Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
S 2270
Offentligt
1276584_0001.png
1276584_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Lovsekretariat
Dato: 2. september 2013Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMDRASags nr.: 1304149Dok nr.: 1284732
Medlem af Folketinget Jane Heitmann (V) har den 26. august 2013 stillet føl-gende spørgsmål nr. S 2270 til ministeren for sundhed og forebyggelse, somhermed besvares.Spørgsmål S 2270:”Er det ministerens opfattelse, at kritikken af sikkerheden omkring Det FællesMedicinkort (FMK) hvor bl.a. den brede personkreds adgang til FMK kritiseres,er berettiget, eller kan danskerne føle sig trykke ved FMK?”Begrundelse:Der henvises til den kritik, der er rejst af bl.a. Forbrugerrådet og medlem afEtisk Råd Thomas Ploug.Svar:Afgrænsningen af de personer, som har adgang til medicinoplysninger viaFMK, fremgår af sundhedslovens § 157. I februar 2010 blev der af den tidlige-re regering fremsat et lovforslag om indhold, adgang m.v. for elektronisk regi-strering af borgernes medicinoplysninger. Lovforslaget var foranlediget af, atdet var besluttet at udvikle FMK, bl.a. til afløsning af den Elektroniske Medi-cinProfil (PEM), samt at oprette Det Danske Vaccinationsregister (DDV). Detfremsatte lovforslag indeholdt ikke en udvidelse i forhold til den personkreds,som havde adgang til PEM men indebar, at personkredsen fremover skullefremgå direkte af sundhedsloven og ikke udelukkende være fastlagt som enbemyndigelse til ministeren.Under udvalgsarbejdet blev der stillet ændringsforslag om, at også sygehus-ansatte farmaceuter og farmakonomer efter udpegning af sygehusledelsenkunne få adgang til medicinoplysninger. Dette ændringsforslag kom til at indgåi den vedtagne ændring af sundhedsloven fra maj 2010.Forud for Folketingets behandling af lovforslaget om ændring af sundhedslo-ven om vaccinations- og medicinoplysninger havde forslaget været i høring.Som led heri afgav Etisk Råd bemærkninger, som havde samme budskab,som den bekymring rådet giver udtryk for nu.I forhold til sikkerheden i FMK kan det oplyses, at Datatilsynet er blevet hørtover lovforslag og bekendtgørelser hertil, samt at Datatilsynet har været påinspektion i Statens Serum Institut (SSI) i forhold til registret.Anvendelse af FMK forudsætter digital medarbejdersignatur, så det sikres, atkun personer med retmæssig adgang tilgår oplysninger. For konkrete opslag iFMK forudsættes, at der er en aktuel behandlerrelation mellem sundhedsper-
Side 2
son m.v. og borgeren. Ethvert opslag i FMK logges. Loggen udstilles til bor-gerne, som se egne FMK-oplysninger via Sundhed.dk, i ”Min log”. SSI er somdataansvarlig for FMK forpligtet til at sikre kvaliteten og sikkerheden i pro-grammet. Heri indgår iagttagelse af uretmæssige opslag, som straffes.Ved ændringen af sundhedsloven i foråret 2010 blev det tydeliggjort i loven,hvilken personkreds, som har adgang til FMK, og den blev endda udvidet un-der udvalgsbehandlingen. Derfor finder jeg ikke, at kritikken af personkredsener berettiget.Borgerne kan føle sig trygge ved FMK, bl.a. fordi formålet med at sundheds-personer m.v. har mulighed for at orientere sig i borgerens aktuelle medicine-ring kan føre til bedre kvalitet i behandlingen, øget patientsikkerhed i medicin-håndteringen og mere hensigtsmæssige arbejdsgange i sundhedsvæsenet.Jeg kan i øvrigt henvise til min besvarelse af S 2274, der handler om SSI’ssikkerhed og overvågning af opslag i FMK.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Dorthe Rodian Arleth