Evaluering af samarbejdet i Jobberedskabet
Uddannelsesinstitutionerne
Om styregruppen
Afventende? Hvad sker der, når man sætter forskellige organisationer sammen.
En klarere målformulering for, hvad det var for en opgave uddannelsesinstitutionerne skulle løse,
ville have været godt i opstarten – og i forhold til prioritering af indsats.
Opstarten
Der blev ikke brugt tid på at afklare mellem skolerne, hvad målet med tilstedeværelsen i
Jobberedskabet skulle være (jf. ovenstående). I stedet var fokus på at få fordelt "vagterne", hvilket
lykkedes - alle var interesseret i at bakke op. Her kunne der med fordel have været aftalt et
statusmøde mellem skolerne efter f.eks. 2 måneder.
I dag ved vi, at Jobcenteret heller ikke vidste meget om, hvordan indsatsen skulle ”udmøntes” , men
det kunne måske godt have været tænkt ind som en præmis i projektet.
Om opgaven - vejledningssamtaler
Uddannelsesinstitutionernes tilgang har været fokus på VEJLEDNING – ikke salg af kurser.
Skolernes opgave i fht Jobberedskabet blev gradvis mere tydelig – at målet ikke nødvendigvis er
uddannelse men afklaring i fht om uddannelse bringer den ledige nærmere beskæftigelse. Måske
skulle dette have været kommunikeret mere klart til alle, så både job- og uddannelseskonsulenter
var bevidste om deres rolle.
Målgruppen
Måske har der været mere brug for LO hjælp end for afklaring omkring uddannelse?
Men klarhed i forhold til det er for sent at tænke FVU undervisning, når falddatoen nærmer sig.
Læse/regne færdigheder skal styrkes tidligt i ledigheden - så vil det gøre en forskel i fht motivation i
forhold til uddannelse.
En del af samtalerne har været med ledige med videregående uddannelse.
Om at sidde sammen
Det fysiske fællesskab har betydet, at vi har fået indsigt i, hvordan Jobcentret arbejder og måske
også omvendt), og hvor meget rammerne betyder for opgavens løsning.
En fysisk afgrænset nyhed med fokus, klare mål og vilje - der har været en god stemning i huset, og
det har været / er - et godt sted at komme.
Men: De fysiske rammer har stor betydning for dialog – placeringen på gangen til og fra køkkenet er
ikke for alvor inkluderende, og det har været svært for nogle af skolekonsulenterne at motivere sig
til at være opsøgende i fht jobcenter medarbejderne, hver gang de var i huset. Det ville helt klart
have været en fordel at kunne indgå som en naturlig del af pausesnakken, snarere end at man skulle
”inviteres”.
De første 3 måneder var der en repræsentant fra skolerne i Jobberedskabet hver dag. På grund af
meget få samtaler blev det ændret i marts 2013, så der blev fast kontakt mandag formiddag (VEU +
det merkantile område), tirsdag formiddag (FVU og OBU), torsdag eftermiddag (VEU + tekniske
område).
Relationer og netværk
Fællesskabet i Jobberedskabet har været med til at understøtte og udvikle kendskabet til hinanden
og etablerings af uformelle netværk.