Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del Bilag 103
Offentligt
1312713_0001.png
1312713_0002.png
1312713_0003.png
1312713_0004.png
1312713_0005.png
1312713_0006.png
Notat11. november 2013
JobrotationUndersøgelse af aktivitets- og udgiftsudvik-ling for den ordinære jobrotationsordningUndersøgelsens formålArbejdsmarkedsstyrelsen har anmodet Deloitte om at gennemføre en stikprøveundersøgel-se blandt udvalgte kommuner, som skal føre frem til en opgørelse af faktisk og forventetaktivitet og forbrug for 2013 og overslag for 2014 for den ordinære jobrotationsordning.Opgørelsen opdeler aktivitet og forbrug på ansatte på normale vilkår og elever/lærlingesamt på offentlige og private arbejdsgivere. Opgørelsen af forbruget er foretaget kvartals-vist, så den for 2013 kan sammenstilles med kommunernes anmodninger om refusion.
MetodeDer er udvalgt 15 kommuner, som samlet set dækker ca. 55 % af den samlede anvendelseaf den ordinære jobrotationsordning opgjort ud fra forskudsafregningen for 1-4. kvartal ogrestafregninger for 1-3. kvartal 2013.Da fordelingen af forbruget på ordningen er meget skævt fordelt mellem kommunerne, erder primært udvalgt kommuner blandt dem, som samlet set har det største forbrug. Der-igennem sikres det, at stikprøven dækker en stor andel af den samlede anvendelse af ord-ningen. Der er endvidere - som sekundære kriterier - tilstræbt spredning på kommunestør-relse og geografi.Fig. 1. Oversigt over udvalgte kommuner6050403020100
Sum af forskudsafregning for 1-4. kvartal og restafregninger for 1-3. kvartal 2013, mio. kr.Kommuner som indgår i stikprøven
  
Anm.: Da modtagne data fra Hillerød Kommune er ikke fuldstændige og indgår derfor som udgangspunkt ikke i de efterfølgende opgørelser.
AllerødDragørEgedalFanøGribskovHerlevHørsholmKertemindeLæsøSamsøSolrødVallensbækÆrøRødovreGentofteLyngby-TaarbækSorøRudersdalGreveHøje-TaastrupFredensborgLejreKalundborgBallerupRingstedFrederiksbergOdderGlostrupBillundIshøjSkanderborgFrederikssundFaaborg-MidtfynAabenraaBornholmBrøndbyKoldingStevnsGuldborgsundFuresøHedenstedSyddjursVejenRoskildeKøgeIkast-BrandeLemvigAlbertslundTønderOdsherredGladsaxeAssensNyborgStruerVardeNorddjursLangelandSønderborgLollandNæstvedNordfynsMiddelfartHalsnæsFaxeSlagelseHelsingørHaderslevHerningSvendborgFavrskovFredericiaHolstebroHvidovreTårnbyRingkøbing-SkjernVordingborgHolbækJammerbugtEsbjergViborgBrønderslevSilkeborgHillerødÅrhusVesthimmerlandsThistedVejleSkiveMorsøHorsensRandersKøbenhavnsHjørringRebildMariagerfjordOdenseFrederikshavnAalborg
Dataindsamlingen er for de allerede gennemførte jobrotationsforløb baseret på data påforløbs- og individniveau, som kommunerne allerede har indberettet til Arbejdsmarkedssty-relsen suppleret med tilsvarende data fra kommunerne frem til undersøgelsestidspunktet.Opgørelsen af den forventede aktivitet i den resterende del af 2013 og i 2014 er i overve-jende grad ligeledes baseret på data på forløbs- og individniveau både for forløb, der er1
igangværende, og forløb, som kommunerne har givet tilsagn til, men som endnu ikke erstartet. Dette er suppleret med kommunernes skøn over omfanget af yderligere forløb, somforventes aftalt og igangsat.Det er ved de fremadrettede skøn forudsat, at der ikke gives adgang til at aftale nye forløbknyttet til elever og lærlinge.Indsamlingen af data er sket ved, at kommunerne i sidste halvdel af oktober har udfyldt enaf Deloitte udarbejdet dataskabelon. Indholdet heraf er verificeret af Deloitte på baggrund afbesøg i hver af de udvalgte kommuner, herunder en stikprøvekontrol i forhold til udvalgtejobrotationsforløb.Det er ved dataindsamlingen sikret, at opgørelsen af forbruget til den ordinære jobrotations-ordning sker adskilt fra den parallelle særlige ordning rettet mod beskæftigede med videre-gående uddannelse.Givet stikprøvens størrelse og at data er indsamlet på et overvejende detaljeret niveau, vur-deres usikkerheden ved den opgjorte faktiske og forventede aktivitet at være forholdsvislav.
Den faktiske og forventede aktivitet for 2013 er opgjort til ca. 924 mio.kr. på landsplanElever/lærlingeElever/lærlinge omfatterfølgende typer af forløb:1. Almindelige elever/lærlinge (uddannelsesaf-taler der fører frem til enerhvervsuddannelse)2. Voksenlærlinge/ vok-senelever og3. GVU-forløb (erhvervs-rettede grunduddannel-ser for voksne)
Det samlede forventede forbrug i 2013 for de udvalgte kommuner udgør 495 mio. kr. Op-regnet til landsplan ud fra andelen af den foreløbige refusionshjemtagelse for 2013 svarer1det til 924 mio. kr.Tabel 1. Faktisk og forventet aktivitet i 2013 for kommunerne i stikprøven, mio. kr.StikprøvenOffentligearb. giverPrivatearb. giverI altForløbstypeNormaleElever/lærlingeI altNormaleElever/lærlingeI altNormaleElever/lærlingeI altFaktisk og forventet aktivitet opgjort i kroner4. kvt. 2012 1. kvt. 2013 2. kvt. 2013 3. kvt. 2013 4. kvt. 201318,721,729,524,524,924,628,534,738,642,443,350,264,263,167,32,84,25,56,86,913,920,241,478,686,816,724,446,985,493,760,074,6111,1148,5161,021,525,935,031,331,838,548,776,1117,2129,260,074,6111,1148,5161,0I alt 2013100,6144,2244,823,4227,0250,4495,2124,0371,2495,2
1
Opregningen af stikprøven til landsplan baserer sig på andelen af den foreløbige refusionshjemta-gelse for 2013. Såfremt der, blandt de kommuner, der ligger lavt i denne opgørelse, er sket en kraftigaktivitetsudvikling sent på året, som ikke er kommet til udtryk i refusionsanmodningerne, vil det inde-bære, at opregningen underestimerer totalen.2
Tabel 2. Faktisk og forventet aktivitet i 2013 for kommunerne i stikprøven, pct.StikprøvenOffentligearb. giverPrivatearb. giverI altForløbstypeNormaleElever/lærlingeI altNormaleElever/lærlingeI altNormaleElever/lærlingeI alt4. kvt. 201231,2%41,0%72,2%4,7%23,2%27,8%100,0%35,8%64,2%100,0%Faktisk og forventet aktivitet opgjort i kroner1. kvt. 2013 2. kvt. 2013 3. kvt. 2013 4. kvt. 201329,1%26,6%16,5%15,5%38,2%31,2%26,0%26,3%67,3%57,8%42,5%41,8%5,6%5,0%4,6%4,3%27,1%37,3%52,9%53,9%32,7%42,2%57,5%58,2%100,0%100,0%100,0%100,0%34,7%31,5%21,1%19,8%65,3%68,5%78,9%80,2%100,0%100,0%100,0%100,0%I alt 201320,3%29,1%49,4%4,7%45,8%50,6%100,0%25,0%75,0%100,0%
Den foreløbige refusionshjemtagelse udgør for kommunerne i stikprøven kun 68,2 % (338mio. kr.) af det forventede forbrug, der således overstiger den foreløbige refusionshjemta-gelse med 157 mio. kr. Opregnet til landsplan svarer det til 293 mio. kr.Elever/lærlinge udgør 75 % af det samlede forventede forbrug og 91 % for de private ar-bejdsgivere.Offentlige arbejdsgivere (altovervejende kommuner og Region Nordjylland) udgør halvde-len af det samlede forventede forbrug og ca. 80 % af forbruget knyttet til personer ansat pånormale vilkår.
Aktiviteten stiger kraftigt i perioden 4. kvartal. 2012 til 4. kvartal 2013,særligt for elever/lærlingeAktiviteten stiger kraf-tigt henover periodenfra 4. kvartal 2012 til4. kvt. 2013.Det er altovervejendeaktiviteten knyttet tilelever/lærlinge, somer drivende for denneudvikling.Fig. 2. Aktivitet pr. kvartal, 4. kvartal 2012 – 4. kvartal 2013, mio. kr.180,0160,0140,0120,0100,080,060,040,020,0-4. kvartal 1. kvartal 2. kvartal 3. kvartal 4. kvartal20122013201320132013Elever/lærlingeTotal
3
En meget stor andel af aftalerne om jobrotation knyttet til elev-/lærlingeforløb i 2013 er indgået i juni månedEn meget stor andel af aftalerne om jobrotation knyttet til elev/lærlingeforløb er indgået ijuni måned.Fig. 3. Skønnet fordeling af tidspunkt for aftaleindgåelse for aktivitet i 2013 for elever/lærlinge50%45%40%35%30%25%20%15%10%5%0%janfebmaraprmajjunAnm.: Den gennemsnitlige skønnede fordeling for syv af kommunerne i stikprøven
Enkelte store private arbejdsgivere med tilstedeværelse spredt ud over landet har udført enmålrettet og tilsyneladende centralt koordineret indsats for at udnytte ordningen, særligt imaj og juni.
Forventningerne til aktivitetsniveauet i 2014 varierer betydeligt mellemkommunerne, men samlet set forventes et stort set uændret niveauDet forventede aktivitetsniveau omfatter værdien af allerede afgivne tilsagn samt kommu-nens vurdering af omfanget af den yderligere aktivitet, som vil komme til. Det er forudsat, atder ikke vil være adgang til at etablere nye forløb vedr. elever/lærlinge.For de 12 kommuner, som har svaret på denne del af undersøgelsen, svarer forventningensamlet set til niveauet for det faktiske og forventede forbrug i 2013. Elev/lærlingeforløb for-ventes at udgøre ca. 70 % af den forventede aktivitet i 2014.Tabel 3. Faktisk og forventet aktivitet i 2013 og 2014 for kommunerne i stikprøvenMio. kr.KommuneAalborgJammerbugtVejleFrederikshavnOdenseHorsensFredericiaFaxeMorsøMariagerfjordRebildHjørringTotalSamlet aktivitetHeraf elever/lærlinge201320142013201451,621,419,049,448,129,712,817,929,741,258,947,5427,393,522,416,779,433,550,013,417,517,535,035,922,0436,839,013,27,238,444,323,63,213,127,830,652,640,5333,513,719,011,966,533,532,011,014,417,535,030,522,0307,0
Anm.: Albertslund Kommune og Randers Kommune har ikke oplyst forventninger til 2014.
4
Kommunernes og arbejdsgivernes evne til at realisere aktivitet svarende til de afgivne til-sagn vil kunne påvirke den forventede aktivitet i nedadgående retning. Erfaringerne fra2013 viser, at elev-/lærlingeforløb i høj grad realiseres som planlagt, mens dette i mindregrad er tilfældet for forløb knyttet til personer ansat på normale vilkår.
Udarbejdet af Partner Morten Ry og partner Allan Kirk.
5
Om Deloitte Consulting – fra ide til virkelighedDeloitte Consulting fokuserer på udvikling og effektivisering af kundernes organisation, kerneprocesser, økonomi-styring og it for at bidrage til realisering af kundernes strategiske målsætninger. Vi kender den offentlige og denprivate sektor til bunds og kombinerer vores faglige kompetencer med evnen til at lede, styre og gennemføreprojekter i komplekse miljøer. Det kan være som rådgivere eller som ansvarlige for processer fra idestadie tilimplementering.Deloitte er Danmarks største revisions- og rådgivningsfirma. Vi tilbyder en bred vifte af ydelser og kombinererkonsulentrollen i Deloitte Consulting med Deloittes kompetencer indenfor revision, skat og finansiering. Det givervores kunder en unik mulighed for at få integrerede løsninger, som er skræddersyet til de enkelte opgaver.Vi er del af den globale virksomhed Deloitte Touche Tohmatsu Limited. Vi udvikler og deler viden på tværs afkontorer i mange lande. Inspirationen fra udlandet kombineret med systematisk metodeudvikling på tværs aflandegrænser sikrer, at vores løsninger altid tager udgangspunkt i den seneste viden. Det er forudsætningen for,at vi i dag og i fremtiden kan være en attraktiv og værdiskabende rådgiver.

Deloitte Touche Tohmatsu Limited

Deloitte er en betegnelse for Deloitte Touche Tohmatsu Limited, der er et britisk selskab med begrænset ansvar, og dets netværkaf medlemsfirmaer. Hvert medlemsfirma udgør en separat og uafhængig juridisk enhed. Vi henviser til www.deloitte.com/about foren udførlig beskrivelse af den juridiske struktur i Deloitte Touche Tohmatsu Limited og dets medlemsfirmaer.� 2013 Deloitte Statsautoriseret Revisionspartnerselskab. Medlem af Deloitte Touche Tohmatsu Limited