Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 94
Offentligt
1212821_0001.png
1212821_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 6. februar 2013Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: DEPMAKISags nr.: 1206548Dok nr.: 1135989
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 15. januar 2013 stil-let følgende spørgsmål nr. 1 (L 94) til ministeren for sundhed og forebyggelse,som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heitmann(V).Spørgsmål nr. 1:’’Ministeren bedes oplyse, om der er andre faggrupper inden for Sundhedsvæ-senet som er frataget klageadgang på linje med det nævnte lovforslag.”Svar:Efter den foreslåede ændring til § 8, stk. 4, i autorisationsloven kan Sundheds-styrelsens afgørelser om midlertidig autorisationsfratagelse eller virksomheds-indskrænkning, jf. den foreslåede § 8, stk. 3, ikke påklages til ministeren forsundhed og forebyggelse. Som jeg forstår spørgsmålet ønskes det oplyst, omdet også gælder for andre af Sundhedsstyrelsens afgørelser som led i tilsynmed sundhedspersoner, at den ulovbestemte klageadgang til ministeren forsundhed og forebyggelse er afskåret ved lov.Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger, er den ulovbestemte adgangtil at påklage Sundhedsstyrelsens tilsynsforanstaltninger til ministeren genereltblevet afskåret for de berørte sundhedspersoner. Det gælder lige fra afgørel-ser om skærpet tilsyn efter sundhedsloven til afgørelser om arbejdsforbud ogmidlertidig autorisationsfratagelse efter autorisationsloven.Reglerne, der generelt har afskåret adgangen til at påklage Sundhedsstyrel-sens afgørelser om tilsynsforanstaltninger til ministeren, trådte i kraft den 1.januar 2011. Lovændringen skete efter, at Folketinget i 2010 enstemmigt ved-tog et lovforslag (L 130) fremsat af indenrigs- og sundhedsminister, BertelHaarder (V), om et nyt patientklagesystem, mulighed for at klage over sund-hedsvæsenets sundhedsfaglige virksomhed og forenkling af reglerne om til-synsforanstaltninger.En eventuel mulighed for at påklage Sundhedsstyrelsens afgørelser i dennesammenhæng ville således bryde med systematikken i autorisationsloven ogsundhedsloven i øvrigt.Jeg skal afslutningsvist henvise til, at når Sundhedsstyrelsen træffer afgørelseom midlertidig indskrænkning af virksomhedsområde eller autorisationsfrata-gelse efter den foreslåede § 8, stk. 3 i autorisationsloven, skal forvaltningslo-vens regler om partshøring og begrundelse overholdes. Endvidere kan sund-hedspersonen til enhver tid fjerne grundlaget for tilsynsforanstaltningen ved atleve op til sin forpligtelse om at medvirke til oplysning af tilsynssagen.
Side 2
Sundhedspersonen har altid mulighed for at få prøvet Sundhedsstyrelsens til-synsforanstaltning ved domstolene, ligesom også domstolene skal tage stillingtil endelig autorisationsfratagelse eller virksomhedsindskrænkning.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Mads Kirkegaard