Skatteudvalget 2012-13
S 1195
Offentligt
J.nr. 13-0068872Den 27. juni 2013
TilFolketinget – SkatteudvalgetHermed sendes supplerende svar på spørgsmål S 1195 af 22. februar 2013,indleveret af Per Clausen (EL).
Holger K. Nielsen
/ Lene Skov Henningsen
1/3
Spørgsmål
Er ministeren enig i, at kørselsafgifter for lastbiler i Tyskland og andreeuropæiske lande har givet et provenu og har medført omlægninger aftransporten, som har reduceret forureningen.
Svar
Spørgsmålet er besvaret den 6. marts 2013. I den forbindelse anførte jeg, atSkatteministeriet ikke er i besiddelse af dokumentation, ud fra hvilken det kanafgøres, om kørselsafgifter i andre europæiske lande isoleret set har medførtreduceret forurening fra transport. Som anført i besvarelsen har jeg derforbedt mine embedsmænd rette henvendelse til de rette myndigheder i Tysklandog andre lande, som har erfaringer med drift af kørselsafgiftsordninger forlastbiler.Der er rettet henvendelse til de relevante myndigheder i Tyskland og Slovakiet,der begge har kilometerbaserede afgifter for lastbiler, samt til Frankrig, hvorsådanne afgifter er under indførelse.Skatteministeriet har indtil videremodtaget svar fra Tyskland og Slovakiet. Besvarelsen her er baseret på svarenefra disse to lande. Hvis der senere kommer svar fra de franske myndigheder,vender jeg tilbage med information om vurderingerne herfra.Tyskland:Fra de tyske myndigheder er der modtaget oplysninger om en undersøgelse afudviklingen i fordelingen af godstransporten på forskellige transportmidler iperioden fra 2000 til 2011. Undersøgelsens resultater findes i rapporten”Entwicklung des Modal Split auf dem deutschenGüterverkehrsmarkt unterbesondererBerücksichtigungderBinnenschifffahrt”udgivetafBundesamtfürGüterverkehr i juni 2012. Heraf fremgår det, at godstransportensamlet set er øget i perioden fra 2000 til 2011 samt, at vejgodstransportensandel er øget i perioden fra omkring 68 til 71 pct. Jernbanetransportens andeler øget fra omkring 16 til 18 pct. Andelene for vej og bane er øget primært påbekostning af andelen for transport ad indenlandske vandveje. Andelen fordenne transportform er reduceret i perioden fra 13 til 9 pct. Selv omundersøgelsen ikke specifikt vedrører vejtransport, viser den alligevel, at detyske kilometerbaserede afgifter for lastbiler, som blev introduceret i 2005,ikke har medført en faldende tendens i godstransporten på vej.Det noteresimidlertid også, at der ikke er viden om, hvorvidt godstransporten på vej villehave været øget yderligere uden introduktion af kilometerbaserede afgifter.Skatteministeriet har yderligere fået oplyst, at der kan noteres en effekt afkilometerafgifterne på indfasningen af mere miljøvenlige køretøjer. Sidenintroduktionen af kilometerafgifterne i 2005 er andelen af transport udførtmed miljøvenlige køretøjer steget fra 0,84 pct. (Euro V og EEV) til 82,75 pct.(Euro V, Euro VI og EEV). Der foreligger dog ikke umiddelbart oplysningerfra de tyske myndigheder om, hvor stor en del af denne stigning, der kantilskrives indførelsen af kilometerafgiften samt differentieringen heraf påkøretøjernes miljøklasser.
2/3
Slovakiet:Fra myndighederne i Slovakiet har Skatteministeriet fået oplyst, atintroduktionen af kilometerafgifter for lastbiler ikke har medført signifikanteændringer i fordelingen af godstransporten på transportformer. Som iTyskland noteres også i Slovakiet en positiv miljøeffekt som følge af enstigning i andelen af mere miljøvenlige køretøjer. Som i det tyske tilfælde erder heller ikke her umiddelbart oplysninger om, hvor stor en del af denneudvikling, der kan tilskrives introduktionen af kilometerafgifter ogdifferentieringen heraf på miljøklasser.
3/3