Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del Bilag 10
Offentligt
… fra Kjeld Hansen ved afslutning af projektperioden august 2013:
Jobberedskabet i Horsens
Regeringens vedtagelse af akutpakken, havde til formål at hjælpe de ledige som var udfaldstruede, i gang med
uddannelse eller ved hjælp af en ekstraordinær indsats tilbage på arbejdsmarkedet, så de undgik at falde ud af
dagpengesystemet.
På initiativ af LO Horsens blev der søgt midler hjem fra Det lokale Beskæftigelsesråd til opstart af et fælles
kontor, placeret centralt i Horsens midtby.
Ideen med at skabe et fælles kontor, hvor Jobcenter, a-kasserne/LO og de forskellige uddannelses institutioner
er placeret på samme adresse var at gøre det nemmere for den ledige udfaldstruede, i stedet for at skulle
henvende sig på flere adresser, kunne nøjes med at henvende sig et sted.
Samtidig ville de forskellige aktører få et større indblik i hinandens arbejdsområder og kompetencer og i
fællesskab udnytte dette til gavn for den ledige.
Opstart af Jobberedskabet
Der er altid mange faktorer som skal være på plads når et nyt projekt startes op og når der kun er en
tidshorisont på 6 mdr. er der ikke meget tid at spilde.
Lige fra det lavpraktiske, indretning af kontor, etablering af internet, visitkort, telefon, m.v. og til den sværeste
del, at forskellige kulturer skal finde hinanden i et arbejdsfællesskab.
Specielt ikke når ”opgaven” var meget løst formuleret og der ingen præcise retningslinjer var lagt for hvordan
dette samarbejde skulle udmøntes.
Men hen ad vejen, bl.a. ved hjælp af fælles møder hos 3F og Learnmark fik vi indblik i hinandens måder at
arbejde på samt en større forståelse for hvordan vi kunne bruge hinanden.
Men den hastighed som Jobberedskabet blev startet op på betød også at det kneb noget med at få de
udfaldstruede henvist til stedet og mange af de ledige havde ikke rigtigt de store forventninger og motivation
til at det kunne nytte noget at henvende sig til os, for som en hel del gav udtryk for: ”Nu har jeg været ledig i 4
år uden at få nogen særlig hjælp til at komme tilbage på arbejdsmarkedet, hvorfor skal jeg tro på at dette
initiativ vil hjælpe mig.”
Barrierer
Der er ingen tvivl om at akut indsatsen kom alt for sent i gang, når man har været uden for arbejdsmarkedet så
længe som de udfaldstruede har, opstår der forskellige forhindringer hos den enkelte.
For det første har systemet ganske systematisk fra 1. ledighedsdag startet en hetz mod den ledige om at være
aktiv jobsøgende, møde til kontrol 2 steder - Jobcenter og A-kasserne, omkring det samme hvert kvartal, søge
2-3 jobs hver uge, jobs der ikke eksisterer, trykke på Job net knappen hver uge og hvis dette ikke sker så får
det konsekvenser, af økonomisk art.
Dernæst har alle prøvet at være i kløerne på andre aktører, meget meget få har haft en positiv oplevelse med
dette møde men oplevet et total spild af tid, nedværdigende behandling og nærmest følt det var en afstraffelse
for at stå uden for arbejdsmarkedet.
Desuden har alle prøvet flere gange at være i ulønnet virksomhedspraktik og i arbejde med løntilskud i en
virksomhed eller i det offentlige, det sidste sted egentligt det værste sted at blive placeret, da det ingen ekstra
indtægt giver og muligheden for en efterfølgende ansættelse er nærmest ikke eksisterende pga. kommunernes
økonomi. Og det mest nedværdigende er, at selvom man møder på arbejde hver dag og udfører et job tæller
det ikke med som timer i forhold til optjening af ny DP periode.
Og løntilskudsmuligheden, som egentligt oprindeligt var tiltænkt personer som af forskellige årsager skulle
have lidt hjælp for at få en tilknytning til arbejdsmarkedet, har medført at mange arbejdsgivere som en
1 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
selvfølge forventer at få en arbejdskraft gratis stillet til rådighed i de først 4 uger og dernæst efterfulgt af en
ansættelse med løntilskud i 6 mdr. og til sidst ud af vagten.
Og motivationen og overskuddet til at begynde på uddannelse lige før man falder ud er ikke stor, ens
fremtidige økonomi fylder meget i bevidstheden, hvordan får man nu enderne til at mødes når det er en
kontanthjælp man fremover har som økonomisk grundlag til at betale regninger, husleje, m.v. og alle ved,
også den arbejdsløse, at muligheden for at finde et arbejde når du er på kontanthjælp er sværere end på
dagpenge.
For øvrigt har reglen om at de arbejdsløse skal være aktivt jobsøgende og søge mindst 2 jobs om ugen medført
at mange arbejdsgivere ikke slår deres ledige jobs op da det ofte medfører en fyldt postkasse med
ansøgninger.
Erfaringer i Jobberedskabet
Et meget bedre samspil mellem jobcenter og a-kasserne og ikke mindst de fagansvarlige i de forskellige
fagforeninger, som ofte ved hvor der kan være en jobåbning eller situationen hvor tillidsmanden på en
virksomhed ringer og efterspørger et par mand. Her kan vi trække på hinandens viden om ledige og hurtigere
finde ledige frem som matcher det efterspurgte.
Forbedret samspil med uddannelsesinstitutionerne, som har fast kontortid i huset, den ledige kan hurtigere få
svar på spørgsmål og vejledning om uddannelser og kurser.
Arbejdsgiverene kan kontakte vores ”salgsenhed” i huset, hvis primære opgave er at holde kontakt til
erhvervslivet i Horsens, hvis de har behov for ansættelse af en ny medarbejder og er behjælpelig med at finde
ledige som besidder de efterspurgte kvalifikationer eller sørge for at nogle får dem, hvis det er det der skal til.
En mini undersøgelse om jobberedskabets betydning gav følgende resultat:
Hvorfor bibeholde en fælles location for Jobberedskabet?
Adspurgt giver brugere samt medarbejdere i huset udtryk for større arbejdsglæde, ro, overskud samt
effektivitet rettet mod ordinær beskæftigelse.
Hvorfor skal LO og Uddannelsesinstitutionerne sidde i samme hus?
Adspurgt giver brugere samt medarbejdere i huset udtryk for hurtigere adgang til specialviden, kortere
ventetid / svartid til borgere og virksomheder, mulighed for at handle hurtigt, vidensdeling giver værdi til
organisationen generelt.
Hvad synes virksomhederne?
Adspurgt giver virksomhederne udtryk for, at Salgsenheden er det produkt der har været savnet hos
Jobcentret. Jobberedskabet gør det muligt hurtigt og effektivt at matche de ledige stillinger med netop den
gruppe borgere som Jobcentret har udpeget som målgruppe.
Lykkedes det så?
Til dette må der svares ja, Regeringen, DA, KL og Danske Regioner forpligtede sig til at arbejde for at
tilvejebringe 12.500 akutjob inden 30. juni 2013.
For Horsens Kommune svarer det til et måltal på ca. 190 akutjob fra virksomheder med bopæl i Kommunen
Akutjob indtil 27. juni: 388 stillinger, hvilket svarer til en målopfyldelse på 203 %.
2 af 3