Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2013-14
§71 Alm.del Bilag 25
Offentligt
1303105_0001.png
1303105_0002.png
1303105_0003.png
1303105_0004.png
1303105_0005.png
1303105_0006.png
1303105_0007.png
1303105_0008.png
1303105_0009.png
1303105_0010.png
1303105_0011.png
1303105_0012.png
1303105_0013.png
1303105_0014.png
1303105_0015.png
1303105_0016.png
1303105_0017.png
1303105_0018.png
1303105_0019.png
1303105_0020.png
1303105_0021.png
1303105_0022.png
1303105_0023.png
1303105_0024.png
1303105_0025.png
1303105_0026.png
1303105_0027.png
1303105_0028.png
1303105_0029.png
1303105_0030.png
§ 71-tilsynets virksomhed
administrativtopfølgningungdomspsykiatri
patientrådgivereudtalelserretlige grundlagdet2012-2013
frihedsberøvede
§ 71
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 012 -2 013
1
§ 71-tilsynets virksomhed2012-2013
Beretning afgivet af § 71-tilsynet den 24. september 2013
2
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 012 -2 013
§ 71-tilsynets virksomhed 2012-2013Udgiver: Tilsynet i henhold til grundlovens § 71, FolketingetUdgivelsesår: 2013Layout og produktionsstyring: Folketinget, KommunikationsenhedenTryk: Folketinget, PrintcentretOplag: 200
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 012 -2 013
3
Beretning om tilsynets virksomhedi folketingsåret 2012-13
INDHOLD1.2.3.4.4.14.24.3§ 71-tilsynets virksomhed generelt....................................................................................................................... 07Indledning............................................................................................................................................................................ 09Konkrete sager.................................................................................................................................................................. 09Spørgsmål til ministre...................................................................................................................................................Regler vedrørende medicinering af anbragte børn ................................................................................................Vejledning til kommunerne om politiets bistand....................................................................................................Erstatning ved domstolene.............................................................................................................................................09091011
4.4 Evaluering af oppegående fiksering ............................................................................................................................ 114.5 Tvang i forbindelse med personlig hygiejne over for demente .......................................................................... 125. Besøg på psykiatriske afdelinger m.v................................................................................................................... 125.1 Psykiatrisk Center København ....................................................................................................................................... 125.2 Psykiatrihospitalet Nykøbing Sjælland, Sikringe .................................................................................................... 135.3 Haderslev, Gerontopsykiatrisk afsnit .......................................................................................................................... 145.4 Vordingborg, Ældrepsykiatrisk afsnit ......................................................................................................................... 145.5 Brønderslev, Gerontopsykiatrisk afsnit ...................................................................................................................... 155.6 Retspsykiatrisk og Gerontopsykiatrisk Afsnit, Risskov ........................................................................................ 155.7 Psykiatrisk Center København, Bispebjerg, afd. A .................................................................................................. 16
4
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 012 -2 013
6. Opfølgning på tidligere besøg på psykiatriske afdelinger m.v................................................................ 166.1 Psykiatrisk Center Amager ............................................................................................................................................. 176.2 Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Risskov ....................................................................................................... 187. Opfølgning på årsberetninger fra de lokale psykiatriske patientklagenævn.................................. 217.1 Opfølgning på årsberetninger for 2012...................................................................................................................... 218. Møder..................................................................................................................................................................................... 218.1 Folketingets Ombudsmand ............................................................................................................................................. 218.2 Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsværger i Danmark ............................................................. 229.Rejser og andre arrangementer................................................................................................................................ 22
9.1 Studierejse til Trieste ........................................................................................................................................................ 229.2 Høring om tvang i psykiatrien........................................................................................................................................ 2310. Information om tilsynets arbejde............................................................................................................................ 23Bilag................................................................................................................................................................................................ 25
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 012 -2 013
5
Forord
Det er Folketingets § 71-tilsyns opgave at føre kontrol med forholdene for de personer, som under etkaldes administrativt frihedsberøvede. Det drejer sig bl.a. om tvangsindlagte psykiatriske patienter,tvangsanbragte børn og demente, der bliver tilbageholdt på et plejehjem.Tilsynets opgave følger af grundloven og omfatter ud over tilsynet med forholdene for administrativtfrihedsberøvede personer også deres ret til at henvende sig til os i tilsynet.Der er 9 medlemmer i § 71-tilsynet, som pr. 2. oktober 2013 består af: Karen J. Klint (S), næstformand,Orla Hav (S), Zenia Stampe (RV), Özlem Sara Cekic (SF), Stine Brix (EL), Jane Heitmann (V), Karen Jespersen(V), Liselott Blixt (DF), formand, og Thyra Frank (LA).Tilsynet har i en årrække udsendt denne pjece, der i korte træk beskriver tilsynets kompetence og giveren beretning for det forgangne folketingsår. Formålet med pjecen er at udbrede kendskabet til voresarbejde i § 71-tilsynet til en bredere kreds af offentlige myndigheder, personale og – ikke mindst – deadministrativt frihedsberøvede.I pjecen kan du bl.a. læse om de tilsynsbesøg, som § 71-tilsynet har været på, og hvilke udtalelser det hargivet anledning til, samt hvilke spørgsmål tilsynet har stillet til forskellige ministre.
6
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 012 -2 013
I år har tilsynet bl.a. haft fokus på gerontopsykiatrien, brug af medicinering og tvang i psykiatrien, somtilsynet har haft en høring om. Tilsynet har også haft fokus på, hvordan man i andre lande arbejder medforebyggelse og nedbringelse af tvang i psykiatrien.Årets beretning er afgivet den 24. september 2013.
God læselyst.
På § 71-tilsynets vegne
Liselott Blixtformand
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 012 -2 013
7
Beretning afgivet af § 71-tilsynetden 24. september 2013
1. § 71-TILSYNETS VIRKSOMHED GENERELT
Det retlige grundlag§ 71-tilsynet er udtrykkeligt nævnt i grundloven.Grundlovens § 71, stk. 6 og 7, har følgende ordlyd:»Stk. 6. Uden for strafferetsplejen skal lovligheden af en frihedsberøvelse, der ikke er besluttet af endømmende myndighed, og som ikke har hjemmel i lovgivningen om udlændinge, på begæring af den, derer berøvet sin frihed, eller den, der handler på hans vegne, forelægges de almindelige domstole elleranden dømmende myndighed til prøvelse. Nærmere regler herom fastsættes ved lov.Stk. 7. Behandlingen af de i stk. 6 nævnte personer undergives et af Folketinget valgt tilsyn, hvortil depågældende skal have adgang til at rette henvendelse.«Bestemmelserne er baggrunden for, at man taler om Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 eller i dagligtale § 71-tilsynet.§ 71-tilsynet består af 9 medlemmer.
OpgaverMed hensyn til sine opgaver adskiller § 71-tilsynet sig fra Folketingets øvrige udvalg. På sine møderbehandler tilsynet en række generelle og konkrete sager. Derimod bliver lov- og beslutningsforslag ikkehenvist til behandling i tilsynet.
8
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 012 -2 013
Tilsynet modtager henvendelser fra og om enkeltpersoner, som administrativt er berøvet deres frihed. Endel af disse henvendelser vedrører spørgsmål, som ligger uden for tilsynets kompetence, herunderspørgsmål om lovligheden af selve frihedsberøvelsen. Andre sager finder tilsynet det mest hensigtsmæs-sigt at henvise eller videresende til de administrative klage- eller tilsynsmyndigheder på det pågældenderetsområde. Tilbage er et antal sager vedrørende selve behandlingen under frihedsberøvelsen. Tilsynetbehandler disse sager, som bl.a. giver anledning til besøg på psykiatriske afdelinger.§ 71-tilsynet besøger som nævnt bl.a. psykiatriske afdelinger. Besøgene, der kan være enten anmeldteeller uanmeldte, er et meget væsentligt element i tilsynsvirksomheden. Som led i de almindeligebestræbelser på at følge med i, hvad der sker i regioner og kommuner på tilsynets områder, kan tilsynetogså besøge væresteder, skoler m.v.Ud over sine ordinære møder holder § 71-tilsynet også møder med Ombudsmanden, foreninger m.v., sombl.a. kan være med til at belyse, hvad der set fra henholdsvis patienternes, de ældres, de pårørendes ogpersonalets synsvinkel giver anledning til problemer på tilsynets områder.§ 71-tilsynet deltager desuden i konferencer m.v., som angår emner inden for tilsynets sagsområder.De generelle og konkrete sager giver sammen med besøgene, møderne og konferencerne bl.a. anledningtil, at tilsynet retter henvendelse til og stiller spørgsmål til ministre, regioner og andre.Udtalelser§ 71-tilsynet kommer med sin vurdering af forhold, der vedrører behandlingen af administrativt frihedsbe-røvede. F.eks. kan tilsynet udtale kritik og komme med anbefalinger og henstillinger. Typisk sker det enteni forbindelse med behandlingen af en konkret sag eller på baggrund af et tilsynsbesøg på en institution,hvor der er administrativt frihedsberøvede personer.§ 71-tilsynet kan derimod ikke træffe afgørelser i konkrete sager, behandle en klage eller tage stilling til,om en beslutning om administrativ frihedsberøvelse er rigtig eller forkert.Sammenfatning§ 71-tilsynet er nedsat i henhold til grundloven for at føre tilsyn med behandlingen af de personer, somadministrativt er berøvet deres frihed.§ 71-tilsynet bestræber sig i hele sin virksomhed på at føre dette tilsyn på en sådan måde, at behandlin-gen – i vid forstand – af de administrativt frihedsberøvede personer til stadighed forbedres på såvel detkonkrete som det generelle plan.
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 012 -2 013
9
2. INDLEDNING§ 71-tilsynet har i løbet af folketingsåret 2012-2013 holdt 9 møder. Tilsynet har endvidere været påtilsynsbesøg på 4 psykiatriske afdelinger med fokus på bl.a. gerontopsykiatri og derudover været påbesøg på Skovhus Privathospital og botilbuddet Slotsvænget i Lyngby.Tilsynet har i indeværende samling haft drøftelser bl.a. om medicindoser ud over det anbefalede, tvang ipsykiatrien generelt, herunder erfaringer fra andre lande, politiets medvirken/påklædning ved tvangsfjer-nelse eller tvangsindlæggelse, tvang i forbindelse med personlig pleje af demente m.v.De generelle og konkrete sager, der løbende har været i tilsynet, har sammen med tilsynsbesøgene ogmøderne givet anledning til, at tilsynet har rettet henvendelse og stillet spørgsmål til flere ministre samtregioner og kommuner om forskellige problemstillinger, som der kan læses om i det følgende.
3. KONKRETE SAGERTilsynet har i løbet af folketingsåret modtaget henvendelser fra og om enkeltpersoner, der administrativter berøvet deres frihed. En del af disse henvendelser vedrørte spørgsmål, som ligger uden for tilsynetskompetence, herunder spørgsmål om lovligheden af selve frihedsberøvelsen eller tvangsforanstaltningen.Andre sager har tilsynet fundet det mest hensigtsmæssigt at henvise eller videresende til de administra-tive klage- eller tilsynsmyndigheder på det pågældende retsområde. Tilbage er et antal sager, dervedrører forholdene under frihedsberøvelsen. Tilsynet har behandlet disse sager fortroligt.
4. SPØRGSMÅL TIL MINISTRE4.1 Regler vedrørene medicinering af anbragte børn§ 71-tilsynet har bedt social- og integrationsministeren om at oplyse, hvordan medicinering af anbragtebørn og unge efter servicelovens regler registreres og omfanget heraf, herunder om der gives tvangsmedi-cinering. Efterfølgende har tilsynet spurgt, om ministeren har kendskab til, hvordan kommunerne konkrethåndterer medicingivning, og om ministeren kender til tilfælde, hvor tvangsmedicinering er sket imodstrid med reglerne.Social- og integrationsministeren svarede bl.a.:»… En læge kan delegere medicingivning til en medhjælp. Lægen kan som medhjælp benytte såvelautoriserede sundhedspersoner som andre uanset uddannelse og baggrund. Det vil fortsat være lægen,der har behandlingsansvaret for patienten. Ordination af lægemidler er lægeforbeholdt virksomhed ogkan ikke delegeres.«
10
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 012 -2 013
»… Kommunalbestyrelsen har det overordnede ansvar for, at der på kommunens institutioner er enledelse, der kan sikre en arbejdstilrettelæggelse, der tilgodeser patientsikkerheden. Såfremt der ikke iledelsen er ansat sundhedsfagligt uddannet personale, er det kommunens ansvar at sørge for bistand frarelevant sundhedsfagligt personale til f.eks. udfærdigelse af instrukser om medicinhåndtering, således atpersonalet kan udføre de delegerede opgaver. Det samme gælder, hvis kommunen har udliciteret opgaventil en privat leverandør.«»… De nærmere regler for delegering af opgaver fremgår af Sundhedsstyrelsens vejledning om autorise-rede sundhedspersoners benyttelse af medhjælp (delegation af forbeholdt sundhedsfaglig virksomhed),vejledning nr. 115 af 11/12/2009. Der findes ikke særskilte regler for børn og unge.En person, der fungerer som lægens medhjælp og har fået delegeret medicingivningen, skal føre ordnedeoptegnelser, som det fremgår af punkt 3.3 i vejledning om autoriserede sundhedspersoners benyttelse afmedhjælp (delegation af forbeholdt sundhedsfaglig virksomhed), vejledning nr. 115 af 11/12/2009. Detvil blandt andet sige, at skrive ned hvilken medicin, der er givet hvornår – og eventuelle virkninger/bivirkninger heraf m.v.«»… Spørgsmålet om tvangsmedicinering er reguleret i psykiatriloven, som alene finder anvendelse forpatienter, der er indlagt på en psykiatrisk afdeling, og for patienter, der skal tvangsindlægges eller erundergivet tvungen opfølgning efter udskrivning. Psykiatriloven giver således ikke hjemmel til tvangsme-dicinering – eller anvendelse af anden form for tvang – på sociale opholdssteder. Tvangsmedicinering kanalene anvendes i de tilfælde, hvor psykiatrilovens betingelser herfor er opfyldt. Det er en lægefagligvurdering, om en person skal undergives tvang efter psykiatriloven.«»Social- og Integrationsministeriet er ikke i besiddelse af oplysninger om, hvordan kommunerne konkrethåndterer medicineringen på anbringelsesstederne.«»Denne type sager er samtidig med til at understrege behovet for at få løftet tilsynet med anbringelses-stederne. Som et led i aftalen om en tilsynsreform, som alle Folketingets partier blev enige om i efteråret2012, pågår der i øjeblikket et arbejde med at udvikle regningslinjer for det nye socialtilsyn, somforventes at træde i kraft 1. januar 2014. Jeg kan oplyse, at socialtilsynet bl.a. vil have fokus på tilbudde-nes håndtering af magtanvendelse.«Se § 71-tilsynet alm. del – svar på spm. 1, 4 og 5.4.2 Vejledning til kommunerne om politiets bistand§ 71-tilsynet har bedt social- og integrationsministeren redegøre for, hvilke vejledninger der findes tilkommunerne i de tilfælde, hvor kommunen beder om politiets bistand i forbindelse med en anbringelse udenfor hjemmet uden samtykke, herunder dialog om, hvorvidt politiet skal bære uniform eller civil beklædning.
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 012 -2 013
11
Ministeren for sundhed og forebyggelse har bl.a. svaret:»Politiet kan med hjemmel i serviceloven § 64, stk. 4, yde bistand til kommunerne i forbindelse medfuldbyrdelse af blandt andet anbringelser uden for hjemmet uden samtykke. Vejledning til kommunernevedrørende servicelovens § 64 findes i punkt 394 i vejledning nr. 11 af 15. februar 2011 (Vejledning omsærlig støtte til børn og unge og deres familier).«»… Det er som nævnt væsentligt i alle tilfælde, hvor der er truffet afgørelse om at gennemføre enforanstaltning tvangsmæssigt, at den trufne afgørelse gennemføres på en måde, der belaster barnet ellerden unge mindst muligt. Heri ligger, at der skal udvises så meget hensynsfuldhed og skånsomhed sommuligt i det enkelte tilfælde. Dette gælder også i de tilfælde, hvor der skønnes at være behov for at bedeom politiets bistand.«Se § 71-tilsynet alm. del – svar på spm. 2.4.3 Erstatning ved domstolene§ 71-tilsynet har bedt social- og integrationsministeren redegøre for, hvilke vejledninger der findes til§ 71-tilsynet har bedt justitsministeren om at oplyse, hvor mange sager der har været ved domstolene omerstatning i forbindelse med uretmæssig tvangstilbageholdelse/-indlæggelse i de sidste 5 år. Efterføl-gende har tilsynet spurgt ministeren, om han har kendskab til konkrete sager om administrativt friheds-berøvede, som har fået erstatning for uberettiget frihedsberøvelse.Justitsministeren har bl.a. svaret:»Domstolsstyrelsen har oplyst, at sager om erstatningsansvar, der udspringer af, at en patient har fåetmedhold ved det psykiatriske patientklagenævn i en klage over f. eks tvangsindlæggelse eller lignende,ved domstolene vil blive behandlet som en civil sag mellem patienten og den myndighed, der har truffetbeslutning om f. eks tvangsindlæggelse.Domstolsstyrelsen har endvidere oplyst, at domstolene ikke registrerer sådanne oplysninger om deenkelte civile sager, at det er muligt at opgøre antallet af civile sager ved domstolene de seneste 5 år omde i spørgsmålet nævnte erstatningskrav. Oplysningerne er derfor ikke umiddelbart statistisk tilgænge-lige.«Se § 71-tilsynet alm. del – svar på spm. 3 og 7.4.4 Evaluering af oppegående fiksering§ 71-tilsynet har spurgt forebyggelses- og sundhedsministeren om, hvornår reglerne for oppegåendefiksering skal evalueres.
12
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 012 -2 013
Ministeren har bl.a. svaret:»I henhold til loven om tvang i psykiatrien skal Sundhedsstyrelsen efter perioden 2010-2013 udarbejderen redegørelse om oppegående tvangsfiksering. Erfaringerne med ordningen skal ligge til grund for eneventuel revision af § 18 c i lov om anvendelse af tvang i psykiatrien i folketingsåret2014-15.Sundhedsstyrelsen forventer at færdiggøre evalueringen ultimo 2013 og at kunne sende evalueringen tilFolketingets § 71-tilsyn og Sundhedsudvalget i januar 2014.«Se § 71-tilsynet alm. del – svar på spm. 6.4.5 Tvang i forbindelse med personlig hygiejne over for demente§ 71-tilsynet har spurgt forebyggelses- og sundhedsministeren om, hvad begrundelse er for, at tvang iforbindelse med personlig hygiejne over for demente ikke skal registreres i tvangsprotokollen.Ministeren har bl.a. svaret:»Det fremgår af psykiatrilovens § 18 g, at »overlægen kan beslutte, at en patient, der på grund af sinsindslidelse ikke selv er i stand til at varetage nødvendig personlig hygiejne, skal have foretaget personlighygiejne under anvendelse af tvang, hvis dette er nødvendigt af hensyn til patienten selv eller af hensyntil medpatienter eller personale.««»Det fremgår imidlertid af bemærkningerne, at baggrunden for at indføre bestemmelsen var, at der hidtilhavde været tvivl om hjemmelgrundlaget til at foretage nødvendig personlig hygiejne under anvendelseaf tvang.«Se § 71-tilsynet alm. del – svar på spm. 9.
5. BESØG PÅ PSYKIATRISKE AFDELINGER M.V.§ 71-tilsynet tager i løbet af et folketingsår på både uanmeldte og anmeldte tilsynsbesøg på forskelligepsykiatriske afdelinger. Efterfølgende skriver tilsynet en faktuel rapport og stiller en række opfølgendespørgsmål til den pågældende region. Når disse er besvaret, skriver § 71-tilsynet en endelig rapport, hvortilsynet giver deres vurdering af konkrete forhold på afdelingen. De endelige tilsynsrapporter er offentligttilgængelige.5.1 Psykiatrisk Center KøbenhavnDen 29. maj 2012 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt besøg på Psykiatrisk Center København, Rigshospita-
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 012 -2 013
13
let, afsnit 6402 for spiseforstyrrelser. Tilsynsbesøget foregik i forrige folketingsår, men den endeligerapport nåede ikke at blive omtalt i årsberetningen for 2010-11.I den endelige rapport udtalte tilsynet:»Tilsynet finder det kritisabelt, at der er to patienter på afsnittet, som har ventet flere år på et passendekommunalt tilbud i forbindelse med udskrivelse.Tilsynet finder det positivt, at der etableres i alt 13 nye sengepladser i regionen, sådan at der bliver øgetmulighed for en højt specialiseret behandling for patienter med spiseforstyrrelser.Tilsynet finder det uheldigt, at de fysiske forhold på afsnittet er relativt trange herunder forholdsvis småpatientstuer.«Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bilag 25.5.2 Psykiatrihospitalet Nykøbing Sjælland, SikringenDen 24. august 2012 aflagde § 71-tilsynet et uanmeldt besøg på Psykiatrihospitalet Nykøbing, Sikringen.Tilsynsbesøget foregik i forrige folketingsår, men den endelige rapport nåede ikke at blive omtalt iårsberetningen for 2010-11.I den endelige rapport udtalte tilsynet:»Tilsynet finder det positivt, at antallet af liggende bæltefikseringer er faldet fra markant fra 2009 til2012 som følge af indførelsen af oppegående fiksering.Tilsynet har noteret sig regionens redegørelse for overskridelser af de anbefalede medicindoser og senderden videre til Sundhedsstyrelsen for en kommentar.Tilsynet har noteret sig regionens redegørelser vedr. restriktioner i patienternes indkøb af fødevarer fraden lokale købmand og sender den videre til Ombudsmanden for en kommentar.Tilsynet finder uheldigt, at der er forholdsvis lang gennemsnitlig ventetid for enkelte patienter for atkomme på Sikringen.Tilsynet finder det positivt, at de gennemførte efteruddannelsesaktiviteter i sikkerhed har bragt antalletaf arbejdsskader ned siden 2007.«Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bilag 49.
14
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 012 -2 013
§ 71-tilsynet skrev desuden til Sundhedsstyrelsen efterfølgende vedrørende medicinering ud over deanbefalede medicindoser og til Ombudsmanden vedrørende begrænsning af patienters indkøb.Se brevet til Sundhedsstyrelsen og svar herpå på § 71-tilsynet alm. del – bilag 48 og 59.Se brevet til Ombudsmanden og svar herpå på § 71-tilsynet alm. del – bilag 47 og 51.Se Regions efterfølgende svar vedrørende opfølgning på patienterne på § 71-tilsynet alm. del – bilag 63.5.3 Haderslev, Gerontopsykiatrisk AfsnitDen 14. september 2012 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt besøg på Gerontopsykiatrisk Afsnit i Haderslev.Tilsynsbesøget foregik i forrige folketingsår, men den endelige rapport nåede ikke at blive omtalt iårsberetningen for 2010-11.I den endelige rapport udtalte tilsynet:»Tilsynet finder det positivt, at tvangsforanstaltningerne har vist en faldende tendens siden 2009.Tilsynet finder det positivt, at der ikke forekommer overbelægning på afdelingen.Tilsynet finder det beklageligt, at afdelingen ikke giver patienten indflydelse på valg af patientrådgiver,når bekendtgørelsen slår fast, at patienten forinden beskikkelsen skal have lejlighed til at udtale sig.Tilsynet finder det beklageligt, at der er endnu ikke en konkret samarbejdsaftale på plads med detsomatiske sygehus i forhold til genoptræning af patienterne.Tilsynet finder det beklageligt, at der pga. manglende personaleressourcer ikke er mulighed for merestrukturerede aktivitetstilbud, men tilsynet har noteret sig, at der dog gøres en indsats for at gennemføreaktiviteter i dagligdagen.«Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bilag 50.5.4 Vordingborg, Ældrepsykiatrisk AfsnitDen 1. oktober 2012 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt besøg på Ældrepsykiatrisk Afsnit i Vordingborg.Tilsynsbesøget foregik i forrige folketingsår, men den endelige rapport nåede ikke at blive omtalt iårsberetningen for 2010-11.I den endelige rapport udtalte tilsynet:»Tilsynet finder det positivt, at de fysiske rammer på de besøgte afsnit var gode.Tilsynet finder det beklageligt, at der, jf. det af regionen oplyste, forekommer øget brug af bæltefiksering iweekender og helligdage, som kan hænge sammen med personaleressourcerne og et mindre aktivitetsni-veau.
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 012 -2 013
15
Tilsynet finder det positivt, at afsnittene har fokus på at reducere antallet af præparater og dosering forpatienterne, og at der er et godt samarbejde med sygehusapotekets Medicinservice.Tilsynet finder det beklageligt, at patienten ikke har indflydelse på valg af patientrådgiver, når bekendt-gørelsen slår fast, at patienten forinden beskikkelsen skal have lejlighed til at udtale sig.Tilsynet finder det positivt, at der er fokus på aktiviteter herunder dagligdagsaktiviteter i patienternesaktivitetsplaner, og at der holdes morgenmøde hver dag med patienterne, hvor dagens aktiviteter m.v.gennemgås.«Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bilag 61.5.5 Brønderslev, Gerontopsykiatrisk AfsnitDen 25. februar 2013 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt tilsyn på Gerontopsykiatrisk Afsnit G20 i Brønder-slev.I den endelige rapport udtalte tilsynet:»Tilsynet finder det positivt, at der i indretningen af de nye fysiske rammer på afsnittet er taget højde fordesign, som kan medvirke til at begrænse angst og uro hos patienterne, og at afsnittet har fået mereplads samlet set.Tilsynet finder det positivt, at der ikke forekommer overbelægning på afsnittet, fordi det er besluttet afhensyn til patientmålgruppen, at gerontopsykiatrisk afsnit ikke må have overbelægning.Tilsynet finder det uheldigt, at der er en tendens til et stigende antal genindlæggelser i de seneste 3 år,men har noteret sig, at afdelingen vil have fokus på dette fremadrettet.«Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bilag 96.5.6 Retspsykiatrisk og Gerontopsykiatrisk Afsnit, RisskovDen 18. marts 2013 aflagde § 71-tilsynet et uanmeldt tilsyn på Retspsykiatrisk Afsnit og et anmeldttilsyn på Gerontopsykiatrisk Afsnit i Risskov.I den endelige rapport vedrørende Retspsykiatrisk Afsnit udtalte tilsynet:»Tilsynet finder det uheldigt, at der er dårligt indeklima på afsnittet, og at det ikke er muligt at fåudluftning.Tilsynet finder det positivt, at patienterne har medindflydelse på bestilling af mad fra centralkøkkenet.
16
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 012 -2 013
Tilsynet finder det positivt, at der sjældent er tale om overbelægning på afsnittet.Tilsynet har noteret sig, at afsnittet fremadrettet også vil informere om patientrettighederne vedsystematisk at udlevere relevante pjecer om dette.Tilsynet finder det positivt, at aktivitetstilbud meget sjældent nedprioriteres.Tilsynet har noteret sig, at afdelingen og regionen har taget forskellige initiativer for at begrænsevoldsepisoderne i afdelingen og det stigende antal interne registreringer om vold/trusler mod persona-let.«Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bilag 118.I den endelige rapport vedrørende Gerontopsykiatrisk Afsnit udtalte tilsynet:»Tilsynet finder det positivt, at der kun i mindre omfang anvendes tvang ved personlig pleje af dementepatienter, og at afdelingen om muligt samarbejder med de pårørende om at tilpasse plejen til den enkeltepatient.Tilsynet finder det positivt, at der tilbydes målrettede aktivitetstilbud til patienter med misbrugsproble-matik, og at afdelingen har en speciallæge med særlige kompetencer inden for rusmiddelpsykiatri.Tilsynet finder det særdeles positivt, at aktiviteterne har høj prioritet på begge afsnit, og at man så vidtmulig ikke aflyser de ugentlige fysiske holdaktiviteter.«Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bilag 153.5.7 Psykiatrisk Center København, Bispebjerg, Afdeling ADen 22. april 2013 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt besøg på Psykiatrisk Center København, afdeling A.På tidspunktet for beretningens afgivelse var rapporten ikke færdiggjort. Rapporten vil blive omtalt inæste årsberetning.
6. OPFØLGNING PÅ TIDLIGERE BESØG PÅ PSYKIATRISKE AFDELINGER M.V.Det er tilsynets praksis, at der cirka et års tid efter et tilsynsbesøg som udgangspunkt følges op på denrapport, som besøget mundede ud i, over for den ansvarlige region.
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 012 -2 013
17
§ 71-tilsynet har i indeværende samling spurgt til en opfølgende status på de kritikpunkter, som fremgikaf den endelige rapport for følgende afdelinger:6.1 Psykiatrisk Center AmagerDen 8. juni 2011 aflagde § 71-tilsynet et uanmeldt tilsyn på Psykiatrisk Center Amager. På baggrund af§ 71-tilsynets rapport fra tilsynsbesøget har tilsynet skrevet et opfølgende brev til region Hovedstadenfor at spørge til status på forskellige områder.Af Region Hovedstadens svar fremgår det bl.a.:Overbelægning»Tabellen neden for viser, at belægningsprocenten i perioden maj 2011- august 2012 gennemsnitlig lå påomkring 100 %. Ved tilsynsbesøget i juni 2011 fik § 71-tilsynet oplyst, at den ideelle belægning ville være10 patienter i de 14 senge. Virkeligheden er dog, at de 14 senge så godt som altid er belagt.Der er stadig i perioder overbelægning på de lukkede afsnit. Endvidere kan det være svært at skaffe enledig plads ved dagvagtens afslutning, til modtagelse af nye patienter i det følgende døgn. Baggrundenherfor er bl.a., at mange af patienterne på de lukkede afsnit har en retslig foranstaltning – flere medanbringelsesdomme.I overbelægningsperioder er der mere travlt på afsnittene, og dermed mindre tid til den enkelte patient.Der kan også være øget uro på afsnittene, hvilket kan virke stressende for både patienter og personale.«Planlagte aktiviteter»Psykiatrisk Center Amager er i gang med en omstrukturering, i forbindelse med projektet »Sammenhæn-gende Patientforløb«, som betyder, at patienterne vil opnå større sammenhæng i deres samledebehandlingsforløb, også når det gælder aktiviteter udført af fysioterapeuter og ergoterapeuter. Detbetyder, at en ny struktur er ved at blive implementeret og forudsætningen derfor er en anden end ved§ 71-tilsynets besøg.«TvangsbehandlingSe bilag 1.Rengøring»Der arbejdes til stadighed med patientrengøring på sengeafsnittene, specielt med fokus på de tolukkede afsnit PB1 og PB2.
18
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 012 -2 013
Der er siden tilsynets besøg sat fokus på overholdelse af kvaliteten i patientrengøringen, hvilket konkrethar medført:ISS har en ekstra tilsynsførende på PCAmager i en periode.Kontrollerer at lokalerne på afsnit PB1 og PB2 efter rengøring opfylder den angivne profil.Sikrer at fællesarealer bliver rengjort i et stræk.Opskuring af gulve på fællesarealer.
Ligeledes har hospitalets rengøringscontroller fokus på den daglige rengøring på patientafsnittene ogtræningskøkkener, og har iværksat specielle overvågninger på en række givne dage for at følge op på, atrengøringsleverandøren til stadighed forbedrer kvaliteten.«6.2 Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Risskov§ 71-tilsynet aflagde den 26. marts 2012 et anmeldt tilsyn på Børne- og Ungdomspsykiatrisk CenterRisskov. På baggrund af § 71-tilsynets rapport fra tilsynsbesøget har tilsynet skrevet et opfølgende brevtil Region Midtjylland for at spørge til status på forskellige områder.Af Region Midtjyllands svar fremgår det bl.a.:Udviklingen i anvendelsen af tvang»Svar afsnit G, CfS:Dørlåsning: Siden tilsynsbesøget i marts 2012 er der ikke sket ændringer i niveauet for anvendelse afdørlåsning. Niveauet er det samme som i 2011.Fastholdelse: Der er sket en stigning i anvendelse af fastholdelse i 2012 og 1. kvartal 2013. Stigningenkan henføres til 3 konkrete svært syge anoreksipatienter, hvor fastholdelse har været nødvendig for atsikre tilstrækkelig ernæring og undgå selvskade. I løbet af 2. kvartal 2013 ses dog et markant fald ifastholdelse og denne nedgang er fortsat til i dag.Antallet af tvangsforanstaltninger i form af beroligende medicin, bælte og remme kan ligeledes henførestil de tre svært syge anoreksipatienter nævnt ovenfor.Svar afsnit C:Dørlåsning: Der har ikke været dørlåsning siden tilsynet.Fastholdelse: Fra marts 2011 til marts 2012 modtog i alt 12 børn psykiatrisk behandling med samtykkefra forældrene, hvor barnet modsatte sig behandlingen (imod 8 børn pr. år i de to forudgående år). I 1. og2. kvartal 2013 har i alt 3 børn modtaget behandling med samtykke fra forældrene, hvor barnet modsattesig behandlingen. Dette vurderes at være et mindre fald/uændret.
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 012 -2 013
19
Antallet af fastholdelser er svingende (6, 17 og 8 hhv. i 4. kvartal 2012 samt 1. og 2. kvartal 2013). Detteskyldes enkeltpatienter, hvor gentagne fastholdelser har været nødvendige trods fokus på pædagogiskeog terapeutiske tiltag, der kan mindske brugen af fastholdelse.Der har på afsnit C været stort fokus på indberetning af tvangsforanstaltninger og formalia omkringdette. Der er desuden løbende fokus på, hvordan omfanget af fastholdelser kan nedbringes både iafsnittet generelt og for den enkelte patient i tilfælde, hvor gentagne fastholdelser er påkrævede.«Belægningsprocenten»Tabel 1: Belægningsprocenter i afsnit G, CfS i 2009 – 1. kvartal 20132009BelægningsprocentKilde: InfoRM.Tabel 2: Belægningsprocenter i afsnit C i 2009 – 1. kvartal 20132009BelægningsprocentKilde: InfoRM.Svar afsnit G, CfS:Forskellen mellem belægningsprocenten i 2011 og 2012 i forhold til første kvartal 2013 skyldes bl.a. atder har været lukket sengepladser i CfS som følge af ombygning.Der har i 2013 været et stigende pres på behovet for indlæggelse, hvilket også fremgår af belægningspro-centen for 1. kvartal 2013.Svar afsnit C:Afsnit C kører i flere uger af sommerferierne med et mindre antal patienter – idet nogle af dem kommerhjem på ferie. Belægningsprocenten, der udregnes på baggrund af normerede senge, bliver derfor relativtlavere i 2011 og 2012 sammenlignet med første kvartal 2013.93201086201189201288,720131. kvartal97,393201086201189201288,720131. kvartal97,3
20
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 012 -2 013
Der var i efteråret 2012 flere tilfælde hvor forældrene på indlæggelsestidspunktet valgte at takke nej tilindlæggelse mod givet råd. Dette medførte vakante sengepladser. Da indlæggelser af skolebørn oftestforegår elektivt og med omhyggelig forberedelse af såvel barn som forældre og netværk, kan sene afbudtil indlæggelser betyde, at der i 1-2 uger er ledig sengekapacitet.Der er et konkret mål for en belægningsprocent på 90 over et kalenderår.«Genindlæggelser»Tabel 3: Genindlæggelser* i afsnit G, CfS, i 2012 og første kvartal 20132012Genindlæggelser120130
Tabel 4: Genindlæggelser* i afsnit C i 2012 og første kvartal 20132012Genindlæggelser120130
*En genindlæggelse er i denne sammenhæng defineret som en akut indlæggelse af en patient påsamme afsnit, som vedkommende er udskrevet fra, hvis indlæggelsen sker i tidsrummet 8 timer til 30dage efter udskrivning.Svar afsnit G, CfS:Ingen kommentarer.Svar afsnit C:Der er kun få genindlæggelser på skolebørnsområdet.«Tilgang af patienter»Svar afsnit G, CfS:Vi henviser til vores svar på spørgsmål 2.Svar afsnit C:Der er et uændret antal sengepladser i skolebørnsområdet. Tilgangen af patienter til indlæggelsevurderes uændret. Der er fortsat i perioder en vis ventetid på indlæggelse. Der er et løbende samarbejde
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 012 -2 013
21
imellem sengeafsnittet i Risskov og sengeafsnittet i Viborg med henblik på at udnytte kapaciteten bedstmuligt og sikre så kort ventetid som muligt på indlæggelse.Der er en øget tilgang af patienter til ambulant undersøgelse, grundet politisk vedtaget ønske om at allehenviste patienter skal vurderes. Det er aktuelt uvist, hvilken betydning den øgede ambulante aktivitet vilfå for tilgangen af patienter til indlæggelse.«Se hele svaret på § 71-tilsynet alm. del – bilag 128
7. DET LOKALE PSYKIATRISKE PATIENTKLAGENÆVNS ÅRSBERETNINGERDet følger af lov om frihedsberøvelse og anden tvang i psykiatrien § 39, stk. 1, at de lokale psykiatriskepatientklagenævn hvert år skal offentliggøre en beretning om deres virksomhed. Det følger samtidig afforarbejderne til loven, at det forudsættes, at bl.a. § 71-tilsynet bliver gjort bekendt med årsberetnin-gerne.7.1 Opfølgning på årsberetninger 2012§ 71-tilsynet har drøftet årsrapporterne 2012 og efterfølgende skrevet til statsforvaltningerne medbemærkninger om følgende emner:stigning i antallet af afgørelserstigning/fald i omgørelsesprocentendeltagelsesprocent ifm. møder.Se brevene på § 71-tilsynet alm. del – bilag 109-113.
8. MØDER8.1 Folketingets OmbudsmandTilsynet har holdt møde med Folketingets Ombudsmand den 14. november 2012 ved direktør Jens Møller,kontorchef Morten Engberg og konsulent Lennart Frandsen.På mødet blev der bl.a. orienteret om ny struktur hos Ombudsmanden og årets inspektioner på det psykia-triske område. Desuden blev der på mødet drøftet rygelov, utilsigtede dødsfald i psykiatrien, husordner,oppegående fiksering, tvungen opfølgning og problemstilling vedrørende forskellige behov for regler omvisitering af henholdsvis retspsykiatriske og almenpsykiatriske patienter.
22
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 012 -2 013
8.2 Landsforeningen af Bistandsværger og Patientrådgivere i DanmarkTilsynet har holdt møde med Landsforeningen af Bistandsværger og Patientrådgivere i Danmark (LPD) den14. november 2012. På mødet blev drøftet forskellige konkrete sager og nogle mere generelle problemstil-linger bl.a. pårørende, bistandsværger/patientrådgivere, adgang til patienterne og obligatoriske kurserfor nye patientrådgivere.
9. REJSER OG ANDRE ARRANGEMENTER9.1 Studierejse til Trieste§ 71-tilsynet og Socialudvalget var på udenlandsk studietur i Trieste den 18.-20. november 2012.Formålet med besøget var at høre om erfaringer fra Trieste i Italien, hvor man siden 1971 har arbejdetmålrettet med at etablere en lokalt baseret og let tilgængelig tværfaglig psykiatri bl.a. med oprettelse aflokale Community Mental Health Centers med døgnåbent, som i høj grad har afløst det tidligere psykiatri-ske hospital.Transformationen i psykiatrien i Trieste går tilbage til 1971, hvor Franco Basaglia blev direktør for theProvincial Psychiatric Hospital of Trieste. Tanken var at bevæge sig væk fra institutionaliseringen afpatienterne og erstatte det med et netværk af distriktsbaserede services med flere funktioner så somomsorg, bolig, arbejde og anden assistance. Fokus skulle flyttes fra de psykiatriske hospitaler ud ilokalsamfundet. Ideen var at minimere varigheden af indlæggelse og i stedet fastholde patienterne ideres eget miljø, sådan at det gav en bedre baggrund for helbredelse frem for institutionalisering.Tankegangen er baseret på tre kerneaktiviteter: forebyggelse, akut behandling og rehabilitering.Udgangspunktet i krisehåndteringen er: forhandling, fastholdelse af det sociale netværk og mobiliseringaf menneskelige og institutionelle ressourcer.I 1978 blev en lov vedtaget i Italien (Lov 180), som havde til formål at nedlægge de psykiatriske hospita-ler for at erstatte det med community services. Denne lov blev sidenhen inkluderet i en anden lov (Lov833), som gav individet ret til sundhed og omsorg og gik bort fra farlighedskriteriet.I Triesteregionen betød det en nedlæggelse af det psykiatriske hospital og opbygning af en helt nystruktur med Mental Health Departement som den øverste administrative ledelse. Herunder findes fireMental Health Centres, som er placeret i hvert sit distrikt i Trieste og har åbent 24 timer i døgnet. Dissecentre råder hver over 6-8 sengepladser.Derudover findes der en mindre enhed på hospitalet (Psychiatric Unit Diagnosi e Cura), der har 6 akut-senge. Endvidere findes der en rehabiliteringsenhed (Service for Rehabilitation and Residential Support)
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 012 -2 013
23
bestående af 12 bofællesskaber med i alt 59 senge, med tværfagligt personale og et dagcenter, hvor derer forskellige træningsprogrammer og værksteder. Derudover samarbejder man med et antal socialekooperativer, som kan tilbyde beskæftigelse til de psykisk syge.Tilgangen til behandlingen af psykisk syge tager udgangspunkt i det enkelte menneske og dets rettighe-der. Der tages afsæt i den samlede livssituation – ikke kun den psykiske sygdom. Behandlingen foregårsom udgangspunkt frivilligt og uden brug af tvang og ved involvering af familie, venner og lokalsamfundetog hvis muligt i patientens eget hjem.Arbejdet i de fire distriktscentre er organiseret i teams med flerfaglige kompetencer. Disse teamsarbejder primært som udgående.Se rejserapporten på § 71-tilsynet alm. del – bilag 26.9.2 Høring om tvang i psykiatrienSom opfølgning på studierejsen afholdt § 71-tilsynet blandt andet en høring med overskriften: Kantvang forebygges og nedbringes? Formålet med høringen var at debattere, om man kan forebygge ognedbringe tvang i psykiatrien i Danmark. På høringen var der inviteret en række oplægsholdere til atfortælle om deres erfaringer med og syn på, hvordan man kan arbejde for denne målsætning. Desuden varder et par oplæg om erfaringer fra Italien, Trieste og Lapland.Programmet for høringen kan findes på § 71-tilsynet alm. del – bilag 75.Tv-optagelsen fra høringen kan findes på følgende link:http://www.ft.dk/Folketinget/udvalg_delegationer_kommissioner/Udvalg/71tilsynet/Video.aspx
10. INFORMATION OM TILSYNETS ARBEJDEDer findes en folder, som orienterer om tilsynets kompetence og arbejde. Målet er, at folderen skalmedvirke til en positiv udvikling, således at administrativt frihedsberøvede personer, hvor de end befindersig, bliver tilbudt nogle forhold, som samfundet kan være bekendt.Folderen blev oprindelig udsendt til ca. 300 forskellige myndigheder, organisationer, foreninger m.v.Efterfølgende er folderen udsendt enten efter anmodning eller i forbindelse med besvarelse af henvendel-ser.Den særlige pjece om tilsynet, der nærmere beskriver tilsynets opgaver efter grundloven, udsendes enten
24
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 012 -2 013
efter anmodning fra f.eks. psykiatriske afdelinger eller uddannelsessteder eller i forbindelse medbesvarelse af henvendelser.Orientering om tilsynets arbejde herunder de offentlige dokumenter kan endvidere findes på Folketingetshjemmeside:http://www.ft.dk/Folketinget/udvalg_delegationer_kommissioner/Udvalg/71tilsynet. aspx
Karen J. Klint (S) nfmd. Orla Hav (S) Zenia Stampe (RV) Özlem Sara Cekic (SF)Stine Brix (EL) Jane Heitmann (V) Karen Jespersen (V) Liselott Blixt (DF) fmd. Thyra Frank (LA)
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 012 -2 013
25
BILAG 1Anvendelsen af tvangsforanstaltninger på Psykiatrisk Center AmagerNedenfor er angivet en række tabeller, som viser udviklingen i anvendelsen af tvangsforanstaltninger påPsykiatrisk Center Amager.
Antal bæltefikseringer hele PCA454035302520151050
Ja
nu
ar
bFe
ru
arM
ar
ts
Ap
ri
l
M
aj
Ju
ni
Ju
li
gAu
us
tSepmte
be
rOkt
ob
erNo
mve
be
rDemce
be
r
Antal bæltefikseringer hele PCA 2010
Antal bæltefikseringer hele PCA 2011
Antal bæltefikseringer hele PCA 2012
Frihedsberøvelse35
30
25
2015
10
5
02011 Q12011 Q22011 Q32011 Q42012 Q12012 Q2Tvangstilbagehold
26
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 012 -2 013
ECT2,5
21,5
1
0,5
02011 Q12011 Q22011 Q32011 Q42012 Q12012 Q2ECT
Akutberoligende medicin10090807060504030201002011 Q12011 Q22011 Q32011 Q42012 Q12012 Q2Akut beroligende
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 012 -2 013
27
Tvangsmedicinering141210864202011 Q12011 Q22011 Q32011 Q42012 Q12012 Q2Tvangsmedicinering
28
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 012 -2 013
Tilsynet i henhold til grundlovens § 71FolketingetChristiansborg1240 København KTlf. 33 37 55 00www.folketinget.dk