Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
L 86
Offentligt
NotatJ.nr. 12-0195204
L 86 – spm. 38 – høringssvar fra Videncentret for landbrugSpørgsmålVidencentret for landbrug ønsker be-kræftet, at elafgiftsloven ikke er grund-laget for tilladelsen til nettoafregning.Heraf følger at Energinets vurdering afnettoafregning alene skal ske på bag-grund af Energinets fortolkning af lovom elforsyning med tilhørende bekendt-gørelser mv.SvarDet er en bagvedliggende forudsætningfor at kunne nettoafregne, at der er frita-gelse for elafgiften efter elafgiftslovens§ 2, stk. 1, litra c.Derfor skal betingelserne for at kunne fåfritagelse for elafgiften efter elafgiftslo-ven være opfyldt, selv om det er Energi-net, der administrerer ordningen om net-toafregning på timebasis efter Nettoaf-regningsbekendtgørelsen.Der er ingen direkte sammenhæng mel-lem fritagelsen for elafgiften og mulig-heden for at nettoafregning. Det kan så-ledes ikke udelukke, at der vil være situ-ationer, hvor der ikke kan nettoafregnes,selv om der er fritagelse for elafgiften.Betingelserne for at få fritagelse for el-afgiften er:At elektriciteten produceres vedvedvarende energi.Der skal være tale om direkteeget forbrug, der ikke leveres tildet kollektive net – dog kan dersøges om timeafregning hosEnerginet.Elektriciteten skal forbruges afproducenten – der skal være tale
Side 1 af 5
om samme juridiske enhedVidenscentret for landbrug ønsker be-kræftet, hvordan det forholder sig mednettoafregning for fællesanlæg i udlej-ningsejendommeLejere kan ikke opnå fritagelse for elaf-giften, idet der ikke er sammenfald mel-lem ejer af anlægget, producent af elek-triciteten og forbruger af elektriciteten.Det er ikke hensigten med lovforslaget,at lejerboliger skal omfattes af mulighe-den for at kunne få fritagelse for elafgif-ten og opnå nettoafregning på timebasis.I udlejningsejendomme er det alene ud-lejers el-forbrug på fællesarealer, derkan nettoafregnes.
Videnscentret for landbrug ønsker be-kræftet, hvordan det forholder sig medejerforeninger og andelsforeninger mu-ligheder for at kunne få fritagelse for el-afgiften og opnå nettoafregning.
Der er fritagelse for elafgiften og mulig-hed for at kunne nettoafregning for fæl-lesforbrug i andels- og ejerforeninger.Fællesforbrug er lys på fællesarealer,fælles vaskeri, fælleshus m.v.Hvis flere boliger i en andels- eller ejer-forening slår sig sammen til én forbru-ger, så tilsluttes anlægget den fælles for-brugsinstallation (som så er koblet til deenkelte boliger med bimålere). På denmåde bliver der sammenfald mellemejer af anlægget, producent og forbrugeraf elektriciteten. Dette hindrer ikke athver enkelt andelshaver skal have mu-lighed for at træde ud af fællesskabet.Betingelserne for at få fritagelse for el-afgiften og mulighed for at få nettoaf-regning er således opfyldt.Hvis ikke andelshavere slår sig sammentil en forbruger, er det alene muligt atopnå fritagelse for elafgiften og mulig-hed for nettoafregning, hvis der er enledning fra VE-anlægget til den enkelteandelshavers bolig.
Videnscentret for landbrug spørger tilfordelingen af elafgiften mellem privatog erhvervsmæssig anvendelse i en
Reglerne om blandede ejendomme erophævet for så vidt angår elafgiften medophævelsen af reglerne om nettoafreg-
Side 2 af 5
blandet ejendom
ning på årsbasis.Spørgsmålet om fritagelse for elafgiftenskal fremadrettet afgøres efter elafgifts-lovens § 2, stk. 1, litra. Det er ikke nogetnyt, at der ikke kan ske en allokering afelektricitet efter elafgiftslovens § 2, stk.1, litra c. Momsreglerne om allokeringm.m. kan ikke anvendes vedrørendefordelingen af elektricitet efter elafgif-ten.Hvis der skal ske en fordeling af elfor-bruget og dermed elafgiften mellem pri-vat og erhvervsmæssig anvendelse, såskal det ske på grundlag af en målingeller anden form for opgørelse af detfaktiske elforbrug til henholdsvis privatog erhvervsmæssig anvendelse.
Videncenteret ønsker bekræftet, at mo-dellen, hvor der foretages fuldt fradragfor et ”blandet anlæg”, der anses somerhvervsmæssigt, og hvor der udtageselektricitet til private formål, kan anven-des for alle anlæg, uanset om anlæggeter et investeringsgode, jf. momslovens §43, stk. 2, eller ej?
Dette kan bekræftes. Se momsvejled-ningen, afsnit J.1.1.8.
Videncenteret ønsker bekræftet, at enDette kan bekræftes.efterregulering af momsfradraget i hen-holdsvis 5 år(for solcelleanlæg) og 10 år(for vindmøller) forudsætter, at aktiveter et investeringsgode i medfør afmomslovens § 43, stk. 2, og da kun, hvismomsfradragsprocenten ændres medmere end 10 procentpoint i forhold tildet skønnede momsfradrag på anskaffel-sestidspunktet?Videncentret har stillet 8 spørgsmålom de skattemæssige regler:Generelt skal bemærkes, at bestem-melsen i ligningslovens § 8 P, stk. 5,har betydet, at ejere af VE-anlæg, derikke opfyldte de almindelige regler forat blive anset for at udøve erhvervs-mæssig virksomhed, alligevel blev an-set for at udøve erhvervsmæssig virk-somhed, hvis ejerne ikke valgte at an-vende de skematiske regler. Bestem-
Side 3 af 5
melsen har ikke betydning for de ejereaf VE-anlæg, der opfylder de alminde-lige regler for at udøve erhvervsmæs-sig virksomhed. De almindelige reglerfor erhvervsmæssig virksomhed æn-dres ikke ved de foreslåede ændringer,og spørgsmål, der vedrører disse reg-ler er derfor ikke kommenterede.
1) Det ønskes bekræftet, at alle an-skaffelser af VE-anlæg foretaget førden 20. november 2012, hvor de ske-matiske regler ikke er valgt, fortsat vilblive anset for fuld erhvervsmæssigeanskaffelser?2) Det ønskes bekræftet, at dette ogsågælder for vindmøller, hvor vindmøl-lerne ikke er omfattet af den nugæl-dende bestemmelse i ligningslovens §8 P, stk. 6?
Dette kan bekræftes.
Det kan bekræftes, at dette også gæl-der for vindmøller, der er anskaffet førden 20. november 2012, og omfattetaf ligningslovens § 8 P.
3) Det ønskes bekræftet, at den fore-slåede bestemmelse i ligningslovens §8 P, stk. 9, medfører, at alle erhvervs-drivende, der anskaffer et VE-anlægfra og med den 20. november 2012,også skal anse disse anlæg for 100 pct.erhvervsmæssige i skattemæssig for-stand?
Den foreslåede bestemmelse omfatterpersoner, der driver erhvervsvirksom-hed i skattemæssig forstand, og somefter den 20. november køber et VE-anlæg, der skal forsyne erhvervsvirk-somheden med elektricitet og somsamtidig forsyner private beboelses-ejendomme med elektricitet. VE-anlægget vil derfor i skattemæssig for-stand blive anset for at være er-hvervsmæssigt.Hertil kan bemærkes, at de nævnteregler gælder for alle VE-anlæg, her-under også husstandsvindmøller.Hvis to ægtefæller ejer et VE-anlæg ifællesskab, kan begge anvende deskematiske regler, dvs. begge har etbundfradrag på 7.000 kr. og 60 pct. afindkomsten over bundgrænsen med-regnes til den skattepligtige indkomst.
4) Det ønskes bekræftet, at dette ogsågælder for husstandsvindmøller?5) Det ønskes bekræftet, at hvis to æg-tefæller begge ejer et VE-anlæg i fæl-lesskab, kan begge bruge de skemati-ske regler?
Side 4 af 5
6) Det ønskes bekræftet, at et VE-anlæg skal behandles som en del afden erhvervsmæssige virksomhed hosden ægtefælle, der driver virksomhe-den, når VE-anlægget ejes af ægtefæl-ler i sameje?
De gældende regler ændres ikke vedde foreslåede ændringer af skattereg-lerne.
7) Der spørges om svaret både gælderfor VE-anlæg, der kan anvende ske-matiske regler og VE-anlæg, der ikkekan anvende de skematiske regler?
Der henvises til svaret på spørgsmål 6.
8) Der spørges om successionsregler-ne i levende live og successionsreg-lerne ved død kan anvendes på anlæg,hvor der er indgået bindende aftale før20. november 2012, og som anvenderde erhvervsmæssige regler?
De gældende regler for hvilke betin-gelser, der skal være opfyldt for at derkan succederes, ændres ikke ved deforeslåede ændringer.
Side 5 af 5