Socialudvalget 2012-13
S 1882
Offentligt
Folketingets Lovsekretariat
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 27. maj 2013
Under henvisning til Folketingets brev af 16. maj 2013 følger hermedsocial- og integrationsministerens endelige svar på spørgsmål nr. S1882, stillet af Hans Andersen (V)
JET/ J.nr.2013-3247
Spørgsmål nr. S 1882:”Hvad er ministerens holdning til, at ifølge en undersøgelse foretaget for DetCentrale Handicapråd »mener op mod halvdelen af de adspurgte med han-dicap, at kommunernes kommunikation om rettigheder og pligter er ringeeller helt fraværende«?”
Svar:Jeg synes, at det er meget bekymrende, hvis kommunerne, i så stort om-fang, som Epinions undersøgelse for Det Centrale Handicapråd viser, ikkeoplyser borgerne om deres rettigheder og pligter i forbindelse med behand-lingen af borgerens sag.Det er utrolig vigtigt, at borgeren har mulighed for at medvirke ved behand-lingen af sin egen sag. Borgeren har det primære ansvar for sin egen situati-on, og borgerens medvirken skal sikre, at han eller hun ikke føler, at derbliver truffet afgørelser hen over hovedet på vedkommende.Det forudsætter selvfølgelig, at borgerne kender deres rettigheder og pligter.Det gælder både rettigheder og muligheder i forhold til det problem, der harfået borgeren til at henvende sig til kommunen, og de regler der gælder iforbindelse med sagsbehandlingen, som fx regler om aktindsigt, oplysnings-pligt, partshøring, bisidder og partsrepræsentant samt klagemuligheder.Det er sagsbehandlerens opgave at formidle dette klart til borgerne.
2
Jeg kan oplyse, at KL og Social- og Integrationsministeriet sammen har ud-viklet en voksenudredningsmetode, som understøtter sagsbehandlerne ideres arbejde. Voksenudredningsmetoden giver sagsbehandlerne en sy-stematisk ramme for deres faglige arbejde. Metoden er også med til at un-derstøtte, at borgerinddragelse bliver overholdt, og at borgerens synspunkterbliver hørt og synliggjort i forbindelse med sagsbehandlingen. Ifølge de se-neste oplysninger har 75 kommuner enten taget metoden i brug eller harplanlagt at implementere den.Derudover har Folketinget netop vedtaget det lovforslag, jeg fremsatte i fe-bruar i år, om en forenklet klagestruktur, hvor formålet er at styrke retssik-kerheden blandt andet gennem højere kvalitet i sagsbehandlingen, korteresagsbehandlingstider, større gennemsigtighed i klageprocessen for borger-ne og hurtigere behandling af principielle sager.Der er fra centralt hold stor fokus på borgerens retssikkerhed og på, at bor-geren bliver inddraget og hørt. Social- og Integrationsministeriet vil derfortage problemet om kommunernes manglende kommunikation om rettighederog pligter op i de drøftelser, som Social- og Integrationsministeriet løbendehar med KL om forhold på det sociale område.Endelig vil jeg understrege, at det generelt er vigtigt, at mennesker medhandicap ses som en ressource med muligheder. Der skal fokus på, hvadmennesker med handicap kan bidrage med, og at de skal indgå i og bidragetil samfundet i det omfang, det er muligt.
Karen Hækkerup
/ Hanne Stig Andersen