Socialudvalget 2012-13
S 328
Offentligt
1173546_0001.png
1173546_0002.png
Folketingets Lovsekretariat
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 2. november 2012
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]www.sm.dk
Under henvisning til Folketingets brev af 25. oktober 2012 følger her-med social og integrationsministerens endelige svar på spørgsmål nr.S 328, stillet af Karina Adsbøl (DF).
EJB/ J.nr. 2012-7782
Spørgsmål nr. S 328:”Hvad er ministerens holdning til de høje omgørelsesprocenter i de socialenævn?”
Svar:Det fremgår af Ankestyrelsens årsstatistik for 2011, at af de 19.969 sager,der blev afsluttet i de sociale nævn i 2011, blev 1.898 ændret. 12.829 sagerblev stadfæstet.Derudover blev 3.152 sager hjemvist til fornyet behandling i kommunen, dvs.at nævnet har vurderet, at der ikke var tilstrækkelige oplysninger til, at kom-munen kunne træffe den afgørelse, den har truffet. En hjemvisning betydersåledes ikke, at kommunen nødvendigvis skal give borgeren medhold, nården træffer en fornyet afgørelse på et tilstrækkeligt oplyst grundlag.Af Ankestyrelsens nævnte årsstatistik fremgår desuden, at omgørelsespro-centen i de sociale nævn i 2011 var 28. Omgørelsesprocenten er beregnetsom den andel, som de ændrede og hjemviste sager udgør af det samledeantal sager.Når formanden for Dansk Handicap Forbund i det nævnte indlæg anfører, at80 pct. af de nævnssager, forbundet involverer sig i, resulterer i en ændretafgørelse, er der således ikke tale om en generel omgørelsesprocent.
2
Jeg ser dog under alle omstændigheder gerne, at der bliver behov for atændre færre kommunale afgørelser i klagesystemet. Og netop for at øgesagsbehandlingskvaliteten er der for nylig taget flere initiativer.Ankestyrelsen har i marts i år lanceret en ny juridisk hotline på sin hjemme-side, som er et tilbud om juridisk vejledning til sagsbehandlere i kommunerog nævn, og Ankestyrelsen er netop begyndt at udsende sine principafgø-relser i en ny form, hvor der er lagt vægt på at tydeliggøre rækkevidden ogbetydningen af de enkelte principafgørelser, så kommunale sagsbehandlerei højere grad kan anvende afgørelserne i deres daglige sagsbehandling.I det forslag til fremtidig struktur for statsforvaltningerne, som regeringennetop har fremlagt, foreslås det endvidere, at der prioriteres ressourcer tilrådgivning af kommunerne. En forbedret rådgivning forventes at kunne for-bedre kvaliteten af de borgerrettede afgørelser i kommunerne. Initiativetforeslås gennemført ved, at der sker en systematisk vidensopsamling påbaggrund af klagesagerne vedrørende kommunernes sagsbehandling, såkommunerne kan få systematisk og gennemarbejdet feedback fra Ankesty-relsen med henblik på at reducere fejl.
Karen Hækkerup/ Lone Larsen