Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del Bilag 12
Offentligt
FOA – Fag og arbejdeKIT- Kirkernes Integrations Tjeneste8. august 2013
Overblik over henvendelser til au pair-rådgivningen iførste halvår 2013Dette notat indeholder statistik for au pair-rådgivningen om bl.a. omfanget af henvendelser,hvem der henvender sig, hvordan de henvender sig, og hvilke emner de henvender sig med.Notet bygger på au pair-rådgivernes registreringer af henvendelser i perioden 2. januar 2013til 8. juli 2013.Hovedkonklusioner:Der er i alt registeret 1.269 henvendelser i første halvår 2013. Det svarer til 6,75henvendelser pr. dag. Over halvdelen (52 procent), som henvendte sig til au pair-rådgivningen i perioden, gjorde det for første gang.78 procent af alle henvendelser til au pair-rådgivningen kom fra au pairer. Slægtningeog venner tegnede sig for 12 procent, mens værtsfamilier el. kommende værtsfamiliertegnede sig for 4 procent af henvendelserne i første halvår 2013.Au pairer med filippinsk baggrund foretog mere end 9 ud af 10 af alle henvendelser (92procent) til au pair rådgivningen.Facebook og telefon er de mest almindelige måder at kontakte au pair-rådgivningen på.43 procent henvendte sig via Facebook. 31 procent henvendte sig via telefon.Det tre emner, der hyppigst blev rådgivet i, i perioden, er: Spørgsmål om au pairenskontrakt og/eller visum (52 procent af alle henvendelser), Spørgsmål om skift afværtsfamilie (14 procent af alle henvendelser) og Au pairer i Danmark, som vil tilNorge, eller omvendt (12 procent af alle henvendelser).Værtsfamilier/kommende værtsfamilie henvendte sig oftest til au pair-rådgivningen forat finde en (ny) au pair (59 procent af henvendelser fra værtsfamilier).Ca. 5 procent af alle henvendelser til au pair-rådgivningen i første halvår 2013 var af ensådan karakter, at de blev videregivet til FOAs advokater.
1|S i d e
1.269 henvendelser til au pair-rådgivningen i første halvår af 2013I første halvår 2013 besvarede au pair-rådgivningen 1.269 henvendelser (2. januar – 8. juli).Det svarer til 6,75 henvendelser pr. dag i den 188 dage lange periode. I mere end halvdelen aftilfældene (52 procent) var det første gang, at personen henvendte sig til au pair-rådgivningen.Der er i øjeblikket tre rådgivere i au pair-rådgivningen.Rådgiver 1 har registreret 833 henvendelser (66 procent).Rådgiver 2 har registeret 428 henvendelser (34 procent).Rådgiver 3 har registreret 4 henvendelser (0,3 procent).1
Facebook og telefon er de mest anvendte kontaktkanalerDen mest almindelige måde at kontakte au pair-rådgivningen på er via Facebook (43 procentaf alle henvendelser) og telefon (31 procent af alle henvendelser). Når au pair-rådgivningenkontaktes, foretrak au pairer samt slægtningen/venner at bruge Facebook, mens værtsfamilierforetrak at bruge telefonen. Se figur 1.Figur 1: Henvendelsen kom via:
I alt
43%
31%
13%
7% 6%
Au pair
47%
27%
12%
8% 6%
FacebookTelefon
Værtsfamilie
10%
42%
12%
10%
26%
PersonligtSMS6%1%
Slægtning/ven
45%
38%
11%
Email
Andre0%
17%10%20%30%
53%40%50%60%70%
25%80%90%
3% 1%100%
Anm.: Bygger på 1.244 henvendelser
1
I 4 tilfælde er der ikke blevet registeret rådgiver på en henvendelse.
2|S i d e
Flest henvendelser fra au pairerMere end 3 ud af 4 henvendelser til au pair-rådgivningen blev foretaget af en au pair (78procent). Se figur 2.Figur 2: Hvem henvendte sig?
90%80%70%60%50%40%30%20%10%0%Au pairVærtsfamilieSlægtning/venAndre4%12%6%78%
Anm.: 1.255 henvendelser. I 14 tilfælde blev det ikke registreret, hvem der henvendte sig.
Af de 6 procent henvendelser fra ”andre” var 3 ud af 4 fra en forhenværende au pair.92 procent af henvendelser fra au pairer blev foretaget af en au pair med filippinsk baggrund.Se tabel 1.Tabel 1: Nationalitet
Nationalitet
FilippinerneBrasilienKenyaColumbiaKinaGhanaUkraineZambiaPeruDanmarkAndet land/regionI altAntal
8971313975541117972Procent
92%1%1%1%1%1%1%0%0%0%2%100%
Anm.: Figuren er baseret på 972 henvendelser fra au pairer. Der blev i alt registeret nationalitet på 1099 henvendelser(uanset tilknytning). Der er ikke registeret nationalitet i 170 tilfælde.
Mere end 9 ud af 10 henvendelser fra værtsfamilier blev foretaget af danske værtsfamilier (94procent). Næsten 9 ud af 10 henvendelser fra slægtninge og venner blev foretaget af personerfra Filippinerne (86 procent)
3|S i d e
Kontrakt- og visumspørgsmål dominerer i au pair-rådgivningenVed de 1.269 henvendelser til au pair-rådgivningen blev der i gennemsnit diskuteret 1,59emner pr. henvendelse. Spørgsmål om au pairens kontrakt og/eller visum var det mestalmindelige emne diskuteret ved henvendelser til au pair-rådgivningen. Emnet blev berørt i lidtflere end halvdelen af alle henvendelser (52 procent). Se figur 3.Figur 3: Hvad var emnet for henvendelsen
Kontrakt og/eller visumSkift af værtsfamilieAu pair fra Norge til Danmark eller Danmark til NorgeProblemer med arbejdstid, fridage og ferierHvordan man kan blive i DanmarkProblemer med arbejdsopgaverSmidt ud af værtsfamilieVærtsfamilie der søger en au pairEnsomhed/netværkManglende udbetaling af løn, feriepenge og/eller billetterFerie til Filipinerne og pasGraviditetAlvorlig sygdomSexchikane/voldtægtSex arbejdeDødsfaldAndet
52%14%12%11%11%10%7%6%5%5%4%3%0%0%0%0%19%0%10%20%30%40%50%60%
Anm.: 2.016 emner registeret på 1.269 henvendelser. En henvendelse kan berøre mere end ét emne.Procentangivelserne er beregnet med base i de 1.269 henvendelser, derfor summerer procentangivelserne ikke til 100.Se bilag 1 for tabel over antal henvendelser fordelt på sagsområder.
Den mest almindelige årsag, til at værtsfamilier/kommende værtsfamilier kontaktede au pair-rådgivningen, var for at finde en (ny) au pair. Således henvendte 59 procent afværtsfamilier/kommende værtsfamilier sig til au pair-rådgivningen for at finde en au pair.Blandt de 19 procent, som henvendte sig med andre emner, kan følgende emner nævnes:Juridisk rådgivningPasKlinikhjælpFerie
5 procent af henvendelserne i første halvår af 2013 blev videresendt til FOAs advokater. Af dehenvendelser, som blev videresendt til FOAs advokater, var følgende emner de hyppigstberørte:Smidt ud af værtsfamilie (40 procent)Generelle spørgsmål om au pairens kontrakt og/eller visum (33 procent)Manglende udbetaling af løn, feriepenge og/eller billetter (28 procent)Skift af værtsfamilie (17 procent)Problemer med arbejdstid, fridage og ferier (16 procent)Problemer med arbejdsopgaver (12 procent)Graviditet (12 procent)
Anm.: Én videresendt henvendelse kan berøre flere emner
4|S i d e
MetodeNotatet bygger på de tre au pair-rådgiveres registreringer over henvendelser fra 2. januar til8. juli 2013. Pr. 1. januar 2013 har rådgiverne registreret alle henvendelser i en notatbog ogoverført dem løbende til en elektronisk database.I notatet indgår data fra alle 1.269 henvendelser i første halvår 2013. Da der ikke er tale omen stikprøve, er der ikke beregnet usikkerhed. Nogle spørgsmål er ikke udfyldt af rådgiverenved registrering af henvendelsen, derfor varierer antallet af svar på nogle spørgsmål.Hvis du har spørgsmål til au pair rådgivning eller statistik, kan du kontakte konsulent i FOAledelse, Nina Banerjee.Bilag 1 – henvendelser fordelt på sagsområderHvad var emnet for henvendelsen? - Du kan vælgeflere emner på listenGenerelle spørgsmål om au pairens kontrakt og/eller visumSkift af værtsfamilieAu pair fra Norge til Danmark eller Danmark til NorgeProblemer med arbejdstid, fridage og ferierHvordan man kan blive i Danmark (arbejde, studere, ægteskab,visa)Problemer med arbejdsopgaverSmidt ud af værtsfamilieVærtsfamilie der søger en au pairEnsomhed, netværk og mulighed for at møde andre au pairManglende udbetaling af løn, feriepenge og/eller billetterFerie til Filippinerne og pasGraviditetAlvorlig sygdomSexchikane/voldtægtDødsfaldSex arbejdeAndet - skriv venligst hvad:Henvendelser i alt
Antal65517915314413712390776158484152102421.269
Procent52%14%12%11%11%10%7%6%5%5%4%3%0%0%0%0%19%
Anm.: 2.016 emner registeret på 1.269 henvendelser. En henvendelse kan berøre mere end ét emne.Procentangivelserne er beregnet med base i de 1.269 henvendelser, derfor summerer procentangivelserne ikke til 100.Se bilag 1 for tabel over antal henvendelser fordelt på sagsområder.
5|S i d e