Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
S 268
Offentligt
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Lovsekretariat
Dato: 2. november 2012Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMBWISags nr.: 1210654Dok nr.: 1072691
Medlem af Folketinget Stine Brix (EL) har den 19. oktober 2012 stillet følgendespørgsmål nr. S 268 til ministeren for sundhed og forebyggelse, som hermedbesvares.Spørgsmål S 268:”Hvad er ministerens holdning til, at borgere, der i årevis selv og upåklageligthar administreret deres borgerstyrede personlige assistance efter service-lovens § 96, pludselig fratages denne mulighed for indflydelse på deres egetliv, hvis de får brug for respirationsbehandling og bor i Region Hovedstaden,mens de bevarer deres rettigheder, hvis de bor i en af de øvrige regioner?”Svar:Borgeres rettigheder efter servicelovens § 96 om borgerstyret personlig assi-stance (BPA) er ens for borgere i hele landet og dermed også i Region Ho-vedstaden.Region Hovedstaden har oplyst, at regionen har indgået aftale med tre hjæl-perbureauer, som yder hjælp til respirationsbehandling i hjemmet til en stor delaf de borgere i regionen, som også får BPA efter serviceloven.Borgeren har – også i Region Hovedstaden – ret til at vælge handicaphjælperog arbejdsgiver for handicaphjælper i medfør af servicelovens § 96, jf. ovenfor.Der er ikke en tilsvarende ret efter sundhedsloven til at vælge behandlere,herunder hjælp til respirationsbehandling. Borgere i Region Hovedstaden, derbåde har hjælpere til respirationsbehandling og hjælp efter § 96 i servicelovenom BPA, kan vælge at modtage den samlede hjælp fra et af de tre bureauer,Region Hovedstaden har indgået aftale med. Hvis en borger ikke ønsker atanvende et af de tre bureauer som arbejdsgiver for BPA, og der ikke kan op-nås enighed om en anden fælles ordning, vil hjælpen derfor skulle leveres afto hjælperhold, der er til stede i hjemmet samtidig på tidspunkter, hvor hjælpenkunne varetages af én person. Region Hovedstaden har dog den 10. septem-ber 2012 oplyst til Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, at der i dag ikkeer eksempler på en sådan uhensigtsmæssig dobbeltbemanding.Sammen med social- og integrationsministeren har jeg nedsat en arbejds-gruppe om fælles hjælperordninger, som skal stille forslag til løsning af pro-blemstillingerne forbundet med koordinering af fælles hjælperordninger, her-under problemstillingen vedr. risikoen for, at en borger må have to hjælpere ihjemmet samtidig på tidspunkter, hvor hjælpen ville kunne varetages af énperson. Arbejdsgruppen forventes at have afsluttet sit arbejde i november2012.Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Birgitta Bladt Winkler