Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
S 1367
Offentligt
1227727_0001.png
1227727_0002.png
Folketingets LovsekretariatChristiansborg
FinansministerenDen 19. marts 2013
Svar på spørgsmål nr. S 1367 af 14. marts 2013 stillet af LarsChristian Lilleholt (V)

Spørgsmål

”Hvordan hænger det efter ministerens opfattelse sammen, at regeringen på denene side vil hjælpe DONG’s nødlidende økonomi med en kapitaludvidelse, nårregeringen på den anden side vil beskatte DONG hårdere i Nordsøen?”

Svar

I tilknytning til offentliggørelsen af DONG Energy’s årsrapport for 2012 den 27.februar 2013 blev en plan om at udvide selskabets aktiekapital med mindst 6-8mia. kr. annonceret. Baggrunden for kapitaludvidelsen er navnlig, at DONGEnergy – i lighed med flere andre energiselskaber – oplevede en markant negativudvikling på det europæiske gasmarked, der førte til tab og betydelige nedskriv-ninger i 2012, og der vurderes at ville begrænse indtjeningen i de kommende år.Dette – kombineret med, at DONG Energy aktuelt er ved at gennemføre en ræk-ke større investeringer – sætter midlertidigt selskabets kapitalstruktur under pres.Ved udgangen af 2012 udgjorde forholdet mellem selskabets justerede nettogældog EBITDA således 4,1, hvor selskabet har en målsætning om, at forholdet skalvære mindre end 2,5. Presset på kapitalstrukturen kan også føre til et pres i for-hold til selskabets rating hos de internationale ratingbureauer, der har betydningfor bl.a. selskabets lånerenter, med mindre DONG Energy kan fremvise en tro-værdig plan for, hvordan kapitalstrukturen kan bringes i overensstemmelse medselskabets målsætninger inden for de næste 1-2 år.DONG Energy har præsenteret Finansministeriet for en række muligheder for,hvordan kapitalstrukturen kan rettes op. Én mulighed ville være, at selskabet kraf-tigt reducerede sit investeringsprogram, således at der i de kommende år kun imeget begrænset omfang blev besluttet nye investeringer inden for især områder-ne havvindmøller samt efterforskning og produktion af olie og naturgas. Dette vilreducere behovet for ny låntagning, hvilket sammen med den forbedring af ind-tjeningen, der forventes, når en række igangværende investeringer – fx AnholtHavvindmøllepark og Hejre Feltet – kommer i drift, føre til en opfyldelse af måletfor kapitalstrukturen. Det er således muligt for selskabet selv at bringe sig ud af deaktuelle vanskeligheder, hvorfor DONG Energy ikke kan anses som nødlidende.
Side 2 af 2
DONG Energy vurderer imidlertid, at den krævede reduktion i investeringspro-grammet vil svække selskabets evne til at skabe værdi til aktionærerne på længeresigt, fordi selskabet vil miste en række unikke kompetencer inden for havvindmøl-ler samt efterforskning og produktion af olie og naturgas, der kun kan fastholdesog udvikles, hvis der er en løbende tilgang af nye projekter.Med den foreslåede kapitaludvidelse er det vurderingen, at der i de kommende årkan fastholdes et niveau for investeringer i rentable nye projekter, der vil gøre detmuligt at undgå et væsentligt tab af selskabets evne til at skabe værdi på længeresigt. Det bemærkes i den forbindelse, at den samlede plan også omfatter frasalg afikke-kerneaktiver for 10 mia. kr., reduktion af ejerandele i kerneaktiver, reduktionaf selskabets omkostninger med effekt på 1,2 mia. kr. i 2013 og en restruktureringaf den tabsgivende gasforretning.Formålet med kapitaludvidelsen er således alt i alt at håndtere de udfordringer iforhold til kapitalstrukturen, som DONG Energy her og nu står over for. Disseudfordringer er uafhængige af forslaget om ændret kulbrintebeskatning, der somfølge af den foreslåede overgangsordning først skønnes at ville påvirke DONGEnergy i nævneværdigt omfang fra 2017 og frem. På det tidspunkt forventesDONG Energy under alle omstændigheder at have en indtjening og en kapital-struktur, der opfylder de finansielle målsætninger, som selskabet har fastsat. Såle-des vil den foreslåede ændring af kulbrintebeskatningen hverken ændre begrundel-sen for den foreslåede kapitaludvidelse eller størrelsen heraf.Det bemærkes afslutningsvis, at den foreslåede ændring af kulbrintebeskatningen,hvorefter selskaber, der deltager i licenser til efterforskning og produktion af olieog naturgas udstedt før 2004, fremover beskattes efter samme regler som dem,der gælder for såvel Eneretsbevillingen som alle licenser udstedt siden 2004, har tilformål at sikre staten en rimelig andel af værdien af de danske kulbrinteressourcer.Som det fremgår afServiceeftersynet af vilkårene for kulbrinteindvinding(marts 2013), erde tidligere kulbrinteskatteregler stærkt forvridende samtidig med, at de reelt ikkesikrer staten et provenu. Hertil kommer, at der ikke er nogen grund til, at der ale-ne betinget af tidspunktet for udstedelsen af licenser skal gælde forskellige skatte-regler for de selskaber, der er engageret i efterforskning og produktion af olie ognaturgas i den danske del af Nordsøen. Der er således stærke skattemæssige argu-menter for en ensartet beskatning, der gælder for alle selskaber, uanset at ét af sel-skaberne – DONG Energy – har staten som majoritetsaktionær.
Med venlig hilsenBjarne Corydon