølge pågrund af netop disse forhold. Det er således nødvendigt at ændrereglerne for at øge beskyttelse af au pairerne mod misbrug afordningen og for bedre mulighed for at få godtgørelse.
ÆndringsforslagBaggrund forændringsforslag
2
Oplæg til en gennemgribende revidering af Au Pair Ordningen – FOA og KIT, oktober 2013
Opholdstilladelse og visum

Forlængelse af opholdsperiode fra 2 til 3 år

Den nuværende ordningÆndringsforslagBaggrund forændringsforslagOpholdsperioden for au pairer er i dag max 2 årOpholdsperioden ændres fra 2 til 3 årFor både au pairer og værtsfamilier vil en forlængelse afopholdsperioden være en fordel. Ifølge SFI (2013:81) samt egneerfaringer er au pair-opholdet i Danmark oftest en del af enlængerevarende strategi for au pairerne. En meget stor andel søgerefterfølgende indtægt ved at fortsætte som au pairer eller lignede iNorge, Holland, Tyskland, Spanien eller andre EU/EØS-lande. Samtidigved vi, at værtsfamilierne ofte finder det besværligt at skifte au pair, atoplære en ny au pair og lære vedkommendeat kende. En forlængelseaf opholdsperioden vil minimere disse gener for både au pairer ogværtsfamilier.

Opholdstilladelse gives til au pairens ophold i Danmark i stedet for at være bundet til

værtsfamilien

Den nuværende ordningÆndringsforslagBaggrund forændringsforslagAu pairens opholdstilladelse er bundet til kontrakten med denkonkrete værtsfamilie.Opholdstilladelsen gives til selve opholdetIfølge SFI har relationen mellem au pair og værtsfamilien centralbetydning for en au pairs ophold i Danmark. Denne relation er iudgangspunktet karakteriseret ved en meget stor strukturel ulighedimellem de to parter fordi au pairens opholdstilladelse er knyttet tilværtsfamilien. Dette betyder at au pairen befinder sig i etgrundlæggende afhængighedsforhold til værtsfamilien (SFI 2013:21).En ændring af ordningen vil for au pairer betyde, at de ikke i sammegrad er underlagt værtsfamilier i de tilfælde, hvor værtsfamilien erurimelig og ikke følger ordningens bud og ånd. Værtsfamilien og aupairen vil i deres relation blive mere ligestillet.For de danske myndigheder vil en ændring give mindreadministration. Ifølge SFI gav Styrelsen for Fastholdelse ogRekruttering i 2011 481 opholdstilladelser til personer, som tidligerehavde haft opholdstilladelse i landet som au pairer, og som altsådermed skiftede værtsfamilie (SFI 2013:25).
3
Oplæg til en gennemgribende revidering af Au Pair Ordningen – FOA og KIT, oktober 2013

Ophævelse af reglen om, au pairer ikke må være gift, tidligere have været gift, aktuelt være

samlevende eller have børn i hjemlandet

Den nuværende ordningÆndringsforslagEn au pair må ikke være gift, tidligere have været gift, aktuelt væresamlevende eller have børn i hjemlandet.Bestemmelserne fjernes således at en au pair gerne må være gift,tidligere have været gift eller aktuelt være samlevende. Og så en aupair også gerne må have børn.Ifølge en ændring i au pair-ordningen fra 2010, må au pairer ikke væregift, tidligere have været gift eller aktuelt være samlevende, ligesomde heller ikke må have børn. Ændringen blev formodentlig gennemførtfor at understøtte ideen om kulturel udveksling. Reglerne indebærer,at hvis det opdages, at au pair kvinden er gift og/eller har børn ihjemlandet, så udvises hun af Danmark.Vi ved, bl.a. på baggrund af den nyligt udgivne rapport fra SFI, at endel au pairer ofte har både mand, børn og andet familie i fxFilippinerne, som de forsørger via au pair-opholdet i Danmark.Bestemmelserne harmonerer således ikke med praksis og betyder atau pair kvinderne fra start af tvinges ud i en sårbar situation, hvor demå lyve om deres privatliv.Ydermere må de nuværende bestemmelser anses som stærktdiskriminerende og en overtrædelse af retten til respekt for privatlivog familieliv. Samtidigt er bestemmelserne økonomisk undergravendefor de mange au pairer, der reelt er familieforsørgere.I den svenske au pair ordning er den tilsvarende regel blot, at aupairen ikke må have et barn med ind i landet.

Ophør af inddragelse af opholdstilladelsen ved ægteskab, fødsel og/eller graviditet

Den nuværende ordningGennemførelse af graviditet under opholdet som au pair i Danmark,medfører en inddragelse af au pair opholdstilladelsen og selvegraviditeten medfører i dag en de facto hjemsendelse. Ligeledesbetyder indgåelse af ægteskab, at opholdstilladelsen inddrages.Inddragelsen af opholdstilladelsen ved ægteskab, fødsel og/ellergraviditet ophører.
Baggrund forændringsforslag
Ændringsforslag
4
Oplæg til en gennemgribende revidering af Au Pair Ordningen – FOA og KIT, oktober 2013
Baggrund forændringsforslag
Det er et helt urimeligt indgreb i au pairernes privatsfære, at der ikkemå knyttes kontakter, der kan medføre ægteskab lige. Samtidigtindebærer reglerne et stærkt pres på at skjule og ikke at gennemføreen evt. graviditet.Reglerne må sidst men ikke mindst siges at være et overgreb påbørnenes rettigheder.I den svenske au pair ordning er den tilsvarende regel blot, at aupairen ikke må have et barn med ind i landet.
Lommepenge/aflønning, merarbejde og ferie

Lommepengene gives en overenskomstmæssig reference og øges til niveauet for fx en

serviceassistentelev fratrukket værdien af kost og logi

Den nuværende ordningÆndringsforslagBaggrund forændringsforslagDer gives pt. 3.200 kr. i lommepenge per måned og værtsfamilien skaldertil yde kost og logi.Reglerne ændres så lommepengene gives en overenskomstmæssigreferenceSåvel værtsfamilier som au pairer forventer at kernen i opholdet er, atau pairen arbejder for værtsfamilien. Tanken om at det, der betales tilau pairerne blot er ”lommepenge” er helt ude af trit med dette.Selv når værdien af kost og logi lægges til lommepengebeløbet og dertages højde for, at den ugentlige arbejdstid er 30 timer om ugen, erbeløbet langt under den løn man på det danske arbejdsmarked får fortilsvarende arbejde.Vores beregninger (2012-niveau) viser, at hvis man tagerudgangspunkt i lønnen for en serviceassistentelev, en ugentligarbejdstid på 30 timer samt indregner værdien af kost og logi vilkontantudbetalingen til en au pair bliver knapt 5.000 kr.Det kan tilføjes, at en au pair i Norge pt. får 5.000 N.kr. ud over kost oglogi.Samtidigt er en serviceassistentelevs løn naturligvis mindre end andrerelevante referencer. En husassistent med tilsvarende arbejdstid vilallerede fra løntrin 1 tjene 5.000 kr. mere per måned.Sammenligninger (2012-niveau)Au pair mindsteindkomsten kan opgøres til 3.150 + 3.066 = 6.216 forop til 30 timers arbejde ugentlig.En ikke uddannet i SoSu overenskomsten (løntrin 11) ville iKøbenhavnsområdet få 15.609,- kr./md for 30 timers arbejde (fuldtid19.252,33).En husassistent (løntrin14/30 t./u) ville få 16.453,-
5
Oplæg til en gennemgribende revidering af Au Pair Ordningen – FOA og KIT, oktober 2013
Løntrin 1 (30t/u) ville give 13.224,- kr./md.En serviceassistentelev over 18 år (30 timer/u) på 1. år ville få 7.915,-,og på 2. år 8.296,-En lønberegning for au pair, der tager udgangspunkt iserviceassistentelev, og de særlige vilkår vedr. kost og logi kan stillesop på følgende måde:ÅrslønFratrukket værdi af kost og logiKontantlønSkattepligtig løn (Her forudsat skattefri af bolig)Skat/AM-bidrag

Nettoløn

Svarende tilbruttoløn pr. måned inkl. kost og logiNettoløn pr. måned inkl. kost og logi

Kontantløn pr. måned brutto

Kontantløn pr. måned netto7.9157.377

4.849

4.31099.980-36.79558.18558.1856.461

51.724

Tallene i opstillingen er baseret på beregning fra Info Revision.

Lønkonto gøres obligatorisk

Den nuværende ordningÆndringsforslagBaggrund forændringsforslagAu pairen opfordres til at oprette en konto i et dansk pengeinstitut,men det er ikke et krav.Reglerne ændres så det bliver obligatorisk for au pairen at oprette enlønkonto. Værtsfamilierne skal hjælpe med dette.Vi ser i dag mange eksempler i både vores rådgivning og retshjælp på,at der er uklarhed om, hvor meget der er udbetalt i både lommepengeog feriepenge. Dette stiller både au pairen og værtsfamilien i en dårligretsmæssig situation ved uenighed.En obligatorisk lønkonto vil øge muligheden for at belyse og forfølgeuenigheder og dermed stille både au pairer og værtsfamilier bedre.

Bedre beskyttelse af retten til feriepenge

Den nuværende ordningI forhold til feriepenge giver au pair-ordningen mulighed for at vælgemellem to modeller: 1) den almindelige ferielov med opsparing af rettil betalt ferie/feriepenge eller 2) de særlige ferieregler i lov om visse
6
Oplæg til en gennemgribende revidering af Au Pair Ordningen – FOA og KIT, oktober 2013
arbejdsforhold i landbruget m.v. hvor der fra starten afholdes betaltferie.Hvis der ikke vælges en ordning ved kontrakt-indgåelsen så er detmodel 1 der gælder.ÆndringsforslagModel 2, dvs. de særlige ferieregler i lov om visse arbejdsforhold ilandbruget mv. bør være den, der gælder for alle au pairer.
7
Oplæg til en gennemgribende revidering af Au Pair Ordningen – FOA og KIT, oktober 2013
Baggrund forændringsforslag
Det er vores erfaring, at mange au pairer ikke får udbetalt deferiepenge, de har krav på. Vi får således mange henvendelser i voresrådgivning om dette og SFI dokumenterer også, at det er et vanskeligtemne (2013:143ff). Vi har endnu ikke set aftaler, hvor model 2 ervalgt.Reglerne i model 1, dvs. den almindelige ferielov er meget vanskeligeat forstå og efterleve for både au pairer og værtsfamilier, hvorimodreglerne i model 2 er langt enklere og derfor ville være nemmere atefterleve.

Bedre beskyttelse af retten til ferie

Den nuværende ordningÆndringsforslagBaggrund forændringsforslagAu pairer har ret til at afholde fem ugers ferie hvert år.Det tilføjes, at ferie altid skal aftales skriftligt.Vi ser en del sager, hvor der ikke er enighed mellem værtsfamilien ogau pairen om, hvorvidt der er afholdt ferie og hvor ingen af parternekan redegøre for, hvor meget ferie der i givet fald er afholdt. Fx vilværtsfamilien mene, at det at familien har været bortrejst erensbetydende med at au pairen har haft ferie, men au pairen harunder familiens fravær rengjort huset, passet hunden el.l.Hvis ferie i stedet blev aftalt skriftligt, ville der være færremisforståelser og flere au pairer ville reelt få mulighed for at holdeferie. Se også SFI-rapporten om dette emne (2013:143ff)En skriftlig aftale om ferie kan kobles med vores forslag til, at derløbende skal laves ugeskemaer (se senere).

Betaling for merarbejde

Den nuværende ordningÆndringsforslagBaggrund forændringsforslagAu pairer må arbejde 30 timer om ugen for værtsfamilien og ikke forandreArbejde ud over de 30 timer aflønnes efter de almindeligeaftalesystemerDa au pairer er i Danmark af økonomiske årsager, vil de ofte ønske atarbejde mere og tjene mere end der ligger i au pair-ordningen, entenved at arbejde for værtsfamilien eller ved fx at gøre rent hos andre.Ligeledes efterspørger mange værtsfamilier stor fleksibilitet ift.arbejdstid og arbejdsopgaver og au pairers afhængighed afværtsfamilierne gør det vanskeligt at sige nej til flere arbejdstimer. Altdette er i dag henvist til et sort arbejdsmarked.Hverken vi eller SFI (2013:122ff) har dokumentation for, hvor stortomfanget af merarbejdet er, men det er indtrykket, at omfanget er
8
Oplæg til en gennemgribende revidering af Au Pair Ordningen – FOA og KIT, oktober 2013
betydeligt. A4 spurgte i 2009 godt 200 au pairer og her svarede entredjedel, at de arbejder mere end 30 timer for værtsfamilien alene –et tal der må antages at være underrapporteret.Frem for at dette skal foregå på et sort arbejdsmarked, bør det væreret problemfrit at indføre betaling for merarbejde, der - når det liggerud over de 30 timer - honoreres iht. almindelig overenskomst forrengøring, madlavning eller børnepasning, idet der også her må sikresen overenskomst reference.
Arbejdstid og arbejdsopgaver

Bedre retningslinjer for hvilke typer arbejdsopgaver der må udføres

Den nuværende ordningAu pairen skal, som modydelse til lommepenge, deltage i de husligepligter (fx rengøring, tøjvask, madlavning, børnepasning) iværtsfamilien.Disse regler skal udspecificeres, så det også klart fremgår hvad aupairen fx ikke må deltage i. Det gælder fx i forhold til vinduespudsning,havearbejde og bilvask.Både au pairer og værtsfamilie er usikre på, hvad begrebet husligepligter egentligt dækker over – og især, hvad der falder udenforbegrebet. Det ved vi fordi cirka 10 procent af alle henvendelserne tilos handler om uklarhed om arbejdsopgaver. SFI dokumenterer nogetaf det samme, fx udtrykker flere værtsfamilier og au pairer tvivl om,hvorvidt det tæller med i de 30 timer om ugen, når au pairen deltageri aktiviteter, der betragtes som en naturlig del af familielivet – someksempelvis aftensmåltidet eller leg med familiens børn. Ofte erdenne vurdering subjektiv og fleksibel – og foretages endvidere i højgrad foretages af værtsfamilien. (SFI 2013:126).Vi ser også flere sager, hvor det handler om omfattende merarbejde.Ifølge SFI efterlyser både au pairer og værtsfamilier klarere guidelinesog disse bør gives både for at forebygge og for mere effektivt at kunneforfølge misbrug af ordningen.
Ændringsforslag
Baggrund forændringsforslag

Løbende aftaler mellem au pair og værtsfamilie om arbejdstid og -opgaver

Den nuværende ordningÆndringsforslagBaggrund forændringsforslagVærtsfamilien udfylder et ugeskema over arbejdsopgaver og -tid somen del af au pair-kontrakten, dvs. før opholdet starterVærtsfamilien har ansvar for, at der hver uge udarbejdes et ugeskemaover arbejdsopgaver og –tid, som au pairen får i kopi.Da ugeskemaet er en del af kontrakten og derfor på papiret skal passemed reglerne for at kontrakten bliver godkendt, så er der ingen
9
Oplæg til en gennemgribende revidering af Au Pair Ordningen – FOA og KIT, oktober 2013
skemaer, der angiver andet end at au pairen arbejder 5 timer 6 dageom ugen.Både fra SFI og fra egne erfaringer ved vi dog, at 5 timer 6 dage omugen er langt fra realiteten.Det forud-fastlagte ugeskema er ifølge SFI svært at overholde af flereårsager: Mange værtsfamilier ønsker fleksible aftaler, som gør at de 30timer ugentligt kan være svære at overholde. Dertil er der storevariationer i, hvordan og i hvilken grad værtsfamilierne holder øjemed, hvor mange timer au pairens pligter optager. Hvor nogle familierer meget opmærksomme på timetallet er der andre, der slet ikkeholder øje (2013:122ff).Ifølge egne erfaringer giver de manglende løbende aftaler anledning tilen række misforståelser og det gør det særdeles vanskeligt, at belysede mange sager om merarbejde.

Bedre adgang til introduktions- og sprogkurser

Den nuværende ordningÆndringsforslagIfølge den nuværende au pair ordning har au pairen krav på passendefritid til at deltage i danskundervisning.Sprogundervisning indregnes i den ugentlige tid til pligter, fx med 6timer per uge.Værtsfamilien betaler transporten til og fra undervisningsstedet.Baggrund forændringsforslagFormålet med au pair-ordningen fastlås tydeligt til at være: ”Formåleter, at au pair-personen kan

forbedre sine sproglige og evt. faglige

kundskaber

samt

udvide sin kulturelle horisont

ved at få et bedrekendskab til Danmark.” (Nyidanmark.dk). Samtidig er der en bredanerkendelse af at vellykket integration og ophold i Danmark er stærktafhængig af au pairernes muligheder for at lære dansk.Ifølge SFI foreslår en række værtsfamilier således også at der bør væreskærpede krav om, at au pairen skal deltage i et sprogskoleforløb.På denne måde sikres det, også at au pairen får etableret et netværk,hvorigennem hun/han kan få kendskab til og diskutere sinerettigheder (SFI 2013:261).Fra egne erfaringer ved vi, at omkostningerne til transport tilundervisningsstedet ofte er en barriere for at au pairen deltager.De fleste au pairer, som deltager i sprogundervisning har pt. 6 timersundervisning per uge.Forpligtigelserne til sprogundervisning er direkte og indirekte stærkerei både Norge og Sverige. I Norge er det således pålagt værtsfamilierne
10
Oplæg til en gennemgribende revidering af Au Pair Ordningen – FOA og KIT, oktober 2013
at betale sprogundervisning.
11
Oplæg til en gennemgribende revidering af Au Pair Ordningen – FOA og KIT, oktober 2013
Flybillet og gebyrer

Værtsfamiliens betaling af au pairens flybillet til og fra Danmark gøres obligatorisk

Den nuværende ordningVærtsfamilien skal betale au pairens hjemrejse, hvis au pairen har fastbopæl i et land uden for Europa. Hvis au pairen ønsker at fortsætte sitophold i Danmark som au pair ved en ny værtsfamilie og indgår en aupair-kontrakt med en ny værtsfamilie, overtager den nye værtsfamilieforpligtelsen vedrørende betaling af hjemrejse. Værtsfamiliensforpligtelse gælder også i de tilfælde, hvor au pairen får afslag påansøgning om opholdstilladelse som au pair, efter at au pair-kontrakten er indgået og au pairen er indrejst i Danmark.Reglerne ændres så værtsfamilien skal betale au pairens rejse til og fraDanmark, hvis au pairen har fast bopæl i et land uden for Europa ogikke allerede har ophold som au pair i Danmark. Det fastholdes at detogså gælder, hvis afslaget på ansøgningen om opholdstillades kommerefter indgåelse af kontrakt og indrejse til Danmark.De gældende regler medfører en del uklarhed blandt au pairer ogværtsfamilier.Værtsfamilien kan iflg. den nugældende ordning vælge at betaleflybilletten til Danmark, men gør det ikke altid.Ifølge vores erfaringer medfører reglerne at nogle værtsfamilierpålægger au pairen at betale flybilletten og mener, at værtsfamiliensbetaling blot var et udlæg. I de tilfælde starter au pairen deres opholdi Danmark med en gæld til værtsfamilien, som kun kan betales tilbagevia lommepengene. Mange andre au pairer har stiftet gæld ihjemlandet for at betale flybilletten og er derfor også i en sværsituation.I forbindelse med de filippinske myndigheders godkendelse af au pair-ordningen i oktober 2010 opsatte Filippinerne det som en betingelseat det blev obligatorisk for værtsfamilierne at betale flybilletter bådetil og fra Danmark. En betingelse Danmark indtil videre blot har siddetoverhørigt.
Ændringsforslag
Baggrund forændringsforslag
12
Oplæg til en gennemgribende revidering af Au Pair Ordningen – FOA og KIT, oktober 2013

Værtsfamiliens betaling af gebyrer og forsikring forbundet med kontrakten og -opholdet gøres

obligatorisk

Den nuværendeordningÆndringsforslagDer er i den nuværende ordning ingen specifikation af, hvilken part der erforpligtet til at betale gebyrer i forbindelse med au pair-kontrakten og -opholdet.Reglerne skal præciseres så det bliver obligatorisk for værtsfamilien atbetale både gebyrer og forsikring forbundet med au pair-kontakten og -opholdet.Der er en del gebyrer og omkostninger forbundet med godkendelsen afen au pair kontrakt i Danmark. Nogle af disse gebyrer opkræves af danskemyndigheder. Andre opkræves af filippinske myndigheder. Andreafsenderlande vil givet have andre gebyrer. Her er det dogeksemplificeret med Filippinerne, hvor over 80 procent af au pairernekommer fra.I Danmark opkræves følgende gebyrer (2013-niveau):Red ribbon (Det filippinske konsulats attestation afau pair kontrakten)Sagsbestillings-ID (Styrelsen for Fastholdelse ogrekruttering)Au Pair forsikring (obligatorisk, dette er Goudasaktuelle pris for 24 måneder)

I alt

I Filippinerne opkræves følgende gebyrer (2013-niveau):Udstedelse af pas (for mange au pairer er det førstegang de forlader Filippinerne)herunder National Statistics Office(fødselsattest)herunder Certification Feeherunder National Bureau of Investigationherunder Passport deliveryCENOMAR (attest på at ansøger er ugift)Den norske ambassade i Manila (Danmark har kunet konsulat)Country Familiarization Seminar (obligatorisk)Travel Tax (Afgift i lufthavnen i Filippinerne)Terminal Fee (Afgift i lufthavnen i Filippinerne)

I alt

I alt (omregnet til danske kroner)

950 php140 php75 php115 php120 php195 php18.200 php400 php1.620 php550 php

22.365 php

2842,59 kr.

500 kr.2200 kr.6268,20 kr.

8968,20 kr.

Baggrund forændringsforslag
13
Oplæg til en gennemgribende revidering af Au Pair Ordningen – FOA og KIT, oktober 2013

Gebyrer og forsikring Danmark og Filippinerne i alt: 11.870,79 kr.

Det er vores indtryk at værtsfamilierne i langt de fleste tilfælde betalerudgifterne til au pair-forsikringen, men vi har dog set eksempler – og harhaft sager – hvor værtsfamilien pålægger au pairen at betale forsikringen.Uanset om værtsfamilien betaler forsikringen er de øvrige udgifterrelativt store, særligt sammenlignet med lommepengebeløbet. Detgælder også, hvis der ses på gebyrerne i Filippinerne alene.De fleste au pairs låner penge af familie, banker mv. for at betalerudgifterne og det betyder, at mange au pairs starter deres ophold iDanmark med en gæld, de skal afvikle.
Opsigelse og arbejdsmiljø

Opsigelse fra værtsfamiliens side skal ske skriftligt med en rimelig begrundelse og 1 måneds

varsel

Den nuværende ordningParterne har hver især ret til at bringe kontrakten til ophør med 2ugers varsel. Parterne kan desuden hver især bringe kontrakten tilophør med øjeblikkelig virkning i tilfælde af alvorlig misligholdelse fraden ene parts side, eller hvis andre alvorlige omstændighedernødvendiggør en øjeblikkelig opsigelse. Det er kun en anbefaling, atder udarbejdes en skriftlig opsigelse, som underskrives af beggeparter.Værtsfamilien har ret til at bringe kontrakten til ophør med 1 månedsvarsel, au pairen med 2 ugers varsel. Øjeblikkelig opsigelse er fortsaten mulighed ved alvorlig misligholdelse.Opsigelse fra værtsfamiliens side skal altid være skriftlig og medrimelig begrundelse.Baggrund forændringsforslagIfølge både SFI og vores egne erfaringer opsiges en del au pairer udenbegrundelse og de uklare regler (jf. fx reglerne om arbejdsopgaver)gør at det er svært at afgøre hvorvidt opsigelsen sker på baggrund afovertrædelser af au pair-ordningen (fra enten au pairens ellerværtsfamiliens side) (SFI 2013:262f).Som eksempel nævner SFI at for nogle værtsfamilier er en legitimopsigelsesgrund fx hvis au pairen, på trods af forbud, gentagne gangegiver børnene i familien slik (SFI 2013:226).Derudover betyder det korte opsigelsesvarsel på 2 uger at au pairenved en evt. opsigelse står i en meget sårbar position, hvorvedkommende har 14 dage til at finde en ny værtsfamilie, hvis ikkehan/hun vil tilbage til hjemlandet. Au pairs med lille netværk iDanmark er naturligt ekstra sårbare i en sådan situation.I både den svenske og norske ordning er opsigelsesvarslet 1 måned.
Ændringsforslag
14
Oplæg til en gennemgribende revidering af Au Pair Ordningen – FOA og KIT, oktober 2013

Lommepenge som et beløb svarende til kost og logi betales af værtsfamilien i

opsigelsesperioden

Den nuværende ordningÆndringsforslagReglerne specificerer ikke noget om dette.Hvis værtsfamilien vælger at bringe kontrakten til ophør skalværtsfamilien betale såvel lommepenge som et beløb svarende til kostog logi i en måned.Au pairens mulighed for at forfølge rimeligheden i en opsigelse ermeget begrænset. Dertil er au pairen i den særlige situation, athun/han mister sit logi og sin dækning af kost. I et sådant særligtafhængighedsforhold bør au pairen som minimum nyde enbeskyttelse, der modsvarer situationens alvor.
Baggrund forændringsforslag

Systematisk forebyggende tilsyn med værtsfamilier (arbejdsmiljø)

Den nuværende ordningDer er ingen regler i den nuværende ordning om kontrol af aupairernes arbejdsmiljø i forhold til fx boligforhold, kemikalier og tungeløft.Reglerne skal ændres så arbejdsmiljøloven også gælder for au pairersarbejdsvilkår og så Arbejdstilsynet kan foretage præventivestikprøvekontroller og reagere på henvendelser.En del arbejdsmiljøproblemer udspringer i dag ikke er bevidst overlæg,men derimod fordi der er et manglende kendskab til fx håndtering affarlige kemikalie. Vi ser også flere sager, hvor værtsfamilierne bevidsteller ubevidst ser bort fra reglen om, at au pairens værelse skal væregodkendt til beboelse.En ændring af reglerne vil give mulighed for at lave et bedre stykkeinformationsarbejde i forhold til værtsfamilierne – enten i forbindelsemed præventive stikprøvekontroller og/eller som en del af detinformationsmateriale værtsfamilierne modtager.En central problematik er naturligvis at au pairens arbejde foregår i enfamilies private hjem. Denne udfordring løses dog allerede i en langrække andre brancher (fx for privatansatte handicaphjælpere) ligesomat andre EU lande har succes med at kontrollere arbejdsforhold iprivate hjem. Dertil anfører Arbejdstilsynet at de med de nuværenderegler kan foretage kontroller og reagere på henvendelser i detilfælde, hvor au pairen er under 18 år.I SFI’s rapport foreslår værtsfamilierne selv at de underlægges en øgetkontrol- eller tilsynsmyndighed, som kommer på uanmeldte besøg (SFI
Ændringsforslag
Baggrund forændringsforslag
15
Oplæg til en gennemgribende revidering af Au Pair Ordningen – FOA og KIT, oktober 2013
2013:261). En ændring af reglerne vil derved både tilgodese ogforbedre arbejdsmiljøet for au pairerne samt sikre værtsfamilierne atde lever op til gældende regler ved evt. arbejdsskadeulykker.
16