Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del Bilag 11
Offentligt
Shaqo Dansk – På vej mod JobSatspuljeansøgning august 2013
1. Projektets navn og projektperiode2. Om Ansøger2.1Erfaringer med projekter for målgruppen2.2 Hvorfor virker det?3. Baggrund for ansøgningen3.1Marginalisering3.2 Ingen eller negativ udvikling af dansk-niveau4. Formålet med ansøgningen5. Målgruppen5.1Beskrivelse af målgruppen5.2 Barrierer for selvforsørgelse og integration6. Formål med Shaqo Dansk – På vej mod job7. Udvikling af Shaqo Dansk – På vej mod job7.1 Didaktiske overvejelser7.2Jobrettet dansk7.3 Den kulturelle kode til arbejdspladsen7.4 Motivation og empowerment7.5 Pædagogiske principper7.6 Udvikling af målemetoder og undervisningsmaterialer8. Shaqo Dansk – På vej mod job – Samlet beskrivelse8.1 Rekruttering af deltagere8.2 Visitation til Shaqo Dansk – På vej mod job8.3 Projektindhold for deltagerne: Shaqo Dansk – På vej mod job9. Evaluering af Shaqo Dansk – På vej mod job10. Personale11. Tidsplan12. Tilrettelæggelse13. Succeskriterier13.1 Deltagerniveau – målbart – kvantitativt13.2 Dansk – metoder og redskaber til måling af kommunikationsevner på Dansk13.3 Dansk undervisningsmateriale13.4 Konceptbeskrivelse med bilag13.5 Erfaringsspredning og forankring14. Samarbejdspartnere15. Styregruppe16. Projektets organisering17. Driftsbudget17. Bilag for John Andersen
23345557888121313131414141617171819232425272828282828282929303133
1
Shaqo Dansk – På vej mod JobSatspuljeansøgning august 2013
1. Projektets navn og projektperiode
Projektets navn:ProjektperiodeStarttidspunkt:Sluttidspunkt:Ansøgt beløb
Shaqo Dansk – På vej mod Job1.1.201431.12.2016
9.989.178
AnsøgerCVR-nummer:Navn:Adresse:Telefon:Mobiltelefon:Hovedmail-adresse:www-adresse:Projektets adresse:Projektansvarlig:Telefonnr./mobilnr./e-mailRegnskabsansvarlig:Telefonnr./mobilnr./e-mailPengeinstitut:(som et evt. tilskud skal overføres til)(navn, adresse, registreringsnummerog kontonummer)32 66 45 63Akantus 2011 ApSGudrunsvej 7, lokale 406, 8220 Brabrand87 43 05 0128 19 93 90
2
Shaqo Dansk – På vej mod JobSatspuljeansøgning august 20132. Om ansøgerAkantus er en privat virksomhed, som arbejder med:Job, uddannelse og integration i samarbejde med Østjyske Kommuner og i særlig gradmed Aarhus Kommune. Desuden samarbejder vi med en række etniske foreninger f.eks.med Somali Community, Arabisk Kulturforening mv. gennem Shaqo projekterne, som sigtermod at hjælpe flygtninge og indvandrere til at få uddannelse og job. Se nærmere beskri-velse nedenfor.Repatriering til Somalia gennem projektet Shaqo Repatriering til SomaliaSundhed og trivsel for børn og voksneCoaching og udvikling særligt over for målgruppen af forsikrede og ikke-forsikrede ledigeog sygemeldteProjektudvikling med afsæt i praksis og med vægt på gennemførelse af høj kvalitet og medvægt på empowermentVi lægger vægt på høj kvalitet på alle områder, afsæt i det enkelte menneske, strukturerede ar-bejdsmetoder, en håndholdt indsats med fokus på at flytte deltagerne fra overførselsindkomst tilselvforsørgelse og grundig dokumentation af det, vi beskæftiger os med.
2.1 Erfaringer med projekter for målgruppenSomali Community tog i sin tid initiativ til det første Shaqo-projekt, som blev gennemført for EU-midler og blev afsluttet i 2007 med Mulki Hussein som projektleder.Det næste Shaqo projekt, som byggede på erfaringer og viden både fra Somali Community, andreetniske foreninger og Akantus, blev bevilget.Shaqo 2008 –Integration og Jobformidling.Fra 1.8.2008 til 30.6.2010 blev Shaqo 2008 gen-nemført for bevilling til Akantus fortrinsvist fra Arbejdsmarkedsstyrelsen, men det første år også fraIntegrationsministeriet. Vi havde519 deltagere og formidlede job eller uddannelse til 215.Mange af resten var i én eller anden fase på vej til job. Rigtig mange havde aldrig haft job i Dan-mark før, så derfor brugte vi med afsæt i den enkelte deltagers forudsætninger tid på vejledning ogcoaching i dansk arbejdspladskultur, skattekort, A-kasse, løn osv.Shaqo Junior.I løbet af det første halve år blev Shaqo-projektet opsøgt af mange unge og deresforældre, og på den måde opstod Shaqo Junior, som Akantus opnåede støtte til af Det Lokale Be-skæftigelsesråd fra Aarhus fra 1.2.2009 – 31.1.2011.Vi fik 382 deltagere, selvom målet kun var320, og 71 % af deltagerne kom i uddannelse og 8 % i job.Shaqo 2011 – 2013.På grund af de unikke erfaringer og resultater lykkedes det Akantus at få enbevilling på 9,5 mio. kr. fra Satspuljen til et nyt Shaqo projekt, som kun skulle have 200 deltagereog i højere grad have fokus på udvikling af redskaber og dokumentation af de metoder, der virker.Endelig blev erfaringsspredning også et vigtigt element af projektet. Projektet har allerede nu 245deltagere og har dermed overskredet de 200 deltagere, fordi vi får mange henvendelser, og derikke findes et alternativt tilbud. 94 af deltagerne er nu helt eller delvist selvforsørgende, selvommålgruppen er blevet tungere, og en tredjedel er på ledighedsydelse, og det vil sige, at de er visite-rede til fleksjob og er prægede af fysiske og psykiske skavanker.
3
Shaqo Dansk – På vej mod JobSatspuljeansøgning august 2013Shaqo Repatriering.Vi fik en bevilling til projektet Shaqo Repatriering til Somalia fra Integrati-onsministeriet fra 1. april 2013 og et år frem. Det er et todelt projekt i et tæt samarbejde med So-mali Community med det formål at gøre repatriering af somaliere til en succes og samtidig opbyg-ge et samarbejde med myndigheder og det spirende erhvervsliv i Somalia og uddannelsesinstituti-oner og erhvervsvirksomheder i Danmark for at fremme dansk eksport og en positiv udvikling iSomalia. Projektet bygger på erfaringerne fra Shaqo-projekterne, og vi kan allerede nu se, at derer stor interesse for repatriering, og at vi vil lykkes med arbejdet. De første somaliere er alleredevendt hjem med vores støtte, ligesom fire somaliere tager på målrettede rekognosceringsrejser forat undersøge job- og boligmuligheder inden for de næste par uger. Når det lykkes, skyldes det ihøj grad, at vi gennemfører en håndholdt indsats med afsæt i empowerment, hvor vi hjælper bådemed de mange lavpraktiske og administrative udfordringer i forbindelse med repatrieringen, somellers let bliver en uoverstigelig barriere og med dialogbaseret støtte til en realistisk forventningsaf-stemning og en målrettet plan for en velstruktureret og vellykket repatriering.Akantus har således i en årrække gennem Shaqo-projekterne arbejdet med at støtte flygtninge ogindvandrere på overførselsindkomst til arbejde eller uddannelse. Vi har haft mere end 1.100 delta-gere heraf mange, som har opholdt sig i Danmark helt op til 15 og 20 år stort set uden kontakt tilarbejdsmarkedet og ofte med meget ringe danskkundskaber. I Shaqo lægger vi stor vægt på em-powerment, at støtte deltagerne til at have ansvar for eget liv, og vi arbejder med respekt og for-ventning til, at de kan og vil integreres og have arbejde eller uddannelse. Det betyder også, at vistiller krav til deltagerne om et aktivt samarbejde i retning mod job eller uddannelse og gennemfø-rer en individuelt tilrettelagt, helhedsorienteret og langsigtet håndholdt indsats.
2.2 Hvorfor virker det?Vores succes med Shaqo-projekterne har flere årsager, bl.a.vi tager fat i de barrierer, der måtte være, også når det bliver rigtig sværtvi har medarbejdere af både dansk og anden etnisk oprindelsevi har afsæt i empowerment,vi ”står på skuldrene” af og har rod i de etniske foreningervores målgruppe har tillid til os, fordi de oplever, at vi ikke er en del af det system, mangehar mistillid tilvi er stabile, de kender medarbejderne, de får hjælp ét sted til job, uddannelse, sociale ogpersonlige problemer, som ofte er store barrierer for fokus på job og ikke mindst til en ræk-ke lavpraktiske udfordringer, som ofte er uoverstigelige i det dagligevi har en stor viden om det arbejde, vi udfører, og vi kan støtte deltagerne til at forstå devigtige kulturelle koder til arbejdsmarkedet og samfundet genereltvi har et stort netværk også til arbejdsgivere, som har tillid til osvi har ingen tabuer, og vi har forventninger og stiller kravvi følger op også efter, at deltageren er kommet i jobvi har altid fokus på job eller uddannelse
4
Shaqo Dansk – På vej mod JobSatspuljeansøgning august 2013
3. Baggrund for ansøgningen – faresignaler og udfordringer3.1 MarginaliseringDer er ingen tvivl om, at i takt med den stigende arbejdsløshed og krisen i samfundet er voresmålgruppe blevet mere marginaliseret. Der oprettes det ene virksomhedscenter efter det andetmed det resultat, at mange virksomheder, som beskæftiger ufaglærte, oplever, at de kan få ”gra-tis” arbejdskraft i form af praktikanter. Vi hjælper stadig mange af vores deltagere i praktik og job,men vi oplever, at en række af de virksomheder, som tidligere viste social ansvarlighed i forhold tilvores målgruppe og ansatte dem efter en kort praktik og håndterede de udfordringer, det i nogletilfælde bragte, nu kan få danskere i lange praktikker og andre i gratis eller meget billige ordningertil ufaglært arbejde. Derfor har flere virksomheder med beklagelse sagt til os, at da de jo driver enforretning, kan de desværre ikke tage flere af vores deltagere. Det betyder, at det er blevet vanske-ligere at finde job til vores målgruppe. Vi oplever, at flere fra målgruppen opfatter deres situationsom håbløs, de bor næsten alle i ghettoområder i Aarhus, og de kommer kun meget sjældent udenfor ghettoen. De kommer længere og længere væk fra det danske samfund, og flere lever i sub-kulturer stort set uden kontakt til resten af samfundet. Det er derfor endnu vigtigere at arbejde medmotivation og empowerment og undervise og coache deltagerne, så de får en mere realistisk op-fattelse af sammenhængene og forstår vigtigheden af job eller uddannelse og selvforsørgelse somet led i integrationen - ikke mindst for deres børn. Desuden erfarer vi, at kommuner nu i stigendegrad fravælger al indsats, som ikke er absolut lovpligtig. Alt dette er med til det, vi oplever som enstigende marginalisering med risiko for kriminalitet og yderligtgående og ekstremistiske holdningereller fællesskaber. Den sociale arv er tung!3.2 Ingen eller negativ udvikling af dansk-niveauSom bekendt har målgruppen kunnet få danskundervisning i 3 år. Da de fleste af vores deltagerehar været her betydeligt længere, er det længe siden, de har fået undervisning. Den traditionelledanskundervisning, der tilbydes voksne udlændinge, består af 6 moduler med en test på hvert mo-dul. Undervisningen er finansieret således, at jo hurtigere kursisten består testene, jo større indtje-ning er der til skolen. Det kan derfor ikke undgås, at testene bliver styrende for undervisningensform og indhold på sprogcentrene.Den nuværende danskundervisning for voksne udlændinge er tilrettelagt, så den måles og evalue-res gennem regelmæssige test, og disse test vil naturligvis fylde en del i tilrettelæggelsen af un-dervisningen. Selve undervisningen er progressivt opbygget og over en mere end etårig periode.Klassestørrelsen bevirker, at der ikke i særlig høj grad er plads til at tage individuelle hensyn i for-hold til kursisternes behov. Der vil derfor være en stor gruppe flygtninge og indvandrere, som ikkekan rummes i dette regi.Den danskundervisning, der tilbydes efter de første 3 år, er FVU-dansk. Altså en danskundervis-ning med henblik på at opnå en 9. klasses-eksamen. Undervisningen er meget skriftligt orienteretog indeholder bl.a. en del grammatik. FVU-undervisningen er rigtig god for den del af målgruppen,som kan og bør tage 9. klasse og herefter fortsætte i uddannelsessystemet. Foruden FVU-dansktilbydes intro-dansk, men da vores deltagere ikke har arbejde og er langt fra arbejdsmarkedet, erdette tilbud ikke en reel mulighed for dem.Vores deltagere har i første omgang først og fremmest brug for at kunne kommunikere mundtligt,men også at læse enkle tekster. Vi er overbeviste om, at med det rigtige tilbud vil der ret hurtigt
5
Shaqo Dansk – På vej mod JobSatspuljeansøgning august 2013kunne ske en positiv udvikling af det sproglige niveau med målbare resultater for deltagerne vedat målrette undervisningen ud fra deres forudsætninger, og dermed forbedres integrationen – bå-de i forhold til arbejde, familie og børn. Det er efter vores erfaring desuden meget vigtigt, atdanskundervisningen bliver individuelt tilrettet og kobles sammen med et jobrettet tilbud, derforforeslår viShaqo Dansk – På vej mod jobVi ønsker derfor at udvikle og afprøve Shaqo Dansk – På vej mod job tilpasset den målgruppe,som ikke har fået lært dansk i et brugbart omfang gennem det traditionelle tilbud om dansk for ud-lændinge, og hvor deres dårlige danskniveau er én af deres barrierer for selvforsørgelse..Er nyttejob eller mere uddannelse så ikke løsningen?Nyttejob for vores målgruppe vil efter vores opfattelse ikke føre til selvforsørgelse og vil blive opfat-tet som endnu et påbud om aktivering. Vores deltagere må nødvendigvis have en langsigtet hånd-holdt indsats for at kunne opnå den selvforsørgelse, som er så utrolig vigtig for integrationen. Forat opnå det, er det nødvendigt at kunne kommunikere nogenlunde på dansk og forstå ”koden” tilarbejdsmarkedet og det danske samfund. En indsats kan desuden medvirke til at mildne den tungesociale arv for de rigtig mange børn af anden etnisk baggrund, som ikke hører til de andengenera-tionsindvandrere, ”som stormer frem i uddannelsessystemet”. Til at forbedre mulighederne høreren job- og uddannelsesrettet indsats, som indeholder både jobrettet dansk, forståelse af det dan-ske arbejdsmarked og dansk virksomhedskultur, ”koden” til hensigtsmæssig kommunikation ogopførsel på arbejdspladsen og den håndholdte indsats og opfølgning. Mere fokus på uddannelsesom et nyt tiltag over for ledige vil ikke hjælpe denne målgruppe, fordi deres danskniveau er forringe for øjeblikket til, at de kan gennemføre selv de korteste og mindst boglige uddannelser udenen massiv og håndholdt støtte. Det drejer sig f.eks. om sosu-hjælperuddannelse eller korte uddan-nelser på Teknisk Skole som Truckførerbevis mv.
6
Shaqo Dansk – På vej mod JobSatspuljeansøgning august 2013
4. Formålet med ansøgningenDet er vores erfaring, at der er et stort behov for udvikling af en alternativ og meget mere jobrettetundervisning i dansk med vægt på mundtlig kommunikation og formidling af ”koder” til at forstå, ogat danskundervisningen foregår som et led i et jobrettet forløb. Formålet er at søge midler til etdemonstrationsprojekt, at udvikle og afprøve metoder til at måle deltagerens evner til at kunnekommunikere på dansk og et særligt jobrettet danskforløb: Shaqo Dansk – På vej mod job, somdirekte vil kunne bruges overalt i landet:A. Udvikling af egnede metoder til måling af målgruppens evner til at kommunikere på danskmed særlig vægt på mundtlig kommunikationB. Udvikling af Shaqo Dansk konceptet i tæt sammenhæng med den jobrettede del af forløbet:Shaqo Dansk – På vej mod jobC. Gennemførelse af Shaqo Dansk – På vej mod Job med måling af danskniveau indledende,midtvejs og afsluttendeD. Praktik, jobformidling og opfølgning med henblik på at opnå de resultater, som er beskrevet iSucceskriterierneE. Løbende evaluering og tilretning af konceptetF. Afsluttende evaluering og konceptbeskrivelse af projektet med henblik på at opnå valid erfa-ring om målemetoder, undervisningsmaterialer og -metoder samt praksis, som virker i forholdtil forbedrede evner til at kommunikere på dansk og samtidig flytte deltagerne til selvforsør-gelse eller i det mindste tættere på arbejdsmarkedet.G. Erfaringsspredning af projektets erfaringer og resultater med henblik på forankring
7
Shaqo Dansk – På vej mod JobSatspuljeansøgning august 2013
5. Målgruppen200 borgere af anden etnisk baggrund med så dårlige evner til at kommunikere på dansk, at det eren barriere for selvforsørgelse. Målgruppen er derfor i risiko for at havne i permanent offentlig for-sørgelse.5.1 Beskrivelse af målgruppenForsørgelsen vil hovedsageligt være dagpenge, kontanthjælp eller ledighedsydelse. Vi har gennemde senere år set flere og flere på dagpenge, som har meget dårlige danskkundskaber. De hartypisk fået et job før krisen med meget lidt kontakt til danske kolleger f.eks. med at filettere fisk omnatten, inden for rengøring eller gartneri, og så er de blevet ledige, da krisen begyndte, og de er nui en meget udsat position og har i mange tilfælde ikke fået lært dansk undervejs.I Aarhus bor en stor del af målgruppen i ghettoer, hvor det mere er reglen end undtagelsen at værepå offentlig forsørgelse. Målgruppen isolerer sig i ghettoområderne og færdes stort set ikke uden-for. Det har bl.a. den negative effekt, at de stort set kun taler deres modersmål, og vi ser ofte, atderes livsstil stagnerer og ikke udvikler sig i retning af bedre integration i det danske samfund. Deer utrygge ved kontakten med myndigheder og ”systemet” og på trods af tolkning i nogle tilfælde,så sker det ofte, at de ikke forstår budskabet, fordi det kræver forståelse af en ”kulturel kode”, somde ikke har kendskab til.De har ingen erfaring med og forudsætninger for at forstå et uddannelsessystem og et arbejds-marked, som bygger på at være nysgerrig og proaktiv, at tage ansvar, at undres, at reflektere, atdiskutere og opstille muligheder.I Gellerupparken / Toveshøj er 50,8 % af beboerne uden for arbejdsmarkedet og uddannelsessy-stemet, og 79,4 % er etniske minoriteter fra ikke vestlige lande. I alt bor der 7.200 borgere i Gelle-rupparken / Toveshøj. I Bispehaven er 43,0 % af beboerne uden for arbejdsmarkedet og uddan-nelsessystemet og 67,1 % er etniske minoriteter fra ikke vestlige lande. I alt bor der 2371 borgere iBispehaven.Trigeparken er den mindste del med 1051 beboere og 42 % er uden for arbejdsmarkedet og ud-dannelsessystemet. I alt er 33,4 % er etniske minoriteter med ikke vestlig baggrund (Liste oversærligt udsatte boligområder oktober 2012, Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter)
5.2 Barrierer for selvforsørgelse og integrationSproglige barrierer:Selvhjulpethed:Selvom mange som nævnt har været i Danmark i mange år, har en del sådårlige danskkundskaber, at det er en barriere for et job men også en barriere i forhold til atleve et almindeligt hverdagsliv i Danmark, som kræver, at man kan knække de kulturellekoder i forhold til, hvordan man omgås andre. Det kan f.eks. være, at man ikke forstår, atsagsbehandleren er ansat til at følge love og regler og ikke kører personlig hetz mod én,når man får et nej. eller ved møder i børnenes skole, hvor det er vigtigt, at man forstår, atlærerne vil børnenes bedste, og at mødet er til for at skabe et grundlag for samarbejde mel-lem skole og hjem og ikke for at kritisere børnene. Vi ser mange eksempler på barrierer,som opstår, fordi deltagerne ikke kan knække koderne til dansk kultur.
8
Shaqo Dansk – På vej mod JobSatspuljeansøgning august 2013
Børn:Fordi borgerne i målgruppen ikke taler dansk eller kun taler det i ringe grad, kan deikke hjælpe deres børn med skolearbejde og forstår ikke, hvad der foregår i skolen. Detgør den sociale arv tung og forringer i høj grad børnenes muligheder for at følge med i sko-len og dermed senere gennemføre en uddannelse. Desuden bliver børnene i mange tilfæl-de ”små voksne”, fordi de bliver sat til at tolke for forældrene ved ”voksen-møder” medf.eks. læge, jobkonsulent eller lignende. Når børnene tolker, er der stor risiko for, at vigtigedetaljer og oplysninger udelades for at skåne børnene. Disse forældre elsker selvfølgeligogså deres børn og bruger mange kræfter på bekymringer, som hænger sammen med, atforældrene ikke formår at kommunikere med f.eks. pædagoger og lærere. Dermed har for-ældrene ingen eller meget begrænset indsigt i børnenes liv og trivsel uden for hjemmet ogkun ringe muligheder for at tage hånd om mistrivsel eller andre udfordringer. Den socialearv for disse børn er meget tung, og det medfører risiko for, at børnene ”arver” forældrenesvane om og behov for at leve af overførselsindkomst.Tolk:Mange gange har målgruppen som nævnt brug for tolkebistand, og når der ikke erfamilie til at tolke, bruges professionelle tolke. Det er vores erfaring, at det er sagsbehand-lerens opfattelse, at når der har været tolkning, er der ikke sproglige misforståelser. Men vioplever, at tolken ofte oversætter det, der bliver sagt uden at tage højde for den kulturelledel. Altså om det, der bliver sagt, også bliver forstået. Desuden kan manglende tillid til tol-ken, som ofte er meget ung og måske en nabo eller fjern bekendt fra det etniske miljø, re-sultere i, at vigtige omstændigheder udelades.Skolegang:Målgruppen er i høj grad præget af et lavt uddannelsesniveau, hvor den enkel-te har meget ringe eller ingen uddannelse og ofte ikke kan læse og skrive latinske bogsta-ver. Derfor er det meget svært, ja næsten umuligt, for målgruppen, at tilegne sig nyt sprogvia de metoder, vi traditionelt benytter os af i Danmark med stor vægt på grammatik ogskriftlig kommunikation. Vi oplever, at en stor del af vores deltagere, der deltager i den tra-ditionelle danskundervisning, ikke får forbedret deres dansk.
Sociale barrierer:Netværk – hjælp til selvhjælp særligt for kvinderne:Der er ikke tradition for at bedehinanden om hjælp, fordi den enkelte kvinde er stolt over selv at kunne passe sine børn ogsin familie. Der er desuden mange enlige mødre. Vi arbejder med begrebet netværk ognetværksdannelse som en hjælp i arbejdslivet.Familieplanlægning:Mange har et kulturelt betinget ønske om mange børn, så også destore familier og mange graviditeter er en barriere for en fast tilknytning til arbejdsmarkedet.Vi tager emnet op med visse af deltagerne.Praktiske barrierer:Hvis man ikke har penge til et taletidskort, kan man ikke oplyse tele-fonnummer til arbejdsgiver. Hvis man mangler penge til et buskort, kan man ikke kommefrem osv. Vi sørger for at løse disse barrierer, og vi sikrer kontakt til både den enkelte ogarbejdsgiveren eller uddannelsen, så småproblemer kan løses, inden de vokser sig store..
9
Shaqo Dansk – På vej mod JobSatspuljeansøgning august 2013
Systemiske barrierer:Manglende kendskab til det danske samfund,uddannelsesmuligheder, jobmulighederog dansk arbejdspladskultur.Manglende tiltro til systemet.Mange er præget af, at det er nemmere at sige det, derforventes, nemlig ”ja”, men hvor forudsætningen for et gennemtænkt og realistisk valgmangler. Det betyder, at nogle kommer i gang med aktivering og uddannelse, som på for-hånd er dømt til at mislykkes. Mange har desuden mistet troen på, at de mange praktikkerog aktiveringer er andet end kommunens betingelse for at udbetale kontanthjælp, så de ac-cepterer tiltagene uden tro på, at de fører til job. Endelig er mange bange for systemet, ogat systemet vil fjerne deres børn eller på anden måde gribe ind i familien. Derfor er delta-gerne ofte i forsvar, når de er til møder med det offentlige – f.eks. skolen, sagsbehandlereneller daginstitutionen.Sygdomsforståelse.Vi diskuterer sygdom og graviditet. Hvornår er man syg, og hvornårbetyder det, at man ikke kan passe et arbejde?
Kulturelle barrierer:Virksomhedskultur i danske virksomheder:Da borgerne i målgruppen kommer fra me-get anderledes kulturer og ofte ikke har haft job før, mangler de generelt kendskab til virk-somheders kultur, ligesom de også ofte mangler basal viden om det at gå på arbejde ogom, hvordan man kommunikerer på arbejdspladsen – de kan simpelthen ikke knække ko-derne. Det kan f.eks. dreje sig om, hvor grænsen til folks privatsfære går på arbejdspladseni forhold til fysisk kontakt og personlige spørgsmål. Det kan også dreje sig om, hvad mantaler om i pausen, hvornår og hvordan man henvender sig til chefen eller til kolleger, og demangler forståelse for forventningerne til, at arbejdstageren tager selvstændigt initiativ ogføler ansvar. Arbejdstempo og påklædning er også emner, vi tager fat på.Arbejdstider:I flere af de kulturer, vi arbejder med, er der ikke tradition for, at mænd pas-ser småbørn eller henter og bringer børnene fra institutioner. Desuden er det også reglen,at husarbejdet med tidskrævende madlavning er kvindens ansvar. Derfor er det megetsvært for mange kvinder med børn at arbejde uden for normal arbejdstid, ligesom det ogsåer svært at påtage sig fuldtidsarbejde. Vi arbejder med at flytte grænser og give individuelvejledning.Generelle imageproblemerfor visse grupper på arbejdsmarkedet bl.a. somaliere, som haret dårligt rygte på arbejdsmarkedet. Det handler også om visse job, som andre kulturer be-tragter som lavstatusKulturelt og religiøst betingede barrierer.Det kan dreje sig om bøn i arbejdstiden, omrengøring af køkkener, hvor der er rester af svinekød, opfyldning af minibarer med alkoholpå hoteller, om at sige goddag med et håndtryk mv.
10
Shaqo Dansk – På vej mod JobSatspuljeansøgning august 2013Påklædning –mange af kvinderne har malede hænder, lange tørklæder og nederdele,som umuliggør f.eks. rengøringsarbejde.Tab af status –mange af mændene er frustrerede, fordi de traditionelt betragtes som ho-vedforsørgere, og de lider tab af status ved at være arbejdsløse. Da mange har været påoffentlig forsørgelse i årevis, vil det i nogle tilfælde medføre resignation og apati med farefor varig overførselsindkomst. Af samme grund er der også risiko for, at mændene vil følederes status truet yderligere og reagere negativt, hvis deres koner får job, mens de ikkeselv kan.
11
Shaqo Dansk – På vej mod JobSatspuljeansøgning august 2013
6. Formål med Shaqo Dansk – På vej mod JobAt medvirke til at forbedre målgruppens evner til at kommunikere på dansk og ”knække ko-den” til det danske arbejdsmarked og samfundAt medvirke til, at gruppen kommer tættere på og ind på arbejdsmarkedetAt styrke tiltroen til mulighed for job og uddannelse i de etniske grupper, som er langt fraarbejdsmarkedetAt forøge arbejdsstyrken med borgere fra DanmarkAt skabe bedre trivsel for målgruppen og forbedre målgruppens integrationAt nedbryde andre barrierer end sprogproblemer med afsæt i hver enkelt deltagerAt nedsætte de sociale udgifterAt forbedre den sociale arv for børn af forældre på overførselsindkomst, så familien kom-mer ind i en opadgående bevægelse med løn, selvværd, livsindhold, børnenes respekt mv.At opnå viden med afsæt i praksis, som udmøntes i en konceptbeskrivelse, som kan bru-ges over alt i landet
12
Shaqo Dansk – På vej mod JobSatspuljeansøgning august 2013
7.Udvikling af Shaqo Dansk – på vej mod job7.1 Didaktiske overvejelserDer mangler en mulighed for en danskundervisning, som har effekt og kan forbedre målgruppensevner for at kommunikere på dansk. Vi ser i kraft af Shaqo-projekterne flere og flere tegn på, atden nuværende sprogundervisning simpelthen er forfejlet over for målgruppen, og at der ikke fin-des det rigtige tilbud. Tanken bag FVU-undervisningen i dansk for udlændinge er jo god, menden tager ikke afsæt i en målgruppe, som ikke har tradition for at tilegne sig boglig viden, som ermeget langt fra et 9. klasses niveau i det hele taget, og hvor en undervisning, der sigter mod det,og som fokuserer en del på grammatik og skriftlig dansk, skyder langt over målet.Deltagerne skal først og fremmest understøttes i det mundtlige sprog og i troen på, at de kan læ-re noget, da de ofte er præget af modløshed og manglende selvværd i forhold til at lære. Dansk-undervisningen skal være ”brugsorienteret,” dvs. en her og nu nytteværdi, der skal læres i situa-tionen. Det, der skal læres, skal være tydeligt, og læreren skal hele tiden åbent vurdere og evalu-ere læringssituationen, så brugeren ved, hvornår det er godt, og hvornår det ikke er det. Bruger-ne skal støttes meget i at se sammenhænge og i at transformere stoffet til andre situationer.Hvis mere uddannelse skønnes at være en mulighed for nogle af deltagerne efterfølgende, skalden del af deltagerne hjælpes til at forstå og bruge hele det holdningsmæssige grundlag, som vo-res uddannelsessystem bygger på, og som vi oplever, er en stor barriere for dem, som kommer igang med uddannelse. Det drejer sig om at være nysgerrig, at undres, at reflektere, at diskutereog opstille muligheder – og først derefter opstille løsninger! – Altså bruge HVORFOR mere endHVAD! Denne tankegang og metode er meget fremmed for målgruppen, men den er en forud-sætning for at gennemføre en uddannelse med opgaveskrivning og mundtlig eksamen også foren 9. klasses eksamen og meget korte uddannelse som f.eks. Sosu-hjælperuddannelsen. Denneramme eller form er med til at strukturere og systematisere en stor mængde stof og skelne detvæsentlige fra det uvæsentlige!Danskforløbet er integreret i det jobrettede arbejde og bygger bro til praktik eller arbejde med enovergangsfase, hvor der stadig er sproglig støtte med individuelt afsæt.Rammen for undervisningen er en slags ”danskværksted” med løbende optagelse, hvor det erbrugerens behov, der i samspil med underviserens og Shaqo konsulentens vurdering tilrettelæg-ger et målrettet forløb, som består både af holdundervisning og individuelt og jobrettet tilrettelagtsprogstøtte. Vi lægger vægt på empowerment, og der skal være en vis kontinuitet, sammenhængog gensidig forpligtelse med stabilt fremmøde for at sikre, at forløbet har størst mulig effekt.Selvom deltagerne befinder sig i forskellige og individuelle situationer, er det vores erfaring, at dehar en række fælles barrierer og dermed en række fælles udfordringer. Vi har en viden om meto-der, som kan føre til resultater, når vi tager udgangspunkt i individet og dermed skaber en unik,håndholdt, langsigtet og målrettet indsats. Derfor søges den enkeltes situation altid afdækket ogaltid med henblik på job eller uddannelse.7.2 Jobrettet danskMed Shaqo Dansk – På vej mod Job ønsker vi at udvikle og afprøve et langt mere jobrettetdansk-koncept med større vægt på mundtlig kommunikation. Der er behov for, at målgruppenforbedrer evnen til især mundtlig hverdags-kommunikation, og at det skriftlige bliver med afsæt i
13
Shaqo Dansk – På vej mod JobSatspuljeansøgning august 2013den enkeltes behov – f.eks. at kunne læse skilte, korte beskeder eller brugsanvisninger på ar-bejdspladsen, kunne bruge skolens ”forældreinfo” mv. Samfundet går på én eller anden måde udfra, at målgruppen kan tale, læse og skrive dansk, og at de har forudsætningerne for at læresprog med udgangspunkt i grammatik. Det er vores overbevisning og erfaring, at målgruppen ik-ke kan lære sprog via grammatik og fokus på skriftlig dansk, når de ikke har forudsætningerne fordet. Sproget og talen kommer simpelthen først – nøjagtigt som ved børn, der begynder at tale.7.3 Den kulturelle kode til arbejdspladsenMålgruppen skal i højere grad forberedes på dansk arbejdspladskultur og afklares til realistiskejob- eller uddannelsesmuligheder. De skal lære at kommunikere på et niveau, hvor de kan small-talke på arbejdspladsen, bestille tid ved lægen eller forstå, hvad der står på deres børns skole-intranet o.l.. Indsatsen bliver fulgt op med forskellige tiltag med henblik på hurtigst muligt at kom-me i selvforsørgelse og en individuelt tilrettelagt opfølgning over for arbejdspladsen og deltagerenfor at sikre fastholdelse.Vi ønsker at gennemføre et Shaqo Dansk-forløb samtidig med den jobrettede indsats, så der iforløbet vil være praktik på virksomheder samtidig med, at målgruppen fortsætter med ShaqoDansk-undervisningen.7.4 Motivation og empowermentUdgangspunktet for Shaqo Dansk – På vej mod Job er, at deltagerne kan og vil deltage i under-visning med henblik på at få et arbejde og blive selvforsørgende. Undervisningen er medvirkendetil, at deltagerne ”sætter sig selv fri” (empowerment), og at de styrker egne ressourcer ved at for-bedre de sproglige kompetencer og dermed øger egne muligheder for job og for generelt samspilmed omverdenen. Her tænkes særligt på, at deltagerne rustes til selvstændigt at kunne kommu-nikere med kolleger, chef og andre ansatte på arbejdspladsen, A-kassen / fagforeningen, brugeRejseplanen, kommunikere med offentlige myndigheder osv. Derved får deltagerne ansvar for attage sig af det lavpraktiske i egen hverdag uden brug af tolk – et ansvar de ikke tidligere har hafteller har påtaget sig. Det kan f.eks. være ansvar for at komme til tiden og bruge de muligheder,der er for at planlægge at komme til tiden, men det kan også være at ”gøre et godt indtryk” overfor f.eks. kolleger ved at deltage i small-talk.7.5 Pædagogiske principperTilrettelæggelsen af undervisningen tager udgangspunkt i Knud Illeris’ Læringstrekant, som erbeskrevet nedenfor, samt Aaron Antonovskys oplevelse af sammenhæng, empowerment og op-fattelsen, at ”de kan, og de vil” og dermed krav og respekt. Derudover er undervisningen, fordiden omhandler vidt forskellige emner, også helhedsorienteret, idet det vægtes, at deltagerne læ-rer basiskommunikation i forhold til hverdags- og arbejdsliv i Danmark. Undervisningen baseresikke på grammatik, men på at kommunikere og gøre sig forståelig mundtligt samt forstå, hvadandre siger og mener og i mindre grad på den skriftlige kommunikation. Undervisningen er hånd-holdt og et supplement til de andre jobrettede aktiviteter, der foregår i Shaqo, samt den personli-ge og jobrettede coaching, der foregår sideløbende. Selvom det er en anden, der varetager Sha-qo-danskundervisningen, er Shaqo-konsulenten kun få skridt væk, og det medvirker til tillid ogmotivation, at projektet foregår i trygge og kendte rammer midt i et boligområde, hvor en stor delaf målgruppen bor og i det hele taget i meget tæt kontakt til de etniske miljøer.
14
Shaqo Dansk – På vej mod JobSatspuljeansøgning august 2013Undervisningen er bygget op på en måde, så der åbnes for dialog med deltagerne og dermedskabes et fælles refleksionsrum – f.eks. om emnet small-talk på arbejdspladsen, som omhandlerdanske traditioner for almindelig omgang og dansk arbejdspladskultur. Det styrker deltagernesevne til at kunne begå sig på en dansk arbejdsplads, idet de opnår en bevidstgørelse af egen kul-tur i mødet med dansk kultur. Det kan konkret udmunde i, at en deltager ændrer holdning fra atmene, at mange danskere er racister eller ikke kan lide dem til en mere nuanceret holdning og enstørre forståelse af vigtigheden af åbenhed og imødekommenhed. Deltageren sætter hermedsom udgangspunkt ikke sig selv uden for det kollegiale fællesskab på arbejdspladsen, hvilket eren betydelig faktor for at kunne fastholde arbejde.Shaqo Dansk – På vej mod Job henvender sig til deltagere med ringe evner til at kommunikerepå dansk, og der undervises derfor også differentieret.Shaqo Dansk-undervisningen tager som nævnt udgangspunkt i de didaktiske refleksioner, somknytter sig til Illeris’ lærings-trekant. Dette forstået sådan, at indholdet i undervisningen tager ud-gangspunkt i deltagernes barrierer og dermed, hvad der er relevant for deltagerne. Hermed læg-ges der op til, at deltagerne er motiverede for indholdet, hvilket forventes at vise sig ved, at deindgår aktivt i samspillet med underviser ved f.eks. at deltage i den fælles dialog, men også vedat udvise engagement og selv spørge. Et eksempel på dette kan være fra en tidligere undervis-ningssession i Shaqo-undervisningen, hvor deltagerne i et undervisningsforløb i telefonkultur og-så ytrede ønske om hjælp til at kunne ringe til lægen, skolen eller andre. At trække på deltager-nes motivation ved at indholdet er relevant for dem betyder på sigt, at deltagerne får øgede job-muligheder. De øgede jobmuligheder styrkes af, at deltagernes danskundervisning kombineresmed praktik, så deltagerne selv opdager og oplever, hvordan de sproglige barrierer tager sig ud ien arbejdskontekst. Dermed giver praktikken deltagerne mulighed for at være med til at definereindholdet i undervisningen, fordi vi efter aftale med arbejdsgiveren fortsætter undervisningen un-der praktikken.Samspillet mellem indhold, drivkraft og jobmuligheder jf. Knud Illeris læringstrekantIndholdRelevansDrivkraftMotivation
Øgede jobmuligheder
15
Shaqo Dansk – På vej mod JobSatspuljeansøgning august 2013Deltagernes nysgerrighed og deltagelse i undervisningen vidner også om, at undervisningen erbaseret på en følelse af sammenhæng (jf. Aaron Antonowsky’s ”oplevelse af sammenhæng”).Dette skal forstås sådan, at undervisningen har taget udgangspunkt i deltagernes barrierer kom-bineret med deres kendskab til et givent emne ved at inddrage dem i en dialog på baggrund afderes egen brainstorm om emnet. Dermed er der taget udgangspunkt i noget kendt og byggetbro til noget nyt f.eks. fra deltagernes kultur (kendt) til generel dansk kultur (nyt). Det åbner for, atdeltagerne kan håndtere at få ny viden, og at de kan begribe den nye viden, fordi den giver me-ning for deltagerne. Det er bl.a. denne erfaring, som udviklingen af Shaqo Dansk – På vej modJob bygger på.
7.6 Udvikling af målemetoder og undervisningsmaterialeMetoder og redskaber til at måle deltagerens niveau i at kommunikere på dansk skal udviklesmed vægt på måling af de mundtlige evner til at kommunikere på dansk. Vi sikrer, at der til pro-jektet knyttes fagkundskab med viden om undervisning af dansk for fremmedsprogede både somansat personale og som samarbejdspartnere. Desuden trækker vi på relevante undersøgelser,evalueringer og forskning på området.Undervisningsmaterialet vil være en del af konceptet. Noget af materialet er allerede udviklet un-der Shaqo 2011-2013, og det vil blive suppleret med målrettet materiale, som udarbejdes tæt påpraksis. Shaqo materialet har form af Pixi-bøger, og materialet er egnet til at blive brugt i under-visningen bl.a. som samtaleværktøj. Der skal derudover udvikles nyt undervisningsmateriale til-rettet de principper, Shaqo Dansk bygger på med afsæt i den jobrettede tilgang og med særligvægt på mundtlig kommunikation. Materialet bliver udviklet undervejs i projektet ud fra deltager-nes behov af det faglige personale, som er knyttet til projektet.Shaqo Pixi-bøgerne tager ligesom Shaqo udgangspunkt i en helhedstænkning, der har til formålat selvstændiggøre og frigøre den enkelte deltager i forhold til arbejdssituationen. Didaktisk tagesder udgangspunkt i følelsen af sammenhæng (jf. Aaron Antonovskys ”oplevelse af sammen-hæng”).Shaqo Pixi-bøger består således af disse tre elementer i forhold til valg af layout, indhold ogsprog. Ønsket er, at deltagerne kan begribe det, de præsenteres for, så det bliver nemmere athåndtere den nye viden og dermed giver en følelse af meningsfuldhed. Sagt på en anden mådehandler det om, at deltagerne kan genkende det forståelige i det nye, hvilket giver en følelse afhelhed.a. Indhold i undervisningsmaterialer, herunderViden om det danske arbejdsmarkedViden om det danske uddannelsessystemViden om dansk arbejdspladskulturViden om det danske samfundI forvejen har Akantus som nævnt udviklet en række pixibøger for Shaqo 2011-2013, og tankener at bruge disse som en del af undervisningsmaterialet i Shaqo Dansk – På vej mod Job ogeventuelt videreudvikle dem, hvis det viser sig nødvendigt.
16
Shaqo Dansk – På vej mod JobSatspuljeansøgning august 20138. Shaqo Dansk – På vej mod job – Samlet beskrivelseBaseret på eksisterende erfaringer fra tidligere og eksisterende Shaqoprojekter vil konceptet in-deholde en central kerne af dokumenterede og nødvendige tiltag, metoder og viden, der skal væ-re til stede for at opkvalificere, øge ressourcer, vejlede, coache målgruppen til realistisk job- elleruddannelsesvalg og fastholdelse og at flytte målgruppen tættere på job eller uddannelse. Dencentrale kerne, som består af nødvendige metoder, tiltag og viden, indeholder:EmpowermentRespektHolistisk indsatsHåndholdt indsatsViden om målgrupperneViden om arbejdsmarkedetViden om uddannelsessystemetViden om lovgivningViden om sprogindlæringViden om at flytte borgere fra passiv til aktiv forsørgelse
Projektets metoder, processer og menneskesyn sikrer realistiske muligheder for selvfor-sørgelse for flere fra målgruppen, fordia. Vi har et tillidsforhold til målgruppen, fordi vi står uden for ”systemet”, og vi tager afsæt i de-res kulturb. Vi kan tage højde for de kulturelle udfordringerc. Vi kan sikre, at vi får de skjulte ressourcer og den ”tavse viden” frem, som i nogle tilfældeskjules for ”systemet”, eller som på grund af usikkerhed eller misforståelser ikke kommerfrem med risiko for en jobplan eller andre tiltag, som er dømt til at mislykkesd. Vi kan sikre, at deltagerne får en større viden om bl.a. dansk arbejdsplads-kultur og ”koder-ne” til det danske arbejdsmarkede. Vi kan være et bindeled mellem uddannelsen eller arbejdsgiveren og borgeren med en gen-sidig ”hotline”f. Vi kan indgyde tillid, så borgeren bliver motiveret for at møde ”systemet” og arbejdspladsenmed større åbenhed og motivation og mindre utryghedg. Vi arbejder holistisk med empowerment som metode og altid med fokus på job eller uddan-nelseh. Vi kan bygge bro til kommunen, arbejdspladsen eller uddannelsen og andre samarbejdspart-nere8.1 Rekruttering af deltagereShaqo er et kendt og anerkendt projekt udviklet over en årrække, og vi har aldrig haft problemermed at rekruttere deltagere eller at fastholde deltagerne i projektet. Vi har i samtlige Shaqo pro-jekter haft flere deltagere end det mål, der var opsat i ansøgning og bevilling.Enten møder deltagerne selv op hos Shaqo, og vi kontakter efterfølgende sagsbehandleren, ellerogså henvises de fra jobcenteret eller sagsbehandleren.
17
Shaqo Dansk – På vej mod JobSatspuljeansøgning august 2013Den direkte kontakt til målgruppen opnås gennem den tætte dialog med de etniske miljøer oggennem vores kontakt til det udbredte etniske foreningsliv.8.2 Visitation til Shaqo Dansk – På vej mod JobSom altid i vores projekter vil visitationssamtalen foregå i et tæt og respektfuldt samarbejde meddeltageren og med vægt på empowerment. Visitationssamtalen og den måling af niveauet i ev-nen til kommunikation på dansk, som foregår i dette projekt har til formål at afgøre, om deltager-ne er en del af projektets målgruppe og sikre en korrekt forventningsafstemning. Formålet medden grundige visitation er desuden at afdække deltagerens unikke situation, så der allerede herer basis for at indlede en målrettet handlingsplan med individuelt tilrettelagt danskundervisning ogandre jobrettede aktiviteter med henblik på job eller uddannelse, som fører til job og selvforsør-gelse. Vi lægger stor vægt på fleksibilitet og et forløb præget af sund fornuft, så forløbet altid til-rettes undervejs, hvis der viser sig et behov for det.A. Visitation med indledende samtale og måling af danskniveaua. Indledende samtale med deltageren med henblik på umiddelbart at vurdere deltagerens job-muligheder og eventuelle barrierer for selvforsørgelse og den sproglige kompetence. Der talesom deltagerens forventninger til Shaqo Dansk – På vej mod Job, og Shaqo-konsulenten for-klarer, hvad forløbet indebærer for deltageren, og hvad det kræverb. Måling af dansk-niveau. Målingen er inspireret af og tager udgangspunkt i viden om måling afdansk-niveau for fremmedsprogede voksne, men også af 3—5-årige småbørn, som kun harværet i et danskstimulerende miljø i kort tid (”Vis hvad du kan”, Undervisningsministeriet). Vimener, denne tilgang til udvikling af et måleredskab er vigtig, fordi deltagerne på trods af, at dehar boet i Danmark i årevis, i meget stort omfang kun har haft omgang med borgere af sammeetnicitet som dem selv, og at deres skolebaggrund oftest er yderst begrænset.. Målingen afvi-ger selvfølgelig i samtalens indhold og indgang til samtalen med deltagerne, fordi deltagerneer voksne, og det vil derfor være nedladende, respektløst og at ”ramme ved siden af”, at bru-ge børnemateriale som f.eks. billedlotteri og bamser at samtale ud fra. Målingsmaterialet skalderfor udvikles, tilrettes og afprøves til målgruppen som en del af projektet. Målingen er inspi-reret af og tager udgangspunkt i viden om indholdet i dansk undervisningen af tosprogede(”På Sporet – en antologi om undervisning i dansk som andetsprog”, Undervisningsministeri-et). Endelig vil målingen også tage afsæt i vores erfaringer med vores egen og arbejdsgivereskommunikation med målgruppen, og vi vil samarbejde med ekspertise på områdetVi vil måle hver deltagers evne til at kunne kommunikere på dansk ud fra fire elementer: Forstå-else, Initiativ, Udtale og Ordforråd.Forståelse:Handler om deltagerens evne til at forstå det, som Shaqo- danskkonsulenten formid-ler. Både på et enkelt skriftligt plan og et mundtligt plan.Initiativ:Handler om deltagerens evne til at komme med selvstændige input til samtalenUdtale:Handler om deltagerens evne til at gøre sig forståelig.Ordforråd:Handler om deltagerens brug af ord – bruger deltageren mange forskellige ord, ellerbruger deltageren de samme ord.
18
Shaqo Dansk – På vej mod JobSatspuljeansøgning august 2013
Konklusion.Samtalen afsluttes ved, at Shaqo-danskkonsulenten vurderer deltagerens sproglige færdighederog tager stilling til deltagerensForståelse, Initiativ, UdtaleogOrdforrådsamt det samlede indtrykaf deltagerens evner til at kommunikere på dansk. For hvert element vurderes deltagernes for-måen på en skala fra 1 til 4.B. Afdækkende jobrettet samtale ved Shaqo konsulentena. Samtale med deltageren og overordnet afklaring i forhold til baggrund, erfaringer, kompeten-cer, motivation og forventningsafstemningb. Eventuelle kulturelle og praktiske barrierer – påklædning, mulighed for fleksible mødetider,transportmuligheder mv.c. Helbred, familie, børn, motivation, andetd. Konklusion af kompetenceafklaring i et samarbejde med deltagerene.Hvad forhindrer arbejde og selvforsørgelse?Afklaring af eventuelle individuelle barriereri forhold til uddannelse eller jobf. Afklaring af realistisk uddannelse eller job og af et eventuelt kompetencegabNår deltageren har gennemgået visitationssamtalen, tilknyttes både en Shaqo-danskkonsulent ogen Shaqo konsulent, som bliver koordinerende ansvarlig for deltagerens forløb.8.3 Projektindhold for deltagerne: Shaqo Dansk – På vej mod jobGruppen af flygtninge og indvandrere er i meget høj grad repræsenteret i det danske kontant-hjælpssystem, lige som mange af dem aldrig har været i reel kontakt med arbejdsmarkedet. Det-te projekt er et tilbud tilpasset målgruppens behov ud fra viden om og erfaringer med at flyttemålgruppen til selvforsørgelse. Indsatsen består af forskellige elementer, som alle kan være in-deholdt i indsatsen, men nogen kan også være udeladt i de tilfælde, hvor det giver bedst mening.Dog vil Shaqo Dansk altid indgå som et element i forløbet, idet deltagerne visiteres til projektet,fordi de er på offentlig forsørgelse og har dårlige danskkundskaber.Håndholdt individuel indsats – individuelle samtaler og en plan, som fører til målet:a.Afklaring af jobpotentialeEthvert forløb starter med at få afklaret deltagerens konkrete jobpotentiale og evner til atkommunikere på dansk. Arbejdet med dette starter allerede ved visitationssamtalen og denindledende samtale med måling af dansk-niveau og fortsættes i en dybdegående dialog mel-lem deltageren og den tillknyttede Shaqo jobkonsulent. Shaqo jobkonsulenten indkredserhvilke muligheder, deltagerne har med afsæt i deltagerens ressourcer, og i dialog med delta-geren Shaqo Dansk konsulenten og Shaqo jobkonsulenten lægges en realistisk plan rettetmod job eller uddannelse, som følges op og tilrettes undervejs.Shaqo jobcoachingShaqo jobcoaching består af coaching på de områder, der kan være barrierer i forhold til atfå og fastholde job eller uddannelse, og som kan ændres. Indholdet tilrettes derfor hver en-kelt deltager og består af personlig vejledning herunder også i forhold til holdninger til religiø-se spørgsmål, bøn i arbejdstiden, håndtryk til det andet køn, malede hænder, påklædning,
b.
19
Shaqo Dansk – På vej mod JobSatspuljeansøgning august 2013økonomi – vi har ingen tabuer. De lavpraktiske emner kan også være barrierer for job, derforstøttes deltagerne i og hjælpes til at løse lavpraktiske udfordringer – transport, mobiltelefon,børnepasning, familieplanlægning mv. Der arbejdes endvidere med sygdomsforståelse –hvornår er man syg, børns sygdom, lægebesøg mv. lige som sundhed og forebyggelse afsygdom er en del af coachingen i det omfang, det er relevant. Der tages også hul på ar-bejdstempo og motion, idet dette i mange tilfælde er en barriere i forhold til at blive ansat.Deltagerne trænes i empowerment og proaktive holdninger for at støtte dem til at blive mereselvhjulpne og få et realistisk håb om at blive selvforsørgende på sigt. Ligeledes introduceresdeltageren til det at have et arbejde, den første arbejdsdag, hvad taler man om, fødselsdage,firmafester og andre ”koder” til det at kunne fungere på en dansk arbejdsplads.Deltagerne har som nævnt deres egen Shaqo jobkonsulent som coach, som hjælper og støt-ter dem i at nedbryde barrierer af både lavpraktisk, personlig og kulturel art. Shaqo jobkonsu-lenten sørger for et tæt samarbejde med Shaqo danskkonsulenten og en tæt og god opfølg-ning med arbejdspladsen / praktikstedet, som deltageren er tilknyttet. Shaqo jobkonsulentendeltager således også i samtaler med arbejdsgiveren og hjælper og støtter, når og hvis deropstår misforståelser mellem deltagere og arbejdsgivere. Opfølgningen sker efter behov bå-de i forhold til deltageren og arbejdsgiveren, ligesom der altid er en hotline med omgåenderespons til begge parter.Deltagerne bliver fulgt i hele projektperioden, også når de er i job eller uddannelse. Det ervores erfaring, at nogle mister jobbet eller er ved at miste det undervejs, og så er det vigtigt,at vi straks kan tage affære. Hvis der er behov for yderligere danskundervisning undervejs,sikrer vi, at det kan tilrettelægges i samspil med arbejdsgiveren.De deltagere, hvor vi skønner, at uddannelse er en mulighed, som selv er motiveret for det,og hvor det må antages, at det øger deres muligheder for på sigt at fastholde et job, støttestil at gennemføre FVU dansk på VUC eller lignende efter afslutning af Shaqo danskundervis-ningen. Denne undervisning kan gennemføres sideløbende med, at deltageren har et job,og vi vil ved samarbejde med bl.a. VUC medvirke til, at deltageren fastholdes i forløbet.Det er efter vores erfaring meget vigtigt, at deltageren hele tiden fastholder kontakten til ar-bejdsmarkedet og kontinuerligt motiveres for selvforsørgelse.c.KompetenceudviklingKompetenceudviklingsdelen drejer sig om at optimere deltagernes ressourcer. For dennedel af målgruppen handler det om evnen til at kommunikere på dansk, men der kan ogsåvære andre områder, hvor der er behov for at tilføre kompetencer for at kunne bestride etjob, det kan f.eks. være et hygiejnekursus, som er et krav, hvis et job i en café, pizzeria e.l.er en mulighed.Indhold i Shaqo Dansk-delen af Shaqo Dansk – På vej mod jobDa deltagerne er så dårlige til dansk, at det er en meget stor barriere for job eller uddannel-se, for deres forældreevne og for deres integration i det hele taget, gælder det om, at delta-gerne forbedrer deres evner til at kommunikere på dansk.Den indledende måling af danskniveauet danner afsæt for undervisningens indhold.Målingen gentages undervejs og ved afslutning af forløbet, og det vil således være muligt atdokumentere deltagernes sproglige udvikling.
d.
20
Shaqo Dansk – På vej mod JobSatspuljeansøgning august 2013Der bliver undervist på små hold med løbende optag, som bliver inddelt dels efter niveau,dels i forhold til ressourcer i øvrigt, og desuden kan der være andre kriterier for inddeling påhold f.eks. køn eller branche og så vidt muligt med blandede nationaliteter, så de ikke endermed at tale deres modersmål i pauserne. Holdundervisningen suppleres med individuel job-rettet undervisning i dansk så vidt muligt med afsæt i konkrete jobmuligheder og gerne isammenhæng med praktik.Vi ønsker at gennemføre danskkursus med inddragelse og videreudvikling af Shaqos pixibø-ger med ”tipskuponer” som en form for ”multiple choice” test. Materialet fungerer som dialog-og træningsværktøj, og vi ønsker at udvikle og afprøve yderligere materiale samt at udvikleen pædagogisk vejledning. Deltagerne på Shaqo Dansk skal deltage i danskundervisning 3gange om ugen i 2 lektioner ad gangen. Mens deltagerne deltager i kurset, kan de være til-knyttet andre jobrettede Shaqo-aktiviteter, og danskundervisningen kan således koblessammen med nogle praktiske erfaringer og omgang med danskere – det kan være praktik,arbejde, kompetenceudvikling og individuel jobcoaching. Som en del af danskkurset kaninddrages jobrettet kompetenceudvikling, f.eks. kan vi gennemføre et hygiejnekursus, som eret krav til en række af de job, de vil kunne få.Danskkurset bliver i højere grad en del af den håndholdte indsats, som er medvirkende til degode resultater. Vi tror på, at dette projekt kan medføre besparelser, fordi målgruppen forøjeblikket modtager mange timers stort set resultatløs undervisning, og det vil efter voresmening blive billigere og mere effektivt at målrette danskundervisningen som beskrevet i for-hold til den enkelte deltagers kompetencer, ressourcer og behov og altid med henblik på jobeller uddannelse.e.Kompetencegivende kurserDeltagerne kan, når det er meningsfuldt, gennemføre et hygiejnekursus i Shaqo som en delaf undervisningen. Hvis der er brug for et andet kompetencegivende kursus – f.eks. rengø-ringskursus eller lignende, kan Shaqo-konsulenten bygge bro til relevante kursusudbydereog jobkonsulenten og sagsbehandleren. I Shaqo mener vi, at det er relevant med kompeten-cegivende kurser, når der er job i sigte, men aldrig kurser for kursets skyld.Praktik med henblik på jobJobrettet praktik i 4 – 13 uger, men altid kortest muligt og med tæt opfølgning over for bådedeltageren og arbejdsgiveren. Med afsæt i den enkelte deltager finder vi en praktikplads en-ten i forhold til afklaring eller som en indledning til et job. Vi vil tilrettelægge praktikken, sådeltageren så vidt muligt kan fortsætte sin Shaqo Dansk-undervisning. Vi vil i sådanne til-fælde lægge vægt på et samarbejde med praktikstedet, så undervisningen kan suppleresmed træning i konkret jobrettet dansk.Intensiv jobsøgning og formidling af jobI Shaqo Dansk – På vej mod job er den tilknyttede Shaqo jobkonsulent også koordinator ogsamarbejder med Shaqo Danskkonsulenten, men også med jobcenteret og sagsbehandle-ren. På den baggrund varetager Shaqo jobkonsulenten langt hen ad vejen de praktiske ud-fordringer, der opstår i forbindelse med at søge job:Finde en relevant jobmulighed i en tæt dialog med deltageren
f.
g.
21
Shaqo Dansk – På vej mod JobSatspuljeansøgning august 2013Kontakt til virksomheder for at skabe praktikpladser og jobCoaching af deltagerne, så de opnår viden om arbejdsmarkedet generelt og den pågæl-dende konkrete arbejdsplads og dermed kan handle i overensstemmelse med arbejds-markedets og arbejdsgiverens kravStøtte deltagerne i, at de kan og vil og derved styrke deres selvtillid i forhold til at kunnemagte at udføre et bestemt stykke arbejde og dermed styrke deres motivation for selvfor-sørgelse.
22
Shaqo Dansk – På vej mod JobSatspuljeansøgning august 2013
9. Evaluering af Shaqo Dansk – På vej mod jobVi har stor erfaring i selv at foretage den kvantitative evaluering, og det foreslår vi også at gøre idette projekt både med hensyn til selve målingsresultaterne af danskniveau, de jobrettede resulta-ter og andre målbare succeskriterier. Følgende er en beskrivelse af hvilke områder i projektet, hvorvi mener, en grundig ekstern kvalitativ evaluering er vigtig af hensyn til udnyttelsen af demonstrati-onsprojektets erfaringer og resultater.Vi foreslår, at der foretages ekstern evaluering og følgeforskning på følgende områder afprofessor John Andersen, beskrevet i Bilag 1:a. Hvorvidt målingsmetoder og redskaber med hensyn til evnen til at kunne kommunikere pådansk som beskrevet ovenfor i tilstrækkelig grad kan afdække niveauet og progressionen ogkan bruges i andre sammenhænge over for denne målgruppe.b. Vurdering af stambladet og logbogens egnethed i forhold til at følge deltagerens udvikling på vejmod job både med hensyn til dansk og med hensyn til andre jobrettede tiltag.c. Vurdering af den samlede indsats målt ved dels resultaterne ved den gentagne måling afdansk-niveau og dels de opnåede resultater i det jobrettede forløb med henblik på praktik, an-dre jobrettede tiltag og job eller uddannelse og andre erfaringer og anbefalinger som et resultataf projektet. Her vurderes også betydningen af målgruppens niveau – f.eks. antal af deltagerepå ledighedsydelse, og den kendsgerning, at det er et projekt, som ligger i tæt tilknytning til deetniske miljøer, og som desuden ikke er tilrettelagt som en del af systemet.
23
Shaqo Dansk – På vej mod JobSatspuljeansøgning august 2013
10. PersonaleShaqo teamet består af:En projektleder, som er en højt respekteret og anerkendt somalisk kvinde medmange års erfaring i integration og jobformidling til flygtninge og indvandrere. Hen-des funktion er ud over at lede projektet i et tæt samarbejde med den øvrige ledelseaf Akantus at fungere som Shaqo jobkonsulentEn Shaqo koordinator med erfaring med målgruppen og arbejdsmarkedet og sup-plerende faglige kundskaber på kandidatniveau. Denne person skal have hovedan-svar for løbende at samle og evaluere erfaringerne og for udfærdigelsen af detoverordnede koncept. Vi lægger vægt på, at den pågældende også deltager i detpraktiske arbejde som Shaqo Jobkonsulent.En Shaqo Jobkonsulent på deltid med erfaring med målgruppen og arbejdsmarke-det. Uddannelsesbaggrunden kan f.eks. være socialrådgiverEn erfaren og veluddannet Shaqo danskkonsulent med baggrund i uddannelse afdansk for fremmedsprogede, viden om og erfaring med screening af danskniveauog udvikling af undervisningsmaterialer og endelig erfaring med målgruppenShaqo danskunderviser med uddannelse i dansk for fremmedsprogede og erfaringmed målgruppenTimelønnet konsulent med uddannelse som Cand.pæd.soc e.l. med erfaring i mate-rialeudvikling og med inddragelse af forskningsresultater, opsamling af kvantitativog kvalitativ viden og udfærdigelse af evalueringsrapporterAndet personale. Den overordnede ledelse består ud over projektlederen af direk-tøren for Akantus, Bodil Aarup, som har mange års erfaring med styring af storeprojekter inden for job, uddannelse, læring og integration i overensstemmelse medde respektive krav i bevillingerne. Desuden er der ansat administrativt personale,som støtter konsulenterne i arbejdet, der er ansat en bogholder, som varetager bog-føring og budgetstyring, kontakt til revisor og sikrer de regnskabsmæssige indberet-ninger, som kræves. Endelig kan projektet trække på det øvrige personale hosAkantus f.eks. en erfaren cand.psych.
24
Shaqo Dansk – På vej mod JobSatspuljeansøgning august 2013
11. TidsplanProjektet foregår over 36 måneder fra 1. januar 2014 til 31. december 2016.1. projektår1.1.2014 – 31.3.2014Ansættelse af supplerende personaleUdvikling af metoder og værktøj til måling af evner til at kunne kommunikere på danskUdvikling af deltagerlogbogPræsentation af projektet for samarbejdspartnerneUdvikling af yderligere undervisningsmaterialeUdvikling af niveaudelte undervisningsforløbInddragelse af evaluator / følgeforsker – foreslået professor John AndersenIndledende rekruttering og visitering1.4.2014 – 30.6.2014Visitering og måling af danskniveau af de første 20 deltagereGennemførelse af første 13 ugers modul med både danskundervisning og Shaqo jobrette-de tiltagFørste midtvejsmåling af danskniveauLøbende evaluering og tilretning af materialet1.7.2014 – 31.12.2014Visitering og måling af danskniveau af yderligere 20 deltagere pr. kvartal, så vi nu samlethar 60 deltagere. Da der er meget udviklingsarbejde og tilretning det første år, vælger vi, atvi optager færrest deltagere dette år.Gennemførelse af projektet og opfølgning på deltagere, som er i gang med praktik eller an-dre jobrettede tiltag.Der foretages midtvejs og afsluttende måling af danskniveau med individuelt afsæt i forholdtil det enkelte forløbIntern kvantitativ og kvalitativ evaluering og tilretning af projektetLøbende samarbejde med ekstern evaluatorEkstern kvalitativ del-evaluering efter det første år2.projektår1.1.2015 – 31.12.2015Visitering af 20 deltagere pr. kvartal – i alt 80 deltagere i 2015. Samlet har vi nu 140 delta-gereGennemførelse af projektet, opfølgning, måling af danskniveau og progression i danskni-veau.Tilretning og løbende evalueringUdvikling af yderligere materiale efter behov
25
Shaqo Dansk – På vej mod JobSatspuljeansøgning august 2013Intern kvantitativ og kvalitativ evaluering og tilretning af projektet. Herunder fokus på højkvalitet, resultater, opmærksomhedspunkter, udfordringer og faresignaler i forhold til resul-taterLøbende samarbejde med ekstern evaluatorEkstern kvalitativ del-evaluering efter de første to årPlanlægning af indledende erfaringsspredning i 2016
3.projektår1.1.2016 – 30.6.2016Visitering af 45 deltagere i dette halvår af i 2016 – i alt 180 deltagereIndledende erfaringsspredning særligt i forhold til Arbejdsmarkedsregionerne og kom-munerneIndledende erfaringsspredning til de etniske miljøer i Aarrhus, men også i andre størrebyer i kraft af vores tætte samarbejde med en række etniske foreninger og landsdæk-kende etniske netværkLøbende samarbejde med ekstern evaluatorEkstern kvalitativ evaluering og planlægning af den afsluttende evalueringPlanlægning af det sidste halvår af projektet1.7.2016 – 31.12.2016Visitering af 20 deltagere – i alt 200 deltagereIntern kvantitativ og kvalitativ evaluering med henblik på den afsluttende rapportEkstern kvalitativ evalueringAfsluttende konceptbeskrivelse med bilag af undervisningsmateriale, logbog med deltager-plan og rapport i et samarbejde mellem ekstern evaluator og følgeforsker og AkantusErfaringsspredning formidles med henblik på forankring af projektets resultater og erfarin-ger
26
Shaqo Dansk – På vej mod JobSatspuljeansøgning august 2013
12. TilrettelæggelseDeltagerne er henvist til projektet minimum 13 uger. Som ved Shaqo projektet følger vi deltagernegennem hele projektperioden uanset henvisningens længde. Det vil sige, at vi følger deltageren påtrods af, at de har fået job, er i gang med uddannelse eller er blevet henvist til anden aktivering, dadet er vores erfaring, at denne langsigtede indsats fremmer fastholdelsen i job. Vi kontakter delta-gerne med jævne mellemrum med afsæt i den enkelte deltagers behov, og både deltageren ogarbejdsgiveren / uddannelsesinstitutionen har en hotline til Shaqo konsulenten, hvor vi altid sørgerfor omgående respons.Der undervises i dansk 3 gange om ugen a 2 lektioner. Undervisningen suppleres med jobrettedeaktiviteter og praktik. Undervisningen suppleres med individuel jobrettet danskundervisning, somkan fortsættes under praktik og job.Rekruttering af deltagere foregår i den første planlægnings- og udviklingsfase, som det fremgår aftidsplanen og fortsætter ind til ca. tre måneder før projektets afslutning.Udvikling af materiale begynder ved projektstart og fortsætter, mens projektet gennemføres, lige-som materialet tilrettes undervejs.
27
Shaqo Dansk – På vej mod JobSatspuljeansøgning august 2013
13. Succeskriterier13.1 Deltagerniveau – målbart - kvantitativt200 deltagere optages på projektet, 90 % af deltagerne gennemfører minimum 26 uger50 % af deltagerne har fået job, fleksjob, privat løntilskudsjob eller er kommet i gang med uddan-nelse90 % af deltagerne har fået forbedret deres evne til at kommunikere på dansk40 % af deltagerne i en jobretteti praktik eller andre tiltag og er kommet tættere på job.13.2 Dansk – metoder og redskaber til måling af kommunikationsevnet på danskSom nævnt i ansøgningen skal der udvikles et professionelt målingsredskab til at måle deltagenresevner til at kommunikere på dansk. Metoder og redskaber afprøves og tilrettes undervejs. Det vilvære direkte målbart, at værktøjet er udviklet, og hvordan det er evalueret og tilrettet undervejs, dadet fremgår af projektets logbog, ligesom de indledende, midtvejs og afsluttende målinger af delta-gernes danskniveau foreligger, og det vil endvidere indgå som en del af evalueringen. Det er etsucceskriterium, at værktøjet er udviklet i en form, som umiddelbart kan benyttes af andre.13.3 Dansk undervisningsmaterialeDet undervisningsmateriale, som er udviklet i Shaqo 2009-2011 skal afprøves og tilrettes, og derskal udvikles og afprøves nyt undervisningsmateriale. Også dette er umiddelbart målbart, idet ma-terialet foreligger, og evaluering og tilretning er beskrevet i projektets logbog.Det er et succeskriterium, at materialet ved projektets afslutning er grundigt afprøvet og evalueretog foreligger i en brugervenlig version med en vejledning, som gør det nemt at benytte i andresammenhænge.13.4 Konceptbeskrivelse med bilagShaqo Dansk – På vej mod job beskrives i en samlet konceptbeskrivelse med anbefalinger og vej-ledning, som indeholder både den dansk-faglige del og den jobrettede del. Konceptet indeholderud over de afprøvede målemetoder i forhold til måling af dansk-niveau og undervisningsmaterialer idansk også indhold i undervisning i dansk arbejdspladskultur og en række andre forhold af betyd-ning for integration og selvforsørgelse. Desuden indeholder det relevant og afprøvet skemamate-riale som visiteringsskema med interview-guide og deltager-stamblade med logbøger.Det er et succeskriterium, at konceptbeskrivelsen indeholder en samlet ”opskrift” på Shaqo Dansk– På vej mod Job, som gør det nemt at gennemføre hele konceptet eller dele af det i andre kom-muner, på uddannelsesinstitutioner eller projekter.13.5 Erfaringsspredning og forankringDet er desuden et succeskriterium, at vi får spredt projektets resultater og erfaringer, og det ønskervi at gøre undervejs i projektet, men med særlig fokus på projektets sidste halvår ved at udsendemateriale og holde oplæg ved møder og ved andre arrangementer med deltagelse fra kommuner,regioner, uddannelsesinstitutioner, sprogskoler og andre relevante virksomheder eller institutioner.Det kan f.eks. væreRelevante ministerier og styrelserBeskæftigelsesregionerne
28
Shaqo Dansk – På vej mod JobSatspuljeansøgning august 2013KommunerProduktionsskolerSosu-skolerAndre uddannelsesinstitutionerVirksomhederFagbevægelsen
14. SamarbejdspartnereVi samarbejder bredt, og netværket bliver udvidet gennem projektperioden. Vigtige samarbejds-partnere er:Jobcenter Aarhus: Ledelse, men også socialrådgivere og jobkonsulenterSocialafdelingen, Aarhus: Ledelse, men også socialrådgivere og sagsbehandlereDet lokale BeskæftigelsesrådBeskæftigelsesregionerneDanmarks pædagogiske Universitet – DPUErhvervsskoler og projekter for målgruppen: Fortrinsvist vejledere, undervisere og jobkon-sulenterLærDansk, VUC, FO, AOF mv.: Fortrinsvist vejledere og undervisere. Desuden samarbej-des i forbindelse med FVU, dansk undervisning, specialdansk osv.Arbejdsgivere og arbejdsgiverorganisationer: Både kontakt i forbindelse med praktik og job-formidling for konkrete borgere og oplysende virksomhedA kasser og fagforeninger: Både i forbindelse med konkrete borgere, møder og oplysendevirksomhedPolitikere: Møder og oplysende virksomhedEtniske foreningerEtniske nøglepersoner (meningsdannere). Det er vores erfaring, at det er vigtigt at inddrageetniske ”fyrtårne”, som nyder respekt i miljøet, og som ofte er engagerede og vidende men-nesker.Vedlagt samarbejdserklæringer fraSomali Aktiv KvindeforeningSomali Community in DenmarkDen arabiske kulturforeningSocial- og beskæftigelsesrådmand Hans Halvorsen, Aarhus Kommune
15. StyregruppeStyregruppen består i første omgang af følgende:Evaluator og følgeforsker professor John AndersenSomali Community ved Abdirashid SheikhArabisk Kulturforening ved Ghassan Hassoun
29
Shaqo Dansk – På vej mod JobSatspuljeansøgning august 2013Repræsentanter for Aarhus KommuneProjektleder Mulki Hussein – AkantusOverordnet dansk-underviser og udvikler på dansk-projektet
16.Projektets organiseringProjektet tilrettelægges centralt i lokaler i Brabrand, hvor den største koncentration af mål-gruppen bor. Lokalerne indrettes med IT værksted, mødelokale til coaching, grupperum tilundervisning og andre undervisningsfaciliteter samt administration.Projektet ledes af Akantus 2011 ApS ved direktør Bodil Aarup, som er en del af den dagligeledelse, og som har været leder af de foregående Shaqo projekter. Det daglige arbejde le-des af projektlederen i et tæt samarbejde med det øvrige team.Det sikres, at projektet gennemføres i overensstemmelse med ansøgning og bevillingsskri-velse samt i tæt samarbejde med den eksterne evaluator og med styregruppen. Økonomi-styring sker professionelt og med vægt på at overholde det regelsæt, der er knyttet til bevil-lingen og under opsyn af vores statsautoriserede revisor.
30
Shaqo Dansk – På vej mod JobSatspuljeansøgning august 2013
DriftsbudgetSatspuljen – Shaqo Dansk - På vej mod JobBeløbene er inkl. moms1 Projektledelse og koordinering2 Shaqo jobkonsulenter og danskkonsulenter3 KørselPersonaleudgifter ialt4 Aktiviteter5 Udvikling af materialeAktiviteter og materiale6 Formidling - markedsføring7 Følgeforskning og evaluering8 Konceptbeskrivelse og erfaringsspredningFølgeforskning og formidlingKontorhold samt administrative udgifter9 porto, tlf., internet, kontorart.10 RevisionAdministration i alt11 Lokaleomkostninger12 RengøringLokaleomkostninger i altAnsøgt beløb inkl. moms201420152016Kr. i alt3.525.0003.780.00031.1707.336.170360.000450.000810.00090.000350.000100.000540.000410.68860.000470.688720.000112.320832.320
1.175.000 1.175.000 1.175.0001.260.000 1.260.000 1.260.0008.39010.39012.390
2.443.390 2.445.390 2.447.390120.000150.000270.00070.000100.0000170.000136.89615.000111.000240.00037.440277.440120.000150.000270.00010.000100.0000110.000136.89615.000111.000240.00037.440277.440120.000150.000270.00010.000150.000100.000260.000136.89630.000126.000240.00037.440277.440
3.271.830 3.213.830 3.380.8309.989.178
31
Shaqo Dansk – På vej mod JobSatspuljeansøgning august 201317. Bilag for Professor John AndersenKort CV1. KontaktoplysningerJohn Andersen. PhD., Sociologist, Professor.Department of Environment, Social and Spatial Change. Roskilde UniversityE-mail:[email protected]2. ForskningsprofilPlanlægning, fattigdomsforskning, social innovation og empowerment inden for det bypolitiske,arbejdsmarkeds- integrations- og velfærdspolitiske felt.3. ForskningsområderArbejdsmarked beskæftigelsespolitik det rummelige arbejdsmarked, Virksomheden Møn,Sydhavns CompagnietFysisk planlægning, Bystudier empowerment, Sydhavnen, Gellerup, bydelsforsøg ghet-toisering kvarterløft, beskæftigelseKøn, Etnicitet, Ligestilling marginaliserede mænd, empowermentOffentlig administration, styring og forvaltning medborgercentreSamfundsøkonomi, Politik Beskæftigelsespolitik BoligpolitikTrafik, Transport Leveilkår og trafik i Kgs. EnghaveVelfærdsstat, Velfærdssamfund empowerment Fattigdom positiv særbehandling, frit valgsocial innovation4. Seneste publikationer (uddrag)Andersen, John et.al (2008):Den forkætrede fattigdomi Tidsskrift for forskning og praksis i socialtarbejde.Udenfor nummer nr.17.Andersen, John (red.). (2008)Ressourcemobiliserende beskæftigelsespolitik - strategier og erfa-ringer fra udsatte byområder.Roskilde Universitetsforlag.Andersen, John (2007):Empowermentperspektivet i planlægningi Andersen, J et.al: Planlægning iteori og praksis. SamfundslitteraturAndersen, J. and Pløger. J. 2007. ‘TheDualism of Urban Governance in Denmark',EuropeanPlanning Studies 15:10.Andersen, J and Siim, B 2004. (eds.):Politics of inclusion and empowerment.Palgrave and Ander-sen J. 2003. ‘GamblingPolitics or Successful Entrepeneurialism?, The Orestad in Copenhagen',inMoulaert, Swingedouw and Rodriquez (eds.)The Globalized City: Economic Restructuring andSocial Polarization in European Cities,Oxford: Oxford University Press.Andersen, John og Hovgård, Gestur (2007)Metodekombination med sociologisk fantasi/.: I Bitchet.al (red.) Teknikker i Samfundsvidenskaberne. Frederiksberg : Roskilde Universitetsforlag, 2007.Andersen, John and Larsen, Jørgen Elm (2006)A broader social capital perspective/. I: Measuringthe Effects of Education on Health and Civic Engagementwww.oecd.org/edu/socialoutcomes/symposium : OECD, 2006.Andersen, John (2005)Empowermentperspektivet.I Social Kritik 101.
32
Shaqo Dansk – På vej mod JobSatspuljeansøgning august 2013Andersen, John og Torfing, Jakob (2004): Netværksstyring af kommunernes arbejdsmarkedsrette-de indsats. Aalborg Universitetsforlag.Andersen, John (med Jørgen Elm Larsen) (2004):Velfærdsstatens Sociologi. i Heine Andersen(red.) Sociologi - en grundbog til et fag. Hans Reitzels Forlag.Andersen, John (med Trine Nordgård Fotel) (2003): Social mobilisering og forhandlingsplanlæg-ning - kvarterløfterfaringer fra Kgs. Endhave. I Karina Sehested (red.) Bypolitik mellem hieraki ognetværk. Akademisk Forlag.Andersen, John og Siim, Birte 2004. (eds.):Politics of inclusion and empowerment.PalgraveAndersen, John m.fl. (2003):Empowerment i storbyens rum.Hans Reitzels Forlag.Andersen, J. (2003)Gambling politics or successful entrepreneurialism?In Moulart, F.Swyngedouw, E., and Rodriquez, A., (eds.)The Globalized City - Urban Redevelopment and So-cial Polarisation in the European City.Oxford. Oxford University5. Aktuelle forskningsprojekterSegregering, lokal integration og beskæftigelse(SLIB) under Regeringens StrategiskeVelfærdsforskningsprogram 2005-2009. Studier af empowerment, beskæftigelses- ogiværksætterpolitik i udsatte byområder. Gennemføres i samarbejde med SBI.RUC partner i projektet KATARSIS "Social innovation in the knowledge society"underEU's 6.rammeprogram, koordineret af Global Urban Research Unit (GURU), NewcastleUniversity, UK. 2006-2009. Projektet undersøger socialt innovative strategier mod socialexclusion i Europa.Community Center GellerupEvalueringsopgave på et empowermentprojekt om udvikling af et Community Center iGellerup, Århus, hvor sundhed, beskæftigelse, frivilligt socialt arbejde og biblioteksarbejdesammenkoblesKonsekvenser af nedsatte ydelserProjektet finansieret af Rådet for Socialt Udsatte.Undersøgelsen gennemføres i samar-bejde med Sociologisk Institut, CASA og Ålborg Universitet. Projektet undersøger konse-kvenser af nedsatte ydelser for kontanthjælpsmodtagere.
6. Bestyrelsesposter og netværkMedlem af repræsentantskabet for Dansk Byplanlaboratorium.Bestyrelsesmedlem i Sydhavns Compagniet, Karens Minde Kulturhusforening, UrbanTask Force, repræsentantskabet for KAB og Center for frivilligt socialt arbejde.Tilknyttet Center for Socialt Entreprenørskab, RUC.Medlem af aftagerpanelet ved Sociologiuddannelsen, Ålborg Universitet.
7. Udmærkelser/priserLO's kulturpris i 1990 for bogenFattigdom i velfærdsstaten.Forlaget Samfundslitteratur.
33
Shaqo Dansk – På vej mod JobSatspuljeansøgning august 201319902.præmien ved Social Politisk Foreningspriskonkurrence omFremtidens Socialpoli-tik.1992.
8. Uddannelses- og undervisningserfaringAktiv i opbygningen af den nye sociologiuddannelse på KU, 1995/96, socialvidenskabsuddannel-sen på RUC Leder af projektgruppen om planlæggeruddannelse ved ENSPAC 2007/08. Vejlederfor 8 PhD.studerende og ansvarlig for PhD-kurser i forskerskolen Velfærdsstat og Forskellighedsamt ENSPAC's forskerskole9. Tidligere beskæftigelse1996- Adjunkt, lektor og professor på RUC1994-96 Forskningslektor på Center for Social Integration og Differentiering, CBS, Kbhvn1995/96 Lektorvikar på Sociologisk Institut Kbhvn1991-94 Ansat af EU-kommissionen, DG.V. som forsknings- og udviklingskonsulent under EU'sfattigdomsbekæmpelsesprogram, Poverty III1989-93 Fuldmægtig på Danmarks Statistik, 10. kontor, Socialstatistik.1985-89 Forskningsassistent og Ph.D- studerende ved Sociologisk Institut, KU.10. Forsknings og undervisningsoplysningerRUC undervisning:Undervisning og vejledning på kombinationsfagetPlan, By og Proces.Særlige interesser: udsatte by- og landområder og empowermentbaserede planstrategier,f.eks advocacy planlægning.Sundhedsfremme, Mater i Socialt Entreprenørskab, Socialvidenskab og SAM.Basis.Master of Public Policy, Master i Kulturplanlægning, ENSCAP samt Master i Socialt En-treprenørskab RUC.PhD-kurser: Metodekombination/research design og urban sociologi - p.t. i regi af For-skerskolen for Velfærdsstat og forskellighed, RUC/AUC og ENSPAC's forskerskole
Ekstern undervisning:Kurser og forskningsværksteder med CVU-Sjælland, Den Sociale Kandidatuddannelse,Sociologisk Institut KU og Sociologi på Ålborg UniversitetForedrag og workshops om social polarisering i byen, empowerment, participatorisk plan-lægning og social- og beskæftigelsespolitik i udsatte byområder - blandt andet i forbindel-se med SLIB projektet (Segregering, Lokal Integration og Beskæftigelse)
11. Uddrag af PublikationerRessourcemobiliserende beskæftigelsespolitik : strategier og erfaringer fra udsatte byom-råder; AntologiIværksætteri i udsatte boligområder : Rapport fra projekt Segregering, Lokal Integration ogBeskæftigelsel (SLIB); Rapport
34
Shaqo Dansk – På vej mod JobSatspuljeansøgning august 2013
From ‘Book Container’ to Community Centre; peer review › Bidrag til bog/antologiEmpowermentperspektivet i planlægning : et tværfaglig perspektiv; Bidrag til bog/antologiSocialpolitik set i empowermentperspektivet; peer review › Bidrag til bog/antologiSundhedsstrategier i et empowermentperspektiv; peer review › Bidrag til bog/antologiDet urbane plejehjem : empowermentplanlægning i praksis; peer review › Bidrag tilbog/antologiPolitics of inclusion and empowerment : Gender, Class and Citizenship; BogNeoliberismo : democrazia senza pluralità; Bidrag til bog/antologiThe Dualism of Urban Governance in Denmark; peer review › TidsskriftartikelA broader social capital pespective; Forskning › Bidrag til bog/antologiVelfærdsstatens sociologi; peer review › Bidrag til bog/antologiFattigdom, familie og børneliv; peer review › TidsskriftartikelSocial Innovation in public elder care: the role of action research; peer review › Bidrag tilbog/antologiSocial Innovation and empowerment strategies in deprived Urban areas in Denmark; Pa-perThe Oerestad project : urban revitalisation?; RapportEmpowerment og aktionsforskning; peer review › Bidrag til bog/antologiEmpowerment og socialt arbejde; Bidrag til bog/antologiSocial exclusion : gender and empowerment; peer review › TidsskriftartikelEmpowerment i storbyens rum : et socialvidenskabeligt perspektiv; AntologiPost-industrial solidarity - future challenges and Poverty III lessons; Bidrag til bog/antologiPostindustrial solidarity or meritocracy?; peer review › TidsskriftartikelGambling politics or successful entrepreneurialism? : the Orestad in Copenhagen; Bidragtil bog/antologiPolitica del gioco d'azzardo e dell'ambivalenza a Copenhagen; peer review ›TidsskriftartikelDet sociale og politiske medborgerskab - køn, etnicitet og marginalisering; Bog
35
Shaqo Dansk – På vej mod JobSatspuljeansøgning august 2013
Trafik, levevilkår og velfærd i Kgs. Enghave; RapportArbejdsløshed og reproduktionsvilkår; Bidrag til bog/antologiDer dualismus der Stadspolitik in Dänemark; peer review › TidsskriftartikelStratifikation, integration og ekslusion; Bidrag til bog/antologiMetodekombination med sociologisk fantasi; Bidrag til bog/antologiHvad, hvorfor og hvordan : metodologi, erkendelsesinteresser og etik i sociologisk forsk-ning; peer review › TidsskriftartikelProject Labour Movement and the Welfare State; peer review › TidsskriftartikelCoping strategies in low income households in Denmark : do lower levels of social assis-tance improve labor market inclusion?; peer review › Paper
12. Uddrag af AktiviteterBedømmelsesudvalg til æresprofessorat ved RUCMedlemskab af styrelser, råd, nævn, udvalg og netværk › Medlemskab af bedømmelses-udvalgBedømmelsesudvalg til lektorat i sociologiMedlemskab af styrelser, råd, nævn, udvalg og netværk › Medlemskab af bedømmelses-udvalgFakultetsopponent Socialhøgskolen, Lunds UniversitetMedlemskab af styrelser, råd, nævn, udvalg og netværk › Medlemskab af bedømmelses-udvalgBedømmelsesudvalg Professorat i evalueringMedlemskab af styrelser, råd, nævn, udvalg og netværk › Medlemskab af bedømmelses-udvalgBedømmelsesudvalg til professorat i transport og miljøforskning på ENSPAC. RUCMedlemskab af styrelser, råd, nævn, udvalg og netværk › Medlemskab af bedømmelses-udvalgbedømmelsesudvalgsmedlem til professorat i kønssociologi. Ålborg UniversitetMedlemskab af styrelser, råd, nævn, udvalg og netværk › Medlemskab af bedømmelses-udvalgBedømmelsesudvalg for professorat i "Sociologi medsærlig henblik på forskning i socialmobilitet, uddannelse og livsløb".Medlemskab af styrelser, råd, nævn, udvalg og netværk › Medlemskab af bedømmelses-udvalg
36
Shaqo Dansk – På vej mod JobSatspuljeansøgning august 2013
37
Shaqo Dansk – På vej mod JobSatspuljeansøgning august 2013
38
Shaqo Dansk – På vej mod JobSatspuljeansøgning august 2013
39
Shaqo Dansk – På vej mod JobSatspuljeansøgning august 2013
40