Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
L 96
Offentligt
1208098_0001.png
1208098_0002.png
1208098_0003.png
1208098_0004.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Ministeriet for Børn ogUndervisningMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
17-01-2013I forbindelse med behandlingen af (L 96) Forslag til Lov om ændring aflov om folkeskolen (Bemyndigelse til at fastsætte regler om minimums-størrelsen for interne skoler i dagbehandlingstilbud og anbringelsesstederm.v.) har udvalget i brev af 7. januar 2013 stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 5:”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 4. januar 2013 fra Lands-foreningen af Opholdssteder, Botilbud og Skolebehandlingstilbud vedr.L 96 (minimumsstørrelser af interne skoler i dagbehandlingstilbud m.m.),jf. L 96 - bilag 6.”Svar:Jeg henviser til mit svar af 19. december 2012 på spørgsmål 1, hvor jeghar kommenteret landsforeningens henvendelse af 5. december 2012 tilBørne- og Undervisningsudvalget.Jeg har følgende supplerende bemærkninger til landsforeningens hen-vendelse af 4. januar 2013, der uddyber landsforeningens henvendelse af5. december 2012:1. Landsforeningens forslag om at give kommunalbestyrelsen mulighed for at dispense-re fra minimumsstørrelsen på 10 elever for interne skoler i dagbehandlingstilbud og påanbringelsesstederSom det fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslaget, viserden tværministerielle arbejdsgruppes analyse, at der fortsat er behov forat styrke kvaliteten af undervisningen i de interne skoler og for at under-støtte, at en større andel af de anbragte børn og unge får et undervis-ningstilbud i folkeskolen.For så vidt angår de interne skoler på anbringelsessteder viser analysenoverordnet, at skolerne har svært ved at redegøre præcist for antallet aftimer, der undervises i i de enkelte fag. Analysen viser endvidere, at un-
2dervisningen fokuserer på fag som dansk, matematik og engelsk, ligesomde fleste elever fokuserer på dansk, matematik og engelsk i forbindelsemed aflæggelse af folkeskolens afgangsprøver. En relativ høj andel afeleverne fritages for andre fag i fagrækken, obligatoriske test samt af-gangsprøver. Disse resultater skal ses i lyset af, at flertallet af elever ifølgeskolernes vurdering ikke er fagligt alderssvarende.Arbejdsgruppen har desuden henvist til, at tidligere undersøgelser ogstatistiske analyser af unges gennemførelse af folkeskolen og unges efter-følgende uddannelsesniveau har vist, at langt flere unge, der har væretanbragt i anbringelsessteder, ikke har gennemført folkeskolens afgangs-prøver og heller ikke har fået en videre uddannelse.Det er arbejdsgruppens vurdering, at der er behov for at styrke tilsynetmed de interne skoler for at sikre, at eleverne får tilbudt den fulde fag-række, at minimumstimetallene bliver overholdt, og at der kun gives fri-tagelser for fag, når betingelserne herfor er opfyldt.Det er på den baggrund, at det foreslås i lovforslaget, at børne- og un-dervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om minimums-størrelsen for interne skoler i dagbehandlingstilbud og på anbringelses-steder.Bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler om, at en internskole skal være normeret til mindst 10 elever ved skoleårets begyndelse,før at den interne skole kan oprettes i det pågældende dagbehandlingstil-bud eller anbringelsessted.Ved fastsættelse af en minimumsstørrelse på 10 elever for interne skolervurderes det, at der kan tilvejebringes et undervisnings- og læringsmiljø,der både kan tilgodese elevernes faglige og sociale kompetencer, herun-der at eleverne kan tilbydes hele folkeskolens fagrække.Jeg kan på den baggrund ikke være enig i, at det skal overlades til kom-munalbestyrelsen at dispensere fra minimumsstørrelsen på 10 elever forinterne skoler.Det skal i den forbindelse bemærkes, at fastsættelse af minimumsstørrel-sen for interne skoler ikke hindrer, at de interne skoler kan anvende fol-keskolelovens bestemmelser om holddannelse. Der er også mulighed for,at der efter de gældende regler kan oprettes meget små klasser for at til-godese børn med behov for et lille undervisningsmiljø. Hvis der er be-hov herfor, er det også muligt ved afskærmning at indrette klasselokaletmed individuelle arbejdspladser, fx for elever med asperger.Efter de gældende regler er der desuden mulighed for at give fagene påandre klassetrin end de klassetrin, der er nævnt i folkeskoleloven.
3Som det fremgår af almindelige bemærkninger til lovforslaget, vil mini-mumsstørrelsen for interne skoler for skoleåret 2013/14 blive fastsat til 6elever. Der vil desuden i skoleåret 2013/14 blive etableret en særlig over-gangsordning for elever med asperger m.v., der har behov for et lilleundervisningsmiljø.De to foreslåede overgangsordninger for skoleåret 2013/14 vil givekommuner og institutioner mulighed for at tilpasse sig kravet om, at enintern skole skal være normeret til mindst 10 elever.For så vidt angår skibsprojekter skal jeg henvise til mit svar af 8. januar2013 på spørgsmål 4.2. Landsforeningens forslag om mulighed for dispensation fra kvalifikationskravet forlærere, der tilrettelægger undervisningen i dagbehandlingstilbud og anbringelsesstederDet fremgår af lovforslaget, at børne- og undervisningsministeren be-myndiges til at fastsætte kvalifikationskrav til lærerpersonalet i dagbe-handlingstilbud og anbringelsessteder. Bemyndigelsen påtænkes anvendttil at fastsætte regler om, at undervisningen i interne skoler skal tilrette-lægges af en lærer, der har gennemført uddannelsen til lærer i folkesko-len.Som baggrund for forslaget skal jeg henvise til rapporten ”Afrapporte-ring fra den tværministerielle arbejdsgruppe om anbragte børns og ungesundervisning på interne skoler” fra maj 2012.Det foreslås i rapporten, at der sker en styrkelse af de interne skolersundervisning ved at sikre, at undervisningen tilrettelægges af lærere, derhar gennemført uddannelsen til lærer i folkeskolen. Arbejdsgruppen harfundet, at dette forslag er tilstrækkeligt til at sikre kvaliteten af undervis-ningen på interne skoler.Det fremgår af Rambølls rapport ”Kortlægning af undervisning på døgn-institutioner, opholdssteder og dagbehandlingstilbud” fra marts 2012, atstørstedelen af undervisningen på interne skoler varetages af lærerperso-nale, der har gennemført uddannelsen til lærer i folkeskolen. 35 procentaf eleverne har dog haft undervisning, der har været varetaget af en pæ-dagog.Jeg finder ikke grundlag for at ændre det foreslåede kvalifikationskravom, at undervisningen på interne skoler skal tilrettelægges af en lærer, derhar gennemført uddannelsen til lærer i folkeskolen.Det foreslåede kvalifikationskrav er ikke til hinder for, at undervisningeni dagbehandlingstilbud og på anbringelsessteder fortsat kan varetages afpersonale med de fornødne pædagogiske og faglige forudsætninger foropgaven. Det er alene tilrettelæggelsen, der skal varetages af en lærer, derhar gennemført uddannelsen til lærer i folkeskolen.
43. Landsforeningen peger på, at der er behov for mere viden om de mest udsatte børnsskolegang m.v.Jeg kan oplyse, at der på finansloven for 2013 er afsat i alt 8 mio. kr. frasatspuljen til etablering og drift af et 3-årigt initiativ, der har til formål atsikre, at flere anbragte børn og unge på interne skoler på anbringelses-steder får en videre uddannelse end grundskolen. Initiativet skal under-støtte skolernes efterlevelse af reglerne for undervisningen ved udarbej-delse af vejledninger, inspirationsmateriale og ved rådgivning.Initiativet skal sikre en aktiv inddragelse af kommunerne og de interneskoler gennem afholdelse af temamøder, konferencer og netværksaktivi-teter m.v.Initiativet skal formidle eksempler på god undervisningspraksis og godtilsynspraksis.
Med venlig hilsen
Christine Antorini