Udvalget for Landdistrikter og Øer 2012-13
S 622
Offentligt
1195173_0001.png
Dato:
13. december 2012
Sagsnr.:
2012 - 4418
Lovsekretariatet
Ministeren for by, bolig og landdistrikters besvarelse af spørgsmål nr. S622 af ThomasDanielsen (V)Spørgsmål nr. S 622:Er ministeren ikke bekymret for, at det vil ramme produktionsvirksomheder, der ligger ilanddistrikterne, uhensigtsmæssigt hårdt, når virksomheder, som har produktion i eksempelvis NordNord-og Vestjylland, vil blive særligt hårdt ramt af regeringens nye kørselsafgift, idet de af geografiskeårsager skal køre længere for at afsætte varerne, og hvad vil ministeren gøre for at rette op på denneskævhed?Svar:Kørselsafgiften for lastbiler henhører under skatteministerens ressort. Skatteministeren har tilskatteministerensspørgsmålets besvarelse oplyst følgende:”Formålet med indførelsen af kørselsafgifter for lastbiler er, at kørselsafgifter vil bidrage til, atormålettransportkøberne i højere grad end i dag skal betale for de omkostninger, de giver anledning til. Daafgiften er kilometerbaseret, vil afgiften afspejle, hvor meget hver lastbil slider og forurener iforbindelse med kørslen.Spørgsmålet om, hvilke virksomheder, der i forhold til deres geografiske placering påvirkes mest,afgøres af, hvilke andre virksomheder, de pågældende virksomheder handler med. Det er klart, atstransporter over lange afstande i Danmark resulterer i højere kørselsafgifter end transporter over korteafstande. Eksempelvis vil en virksomhed i Sønderjylland, som handler med Tyskland, ikke blivepåvirket i særlig høj grad af de nye kørselsafgifter. Det samme gælder for en virksomhed i Nordjylland,som handler med Norge og Sverige. Det er virksomheder, der transporterer deres varer over langeafstande internt i Danmark, der påvirkes mest af afgiften – dette skyldes, at det også er disseark,virksomheder, der giver anledning til de største omkostninger i forbindelse med lastbilkørsel pådanske veje.Det er klart, at der skal udvises ekstra agtpågivenhed i forhold til at indføre nye afgifter, og at det skalgøres på en måde så afgiften er mindst muligt til gene for de berørte virksomheder, særligt i forhold tilafgiftens beskæftigelseseffekt.”Med venlig hilsen
Carsten Hansen
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 Købehavn K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk