Skatteudvalget 2012-13
S 1195
Offentligt
J.nr. 13-0068872Dato: 6. marts 2013
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. S 1195 af 22. februar2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen(EL).(S-spørgsmål).
Holger K. Nielsen/Klaus Østergård Jensen
Spørgsmål:Er
ministeren enig i, at kørselsafgifter for lastbiler i Tyskland og andreeuropæiske lande har givet et provenu og har medført omlægninger af transporten, som harreduceret forureningen?
Svar:
Virksomheden TollCollect, som er ansvarlig for selve driften af kørselsafgiften forlastbiler i Tyskland, oplyser på sin hjemmeside, at den siden afgiften blev indført i 2005 haroverført et afgiftsprovenu på ca. 30 mia. Euro (ca. 225 mia. kr.) til den tyskeforbundsregering.TollCollect oplyser endvidere, at ordningens driftsomkostninger udgør i størrelsesorden 10pct. af afgiftsprovenuet. Skatteministeriet vurderer, at der med en vis variation fra land tilland tegner sig et tilsvarende billede af provenu og omkostninger i de øvrige EU-lande, somhar indført kørselsafgifter for lastbiler.Skatteministeriet er derimod ikke i besiddelse af dokumentation, ud fra hvilken det kanafgøres, om kørselsafgifter i andre europæiske lande isoleret set har medført reduceretforurening fra transport. Det er derfor ikke muligt at præsentere udvalget for sådanneoplysninger inden for den angivne tidsfrist. Jeg vil bede mine embedsmænd om at rettehenvendelse til de rette myndigheder i Tyskland og andre lande, som har erfaring med driftaf kørselsafgiftsordninger for lastbiler. Jeg vender tilbage med et svar til udvalget, når disseoplysninger foreligger.
Side 2