Socialudvalget 2012-13
S 2101
Offentligt
Folketingets Lovsekretariat
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 6. august 2013
Under henvisning til Folketingets brev af 29. juli 2013 følger hermedsocial og integrationsministerens endelige svar på spørgsmål nr. S2101, stillet af Finn Sørensen (EL).
RCO/ J.nr. 2013-420
Spørgsmål nr. S 2101:”Hvad er ministerens holdning til, at borgerne skal vente endnu længere påat få afgjort deres sager på social- og beskæftigelsesområdet som følge afovergangen til den nye klagestruktur pr. 1. juli 2013, og hvad agter ministe-ren at gøre ved det, således at ændringen kan leve op til den aftalte mål-sætning om hurtigere sagsbehandling?”
Svar:Formålet med forenklingen af klagestrukturen er dels at håndtere de udfor-dringer, som de sociale nævn og beskæftigelsesankenævnene stod over formed hensyn til organisering, voksende sagsmængder og faldende bevillin-ger, dels at afhjælpe de ulemper for borgernes retssikkerhed, der er påpegeti det eksisterende klagesystem. Før 1. juli 2013 var der store forskelle iblandt andet sagsbehandlingstiden og sagsbehandlingspraksis fra region tilregion.Det er et væsentligt mål med den nye klagestruktur at sikre mere ensartetpraksis og sagsbehandlingstid på tværs af landet, så det bliver uden betyd-ning for sagsbehandlingen, hvor i landet borgeren bor.Et særskilt mål er at forkorte sagsbehandlingstiden – også i principielle sager– da der nu kun er én klageinstans.Ankestyrelsen vil fra starten arbejde for at få den gennemsnitlige sagsbe-handlingstid ned på samme niveau som på Ankestyrelsens øvrige sammen-
2
lignelige sagsområder. For at opnå dette vil der blive prioriteret midler til entaskforce i Ankestyrelsen, der målrettet skal arbejde på at få færdigbehand-let så mange af de verserende sager, at styrelsen kan opnå en sagsmæng-de, som gør det muligt at afgøre de sager, der modtages efter den 1. juli2013, inden for en rimelig sagsbehandlingstid. Det er målsætningen i løbetaf implementeringsperioden frem mod 2016 at nedbringe sagsbehandlings-tiden, så borgerne kan få hurtigere afgørelser.
Karen Hækkerup/ Anders Holbøll