Skatteudvalget 2012-13
S 1197
Offentligt
J.nr. 13-0068872Dato: 6. marts 2013
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. S 1197 af 22. februar2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen(EL).(S-spørgsmål).
Holger K. Nielsen/Klaus Østergård Jensen
Spørgsmål:Mener
ministeren, at det er i overensstemmelse med regeringens ønske om, atDanmark skal være et klimamæssigt og miljømæssigt foregangsland, at regeringen harudsat indførelsen af en afgift på lastbilkørsel på ubestemt tid, selv om en sådan afgift erindført i en lang række europæiske lande?
Svar:
Kørselsafgiften er overordnet set baseret på et sundt princip om, at der i højere gradskal betales for den slitage og den miljømæssige påvirkning, som godskørsel med lastbilergiver anledning til.Når regeringen alligevel er kommet til den konklusion, at det i den nuværende situation ermest fornuftigt ikke at gennemføre kørselsafgiften, skyldes det overordnet to forhold. Fordet første er der et stort behov for at styrke jobskabelsen i den private sektor, og det vil enekstra byrde i form af en ny kørselsafgift ikke medvirke til. For det andet vil etablering ogløbende administration af et kørselsafgiftssystem indebære markante administrativeomkostninger for staten.Samlet set er de administrative omkostninger på nuværende tidspunkt på et så højt etniveau, at omkostningerne ikke står mål med de fordele, som afgiften medfører. Hvis det pået tidspunkt viser sig muligt at indføre kørselsafgifter for lastbiler uden væsentligeøkonomiske omkostninger – fx i lyset af den teknologiske udvikling eller erfaringer fraandre lande – vil regeringen igen overveje muligheden for at indføre afgiften.
Side 2