Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 94
Offentligt
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 8. februar 2013Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: DEPMAKISags nr.: 1206548Dok nr.: 1135994
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 15. januar 2013 stil-let følgende spørgsmål nr. 2 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heit-mann (V).Spørgsmål nr. 2:’’Ministeren bedes oplyse om der er andre grupper inden for liberalt erhverv,som er frataget klageadgang på linje med det nævnte lovforslag.”Svar:Med henblik på min besvarelse af spørgsmålet og indhentelse af relevante bi-drag har ministeriet taget udgangspunkt i en oversigt over lovregulerede er-hverv, der er udarbejdet af Styrelsen for Universiteter og Internationalisering.Listen indeholder 115 lovregulerede erhverv.Det er skønnet mest relevant at indhente bidrag f.s.v.a. følgende lovreguleredeerhverv, der hører under de nævnte myndigheders ressort:Advokater- JustitsministerietAutoriseret el-installatør- Erhvervs- og Vækstministeriet, SikkerhedsstyrelsenAutoriseret psykolog- PsykolognævnetAutoriseret veterinærsygeplejerske- Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, FødevarestyrelsenDyrlæge- Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, FødevarestyrelsenEjendomsmægler- Erhvervs- og Vækstministeriet, ErhvervsstyrelsenFisker- Erhvervs- og Vækstministeriet, SøfartsstyrelsenGas-, vand- og sanitetsmester- Erhvervs- og Vækstministeriet, SikkerhedsstyrelsenKørelærer- JustitsministerietLandinspektør- Miljøministeriet, GeodatastyrelsenRegistreret revisor- Erhvervs- og Vækstministeriet, ErhvervsstyrelsenSkorstensfejer- Klima-, Energi- og Bygningsministeriet, Energistyrelsen
Side 2
Ministeriet har bedt de myndigheder, der jf. oven for er ansvarlig for lovgivnin-gen vedrørende de nævne erhverv, om at bidrage med følgende oplysninger:Kan en forvaltningsmyndighed træffe afgørelse om at fratage eller be-grænse en persons ret til at udøve et af de oven for nævnte erhverv,som i h.t lovgivning kræver særlig offentlig autorisation eller godken-delse?Kan en sådan afgørelse i givet fald påklages til en anden administrativmyndighed?oHvis nej, skyldes den manglende klageadgang, at en ulov-bestemt rekursadgang er afskåret, eller skyldes det, at der ik-ke er etableret en særlig rekursordning?
Ministeriet har inden for fristen modtaget bidrag fra følgende myndigheder:Psykolognævnet har i forhold til autoriserede psykologer oplyst følgende:”I psykologlovens §§ 4-11 er der fastsat en række processuelle krav i forbindel-se med autorisationsfratagelsen, som skal sikre psykologens retssikkerhed.I forbindelse med Psykolognævnets indledende vurdering af, om der er grund-lag for en autorisationsfratagelse, kan Psykolognævnet anmode den pågæl-dende om at lade sig underkaste en lægelig eller anden sagkyndig undersøgel-se. Hvis den pågældende afviser at efterkomme en sådan anmodning, forelæg-ger Psykolognævnet spørgsmålet for retten, som afgør spørgsmålet ved enkendelse, jf. psykologlovens § 7, stk. 1.Hvis den pågældende undlader at efterkomme en kendelse om at underkastesig en lægelig eller anden sagkyndig undersøgelse, fratager Psykolognævnetden pågældende autorisationen, jf. psykologlovens § 7, stk.2.Psykolognævnet kan også anmode om en lægelig eller anden sagkyndig un-dersøgelse under en retssag. Hvis den pågældende undlader at efterkomme enkendelse om at underkaste sig en lægelig eller anden sagkyndig undersøgelse,fratager Psykolognævnet den pågældende autorisationen og retssagen bortfal-der, jf. psykologlovens § 7, stk.2.Psykolognævnet kan i påtrængende tilfælde, hvor den fortsatte virksomhedfrembyder overhængende fare, midlertidigt fratage psykologen autorisationenmens sagen verserer, jf. psykologlovens § 5. Psykolognævnet kan kun anvendedenne bestemmelse i helt ekstraordinære tilfælde.Psykolognævnets afgørelser kan ikke indbringes for anden administrativ myn-dighed, jf. psykologlovens § 17, stk. 6.”
Som ministeriet forstår bidraget, kan Psykolognævnets afgørelser om autorisa-tionsfratagelse i nærmere bestemte tilfælde ikke påklages til anden administra-tiv myndighed. Da Psykolognævnet ikke er en del af et administrativt hierarki,hvor der som udgangspunkt er en ulovbestemt adgang til påklage afgørelser tilen overordnet myndighed, er der er ikke tale om, at en ulovbestemt klagead-gang er afskåret ved lov.
Side 3
Geodatastyrelsen har oplyst følgende:”Den eneste forvaltningsmyndighed, der kan fratage en landinspektørbeskikkelsen, er Landinspektørnævnet, som er et disciplinærnævn nedsat afmiljøministeren i henhold til lov om landinspektørvirksomhed(landinspektørloven). Frakendelsen kan i henhold til landinspektørlovens § 10,stk. 2, ske i tilfælde af grov eller oftere gentagen forsømmelse af pligterne somlandinspektør, og hvor der er grund til at antage, at landinspektøren ikkefremtidigt vil udøve virksomheden på en forsvarlig måde. Frakendelsen kanvære tidsbegrænset fra 1 – 5 år eller på ubestemt tid afhængig afovertrædelsens karakter.Det er lovbestemt, at Landinspektørnævnets afgørelser ikke kan indbringes foranden administrativ myndighed. Afgørelsen kan indbringes for domstolenesenest 6 måneder efter, at afgørelsen er meddelt den pågældende.Bestemmelserne herom findes i landinspektørlovens § 10, stk. 5.”
Som ministeriet forstår bidraget, kan Landinspektørnævnets afgørelser om fra-tagelse af beskikkelse til at virke om landinspektør ikke påklages til anden ad-ministrativ myndighed. Da Landinspektørnævnet ikke er en del af et admini-strativt hierarki, hvor der som udgangspunkt er en ulovbestemt adgang til på-klage afgørelser til en overordnet myndighed, er der er ikke tale om, at enulovbestemt klageadgang er afskåret ved lov.Energistyrelsen har oplyst følgende:”Der kræves således ikke særlig autorisation eller godkendelse for at kunneudøve hvervet som skorstensfejer i Danmark. Betingelsen for lovligt at kunneudøve hvervet som skorstensfejer i Danmark er alene, at den pågældende harbestået skorstensfejerfagets svendeprøve eller mesterskole eller andentilsvarende uddannelse, herunder uddannelser fra et andet EU-land, i et EØS-land eller andre lande, med hvilke EU har indgået særlig aftale om udøvelse aflovregulerede erhverv.I bekendtgørelsens kapitel 1a er der fastsat regler om mulighed for etableringsom skorstensfejer i Danmark, for så vidt angår ansøgere fra andre EU-lande,EØS-lande eller andre lande, med hvilke EU har indgået særlig aftale omudøvelse af lovregulerede erhverv. Det fremgår af kapitlet, at udenlandskepersoner, der vil arbejde som skorstensfejer i Danmark, skal ansøge CIRIUSherom, hvorefter CIRIUS videresender ansøgningen til Erhvervs- ogByggestyrelsen (nu Energistyrelsen), der træffer afgørelse om, hvorvidt denpågældende opfylder betingelserne for at kunne etablere sig som skorstensfejeri Danmark. Afgørelsen om hvorvidt den pågældende opfylder betingelserne forat kunne etablere sig som skorstensfejer i Danmark kan påklages tilEnergistyrelsen men ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf.bekendtgørelsens § 1 i.Som konsekvens af ovenstående kan Energistyrelsen som svar på første dotoplyse, at der ikke i skorstensfejerordningen er regler om, at enforvaltningsmyndighed kan træffe afgørelse om at fratage eller begrænse enpersons ret til at udøve hvervet som skorstensfejer. I forlængelse heraf kanEnergistyrelsen som svar på anden dot oplyse, at der derfor ikke iskorstensfejerordningen er regler om, at en sådan afgørelse i givet fald kanpåklages til en anden administrativ myndighed.
Side 4
Det kan til orientering oplyses, at der inden for skorstensfejerordningen erklageadgang i forhold til de afgørelser, som Energistyrelsen træffer om, hvorvidten udenlandsk skorstensfejer opfylder betingelserne for at etablere sig iDanmark. Det kan i den forbindelse oplyses, at Energistyrelsen på nuværendetidspunkt ikke har modtaget ansøgninger fra udenlandske skorstensfejere, derønsker at etablere sig i Danmark.”
Som ministeriet forstår bidraget, kan en forvaltningsmyndighed ikke fratage el-ler begrænse retten til at udøve hvervet som skorstensfejer, når personen op-fylder lovgivningens krav til uddannelse. For så vidt angår afgørelser om uden-landske personers ret til at virke som skorstensfejer i Danmark er den ulov-bestemte adgang til at påklage Energistyrelsens afgørelser til Klima-, Energi-og Bygningsministeriet dog afskåret.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Mads Kirkegaard