Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2013-14
§71 Alm.del
Offentligt
Tilsynet i henhold til grundlovens § 71
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato:20. januar 2014
Under henvisning til § 71 - tilsynets brev af13. december 2013følger
hermed social-, børne- og integrationsministerensendelige svarpå § 71-
tilsynet alm. del nr. 3.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
Sagsnr.2013 - 9113
Spørgsmål nr. 3:
”Vil ministeren sende en oversigt over hvilke indgreb i selvbestemmelsesret-ten, der gælder for børn, unge og voksne, der har ophold på tilbud efter Ser-viceloven?”
Svar:
Reglerne om magtanvendelse over for børn og unge, der er anbragt udenfor hjemmet, fremgår af servicelovens kapitel 24.Formålet med reglerne om magtanvendelse er at beskytte børn og unge pådøgninstitutioner og opholdssteder mod unødvendige overgreb og magtud-øvelse. Reglerne beskriver således, i hvilke situationer der undtagelsesvistmå anvendes magt. Magtanvendelsen må aldrig erstatte omsorg og social-pædagogisk bistand og skal begrænses til det absolut nødvendige og stå irimeligt forhold til det, der søges opnået hermed.Servicelovens § 123 og § 123 a-d, indeholder de overordnede regler ommagtanvendelse over for børn og unge og omhandler:brug af sikrede afdelinger i henhold til serviceloven,aflåsning af værelser i sikrede afdelinger,isolation, fiksering m.v. af børn og unge på døgninstitutioner,kontrol med brevveksling, telefonsamtaler og anden kommunikation,regler om registrering og indberetning af magtanvendelse over forbørn og unge,undersøgelse af børn og unges person, opholdsrum samt tilbage-holdelse af effekter,
2
anbringelse af børn og ungepå en delvis lukket institution eller på endelvis lukket afdeling på en døgninstitution,tilbageholdelse af barnet eller den unge umiddelbart efter anbringel-sen i op til 14 dage på den pågældende døgninstitution eller det på-gældende opholdssted,anvendelse af personlige alarm- eller pejlesystemer over for børn ogunge, som har betydeligt og varigt nedsat psykisk funktionsevne, derer anbragt på en døgninstitution eller på opholdssted.
Endelig fremgår det af § 2 i bekendtgørelse om magtanvendelse over forbørn og unge, der er anbragt uden for hjemmet, at fysisk magtanvendelse iform af, at barnet eller den unge fastholdes, eller føres til et andet opholds-rum kun er tilladt, hvis:1. barnet eller den unge udviser en sådan adfærd, at fortsat ophold ifællesskabet er uforsvarlig, eller2. barnet eller den unge derved forhindres i at skade sig selv eller an-dre.På voksenområdet fremgår reglerne om magtanvendelse ligeledes af lovenskapitel 24. For personer med nedsat psykisk funktionsevne, som har opholdi en boform efter servicelovens § 108 i henhold til strafferetlig afgørelse, erder fastsat særskilt regulering om fuldbyrdelse af strafferetlige foranstaltnin-ger m.v., herunder i form af indgrebsmuligheder på fire positivt afgrænsedeområder i lovens kapitel 24 a.På voksenområdet fremgår det af servicelovens § 124, at formålet medmagtanvendelsesreglerne er at begrænse magtanvendelse og andre ind-greb i selvbestemmelsesretten til det absolut nødvendige, og at disse ind-greb aldrig må erstatte omsorg, pleje og socialpædagogisk bistand.Reglerne om magtanvendelse gælder alene for personer med betydelig ogvarigt nedsat psykisk funktionsevne, som i øvrigt modtager omfattende hjælpefter serviceloven, og som ikke samtykker i en foranstaltning efter bestem-melserne i loven §§ 125-129.Magtanvendelse og indgreb i selvbestemmelsesretten vil kun lovligt kunnekomme på tale i situationer, hvor undladelse af indgrebet er nødvendig for atundgå personskade eller afværge risikoen herfor.I medfør af bestemmelserne i servicelovens §§ 125 – 129 vil der således,under de betingelser, der særskilt fremgår af de enkelte bestemmelser, kun-ne træffes afgørelse om:- Anvendelse af personlige alarm- og pejlesystemer og anvendelse afsærlige døråbnere- Fastholdelse og om at føre en person til et andet opholdsrum- Fastholdelse i hygiejnesituationer
3
---
Tilbageholdelse i boligenAnvendelse af stofselerOptagelse i botilbud uden samtykke.
Afgørelser træffes af kommunalbestyrelsen, jf. dog servicelovens § 126, dergælderakutte afgørelser om fastholdelse eller om at føre en borger til andetopholdsrum, hvor den konkrete afgørelse og udførelse kan træffes af perso-nalet på bostedet, når det i den aktuelle situation skønnes absolut påkrævet,og der ellers ville være nærliggende risiko for, at personen selv eller andreville lide væsentlig personskade.Er der tale om flytning uden samtykke, træf-fer Statsforvaltningen afgørelse på grundlag af en indstilling fra kommunal-bestyrelsen.Bortset fra flytning uden samtykke træffes afgørelse om denævnte foranstaltninger over for den enkelte borger for en afgrænset perio-de med henblik på, at der arbejdes på at tilrettelægge indsatsen over for denenkelte, så behovet for indgreb imod pågældendes vilje minimeres.For så vidt angår voksne med nedsat psykisk funktionsevne, som er optageti botilbud til længerevarende ophold i henhold til strafferetlig afgørelse, kander træffes afgørelse om følgende indgreb, jf. servicelovens kapitel 24a:----Indskrænkning i eller ophævelse af borgerens adgang til telefon oginternet,Undersøgelse af pågældendes opholdsrum og ejendeleInddragelse af beboerens effekter,Indelåsning af beboeren i bestemte tidsrum
Udgangspunktet for den indsats, der gives efter magtanvendelsesreglerne,er generelt, at indsatsen skal ske med respekt for den enkeltes integritet ogselvbestemmelse, men i erkendelse af, at der kan være situationer, hvor deter nødvendigt at gribe ind i den anbragtes integritet og selvbestemmelsesret.
Annette Vilhelmsen
/ Lise Stidsen Vandahl