Tak for det, formand.
Spørgsmålet har jo sammenhæng med det spørgsmål, vi havde lige før, altså spørgsmål nr.
861, og hvor jeg jo i min besvarelse redegjorde for aldersgrænserne for erhvervelse af motorcykelkørekort.
Det følger af tredje kørekortdirektiv, at Danmark er forpligtet til at anerkende gyldigheden af kørekort udstedt i et andet EU/EØS-land, så længe direktivets udgangspunkter for aldersgrænser er overholdt.
Denne gensidige anerkendelse er således en helt central del af kørekortdirektivet.
Det følger i overensstemmelse hermed af kørekortbekendtgørelsen, at personer, der har et kørekort udstedt i et andet EU/EØS-land, bl.a.
kan føre lille motorcykel fra det fyldte 16.
år, mellemstor motorcykel fra det fyldte 18.
år og stor motorcykel fra det fyldte 20.
år, hvis kørekortet giver indehaveren ret hertil i det land, hvor kortet er udstedt.
I den forbindelse tror jeg altså at det er vigtigt at have for øje, at man efter tredje kørekortdirektiv kun kan få udstedt kørekort i det EU/EØS-land, hvor man har sædvanlig bopæl.
Sædvanlig bopæl forstås i den sammenhæng som det sted, hvor man sædvanligvis opholder sig, hvilket vil sige, at man opholder sig der mindst 185 dage inden for et kalenderår.
Og så kommer det, som vi har diskuteret:
Det er således ikke muligt efter EU-reglerne at tage et kørekort i f.eks.
Tyskland eller Sverige, hvis man stadig bor og opholder sig i Danmark.
Jeg må sige, som jeg sagde tidligere, at det på den baggrund ikke er min formodning, at mange 16-årige vil flytte til udlandet blot for at få et motorcykelkørekort, som de derefter kan anvende i Danmark 2 år tidligere, end hvis de havde opnået kørekortet efter de danske regler.
Så jeg må derfor sige, at jeg ikke deler spørgerens bekymring for færdselssikkerheden i Danmark.